זה שוב קרה, והפעם בהאיטי.
רעידת אדמה שהשאירה אחריה הרס, מוות וחורבן מזעזעים. על פי ההערכה למעלה מ-75,000 איש קיפחו את חייהם באסון. ובשולי האירועים, התרגלנו לצפות לשני סוגים של תגובות אפשריות, האחד הוא אפשרות עצובה, והשני ודאות ברורה.
התגובה האפשרית הראשונה, באה לידי ביטוי בתגובתו הסאטירית של עמוס עוז לאחר רעידת האדמה באיראן. עוז כתב שהוא לא יופתע אם הערבים יעלו הצעה לסדר היום שתאשים את ישראל ברעידת האדמה האחרונה באיראן, הגינוי יזכה לרוב, אמריקה תטיל וטו וצרפת ובריטניה יימנעו.
אחרי דורות בהם שימשנו בתור השעיר לעזאזל של העולם, אנחנו כבר לא מופתעים שמאשימים אותנו כמעט בכל צרה, כולל אסונות טבע. אולם מה שבדרך כלל לא זוכה כמעט לתשומת לב, היא התגובה הצפויה השנייה, שבדרך כלל חוזרת על עצמה בעקבות אסונות בסדר גודל של צונאמי או רעידת אדמה, בכל מקום בעולם: העובדה הברורה שישראל תציע עזרה וסיוע, שישראל תושיט את ידה במחווה הומניטארית, ולא משנה אם העזרה תזכה להערכה או אפילו להכרה, אם כי בארץ התקשורת דווחה כמובן על יציאתה של משלחת הסיוע להאיטי, שכללה בית חולים שדה וכ-220 אנשי צוות ובהם יחידת חילוץ, צוותי מד"א ושוטרים.
התגובה הישראלית הקבועה הזאת דורשת הסבר. אם אשחק לרגע את תפקיד פרקליטו של השטן – אז למה שישראל לא תסביר שבעיותיה הרבות נמצאות בעדיפות גבוהה יותר? למה ישראל צריכה להכניס את עצמה לבעיות של אחרים, כשכל כך הרבה צרכים הדורשים התייחסות וכסף מחכים לה מבית? מה גדרי הציווי המוסרי והאתי של עם ישראל כשמדובר ביחסיו עם ה"גויים", אותם עמים שלאורך הדורות הסיטו ממנו את מבטם והפנו לו את גבם פעמים רבות כל כך?
התשובה חייבת להגיע מהתורה, והיא אכן נמצאת שם, כמו שהמפרשים מסבירים, שא-לוהים קבע סטנדרטים ברורים על פיהם הוא דן את מאמצינו להגיע לשלמות רוחנית.
שלוש רמות של אכפתיות
משה היה האיש אשר הגיע לגדולה רבה יותר מכל אדם. הוא זה שנקרא מתוך הסנה הבוער להוציא את עם ישראל ממצרים, ולהביא אותם להר סיני, כדי לקבל את מסר הא-ל לעולם. מדוע בחר בו א-לוהים? אילו תכונות ייחודיות שמתאימות למשימה הנעלה הוא מצא במשה? בתורה מופיעים רק שלושה סיפורים קצרים על משה לפני בחירתו. בכולם מופיע מוטיב חוזר חזק - בכל אחד מהם, משה אינו יושב באופן פסיבי מול רוע. הוא לא מצדיק חוסר תגובה בכך ש"זה לא העסק" שלו. הוא מתערב ועושה כל מה שביכולתו, משום שבאופן אינטואיטיבי הוא מבין שכל בני האדם ערבים זה לזה.
שלושת הסיפורים מוכרים היטב. בראשון משה רואה מצרי מכה יהודי מכות נמרצות, והוא הורג את המצרי לפני שיספיק להרוג את קרבנו החף מפשע. בסיפור השני משה רואה שני עבריים מתקוטטים ומפריד ביניהם. בסיפור השלישי, לאחר בריחתו למדיין, הוא רואה שרועי מדיין מתנכלים לרועות מדייניות צעירות שרוצות להשקות את צאנן, והוא שוב מתערב ומציל אותן מהבריונים.
התכונה המאפיינת את הגדולה היא הנכונות לפעול כשנתקלים באנשים אחרים המתמודדים עם קושי
אלה שלושת האירועים היחידים שהתורה מוצאת לנכון להביא כדי לספר לנו על חייו של האדם שנבחר משמים לגדולה. על פי ההלכה דבר שחוזר על עצמו שלוש פעמים נקבע כמאפיין קבוע – "חזקה". שלוש פעמים משה מגלה במעשיו את התכונה שמאפיינת בעיני א-לוהים גדולה ומנהיגות – הנכונות לפעול כשנתקלים באנשים אחרים המתמודדים עם קושי.
עד כאן לגבי ההבנה הפשוטה של הסיפור. עם זאת, ברמה הרבה יותר עמוקה, לא נסתר מעינם הבוחנת של חכמי התורה, ששלושת הסיפורים האלה מהווים רצף בעל מסר תיאולוגי חזק. הסיפורים מתארים שלוש רמות הבנה לעיקרון הערבות ההדדית, בסדר קושי עולה.
הסיפור הראשון זועק לתגובה. משה רואה מצרי שמכה עברי – הקרבן הוא אחד מבני עמו, והתוקף הוא אויבם המשותף. מקרה מעין זה הוא הטבעי ביותר לעורר תגובה מעשית. במונחים מודרניים, זה דומה ליהודי שרואה אנטישמי או נאצי או מחבל שעומד לרצוח יהודי. ההתערבות בהתרחשות כמעט מובטחת. מי יכול לשבת ולראות יהודי תמים נרצח ע"י אויב מושבע של עמו?
בסיפור השני, משתנה זהות המתקוטטים. הפעם מדובר ביהודי שמכה יהודי. במקרה זה לאנטישמיות כבר אין תפקיד. משה עומד מול מבחן שבודק אם גם הפעם, כששום גורם חיצוני אינו מעורב, הוא יזדעזע באותה מידה ויגיב. משה עומד במשימה, ועובר גם את המבחן הזה.
המבחן הקשה מכל עדיין עמד לפניו. במקרה השלישי הוא נמצא בארץ זרה. לא היה לו שום קשר עם הבריונים האלימים או עם הנערות הנפגעות. הוא לא הכיר את הקרבנות ולא את התוקפים. במלים אחרות, למה שהוא ראה לא הייתה שום נגיעה אישית לחייו – לבד מהעובדה שבני אדם נמצאו בסכנה, והוא יכול לעזור. המבחן האחרון דומה למה שעובר עלינו בכל פעם שמשהו קורה מחוץ למשפחה, לעם או למדינה שלנו, לבני אדם אחרים שרק דבר אחד משותף להם ולנו – כולנו נבראנו בצלם א-לוהים.
בזכות זה שמשה עבר בהצלחה גם את המבחן השלישי והקשה ביותר, הוא הפך לגדול מנהיגי העם. וזה המאפיין אשר בו הוא מגלם עבורנו את מודל המופת האולטימטיבי.
אני גאה מאוד בעם שלנו, שמגיב לקריאת התיגר האנטישמית בעולם. אני חושב שנפלא לגלות שיהודים בעלי השקפות דתיות, פוליטיות וחברתיות שונות לומדים לחיות יחד בהרמוניה ולא להתעלם מפגיעות בזכויות ובפריווילגיות של זולתם. אבל אני הכי מתרגש כשאני מגלה שכצפוי, אחת המדינות הראשונות שמתייחסת לצרכים האנושיים המתעוררים בעקבות אסון, כמו רעידת האדמה בהאיטי, היא מדינת ישראל. תגובה זאת מעידה כאלף עדים שמעולם לא איבדנו את התכונה שהאהיבה את משה על א-לוהיו – ושמאפשרת לנו להמשיך ולמלא כראוי את תפקידנו בתיקון העולם.
(38) יצחק, 3/2/2014 10:48
מה עם לא תחנם?
הסיפורים עם משה היו לפני מתן תורה. התורה אוסרת לתת מתנת חינם לגוים ללא תועלת ממשית שתצמח מזה. לפני מתן תורה אברהם הכניס ערבים כאורחים לביתו, היום נראה לי שאסור לעשות כן. חבל שלא שואלים גדולי תורה לפני שמפרסמים מאמרים כאלו
רוני, 19/11/2014 14:47
איפה ואהבת לרעך ? ובכלל מדוע אתה נצמד להלכות השוליות הללו ?
(37) סולה, 25/7/2011 06:40
אור לגויים
עלינו לעזור כדי לקדם את התפיסה שבה לעמים אכפת אלה מאלה. באותה רוח, עלינו לשמוח בשמחת עמים הפורקים עול דיקטטורים כי מה שחשוב זה האנשים ולא המדינות. כל מה שמקדם אנושיות בעולם הוא כדאי ומשתלב יפה עם אור לגויים = חינוך הגויים לאנושיות עי דוגמא אישית. מצד שני יש אנשים בארץ הזקוקים לעזרה ואינם מקבלים אותה ונאמר עניי עירך קודמים , ואין עניי עירי צריכים לצפות בי עוזרת לזרים לפני שעוזרת להם. מצד שלישי (וגם למטבע אגב יש יותר משני צדדים) הצורך בעזרה כשמדובר באסונות טבע הוא קיומי ומיידי. אז איך שוקלים זה מול זה ? צריך לעזור יותר, ויותר אנשים להצטרף למעגל העזרה. לעניי עירנו לעזור תמיד ובאופן יסודי (וגם לצאת מהמעגל של העוני לסוגיו ואם יכספנו לא יממן עושר לשכבת השמנת השלטת זה לא כך קשה !!!) ולתושבי האיטי לעזור לשרוד את ההתחלה, כל עוד מדינות אחרות מתארגנות,חושבות איך לעזור ואם לעזור, ואז כשאחרים עוזרים - לעוף משם ולהמשיך לבנות פה את ארצנו ועמנו. אשמח לתגובתכם.
(36) אלחנן, 25/1/2010 22:42
תשובה לימימה
את צודקת, ואפילו יותר מכך, יש עוד הרבה תועלות שישראל מקבלת מהעזרה להאיטי ובראשם הרמת הגאווה הלאומית, המוטיבציה להתגייס, שיפור פנים מול העולם לאחר הכישלון התקשורתי בעופרת יצוקה, ואפילו שיקול מסחרי נטו שהכספים שהושקעו יחזרו בכפליים ממדינות מערביות שרואות בישראל היום יותר מתמיד, בת ברית במזרח התיכון הפועלת עבור אותן מטרות הומניטריות שפועלות הן עצמן. אבל נקודת האור היא האינסטינקטיביות והשמחה שבו זה נעשה וההרגשה הכללית של אושר של נתינה המורגש ברחובות המראה על הניצוץ היהודי שמשתמר בתוך כל אחד מאיתנו. המנהיגות שבחסד והחסד שבמנהיגות. וה"שלא לשמה" כאן הוא לא מאולץ.. הוא לכתחילה. ובעיקר העובדה שעם כל התועלות שישראל מרוויחה מהעניין, גם שאר המדינות יכלו להרוויח במידה רבה. אבל הם התעצלו.. תגובה זריזה היא תגובה שמגיעה בגלל התכונות שבמגיב עצמו. ואנחנו הזדרזנו..
(35) אנונימי, 25/1/2010 22:24
אור לגויים
בס"ד ישראל רחמנים בני רחמנים המה ואור לגויים
(34) , 25/1/2010 21:06
כן...חד משמעי!!! תחשבו שחס וחלילה זה היה קורה בארץ...זה לא משנה איזה מדינה באה לחזור....הקב"ה רואה מלמעלה...מה אנחנו נעשה יחזור אילנו....חוץ מזה אנחנו לא כמו כל העמים...עם היהודי רחמן....וגם זה חשוב להראות לכל העולם מי זה עם ישראל...איך מסתכלים עלינו אוייבנו ושונאינו...לשבור להם את העיניים ...זאת עוד סיבה שהקב"ה ישמור על עם ישראל....יש מישהו בשמים שרואה ושומע...תמיד הדברים חוזרים...אז בוא רק נקווה רק לטוב..."עם ישראל חי"...אמן כן ויהי רצון..(וד"א אני לא דתיה...אני בחורה מאמינה...
(33) יצחק מיימון אשקלון, 25/1/2010 18:56
כן ולא . ואני הסביר גם למה!
קודם כל למה לא ? כי אני אומר דבר כזה , לנו יש את הקדוש ברוך הוא, והוא זה שתמיד דוהג לנו ושומר עלינו מכל משמר, והוא יודע טוב מאוד ,הבל מה זה טוב מאוד שאים חס וחלילה הוא היה מבי עלינו איזשהו רעדת אדמה או כל מיני סופות למיניים , לא היה אף אחד בכל העולם הזה שהיה מוצאי איזשהו נימת עזרה לטובתינו. אבל ברוך השם מילירד פעם לאבא שלנו שבשמים שיודע נסתרות של כל אויבינו ומבקשי רעתינו ומצילינו מידם ומיד כל העולם. ולפעמים אני לא מבין את האנשים , איך אם לא רואים את כל הניסים שהוא עושה איתנו , רק תראו מההוא עושה בעולם כולו, הוא מוכיך לנו שאנחנו עם מיוחד עם נבחר מכל העמים ורק לנו יש את ההשגחה הפרטית מה שאין לאף אומה בעולם, וכל מה שקורא לנו אים זה תאונות דרכים, שיטפונות, מלחמות, זה כלום לעומת מה שהשם ממתיר על כל אויבינו, ואני חושב שגם איטי לא מדינה שכל כך אוהבת אותנו במיוחד, [ושלא תבינו לא נכון אני לא שמח ממה שקרא להם חלילה לי מלשמוח על כל המקרה הזה] ולא שיש לנו "מעריצים" בעולם הזה בכלל!!!!! טוב, ולמה כן ? בכדי שיהיה קידוש השם ברבים, להראות לעולם עם כל השינאה שיש קלפינו, ואים כל האייומים שכל הזמן מאימים אלינו, אנחנו בכול זות תמיד ניהיה המדינה "ה"ראשונה שתמיד תקפוץ בראש לעזרה , וזה לא משנה מי , אני בטוח אים גם באירן יהיה רעדת אדמה "בעזרת השם", ישראל לא תהסס מלהציע את שירותי החילוץ שלה, ולמה? כי הקדוש ברוך צהוא תמן בנו את אהבת חינם, את הרחמים, את המחילה באותו רגע קשה , רק לנו, כן קוראים יקרים, רק לנו יש את הזכות לקדש את השם ברבים, ואנחנו רואים איך בסופו של דבר תמיד אנחנו הראשונים שמצעים, ושמגיעים ושמחלצים, ושתורמים מילינום של שקלים, רק מה? רק להציל עד נפש אחת בעולם, וזה לא משנה אם זה יהודי ערבי נוצרי , או כל דת אחרת שיש בעולם, כי כל נפש שיש בעולם , זו בריאה של הקדוש ברוך הוא, כי אמר ה' לעם ישראל במצרים "מעשי ידי טובעים בים והתם אומרים שירה" מיד פסקו מלשיר, וכל זה נמשך עד עצם היום הזה!!!!!!!!!!! אני מהחל לכל עם ישראל שה' ישמור עלכם ועל כל חילי צבא הגנה לישראל ועל כל היהודים בכול העולם, ועל כל העולם כולו מבלי יוצא מן הכלל.. אמן כן יהיה רצון!!!!!! נ.ב וסליחה לכל מי שגעתי בו
(32) אנונימי, 25/1/2010 12:07
אני לא מסכים עם המאמר
לעניות דעתי, יש המון מה לעשות מבחינה חברתית בארץ שלנו, בטרם נשקיע מליונים בארץ זרה. כבר אמרו חז"ל "עניי עירך קודמים". יש המון מצוקות של אנשים בבית מולך לפני מישהו זר, עם כל הנוצץ והתקשורת המפרגנת...
(31) טלי'ה, 25/1/2010 08:41
תגובה לאנונימי
את/ה שואל/ת בצדק...והאמת היא שכל אדם ראוי לו שיגיש עזרה ותרומה ככה מהר והרבה כמו ב"ה עם ישראל, אבל המציאות מראה לצערינושלא כך....הרבה מתעלמים ולא שולחים, או נזכרים מאוחר מדי וכד'...וישראל לא. וזה דבר שחוזר על עצמו בישראל (כמו עם משה רבינו) ועל זה לדעתי הדגש במאמר, שכותב המאמר שמח שזה כך, שעוד לא אבדנו את התכונה האהובה הזו, ולכן אנחנו אור לגויים- מלמדים אותם גם לסייע ואז באמת לא יהי'ה הבדל כשכולם ינהגו כך. מקווה שהבהרתי מספיק. כתבה יפה ומעניינת, יישר כוח!
(30) זהבה דריהם, 25/1/2010 08:32
ניצוץ וניצוצות
עם ישראל ניחן בתכונות מדהימות,ומייצג אותנו כמעצמה חזקה על כל תחומיה,למרות שכמעט כולם נגדנו,אנחנו תמיד על המפה,למרות הקשיים ,אנחנו נמשיך לתת עזרה,וייחודים לנצח.אנו המראה של העולם בכלל,ולילדנו בפרט.
(29) ימימה, 25/1/2010 07:30
צריך גם להתאמן
אני חייבת להזכיר לכם, שישראל מעצמה בתחום הבטחוני, הרפואי, ויכולותנו רבות. אחת הסיבות לדעתי לצאת למקומות האסון, זה האימון על חי לכוחותנו. זה אינו גורע מדברי המאמר כמובן, שהם נעימים לאוזן, ולרוח התחושה. אך אולי יש פה פן טקטי צבאי נוסף, אימון הציוד, אימון האנשים, אימון הצוותים . יש בזה מן התועלת גם לנו כנראה, וגם לאחרים. שזה בעצם, טוב עבור כולם.
(28) , 25/1/2010 07:29
אנחנו חייבים!
אנחנו מצווים לשמש אור לגויים! אלו לא סתם מילים. יש לנו תפקיד בעולם, וזו ההכנה שלנו: לעזור לגויים. לא סתם קיבלנו נשמה יתרה.
(27) meiro5151, 25/1/2010 06:20
עניי ביתיך קודמים לעניי עיריך
עניי ביתיך קודמים לעניי עיריך,וככל שתתמיד יטב לך!
(26) אנונימי, 24/1/2010 21:43
איפה פה השאלה
אני לא רואה מה הקשר בין העזרה והתרומה החשובה מאין כמוה שאנו תורמים בהאיטי (וכל הכבוד על כך)לבין היותנו יהודים מחובתנו כבני אדם לעזור לאלו הנזקקים לעזרה ללא הבדל גזע דת או מין!
(25) רעות - 18, 24/1/2010 21:07
ממ..
כתבה מרגשת, המראה על ייחודו של עמנו. חבל רק שעם כל הטוב שעשינו ואנחנו עושים בהאיטי, מצאו דרך להאשים אותנו גם שם, בגניבה וסחר באיברים.... עוד עלילות דם מודרניות. וחבל שדו"ח אנטישמיות של 2009 הוא פי 4 ממה שהיה ב-2008.. רק בשלושת החודשים הראשונים של 2009, היו מספר מקרי אנטישמיות כמו בכל 2008.. אז למה בעצם אנחנו טורחים לעזור לכל העולם ולהציל את כל העולם, כשיש לנו מספיק צרות אחרות להתמודד איתן ? כי ככה אנחנו, ומי ייתן וככה נשאר. אין גדול מאדם שיודע לעזור לזולתו, על אף שהוא בעצמו זקוק לעזרה. ח"ח לנו ! :)
(24) אנונימי, 24/1/2010 20:25
ישראל והאיטי
בס"ד כתוב: "עניי עירך קודמים לעיר אחרת" זה נחמד לעזור לאחרים בתנאי שלא פוגעים בעצמינו, עצוב מאוד שבמקום לעזור לנזקקים שלנו (ולא חסר) משתמשים בכסף הזה לעזרה לאחרים, האם זה לא גזל, מאלה שזקוקים לעזרה ולא מקבלים אותה?
(23) יונה ניצן, 24/1/2010 19:12
על האיטי
אני גם מאד גאה בתגובתנו שם וזכור שכך היה גם בתורכיה. אני רוצה לציין שמעולם לא נראה נציג ערבי בכלל ופלשתינאי בפרט באותם מקומות מוכי אסון וסתם משהו בכיוון שונה:גם בכל המוזיאונים המדהימים של פאריס מעולם לא נתקלתי ולו בערבי אחד. מקומות אחרים-כן שהרי פאריס מוצפת במהגרים ערבים וצפון אפריקאים
(22) אנונימי, 24/1/2010 18:34
תגובה לתגובה 4 וגם לכתבה
לא הבנתי את דבריך בתגובתך? כתבה נהדרת וכייף להיזכר שתמיד ניתן למצוא מקבילים למצבים ומקרים שקורים היום בספר ההיסטוריה הנפלא שלנו. תודה! המצב בהייטי באמת מעציב ומזעזע באופן מחרידולא היינו אנושיים לו היינו מתעלמים מכך. כל הכבוד למשלחת, הכוללת, במקרה, את רופא המשפחה שלי. אני גם בהחלט מרגישה גאה אך זה באותו הזמן נראה לי מובן מאליו שכך צריך לעשות.
(21) אנונימי, 24/1/2010 17:24
מאמר מקסים!
משמח אותי לדעת שהרגש היהודי לא מבדיל בין דת גזע או מין
(20) אנונימי, 24/1/2010 17:19
עזרה להאיטי
אין לי בעיה לעזור למדינה במצוקה, אחרי שפתנו את בעיות המצוקה בישראל. באזור מגורי, עומדים לסגור מפעל שעוורים עובדים בו. אין תקציב. למה לא לתרום להם? למפעלים שנסגרים בצפון ובדרום ועוברים לסין והממשלה מעודדת כי זה יותר זול? חוצפה אמיתית. אני אכן שייכת לעם ישראל אבל מעדיפה לתרום לבני עמי ולא לזרים, שמחר לא יזכרו מי אני בכלל. לא צריך למצוא חן בעיני העולם. גם עזרה סמלית היתה מתקבלת בברכה. תמיד אנחנו קופצים ראשונים ומתחנפים. זה מרגיז. יש פה אנשים רעבים שזורקים אותם מהעבודה
(19) צביקה א', 24/1/2010 16:50
היהודים ועזרה להאיטי
השאלה כפי שנשאלה אינה במקומה. השואל היה עושה נכון לוא היה שואל האם אדם צריך להושיט עזרה לאדם בצרה. לי אדם הוא אדם באשר הוא אדם ויהיה צבעו אשר יהיה ותהיי אמונתו אשר תהיה. תשובתי היא אחת כן!!! אין לערב בסוגייה כל עניין נוסף כי כמו תמיד כל המוסיף גורע
(18) yael, 24/1/2010 16:50
help in Haiti
Well written, and to add, We help because of an inner compassion, an inner need to help. There is no mind here, but soul is deciding what to do.
(17) אנונימי, 24/1/2010 16:34
אנחנו שמיים
המושג אנטי שמי בא מתוך כלל השפות השמיות הקרובות זו לזו ועוד מימי חם שם ויפת שלושת בני חווה.השפות השמיות דוברו על ידי צאצאי שם ואנחנו חלק מהם
(16) hunnybee, 24/1/2010 16:30
open your eyes and see
אני לא בהכרח מסכימה עם הנאמר.בדוגמה השניה של משה נאמר שהוא מציל את בני ֵעמו בהתקוטטות , ורק אז הוא עובר לנסיון הבא, לכן, גם ביימנו חובה ליישם קודם את הנסיון של עזרה לבני ֵעמך ורק אז ניתן לעזור לעמים אחרים, אחרת זו צביעות ואחיזת עיניים.. לא ייתכן שישראל תוציא מעל 50 מיליון ש’ח לסיוע לזרים לפני שמסייעת לאלפי חולים, זקנים, סטודנטים, נכים, אתיופים והיד עוד רחבה בארצה שלה... זו סתם צביעות ורצון לעשות רושם על הגויים שבכלל לא סופרים אותנו ולא זוכרים לֹנו כלום מלבד את מה שהם מכנים כיבוש והתעללות בערבים.. אני בעד עזרה לכל עם בעת צרה, אבל שלא יתרצו שאין משאבים למה שזקוקים לו מבית. המדינה הפכה למדינה מושחתת ורקובה וחייבת לעבוד על עצמה מבפנים.. יום טוב לכולם
(15) מזהמשנה, 24/1/2010 16:21
ל3
אחינו נראה לי שאתה טועה ובגדול כי לא כתוב את הציטוט כמו שאתה כתבת כתוב "כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם שלם" אבל בכל מקרה צריך לעזור של למרות שהם לא יהודים אבל מה אנחנו זבלים "קצת" גמילות חסדים לא תזיק לנו בכלל....... יאללה שנשמע רק בשורות טובות.. בעזרת ה'
(14) אנונימי, 24/1/2010 16:16
ל מגיב 3
כתוב כל המציל נפש אחת מישראל. אגב, זה לא אומר שאסור להציל נפשות אחרות שלא מאויבנו... פשוט למען הדיוק
(13) ליהי, 24/1/2010 15:52
תגובה ל- 1
קטנוני להתעסק בקטנות, החמצת את תמצית המאמר - להיות גדול מהחיים ובסך הכל - אנושי. בנוסף אני גאה להיות חלק מעם שלמרות כל הפרעות, השנאה שמכוונים אלינו שאר העמים שמקיפים אותנו, השואות וכו' לא שכחנו להיות אנושיים וראשונים להקרא לדגל ההומניטריות.
(12) שוש, 24/1/2010 15:39
ולי נראה שישראל רצה לעזור כדי למצוא חן בעיני הגוי.
כמו ילד קטן שמרגיש דחוי ומנסה לרצות את הוריו כדי לזכות באהבה. ומתאכזב כל פעם מחדש. יותר טוב היה לו היו משקיעים את הכסף בתושבי מדינתנו. שבוע טוב
(11) , 24/1/2010 14:56
עזרה לנפגעי האיטי.
לאחר עיון ומחשבה נוספת, עם כל הערכה שיש לי בנכונות לעזור לנזקק גם אם אינו בן עמנו - הגעתי למסקנה שעניי עירנו קודמים וזאת גם בהתחשב בעובדה שללא קשר של שפה יקשה הטיפול אם בכלל אפשרי. כל הפעילות ההתנדבותית צריכה להעשות ע"י מתן תרומה מתאימה ולא מוגזמת כעזרה ליציאה מן המיצר.
(10) אנונימי, 24/1/2010 14:49
עזרה כן אבל יותר מזה
המאמר ממחיש יפה את הצורך "הפיזי" של עם ישראל שמחויב לעזור בכל מקום אפשרי , כי זה מהותנו כעם סגולה . אולם מעבר לזה גמרנו את תפקידנו . ראשית , מתארגנים בארץ להעביר להם תרומות , לדעתי את התרומות צריך להעביר למשפחות נזקקות ולקשישים בארץ שהמדינה לא דואגת להם כמו לתושבי האיטי . שנית מציעים בכלי התקשורת ובאינטרנט באתרים שונים לאמץ ילדים יתומים משם . זה לגמרי פסול בעיני . יש ארצות רבות שגם המנטליות והדת שלהם דומות ויש להם הרבה כסף למה שלא יעשו את זה אותן מדינות . אנו לקחנו על עצמנו די והותר בעזרה שאנו מגישים , יש עוד מדינות שיכולות לעזור צריך רק להזכיר להן שישראל לא יכולה לשאת בכל הנטל לבדה .
(9) אנונימי, 24/1/2010 14:49
כן!!! ואהבת לרעך כמוך! כל העמים חייבים להיות אנושיים,כל העוזר להציל נפש אחת כאילו הציל עולם מלא. ובמיוחד בעת אסון!
(8) אנונימי, 24/1/2010 14:34
עניי עירך קודמים.
עם כל הכבוד להאיטי, את כמות הכספים שמשקיעים שם היינו יכולים להשקיע בעניי עירנו, ויש כאלה.
(7) תמי לוי, 24/1/2010 14:04
ל-3 דחוווווף
כן כתוב שצריך להציל רק יהודים! המשפט הוא: 'כל המציל נפש אחת מישראל כאילו הציל עולם מלא', תשאל רבנים/ כל אדם שבקיא בעיניין, ותראה שהאימרה היא ר-ק על היהודים! לכן לא צריך להציל, אבל אפשר. מה שבטוח- זה לא חובה, ואין על זה שכר ע-צ-ו-ם (אם יש בכלל זה שכר...) כמו מי שמציל יהודי.
(6) , 24/1/2010 13:22
האם עלינו לעזור להייטי
כתוב בזוהר:" אין דבר בא לעולם אלא בשביל ישראל". כל מה שקורה בעולם מכוון לישראל וכדי שעם ישראל יתעורר ויחזור לבוראו. ב"ה, ישראל מוכיחה שבתת מודע שלה, היא פועלת לפי זה ומרגישה שזו חובתה לעזור לכל העולם וזו אכן חובתה. ישראל מהווה אכן "אור לגויים" במזרח התיכון וגם בשליחויות מסוג זה. כל העולם צפה בנו ועזרתינו הייתה משמעותית ולא מבוטלת. אם תסתובבו בבתי חולים בארץ, תראו איך אדם לאדם, אדם וזה קורה בין יהודים ובין ערביי ישראל. רואים פתאום שאפשר להסתדר ואפשר לקבל אחד את השני אבל רק כשצריכים את חוכמתינו ואת רופאינו. הלוואי וכל ערביי האיזור יבינו כמה אנו יכולים לתרום במזרח התיכון...
(5) , 24/1/2010 13:16
צנעות התכנסות בעצמנו ועזרה רק לנו לישראל, אולי העולם ישכח לשנוא אותנו
יפה מאוד שאנו עוזרים אבל קודם קול אנו צריכים לעזור לעצמנו 30 מליון שקל הוצאה, במקום להשקיע בבתי החולים, אצלנו קשה להגיע לרופא מומחה ומי שאין לו כסף זה בטח אבוד, אבל להוציא כל כך הרבה כסף כדי להראות טובים לעולם? הרי אנו אף פעם לא ניראה טוב, לכן כדאי לשמור פרופיל נמוך לא להתבלט ולא לעשות רוח בסלנג, ואת הכסף הזה לתת קודם בעד עצמנו. ליד המעשה ההומניטרי שעשינו יש כתבה נוספת, שהאנטישמיות עלתה בשנה האחרונה בכבפול, תתעוררו אנו נהיה תמיד שעיר לעזאזל לעולם כולו, לכן תתכנסו ותעזרו אך ורק לעצמנו.
(4) רוני, 24/1/2010 13:06
האם התנשאות גזענות ובדלנות ושנאה לשונה הינן התקרבות לשלמות?
(3) אלי, 24/1/2010 12:50
כן צריכים לעזור
כתוב כל המציל נפש אחת מציל עולם ומלואו ולא כתוב עם הם יהודים נוצרים שחורים או לבנים גם לנו כל הזמן עזרים ואני גאה שאנו בין הראשונים לתת עזרה
(2) שקד, 24/1/2010 12:48
מקסים
מאמר מקסים שממחיש שוב ביתר שאת ש'מי כעמך ישראל'. בעידן הזה של שינאת חינם כ"כ כיף לקרא כתבה שמעלה על נס את הטוב שנמצא בכל יהודי באשר הוא, ולא משנות השקפותיו. הסיוע הישראלי מחמם את הלב ומרגש ויותר מכל מקדש שם שמיים. ישר כח לרב הכותב, ישר כח למשלחת הסיוע.
(1) , 24/1/2010 12:43
שימוש לא נכון בביטוי "אנטישמיות" .
זה ביטוי מודרני מסוף המאה ה-19 ואין לעשות בו שימוש לגבי תקופות קדומות יותר.