רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אקטואליה

פירצה קוראת לגנב

כ״ח בתמוז ה׳תשע״ו כ״ח בתמוז ה׳תשע״ו 03/08/2016 | מאת ירמיהו ראק

אז מי אשם- הגנב או הפירצה? או אולי שניהם?

זה קרה שוב לפני כמה שבועות.  תפסו מחבל רגע לפני שעלה לרכבת הקלה בירושלים עם תיק המכיל מטעני חבלה.

רמת הלחץ והאנדרנלין בעיר הקודש טיפסה לבוקר אחד, ותוך מספר שעות העיר חזרה למסלולה והעסקים התנהלו כרגיל.

הבחנתי שתגובותיהם של אלה ששמעו על האירוע מתחלקות לשתים, יש הנחרדים ומזדעזעים, "וואו, כמה מסוכן. באיזה מקום אנחנו חיים, מפחיד לצאת לרחוב", ועוד על זה הדרך.

ויש שבוחרים להסתכל על הצד החיובי, "נס שתפסו אותו ברגע האחרון. כל הכבוד למאבטח הערני", ועוד ועוד.

 

איזו גישה צודקת?

 

כמובן שאין כאן נכון ולא נכון, זה ענין של גישה, של הסתכלות. יש כמה אפשרויות לראות את המציאות, והצורה שבה נעשה את זה היא סובייקטיבית.

הגמרא (במסכת קידושין), כשדנה באחריות של אדם למעשה מסוים אומרת את הביטוי: "לאו עכברא גנב, אלא חורא גנב" - לא העכבר גנב אלא החור (הפירצה) גנב. זאת אומרת שה"חור" אשם בגניבה. אולם מצד שני ממשיכה הגמרא שם ואומרת: "ואי לאו עכברא חורא מנא ליה" - ואם לא (היה) העכבר, החור מנין לו? זאת אומרת, גם העכבר אשם, שהרי בסופו של דבר צריך שמישהו יבצע את הגניבה.

הרעיון הוא שהמציאות היא מורכבת. לא תמיד יש גורם אחד למה שקורה, לא תמיד יש "אשם" אחד.

 

אז מה הקשר למטען שהיה או לא היה ברכבת?

 

יש שתי צורות אמיתיות, אובייקטיביות לבחון את מה שקרה.

יש את המציאות הגשמית שנראית לעיניים, וזו כמובן מציאות אמיתית, וצריך ללמוד ממנה. במקרה שלנו פירושו של דבר להיות עירניים, ולא להיתפס לשאננות.

אבל יש גם מימד נוסף, ישנה מציאות רוחנית.

המציאות הרוחנית שונה מהמציאות הגשמית. אם יש איזו פירצה רוחנית, היא משפיעה על מציאות החיים שלנו. המציאות הרוחנית היא מציאות הוליסטית. אם קורה משהו שלילי בעולם, הדבר נובע מהמציאות הרוחנית שלוקה בחסר. כמו שאם העכבר גנב ברור שישנה פירצה.

הדרך להתמודד עם זה היא גם על ידי תפיסת הגנב (במקרה שלנו המחבל הפוטנציאלי ולגלות עירנות), וגם על ידי סתימת החור, חסימת הפירצה הרוחנית. לשפר במשהו את חיינו הרוחניים ולתקן את שורש הבעיה.

אם נתאמץ כל אחד במשהו: בשפור יחסינו לחברינו, בתקון המידות, להיות סבלני יותר עם ילדינו או בני זוגנו, להיות סובלני עם שכנינו או עם בני אדם השונים מאיתנו, להאיר פנים לאחרים, להאיר את עצמנו מבפנים, נתקן פירצות ונשלים את העולם, ההשפעה תהיה רחבה ומקיפה ותתפשט הרבה מעבר לתחום האישי שלנו.

 

אז בואו נעשה צעד אחד קטן ליצירת עולם טוב יותר, בכך נעזור להרחיק מתוכנו אירועים לא נעימים, והעכברים היחידים שיבואו יהיו מיקי מאוס!   

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן