רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

אקטואליה

האיש המבוגר ביותר בעולם הוא יהודי ניצול שואה

ו׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ו ו׳ באדר ב׳ ה׳תשע״ו 16/03/2016 | מאת רונדה רובינזון

ישראל קרישטל הוא בן 112, אופטימי תמיד, ורואה את חייו כנס.

האיש המבוגר ביותר בעולם הוא ישראלי ניצול שואה בשם ישראל קרישטל, בן 112. בתו, שולה קופרשטוק מעריכה שהגורם לאריכות חייו הוא השלטת המוח על הגוף. "הוא מאושר", היא אומרת, "זהו המצב הנפשי החיוני ביותר שניתן להיות בו".

ישראל מפנה את הסיבה לאלוקים. הוא תמיד אומר שחייו הם נס. הוא נולד ב-15 לספטמבר, 1903 בטרנאו שבפולין, לאב תלמיד חכם והלך לבית ספר דתי עד לגיל 11. הוא נשאר דתי לאורך כל חייו.

קרישטל זוכר את פרוץ מלחמת העולם הראשונה בשנת 1914 כשהיה בן 11. כמו כן חרות בזכרונו כבר מאה שנה, מראהו של פרנץ יוסף הראשון, ראש האימפריה האוסטרית, שכיהן במשך התקופה הארוכה ביותר כמלך האחרון של הבסבורג, עובר ברחובות העיר ברכבו. תושבי העיר זרקו סוכריות לאוויר, שלמרבה האירוניה, הפך מאוחר יותר למוטיב ואפילו הציל את חייו לא פעם.

אמו של קרישטל נפטרה כשהיה בן 7 לפני מלחמת העולם הראשונה, אביו נחטף לאחר כמה שנים לצבא הרוסי ולא חזר משם.

כיתום בן 17, עשה ישראל את דרכו ללודז' בפולין ונסה לבנות שם חיים חדשים. הוא עבד בבית חרושת לממתקים, שם סחב שקי סוכר כבדים, חוויה שעמדה לחזור על עצמה מאוחר יותר בחייו.

קרישטל פתח מפעל לממתקים ושוקולדים בלודז'. כשהנאצים פלשו לפולין, נאלצו הוא ואשתו ושני ילדיו לעבור לגטו עם עוד 230,000 יהודים. שם המשיך בייצור הסוכריות שלו. למרבה הצער שני ילדיו מתו בגטו, והוא ואשתו הועברו למחנה ההשמדה אושוויץ בהתרוקן גטו לודז' בשנת 1944. שם נפטרה גם אשתו.

שני ילדיו נפטרו בגטו לודז' ואשתו הראשונה נפטרה באושוויץ.

קרישטל שרד את עבודות הכפייה באושוויץ ובעוד מחנות ריכוז ובסוף מלחמת העולם השניה שקל 37 קילוגרמים בסך הכל.

אלא שאז, כפי שבתו ספרה למערכת, התחיל לחיות. הוא נלקח לבית החולים בחסות הצבא הרוסי ומשהחלים, חזר ללודז', פתח מחדש את מפעל הממתקים והחל לעבוד. שם הוא גם נישא בשנית - לבתשבע

"גופו נשמע להוראות מוחו. מוחו היה חזק. אמונותיו היו איתנים. וגופו גם התחזק." אומרת שולה.

שוב חזר לחיים מתוקים יותר כמייצר סוכריות

בשנת 1950 הוא ואשתו השניה עלו ארצה עם בנם הקטן, חיים והתגוררו בחיפה. שם גם נולדה בתם שולה. לימים התרחבה משפחתו לכלול יותר מ-20 נינים.

בישראל התחיל קרישטל לעבוד במפעל ל-איך לא?- מוצרי מתיקה. הוא לימד את בעלי המפעל הפולנים אף הם, כיצד לקדם פס ייצור שלם של ממתקים. מאוחר יותר השתמש במקצועיות שרכש לפתוח עסק משלו ולייצר ממתקים בביתו שכללו בין השאר את מטבע חותמו, שוקולדים בצורת בקבוקי ליקר עטופים בנייר כסף צבעוני, אותם מכר בקיוסק בחיפה.

ישראל הוא בן-אדם אופטימי תמיד, שאוהב לשמח אחרים. "השואה לא פגעה באמונותיו" אומרת קופרשטוק, " הוא מאמין ששרד מכיון שכך רצה האל. הוא איננו אדם כועס והוא לא חיפש לעשות דין וחשבון עם אף אחד. הוא מאמין שלכל דבר בעולם יש סיבה".

בתו של קרישטל אומרת שהיא לא צריכה שיא עולמי בספר השיאים; מספיק לה שאבא בחיים.

לאחר שהצליח להתקיים במחנות הריכוז ללא אוכל רב, אחת מהתובנות שלו היא שיש לאכול על מנת לחיות, לא לחיות על מנת לאכול. "האדם ממש לא זקוק להרבה על מנת להתקיים".

בתו של קרישטל מזדהה עם האימרה הזאת, באומרה שהיא לא צריכה שיא עולמי בספר השיאים; מספיק לה שאבא בחיים. ביום שישי האחרון אושר קרישטל כגבר הקשיש ביותר בעולם.

Guinness World Records’ Head of Records Marco Frigatti and 112-year-old Israel Kristal. Guinness World Records מרקו פריגאטי,מנהל השיאים של "השיאים של גינס" עם ישראל קרישטל בן ה-112

Guinness World Records

האשה הזקנה ביותר, למי שמתעניין, היא סוזאנה ג'ונס מניו יורק, בת 116. 60 בני האדם המבוגרים ביותר בקבוצת המחקר הגרונטרולוגי הן כולן נשים. בעיקרון נשים נוטות לחיות בממוצע 3-4 שנים יותר מגברים.

לצפיה בראיון של סיון רהב-מאיר עם משפחתו של קרישטל ובמסיבה שנערכה לכבודו ותועדה בערוץ 2:
 

 

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן