לא שמעתי על הטבח בנורבגיה עד ליום ראשון שעבר בלילה. ביום ששי, כשזה קרה, הייתי עסוקה מדי בהכנות לשבת מכדי להציץ בחדשות באינטרנט. במוצאי שבת, אפילו לא הדלקתי את המחשב, ואין לי טלוויזיה. ביום ראשון בלילה, אחת הנשים שהשתתפו בשיעור בביתי הזכירה שטרוריסט מהימין הקיצוני יצא למסע ירי בנורבגיה ושהרבה אנשים נהרגו, אבל אחרי השיעור הייתי עייפה מדי להדליק את המחשב ולהסתכל על החדשות.
בסוף, ביום שני בלילה, נכנסתי לאינטרנט. קודם כל חיפשתי את ההתפתחויות האחרונות בתיק הרצח של לייבי קלצקי. קראתי את המכתב הפתוח שפרסמו הוריו של לייבי אחרי השבעה. קראתי גם מדגם מתוך אלפי הודעות התנחומים שמשפחת קלצקי קיבלה. אחת מהן משכה את עיני במיוחד, ואחר כך גם את ליבי. היא הגיעה מאישה ערבייה המתגוררת בקטאר. וכך היא כתבה:
"תנחומים מעומק הלב להורים, ובמיוחד לאמו של לייבי. כאם לשני בנים, אני יודעת כמה ארוך-ארוך מסעה של אם, בהביאה את תינוקה לגיל תשע. לשאת את התינוק במשך תשעה חודשים, ללדת, להתמודד עם לילות נטולי שינה, מחלות, כאבים ומיחושים, הצעד הראשון, החיוך הראשון, הנפילה הראשונה, להתקדם משלב לשלב, לשמוח איתם, לבכות איתם, לדאוג איתם, להביע את רגשותיך בכל רגע של היום. אלו הם רגעים יקרים החקוקים בליבנו לנצח. ואז פתאום, באכזריות נוראה, בנך נחטף ממך, ובתוך שנייה חייך נהרסים מכל וכל. אני מתפללת שאלוקים יעזור לך למצוא כוח פנימי להתמודד עם האסון העצום, למען בנותיך, בעלך וכל אלה שצריכים אותך בחייהם. בכיתי על בנך, ואני בוכה על ליבך שחלק ממנו תמיד יחסר.
בחיבה רבה ועמוקה,
כרמן עלי מקטאר."
רק אז חיפשתי בגוגל את הטבח בנורבגיה. קראתי על הפיצוץ באוסלו ועל מסע הירי באי אוטויה, שבו נערך מחנה קיץ לצעירים ממפלגת הפועלים. קראתי ש-92 איש נהרגו, רובם נערים. קראתי שהטרוריסט השתייך לימין הקיצוני ששונא מוסלמים (וכפי הנראה גם הרבה אנשים אחרים). נדתי בראשי, רטנתי, "ממש נורא!" והלכתי לישון.
בכיתי על מותו של ילד יהודי, ולא הזלתי אפילו דמעה אחת על מותם של עשרות ילדים נורבגיים?
אולם הבוקר, כשערכתי חשבון נפש (בחינת הטעויות וההצלחות של יום האתמול), הבנתי שמשהו מאוד לקוי בתגובה שלי לאסון הנורבגי. במשך שבועיים, מאז מותו של לייבי קלצקי, בכיתי על מותו של ילד יהודי, ולא הזלתי אפילו דמעה אחת על מותם של עשרות ילדים נורבגיים?
הבנתי בצמרמורת שככה בוודאי מגיבים אנשים בכל העולם, בכל פעם שמתרחש אצלנו פיגוע. כשאנחנו בוכים וקוברים את מתינו, הם נדים בראשם, מצקצקים בלשונם ועוברים לכותרת הבאה. מה לא בסדר איתם? מה לא בסדר איתי? מה לא בסדר איתנו?
הבנתי שהאסון הנורבגי לא "חיסל" אותי, משום שאני לא מזדהה עם עשרות האמהות שקוברות את ילדיהם השבוע. אחרי הכל, מה משותף לי ולנשים הבלונדיניות, תכולות העיניים ובעלות תווי הפנים הנורבגיים, שנמצאות בקצה השני של הקשת הדתית והפוליטית?
ואז נזכרתי במכתב ששלחה האישה מקטאר למשפחת קלצקי. איך היא, אישה ערבייה, יכלה להזדהות עם אישה יהודייה חסידית מברוקלין? היא כתבה: "כאם לשני בנים, אני יודעת כמה ארוך-ארוך מסעה של אם, בהביאה את תינוקה לגיל תשע". היא פירטה את החוויות המשותפות לשתיהן: את ההיריון והלידה, את הלילות נטולי השינה, את המחלות... היא נכנסה לנעלים של איטה קלצקי, ובכתה יחד איתה.
הבה נתאחד שוב – אנחנו היהודים – במסר לאותם הורים כאובים: אנחנו בוכים על ילדיכם – ועליכם
גם אני אמא, כמו איטה קלצקי, כמו כרמן עלי הערבייה, כמו המון נשים נורבגיות בלונדיניות שלעולם לא יוכלו לראות עוד את ילדיהם ההרוגים. כמו שלמדתי מאחותי המוסלמית, ישבתי והתחלתי לחשוב על כל מה שמשותף לנו: ההתרגשות עם החיוך הראשון של התינוק, הדאגה כשהחום של התינוק עולה בפעם הראשונה, הלחץ ביום הלימודים הראשון. וכך ישבתי עד שהתייפחתי על הילדים ההרוגים בנורבגיה.
במובן מסוים, ההורים האלה נמצאים במצב גרוע יותר מאשר הוריו של לייבי קלצקי. סביב משפחת קלצקי עומדת קהילה שלמה שמרוכזת בכאב אבדנה. בנורבגיה יש כל כך הרבה הרוגים, שכל ילד לא זוכה ליותר מתמונה ופסקה קצרה בחדשות. אלפי אבלים נאספו בבית משפחת קלצקי בכל יום מימות השבעה. בנורבגיה, אלפים בוכים במרכז אוסלו, אבל כמה מהם עושים את דרכם לביתן של משפחות הקרבנות? ביהדות יש לנו שבעה ימי אבלות שבהם מצווה לנחם את האבלים. מה עושים ההורים הנורבגיים יום אחרי שהם קוברים את ילדיהם? איזו מסגרת עומדת לצידם, כדי להקל על תהליך האבלות שלהם?
במכתב הפתוח, הוריו של לייבי פנו "לכל בני הא-ל מסביב לעולם, שנשאו את בננו היקר לייבי בתפילותיהם ובמחשבותיהם. אנו מתפללים שאיש מכם לא יצטרך לעבור מה שאנחנו עברנו. אבל אם אי פעם ייפול עליכם אסון, השם ישמור, אנחנו מאחלים לכם קהילה וציבור תומכים כמו שיש לנו. אנחנו מרגישים שדרך לייבי הפכנו להיות משפחה אחת עם כולכם".
לפני כשבוע, קרה אסון להמוני הורים נורבגיים, ורק מעטים מהם התברכו "בקהילה וציבור תומכים כמו שלנו". הבה נתאחד שוב – אנחנו היהודים – במסר לאותם הורים כאובים: אנחנו בוכים על ילדיכם – ועליכם.
(52) אנונימי, 8/8/2011 21:09
האומנם?
יפה כקוריוז-אך האומנם כרמן מקטאר כתבה זאת?
(51) אנונימי, 8/8/2011 09:32
מה ההתרגשות של המגיבים?
ברור לכולם שמישהו יכאב יותר אבדן של מישהו ממשפחתו מאשר מישהו רחוק יותר, מישהו מעירו ושכונתו מאשר מישהו ממקום רחוק יותר, מישהו מעמו מאשר מישהו אחר לחלוטין. זה נורמלי ורגיל וצפוי. אני בטוח שהאמא מקטאר עדיין תרגיש יותר כאב אם זה היה ילד מהשכונה שלה, וזה טבעי. מה שכן, ברו שראוי שכמה שיותר נרגיש בכאב של מישהו אחר, יהא אשר יהא, ואתה לא תמצא ביהדות מישהו ש"חוגג" על סבלו של האחר, אפילו אויב (ואני תוהה על המגיבה הופתעה שיהודיה שומת מצוות ספגה את ערכיה הפשוטים של היהדות... כאילו שזה לא יכול לבוא ביחד, כאילו שזה לא מחוייב לבוא יחד! כנראה סתם אוהבים להסתכל בצורה מאד מסויימת על שומרי מצוות...). עכשיו בואו נשאל שאלה אחרת - איך היו אום הורים של הנורבגים מגיבים על הרוגי טרור כאן בישראל... לצעי הרב, התשובה ידועה. במקרה הטוב, אדישות... http://www.aish.co.il/ci/d/127086263.html
(50) אנונימי, 4/8/2011 22:52
מסר לחיים
מסר חזק ולא נשכח. תודה על הגרימה להתעוררות- זוהי התגלות הנפש היהודית האמתית.
(49) עמית, 4/8/2011 00:59
התגלגלתי לכאן במקרה...
מבורכת ונכונה גישתך, שמחתי לשמוע מיהודיה שומרת מצוות שבאמת הפנימה את ערכי הצניעות והאמונה היהודית הפשוטה, שמחתי גם לקרוא חלק מתגובות הקוראים. אבל לא יכולתי להרגיש בנוח אם חלק לא קטן מתגובות הקוראים פה שמדברים על הבדלים גזעיים שלא ניתן להשוות, חנופה ושאר ירקות שלא בשיא טריותם. הגיע הזמן שנבין שהפלגנות הגזעית והאנושית שאנו נוקטים בה אין מקורה בערכים יהודים' אלא בפוסט טראומה מצערת ותחושת נרדפות שלא פעם מנותקת מהמציאות, שכולנו לוקים בה. נראה שהדבר היחיד שמאשר לנו להרגיש "מיוחדים" היא אותה תחושת נרדפות וזוהי לא פחות מתחושת ייחודיות מזוייפת, לא לכך הכוונה ב"סגולה", זאת דווקא דרך יותר בטוחה לחנופה, חנופה למקום, חנופה שנואה. סגולה מרחפת גבוה גבוה מעל הפחדים והחרדות, מפשרת במחווה קלה על כל פלגנות ושנאה. אז יהודים יקרים, בואו תנסו להוריד את הקוצים, ולהאמין אמונה פשוטה ואמיתית ש"לא יידח ממנו נדח"
(48) חיים שטרן, 3/8/2011 12:42
נרצה או לא, יש הבדל בין הדתות גם בנושאים אלו
אני ממש שמח לראות תמימות נשפכת כאן ע"ג המסכים. האם באמת הרגשות שווים? כאשר יהודי הורג או רוצח חפים מפשע כולנו נזעקים עליו ובצדק. ?מתי יהודי הרג ושחט ילדים בשנתם ועוד התפאר? מתי יהודים רצחו אפילו מחבל והניפו את כפות ידיהם אל על? ודבר נוסף במידה ובישראל הייתה הפיכה כלום היינו בנויים להביא ראש ממשלה על אלונקה לדיונים משפטיים? בקיצור הלוואי והייתי יכול להזדהות עם הכתבה ועם המגיבים אבל כאחד שהיה שייך למרכז שמאלה של המפה הפוליטית עד לא מכבר אני פשוט לא מצטרף לחגיגת הרגשות
(47) אנונימי, 2/8/2011 13:16
תודה שהבאת לידיעתי את התגובה של האמא מקטאר. זה מחמם את הלב.
אף על פי שברור לי שתגובה שלה חריגה במוצא שלה.
(46) טל, 1/8/2011 17:21
מפתיע מעט אבל ראוי לשבח
התגובה האוטומטית שלך היא זו אשר גרמה וגורמת לדחייתם של יהודים בעולם כולו, ככאלה שלעולם לא יראו פגיעה בלא יהודי כשקולה לפגיעה ביהודי. התגובה המאוחרת שלך, לאחר מחשבה (גם אם עבור רבים מפתיע הדבר שהיא לא הייתה טבעית והיית זקוקה לתהליך כדי להגיע לתובנה כזו) ראויה לכל שבח, ולוואי ורבים היהודים בני זמננו שהיו מאמצים ראיה כזו כלפי העולם הסובב אותם. לו כך היה, לא רק שיתכן ומצבו של העם היהודי בעולם היה שונה, אלא שגם רבים וטובים יכולים היו להתגאות יותר ב"מוסר היהודי" ולא לחוש לעיתים בושה באבחנה הכל כך נפוצה היום בין דם לדם. ישר כוחך ויש לקוות שתצליחי להנחיל את התובנה החדשה שלך לכמה שיותר מחבריך שעדין לא זכו לגלות אותה בכוחות עצמם.
(45) הטבח בנרווגיה, 1/8/2011 17:03
אמא זה אמא הורה זה הורה בכל מקום
שמחתי לקרוא את הכתבה ובעיקר את האחריות האישית לשינוי התפיסתי. כולנו בני אדם ורובנו חולקים אותם רגשות אנושיים. הצער העצום והכאב באובדן מישהו יקר וקרוב לנו קיים בשפה ובתרבות שונה באותה מידה. שלא ידעו עוד צער, אמן!
דורית, 4/8/2011 10:49
תומכת בכל מילה
(44) אביבה עמר, 1/8/2011 12:24
תגובה למאמר
מרגש לקרא את מה שכתבה האם מקטר,לדעת שמאחורי הלאום, הגזע והדת,מסתתרות רגשותיה של אם שיכולות להיות זהות בכל העולם.כי רק אם שעוברת את ההריון, הלידה ןכל תהליך ההתפתחות של הילד יכולה להבין את הצער, בהלקחו של הילד מאמו בנסיבות טרגיות מעין אילו,שנזכה לביאת משיח צדקנוומחה ה" דמעה מעל כל פנים אמן ואמן
(43) דוד שטרקס, 1/8/2011 12:20
ראשל"צ האיריס 18/9
ראשית, אינני חושב שיש דבר כזה, עם נבחר. בקשר לאסון בנורווגיה, כמובן שאני מצער על הטרגדיה. יחד עם זה, אשקר, אם אטען שהאסון ישפיע אלי כאילו קרה בישראל. משה משפיע אלי, זה האבות שאומרים קדיש על בניהם בארץ, בתדירות הלא קיימת בשום מדינה אירופאית ואו סקנדינבית. הנוער הנורבגי הזה, שכמובן לא הגיע לא להיפגע ולהירצח,דן את מדינת ישראל לחרם כללי, מבלי להכיר אותנו, מבלי לנסות להבין אותנו ומבלי להכיר את היסטורית הסכסוך ערבי- ישראלי. הם כמו הוריהם, מעולם לא הזדהו עם קורבנות הרצח, שבוצעו אל ידי טרוריסטים פלסטינים ברחובות תל-אביב וירושלים. כותב מילים אלה, מייצג את הרוב השפוי במדינה, המבקש ודורש להגיע לפיתרון הסכסוך ערבי- ישראלי.
(42) שירה, 1/8/2011 11:45
צודקת. מקווה שלפחות את כתבת להם ניחומים.....
(41) משה, 1/8/2011 10:23
תודה
דברי המאמר זוהרים שבעתיים על רקע הדברים האפלים, התורמים ומרחיבים את יריעת הנושא ומורכבותו, של המתנגדים והמחרפים.
(40) אנונימי, 1/8/2011 08:43
מהות היחסים בין בני אדם
למה בכלל צריכה להיות משמעות לזהות הקורבנות???? בני אדם נרצחו במפתיע, בלי יכולת להתגונן. נקודה. חיים צעירים נקטפו בלי שיהיה שום מקום למשא ומתן. האם יש מישהו בעולם שזה לא כואב לו? מהות היחסים בין בני אדם צריכה להיות מושתתת על אהבה ונתינה ולא על פעולות חד צדדיות תוקפניות. ככה צריך להיות בכל העולם, כל הזמן. כל התנהגות אחרת אמורה להעציב ולהכאיב לנו, כבני אדם ובעיקר כיהודים. לא צריך בשביל זה לקחת דוגמא מדברי האישה מקטאר, שבאמת כל הכבוד לרגישות שלה. אנחנו צריכים לשאוף ליחסים טובים בין כל בני האדם בכל העולם ולתת דוגמא אישית.
(39) יוסף, 1/8/2011 06:53
קיים צער גדול בכל העולם בצורות שונות ומשונות
צריך הרבה אהבה וחמלה בעולם כדי להמעיט באסונות שניקטפים בהם ילדים ללא עת אם כל אחד מאיתנו יחשוב מה קורה בכל בית שהאסון ניכנס לביתו אולי זה ירבה אהבת הזולת
(38) רותי, 1/8/2011 06:07
לפתוח את הלב
כמה אמת יש בדברים שכתבת,אמת מצמררת על ההזדהות בכאבו של מי שקרוב לנו.וכאבו של מי שרחוק-רחוק.מה זה אומר עלינו כבני אדם,היכן החמלה האנושית. בוודאי קיימים תרוצים רבים ובוודאי חלקם קשורים ליכולת ההזדהות וההכלה שלנו אך פתיחת הלב לכל מה שהווה, התחושה שאני והאחר אחד,מוחקת את הגבולות מקרבת כל אדם באשר הינו לאחר ונותנת תקווה חדשה לתחושת אחדות הגורל ולעזרה הדדית.ומהמקום הזה אולי יפתח פתח לעולם טוב יותר,ממילא
(37) מרגלית קוטב, 1/8/2011 01:46
תודה לכותבת
תודה לכותבת שמזכירה לנו שאנו לא רק עם סגולה אלא גם חלק ממשפחת האדם צלם אלוהים. אין האחד מתקיים ללא השני. יהי רצון שתירבה אהבת ה' ואהבת האדם בעמנו ובעולמנו.
(36) Israel Man, 1/8/2011 01:28
Beautiful and sensitive words
Thank you for your sensitve words.i
(35) אורי, 31/7/2011 21:09
יש דברים שלא לומדים מגוים.
כמה שזה נפלא מה שהאישה מקאטר כתבה, אין ללמוד ממנה. יש איסור שנקרא חנופה. לרשע אסור להחניף. מי שעושה רע אסור לדבר איתו כאילו הכל בסדר. אכן יש לגנות את הרצח, אך להצטער ולהתאבל זה גובל בחנופה. זה מזכיר לי את פעילות "זכויות אדם" שחיבקו את אמהותיהם של רוצחי משפחת פוגל לאחר שהפכו את ביתם בניסיון למצוא ראיות. אולי גם איתם נזדהה ונשתתף בצערם?
אנונימי, 1/8/2011 06:20
להיות פחות שיפוטי
אורי, אני חושבת שאתה משווה את החיבוק לאימהותיהם של רוצחי משפחת פוגל עם הזדהות של אם ערבייה מקטאר, השוואה שאין לה מקום, לעניות דעתי. אני מאמינה ,שהאם הערבייה אכן בכנות הרגישה את כאבה. אני מאמינה שיש אנשים רגישים אכפתיים וטובים גם בקרב שונאינו.זה לא אומר שאני צריכה לכנות אותה "אחותי" כל כך מהר...אני חושבת שמה שקרה בנורווגיה אכן אסון גדול וכואב ומי כמונו היהודים ,שחווינו וחווים שנאה בלתי פוסקת ושכלנו ילדים רבים יכולים להזדהות ולהבין את הכאב שלהם...למרות האסון הגדול הזה, אני לא בטוחה שהם יכולים להבין ולהזדהות עם הכאב שעם ישראל עבר ועובר, לא שמעתי אותם יוצאים לטובתינו באירוע כל שהוא...אולי כעת הם והעולם יבינו קצת מהכאב שלנו. גם זה לא בטוח....
(34) אורח, 31/7/2011 20:55
אחותי הערביה????
איך יכולה אישה יהודייה שומרת מצוות להתבטא כך?? על שאר הכתבה הגיבו אחרים.
(33) Benjamin Ricardo, 31/7/2011 19:26
A great deed
I was somewhat surprises when I read the letter of Carmen Ali from Kattar. What could be the connection between that woman and the child from Brooklyn. But than I realised what a huge message was hiding behind that so called simple letter. Carmen thaught us how simple can it be to overcome all the differences and the empty spaces between us Thank you Carmen.
(32) Meir, 31/7/2011 18:59
אמא
ולוואי שכל באי עולם יצליחו להתעלות על השנאה ולהציף את הרחובות באהבה כמאמר יורש העצר הנורווגי. עמנואל לווינס, פילוסוף צרפתי, נהג לטעון שכאשר בני אדם נפגשים פנים אל פנים הם מסוגלים למחוק את השנאה הקולקטיבית ופשוט לאהוב. בכפר הגלובלי, המאפשר יחס אישי בין אויבים, נראה כי פתרונם של מחלוקות וסכסוכים קרוב מאי פעם.
(31) מרי, 31/7/2011 18:08
תנחומים ותמיכה קהילתית אצל הבלגים
אני באמת תוהה מאיפה את יודעת שאצל הבלגים אין תמיכה קהילתית כמו אצל יהודי ברוקלין. ומדוע הקטע האמהי הוא זה שחיבר אותך אל אותה כרמן עלי. למה לא הקטע האנושי - הפשוט כל כך: הפרידה האיומה. פרידה שנכפתה על אנשים שאיבדו את היקר להם. לאו דווקא כהורים. אלא פשוט כבני אדם. אני כאם לחמישה אומרת לך שבעיניי כל מוות אלים הוא טראומטי לנותרים האוהבים את הנרצח וקשורים אליו. הדגש הזה על האמהות לא מדבר אליי.
(30) אורנה, 31/7/2011 17:49
מה משמעות הדבר?
הצטערתי בצערם, אבל גזירה כזו קשה וכואבת, חייבת לואמר לנו משהו. אני חושבת שהסכמי אוסלו שגרמו לכל "קורבנות השלום" אצלינו- לא יכלו להעלם. בחינת"קול דמי אחיך זועקים". והשנה אולי קיבלתי תשובה לשאלה שהתלבטתי בה, מה היא המהות של הימי בין המיצרים- כאשר יסתיים העונש והתיקון יושלם, והאסון הנורא הזה של פגיעה בנורווגים צעירים שהתכנסו ללמוד על הפלסטינאים-מנקודת מבטם החד צדדית, היא סוג של "נקם ושילם". ויתכן שכאשר אנחנו נגמור לשלם, הגויים יצטרכו להתחיל לשלם.
(29) ריקי (PhD), 31/7/2011 17:16
בתגובה ל - Dr. Abe Simhony
נראה לי מאוד תמוהה תגובתו של אותו מכובד שמעלה כאן את המילים - "אפילו ישראלים נציונאליסטיים...". חצוף. במסווה של תומך.
(28) אנונימי, 31/7/2011 16:52
open heart
thank you for opening your heart to all
(27) תמר, 31/7/2011 16:38
ליהודים יש קשר מיוחד ביניהם
והקשר המיוחד הזה נקרא חלק אלוקה ממעל ממש. אותו חלק בנשמתנו שהוא נשמה אחת שהתחלקה להרבה גופים. לכן כשקורה ליהודי שאיני מכירה משהו בצד השני של הגלובוס אני מצטערת ומזדעזעת באמת. צר לי על הנורבגים ויחד אם זאת אני לא מרגישה שזה נוגע לי אישית. ובנוגע לערביה מקטאר אני לא אתפלא אם היא בכלל יהודיה. יש הרבה יהודים שאינם יודעים שהם יהודים.
(26) שאול שיף, 31/7/2011 16:28
לא מאמין שזו אשה מקטאר
הייתי שמח לקבל את הטקסט שנשלח מקטאר. גם ישראלי יכול להתחזות כאחד מקטאר. אם זה עתונאית או אשת עסקים הגרה שם _ אז אולי אולי זה אפשרי. אבל למעט מאוד נשים בקטאר יש נגישות לאינטרנט.
(25) עינת, 31/7/2011 15:50
מנחם לדעת שהעם היהודי חושב על כולם ולא רק על עצמו
בשביל שהעולם יהיה מקום יותר טוב לחיות בו כולנו צריכים לחשוב ולהרגיש כמו שרה יוכבד והאמא המוסלמית. ה' יצר את כולנו בין אם יהודים או לא, אנחנו בניו של אלוקים. כל מה שהוא רוצה שנכבד זה את זה, ולצערנו כשקורה משהו נורא, כמו רצח ילד קטן או 90 הרוגים ומבינהם ילדים הרבה יותר קל להזדהות....לכאוב,לנחם. מי יתן ולא נדע עוד צער שכזה!
(24) עדיאל, 31/7/2011 15:46
דברי חלק מהמגיבים דוחים ומזעזעים
שמחה לאיד היא גם איסור מדברי קבלה ("בנפול אויבך אל תשמח") וגם התנהגות בלתי מוסרית שאינה ראויה ליהודי מאמין, ולכל אדם באשר הוא (יעוין "משך חכמה" לשמות פרק י"ב). קל וחומר בחיים צעירים שקופדו ,בארץ שאמנם איננה מן התומכות בישראל בשנים האחרונות, אך כמי שטייל בה, רבים מאזרחיה אוהבי ישראל, ובודאי אי אפשר להגדירם "אויבים".צביעות ההנהגה הנורבגית (ואגב, רבות מן ההנהגות בעולם המערבי) אי נה עניין לכאן, ואל תגרום צביעות זו, לכבות את רגשות הרחמים והאמפטיה הטבעיים שלנו כיהודים (רחמנים, ביישנים, גומלי חסדים).
(23) אריה, 31/7/2011 14:22
נאצי רוצח בני נוער נאצים-זה בעיה נאצית לא יהודית
(22) אביתר הנמן, 31/7/2011 14:06
הטבח בנורבגיה
אני לא בטוח שהנורבגים מצטערים על פיגועים פה בארץ, כמו הצער של הכותבת. ברוב המקרים הם רק דוחפים אותנו לשאת ולתת עם הרוצחים הפלסטינים כדי שכך כביכול, תיפתר הבעיה וכאב הראש שאנחנו גורמים להם. נורבגיה כמדינה היא מדינה אנטישמית וצבועה, ואולי אחרי פיגועים כאלה הם יתחילו להבין אותנו קצת יותר, ויפסיקו לדחוף אותנו למעשים שרק מעודדים את הטרור בארץ ובעולם! אמנם חבל שדברים כאלה צריכים לקרות כדי להעיר את העולם, אבל לפעמים כנראה שאין ברירה אחרת. אני לא מנסה להחליף את הקב"ה, אבל פשוט ככה אני חושב.
(21) סמדר, 31/7/2011 13:32
התיפיפות במיטבה!
בס"ד פעם שמעתי משפט חכם: "אם כואב לי על ילד סיני שנהרג, כמו על הבן של השכן שלי שנהרג, אז למעשה ל-א כואב לי על שניהם"!! לייבי , הוא ילד יהודי, וכפי הידוע כל ישראל אחים. אחים ממש!! על לייבי יכאב לי הרבה יותר מעל הרבה נורבגים שנהרגו! ואין בזה משום גזענות. כי אף אחד לא יצפה ממני להצטער על נורבגי תכול עיניים, כמו על ילד יהודי טהור, שלמעשה הוא אחי! שנהרג בכו אכזריות!! ידוע המאמר של ינאי המלך לאישתו: "אל תראי לא מן הפרושים, ולא מן הצדוקים (אפשר לקרוא להם החופשיים של ימינו) אלא רק מן הצבועים" להצטער על נערים נורבגים כמו שמצטערים על אחינו ובשרנו?? להזדהות עם אנשי המדינה הנוראית הזו שבכל פעם שיש משהו נגד ישראל הם מצביעים בעד?? צר לי, אבל זו צביעות.
(20) maikel, 31/7/2011 13:27
יהדות/גזענות
כל הכבוד למחברת שמתעלה מעל ה"אתה בחרתנו" ויודעת להשתתף בצערם של אחרים(לא יהודים)
יעל, 31/7/2011 16:20
סמדר
קראתי את דבריך סמדר והייתי בהלם מהלך המחשבה שלך, איך את יכולה להיות כל כך גזענית, דם של ילד נורבגי יותר טוב מדם של ילד יהודי? אז מה אם הוא בן לעדה אחרת
שמוליק, 1/8/2011 01:49
אתה בחרתנו מכל העמים- נבחרת של כל העמים ולכן צריך להצטער בצערם של כל העמים
ובהחלט מסכים אתך שכל הכבוד למחברת שמתעלה לכוונה האמיתית של אתה בחרתנו!
(19) יחיאל דרור, 31/7/2011 13:17
אני מסכים עם הדברים שהערבייה אמרה
אסון מחריד ונוראי וטבח בילדים תמימים שלא הספיקו בכלל לחיות , ליבי עם אותם הורים אומללים שצריכים לקבור את ילדיהם בגלל מעשה טבח שטני , מיותר של חולה נפש ופסיכופאט שאפילו לא מודע לזה שהוא כזה מסוכן , איזה הגיון הוא מוצא בשיגעון ? מה עשוי לו הילדים התמימים האלה , הוא מזכיר את היטלר ימ"חש , בעיניין דברי האם מקטאר , אם היו הרבה נשים כמוה בעולם , העולם היה מקום טוב יותר לחיות בו
(18) אתי עשירי, 31/7/2011 13:10
תודה
לבושתי אפילו לא ידעתי על הילדים הנורבגים...תודה על המילים שלך, נכנסו ישר ללב. זה נכון שאנחנו יהודים, ודווקא בגלל זה יש לנו תפקיד לקחת בעולם הזה. אני בוכה איתך, ושואלת את עצמי בכאב, אם אותו מטורף צעק 'אללה הוא אכבר' כמו אחיו המטורפים...זה פשוט בלתי נתפש
(17) שרייבר הנרי, 31/7/2011 13:01
נורבגיה אנטישמים הגדול ביותר בעולם !
של נורבגיה אנטי שמית, חייתי שם שנים, קשה ליהודי לחיות בנורבגיה
(16) לאה, 31/7/2011 12:58
כאב
אותה אשה מקטאר הראתה לנו שאיננו שונים זה מזה בכאבינו. כולנו נולדנו עם רגשות. וכשזה קורה, אותי בכל אופן, זה מזעזע כל פעם מחדש. ואינני מפלה בין ילד יהודי, ערבי, נורווגי, או מכל עם אחר שנרצח.
(15) יצחק בן יוסף, 31/7/2011 12:48
צדקנות מתחסדת במקרה הטוב
איך את מעיזה להשוות מחנה נוער שגלן בק הישווה למחנה של "הנוער ההיטלראי" נוער שהתאמן בביצוע משט לעזה וקרא להחרמת ישראל . כמה אלפי יהודים ובהם בני משפחתי שילמו בחייהם בגלל יוזמה שיצאה מאוסלו. תלמדי להבחין בין טוב ורע
(14) מרים, 31/7/2011 12:47
מות ילדים
כתבה מרגשת, עצובה וכואבת
(13) אמא, 31/7/2011 12:36
לבכות...??
אין שום עניין לכאוב ולבכות על ילדים אלה, הם היו במחנה שכל מטרתו שנאת ישראל ורצון להשמידה....! אז אני יכולה לכאוב את המצב בעולם, אבל לא שהקב"ה מכה בצוררים לנו.
(12) בתיה, 31/7/2011 12:35
הבה נתאחד שוב כולנו יחד, כל בני האדם
אישה יקרה, קראתי את דברייך, והתרגשתי על כך שהארת לנו את החשיבות של הרגשת כאבו של האחר ככאבך שלך, כדי שתוכל לתמוך בו, ולהיות יחד איתו, לחזק ולעודד ברגעים כ"כ קשים בסוף דברייך פנית וביקשת שנתאחד כולנו כל היהודים יחד כולי הסכמה איתך, אבל ברשותך אני מעוניינת להרחיב את הבקשה שלך, לקריאה כוללת לאחדות של כל בני האדם על כדור הארץ הרי כולנו נבראים שחשובים באותה המידה ולצערנו החומות שאנו יוצרים בין העמים, לא מאפשרות לנו לחיות בעולם הזה כקהילה של שלום כתוב על העם היהודי שיש בו את הכוח להאיר לגויים ולשמש כאור לגויים ונראה לי שהבשורה הרוחנית הגבוהה ביותר שנוכל לשאת כיהודים היא בשורה של אחדות ואהבה כוללת, על פני כדור הארץ חוויית אחדות כוללת של חיים משותפים כאן בכדור הארץ חיים של חמלה נתינה ואחוות רעים בברכה בתיה
(11) miriam, 31/7/2011 12:29
interesting
finally i can read about us all as children of god and nog only about us as jews. thank you
(10) r, 31/7/2011 12:17
איבדנו לא רק ילד, אלא נשמה יהודית
עד כמה שניתן להשתתף בכאבי האובדן של אם שכולה, אין להשוות את זה לטרגדיה האיומה שאירעה בבורו פארק: גם חטיפה ורצח אכזרי ע"י מי שהדהה כחרדי--איך זה קורה? מאיפה הריקבון הזה בחברה שלנו?!?! מצד שנו, הצער הגדול על אבדן של נשמה יהודית טהורה, עם פונטציאל להיות צינור להשפעת קדושת התורה על העולם כולו --ועכשו אבד לנו ולכל העולם ולא רק למשפחתו....
(9) אחד, 31/7/2011 12:15
ספק אם מדובר בתגובה של אישה מוסלמיה.. ישנם גם מתחזים...
(8) Hanna Ludwin, 31/7/2011 12:12
Emek hefer st, 11/8 Natanya, Israel.
Every terrorist attack especially on innocent people is a big tragedy to human kind. It should be condemed by all the countries and the people in the world.Support to to the victims should be given to where ever it happens. Maybe this way ignorance and hatred will gradually disappear.
(7) אסתר, 31/7/2011 12:02
נורא, אמרתי מגיע להם.
המילים הראשונות שיצאו מפי היו :מגיע להם. לא להזדהות בגלל שהאמהות בלונדיניות,זו התנהלות באמת גזענית. אני לא הרגשתי שום הזדהות ואפילו שמחתי לאידם.כן זו האמת הנוראה. כאשר עיראקים נרצחו יום יום בעיראק ועדיין נרצחים, אני כועסת כי בעולם הערבי והמערבי זה כלל לא מפריע לאף אחד. זאת למרות שהם אינם אינם ידידי. אך איני סולחת לאנטישמיות של הארץ העשירה נורבגיה. מדובר במיפלגת שילטון אנטישמית/אנטי ישראלית במוצהר. מדובר במדינה עם עבר של שיתוף פעולה עם הנאצים,כולל של סופר זוכה פרס נובל.אהבתי את סיפוריו מאד.כאשר נודע לי על אהדתו לנאצים , נגרמה לי אכזבה נוראה. מדובר בדיבורים אנטי ישראלים אנטישמיים נוראיים ויוזמה ממשלתית לחרם על ישראל.בכנס הצעירים שנרצחו עסקו בהחרמת ישראל. אין רחמים בליבי. האם הנער הנרצח ממש אשם בנעשה, לא ולא. אך החינוך לשנאת ישראל מביא לשנאת נורבגיה.
(6) יונתן, 31/7/2011 11:58
יישר כחך!
ברוכה תהי על כתיבתך. מה מעודד יותר מהידיעה שגם אנשים מבוגרים יכולים להשתנות. אכן, ילד שאובד הוא ילד שאובד, אירופאי, ערבי או יהודי. אמונתנו בבחירת עם ישראל אסור לה שתשלול את הרגש האנושי הפשוט. אוי לנו אם האסונות הפוקדים אותנו יעשו אותנו לאטומים כלפי סבל בני אדם אחרים.
גל, 31/7/2011 14:22
יפה כתבת יונתן
חשיבה פתוחה ולא צרה וכיתתית, כולנו ברואי האל ואוי לנו אם נאטום ליבנו למי ששונה מאיתנו
(5) יעל, 31/7/2011 11:47
ההשוואה לא כל כך מדויקת לדעתי
ילדים יהודים בארץ ישראל לא עושים מחנות נוער פוליטיים ומנתחים את הנורווגים ומצודדים באויבים שלהם, כפי שעשו אותם ילדים נורווגים. אין לי מושג מיהם ובאיזה זכות הם מבקרים או ביקרו אותנו כאן בארץ ישראל. מתי הם היו כאן לאחרונה וראו את המצב מקרוב? לכן מה לעשות אני רואה בהם אויבים שלי, "בנפול אויבך אל תשמח"- אינני שמחה אך בוודאי איני עצובה. בעבר כשהיו מקרים של רצח תלמידים בידי מרצחים באמריקה- כאבתי זאת מאוד. אך במקרה הנ"ל אני יודעת בודאות שכל הנרצחים היו במחנה מיוחד שהוקם נגד מדינת ישראל......
(4) Dr. Abe Simhony, 31/7/2011 11:38
Norway -I cry and weep with you
All I can say is -AMEN. Let us all, including the Israeli nationalists recognise the fact, that any mother, whatever religion or nationality, Jewish or Arab, suffers and hurts the same when losing a son or a daughter. Hail you, the author of this artice. G-d bless you
(3) אנונימי, 31/7/2011 11:27
אני מתאר לעצמי שהאישה מקטאר
היא אמריקאית שחיה שם באופן זמני או קבוע אך גדלה בארה"ב ומעריכה את המערב ואת ערכיו ואת היהודים. בינתיים לא מצטרף לחגיגות השמחה של האחווה הכלל עולמית
(2) חגי, 31/7/2011 11:23
מאמר מדהים
ומדהימה עוד יותר תגובת התנחומים של האישה מקטאר
(1) לאה צור, 31/7/2011 11:15
כל כך נכון ועצוב.