מדינת ישראל הוקמה לפני 65 שנים. בעיני רבים, הדבר מוכיח את כושר 'חזונו הנבואי' המיוחד של תיאודור הרצל, החוזה שהעז לחלום שאותו עַם אשר הוגלה מאדמתו לפני כמעט 2000 שנה, יזכה לשוב ולבנות מחדש את ארץ אבותיו. מובן שסיפור התקומה היהודי שלאחר השואה הוסיף משקל רב לראייתו הנבואית של מייסד התנועה הציונית.
אולם ההיסטוריה של ימינו מאלצת אותנו להכיר במציאותה של טעות משמעותית בחזונו של תיאודור הרצל. טעות שעלינו לזכור גם כשאנחנו שמחים על כל ההישגים הרבים של מדינת ישראל.
הדבר שעורר ודחף את הרצל להקדיש את חייו להקמתה של מדינת היהודים, היה משפט דרייפוס בצרפת. הרצל, שהיה סופר ועיתונאי יהודי מתבולל, נדהם מעוצמת האנטישמיות בה הוא נתקל במהלך משפטו של אלפרד דרייפוס - קצין יהודי בצבא צרפת, שהואשם באשמת שווא של ריגול. במיוחד זעזעו אותו צעקות ההמון בפריז: "מוות ליהודים". במהלך המשפט שטף את צרפת גל של אנטישמיות, בעידודן של המנהיגות הצבאית והנהגת הכנסייה הקתולית.
למעלה מעשר שנים חלפו עד שהוכחה חפותו של דרייפוס, אולם משפטו שכנע את הרצל להסיק שהיהודים הם עם נפרד, שלעולם לא יתקבל לגמרי על העמים שמארחים אותו במדינותיהם. לכן, הוא החליט שהפתרון היחיד לבעיית האנטישמיות יהיה מדינה יהודית עצמאית.
לא רק שקיומה של מדינת ישראל לא מחה את האנטישמיות, הוא אף העלה אותה לשיאים חדשים
"כאשר רק נחל להוציא הצעתנו לפעולה, ונעלמה האנטישמיות וחדלה לעולם, כי ברית שלום תהיה זאת לנו." (הרצל – מדינת היהודים)
אולם, מסתבר שחלק זה בחלומו של הרצל הפך לחלום בלהות. לא רק שקיומה של מדינת ישראל לא מחה את האנטישמיות, אלא אף העלה את מפלס השנאה של אויבינו לשיאים חדשים, כשאת שנאת היהדות שלהם הם מנסחים בדרך פוליטית של "אנטי ציונות" פשוטה.
המאפיין הקבוע של האנטישמיות לאורך כל הדורות היה חוסר ההיגיון המוחלט שבה. חכמי התלמוד ניסחו זאת יפה בתיאור מקרה בו היה מעורב קיסר רומי:
"יהודי אחד עבר לפני אדריאנוס ושאל בשלומו. אמר לו: 'מי אתה?', ענה לו, 'יהודי'." אדריאנוס כעס שיהודי מברך אותו לשלום, והורה להוציאו להורג.
מאוחר יותר אדריאנוס עבר שוב ברחוב ונתקל באדם שלא דרש בשלומו. שאל אותו אדריאנוס "מי אתה?" ענה לו, "יהודי". כעס אדריאנוס איך יהודי עובר על פניו ואינו מברכו לשלום. מיד הורה להוציאו להורג.
הדבר התמיה את יועציו שאמרו: "אין אנו מבינים את המעשים שאתה עושה. מי ששאל בשלומך, מוצא להורג, ומי שלא שאל בשלומך, מוצא אף הוא להורג."
ענה להם אדריאנוס: "אתם רוצים לייעץ לי איך אני צריך להרוג בשנאתי?" (איכה רבה פרשה ג, ר).
וכך, היהודים הם או ליברליים מדי או שמרנים מדי, קמצנים מדי או פזרנים מדי, נדיבים מדי או אנוכיים מדי, דתיים מדי או חילוניים מדי – בחרו כל תכונה שרק תעלה על דעתכם, והיהודים כבר הואשמו שהם יותר מדי או פחות מדי ממנה. היהודים הם השעיר לעזאזל על חטאיה של כל מערכת פוליטית. מקס נורדאו, ממנהיגיה הגדולים של הציונות, ניסח זאת היטב: "היהודים אינם שנואים מחמת תכונותיהם הרעות, אלא מייחסים להם תכונות רעות מפני שהם שנואים."
האם מישהו מסוגל להסביר בהיגיון את גילויי האנטישמיות הנוכחיים המוסווים תחת מעטה של אנטי ציונות?
ישנה תנועה עולמית שנקראת BDS (Boycott, Divestment and Sanctions ) - חרם, הימנעות מהשקעות וסנקציות. התנועה מבקשת פשוט ש... יחרימו, יבטלו השקעות ויטילו סנקציות רק על מדינה אחת בעולם: מדינת ישראל. רק ישראל נחשבת למדינה כל כך מושחתת מבחינה מוסרית ופושעת באכזריותה, שאנשים קוראים להתרחק ממנה, לבודד אותה ולהחרים אותה. סטודנטים בקמפוסים שונים דורשים מהנהלת האוניברסיטה למנוע מאקדמאים ישראלים להשתתף בוועידות. סופרמרקטים ברבות ממדינות אירופה מסרבים למכור מוצרים מתוצרת ישראל.
ישראל זכתה בתואר המפוקפק של החברה היחידה באו"ם שזכות הקיום שלה מוטלת באופן קבוע בספק, שמחיקתה ממפת העולם היא מטרתה של לפחות חברה אחת נוספת באומות המאוחדות (איראן), ושפגיעה במרכזי האוכלוסייה שלה נחשבת לגיטימית בעיני שלטון החמאס בעזה והחיזבאללה בלבנון.
אף אחת מאותן מדינות הפוגעות בשיטתיות בזכויות האדם – איראן, צפון קוריאה, בלרוס, זימבבואה, סודן או כל מדינה מסוגן – אינה זוכה לאותו מבט בוחן, קשוח ומאשים עד שלא תוכח חפותה, כמו זה שמקבלת מדינת ישראל הדמוקרטית מגופי האו"ם, על הרוב האנטי ישראלי המובנה בהם הן בניו-יורק והן בז'נבה.
ואכן, ישראל היא המדינה היחידה בעולם שתמיד, בכל דיון של מועצת זכויות האדם של האו"ם, מופיעה כסעיף נפרד לדיון. כל יתר מדינות העולם נכרכות יחד תחת נושא אחר לדיון.
רוג'ר ווטרס, אלביס קוסטלו, הפיקסיס, סטיבי וונדר... מסרבים, כמו כוכבי בידור רבים אחרים, להופיע בישראל. כולם ביטלו מסעות לישראל. אליס ווקר, הסופרת המפורסמת ומחברת הספר 'הצבע ארגמן', הגדילה לעשות, ולא רק שהיא מסרבת להציב את כף רגלה בישראל, אלא גם אינה מאפשרת לתרגם את ספרה לעברית.
רק שלא נטעה בהבנת אופייה האמיתי של השנאה הזאת. כפי שציין ד"ר מרטין לותר קינג: "כשאנשים מבקרים את הציונים, הם מתכוונים ליהודים, אתם מדברים על אנטישמיות."
אכן, אין בעולם מדינה מלבד ישראל שמהווה יעד לקמפיינים בלתי פוסקים, ממומנים ומאורגנים היטב, שנועדו לעורר פקפוק, דה-לגיטימציה ודמוניזציה של מדינה ריבונית. אין עוד מדינה שעומדת מול ניסיונות שיטתיים להחרים, לעורר קמפיינים שליליים ולהטיל סנקציות. האנשים שעומדים מאחורי ניסיונות אלה טוענים שהם פועלים בשמן הנעלה של זכויות האדם, בעודם מתעלמים בשיטתיות ממקומות כמו סוריה, שבה נהרגו למעלה מ-70,000 איש בשנתיים האחרונות בלבד ורבים מספור נפצעו, איבדו את בתיהם, גורשו ונעצרו. למה לבחור בישראל ולא בסוריה? משם שישראל היא מולדתם של היהודים – והיהודים הם אלה שממשיכים לשמור על מקומם בראש רשימת הדברים מהם העולם היה רוצה להיפטר.
תיאודור הרצל חשב שהסיבה לכך היא שהיינו עַם בלי מדינה, אך עכשיו אנחנו יודעים שזה לא נכון. מדינת ישראל לא הגנה עלינו מפני אנטישמיות, ולמעשה היא אף החריפה את הבעיה, משום שהאמת היא ששנאת היהודים מעולם לא הייתה נעוצה בחסרונה של מדינה, אלא נבעה כמעט אך ורק מקדושתם של היהודים.
היטלר העז וביטא את הדברים בניסיון להצדיק את תכנית השמדתו של העם היהודי: "המצפון הוא המצאה יהודית כמו ברית המילה. המשימה שלי היא לשחרר את האדם מהרעיונות הנאלחים והמבזים של מצפון ומוסר".
לא שונאים אותנו בגלל שאנחנו רעים אלא דווקא משום שאנחנו מתעקשים להזכיר לעולם מה זאת אומרת להיות טוב
הגמרא מוצאת סימוכין לתופעה הזאת בשמו של ההר אשר עליו ניתנה התורה. "מדוע נקרא שמו סיני?" שואלים חז"ל, ומשיבים "מכיוון ששם ירדה שנאה לעולם". שנאת העולם כלפינו נובעת מעצם קבלת חוקי המוסר הנעלים על ידי עם ישראל.
האנטישמיות מנוגדת לרעיון התרבותיות. היא מתעבת את היהודים משום שהיא יודעת היטב שהיהודים הם מצפון האנושות ושהם אלה שהעניקו לעולם את כללי המוסר וההגינות.
לכן אנחנו צריכים לראות באנטישמיות אות כבוד, שמעיד על ההכרה העולמית בתפקיד שהוטל עלינו משמיים להיות "אור לגויים". האנטישמיות מעידה על מאבקם של בני האדם עם מצפונם. לא שונאים אותנו בגלל שאנחנו רעים אלא דווקא משום שאנחנו מתעקשים להזכיר לעולם מה זאת אומרת להיות טוב.
נראה שתאודור דרייזר ניסח זאת בצורה הטובה ביותר: "מאבקו של העולם עם היהודי אינו משום שהוא נחות, אלא משום שהוא נעלה."
התשובה האמיתית לאנטישמיות אם כן אינה, כפי שחשב תיאודור הרצל, שהיהודים ישיגו לעצמם מדינה, אלא שנתעקש למלא את ייעודנו בתור המצפון האנושי של העולם, עד שבני האדם ילמדו להכיר באמיתותיה הנפלאות של מורשתנו.
(26) גדעון מיצד, 29/12/2014 18:20
למלא את יעודנו
...ןבכדי למלא את יעודנו אנו, עם ישראל, צריכים לחיות במדינתנו, והדברים עתיקים עוד מימי אברהם אבינו, ודבר ה' אליו, ומי שלא לומד מההסטוריה נאלץ לחזור עליה.
(25) דניאל, 2/6/2013 01:33
חזק וברוך !
ישר כח
(24) עמנואל, 22/5/2013 08:21
טעות יסודית
הרצל לא חשב שהמדינה היהודית תפתתור את האנטישמיות. אלא המדינה תפתור את הבעיה של היהודים שסובלים מהאנטישמיות בגולה. וע"י שיהיה להם מדינה ולאום הם יוכלו לחיות חיים תקינים.
אנונימי, 25/6/2013 18:07
משחק מילים
אם ע"י מדינה לא יפסיקו להתנכל לנו כפי שאכן לא קרה מה הרווחנו
(23) אנשל, 16/5/2013 06:26
אוי ואבוי, שונאים אותנו
ישראל היא מדינה פחות או יותר כמו כל המדינות ובכך הרצל צדק. גם היפאנים, הדרום אפריקאים, הברזילאים ואפילו האמריקאים סבורים שהם שנואים ע"י עמים רבים. זו הפאראנויה של כולם. לא צריך להתרגש.
אילנה, 10/11/2014 18:26
שנאה
אבל אותנו שונאים יותר מכל אחד. אנו המדינה היחידה שעושים עליה חרם ודברים כאלה, על מדינות אחרות כמו יפן וברזיל ודרום אפריקה לא עושים חרמים ומפגנינים נגדם..
(22) עוזי, 7/5/2013 10:08
נשתחרר מאנטישמיות ובכל נצליח - מיד עם בוא המשיח!
האנטישמיות הקלסית והאנטישמיות החדשה [אנטי-ציונות ואנטי-ישראל] ממשיכות לשגשג בעולם. עדיין קיימים אנשים נאורים ומדינות המתנגדות לאנטישמיות. מדינת ישראל צריכה לחבור לאותם אנשים ואותן מדינות למלחמה ברעות החולות האלו ולא לחכות לבוא המשיח. מאידך, על מדינת ישראל להילחם בתופעות הקיימות במדינה - שינאת זרים, גזענות, המתנחלים הקיצוניים ועוד ולעקר אותן מחיינו כי קיומן הוא בנפשה של המדינה!
(21) יעל, 6/5/2013 16:36
העם הנבחר
אכן מאז ומעולם היינו אנו בני העם היהודי יעד לאנטישמיות בלתי פוסקת! אהבתי את צורת ההסתכלות היפה והנכונה בעיני אותה מצטט הכותב מתאודור דרייזר: "מאבקו של העולם עם היהודי אינו משום שהוא נחות, אלא משום שהוא נעלה".. אכן, הלוואי שכל היושבים בכנסת יפנימו זאת, יטפחו במעט את גאוותם היהודית, ובכך, גם אם לא יצליחו לעולם להעלים את האנטישמיות - יצליחו להוות דוגמא ולסחוף אחריהם את כולם להתגאות בכך ש: "אנחנו יהודים!! וזו ארצינו! נרדפנו כל השנים ונמשיך להירדף עד ביאת הגואל, אך ראשינו לא יושפל, ונמשיך לשאת זאת בגאווה- כי אנחנו העם הנבחר"!!!!
(20) רחלי, 6/5/2013 15:32
מסכימה איתך!
הגדרת את מחשבותיי במילים! מסכימה עם כל מילה!
(19) לילך, 5/5/2013 22:06
או נחותים או נעלים- שתי האפשרויות היחידות שלנו..חבל.
כל הזמן אנחנו נעים בין תחושת הקורבן (כולם שונאים אותנו) לבין תחושת ההתנשאות (העם הנבחר). לא רוצה לדון אם התחושות האלו מוצדקות או לא. רוצה רק להגיד שגם בגן הילדים- הילד המאד מסכן, או להבדיל, הילד המאד צדקן- הוא לא הילד הפופולרי בגן. מציעה לכולנו לרדת קצת מהעץ. מלמעלה- במילא לא נצליח לשנות את העולם.
(18) יוסי פלס, 5/5/2013 19:55
בעניין ה"מוסר" היהודי
כל הכבוד לרננה, שהיטיבה לעמת את דברי הרב עם המציאות הפוליטית. אני מבקש להוסיף ולהזכיר לרב ולמהללים את דבריו, שאת "המוסר" ו"ההגינות" לא המציאו היהודים; ניצניהם מופיעים בתרבויות ובדתות שקדמו להופעת עם ישראל על בימת ההיסטוריה. זאת ועוד: ב"מורשתנו המופלאה" יש, בצד ערכים נעלים ודאיים, גם יסודות אנטי-הומניים רבים ודווקא הם זוכים לטיפוח מצד שלומי אמוני ישראל (ואגב, לא רק בזמננו). ובאשר לאנטישמיות, סיבות שונות לה והן משתנות מארץ לארץ ומתקופה לתקופה, אך ביסודה אין היא אלא מקרה פרטי של שנאת זרים. הישראלים מכירים היטב את השנאה הזאת; הם נותנים לה ביטוי ביחסם לעובדים זרים, לפליטי החרב מאפריקה וללא-יהודים מבין עולי בריה"מ ( שלא לדבר על הפלשתינאים. . . ). אי-לכך: "קשוט עצמך ואחר-כך קשוט אחרים".
(17) זאב גרוס, 5/5/2013 18:25
הרצל צדק וכבודו טועה ומטעה.
שנאת יהודים לעניות דעתם של רבים היא בגלל שאנו המצפון האנושי של העולם,שחס וחלילה לא נפסיק. היא כמו מחלת נפש,כמו פסיכוזה ולכן היא קימת גם אצל יהודים!!. המדינה הציונית היא תשובה לשונאינו ומקום מקלט ראוי לכל נרדפינו . מזרי ישראל יקבצינו. אנחנו עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב וטוב שכך.מדינת ישראל היא תחילתה של הגאולה וב"ה תיפסק שנאת החינם ונזכה שמשיח יבוא מחר ויוכיח לשכמותך את טעותם.
(16) ד"ר שמואל גבעון, 5/5/2013 15:01
אנטישמיות
דברים כדורבנות. בנוסף לכל מה שנכתב, בסופו של דבר האנטישמיות נובעת מקינאה בסיסית ותהומית. העם היהודי הוא באמת העם הנבחר (ואני לא דתי). העובדות מדברות בעד עצמן, ודי אם נזכיר שלפחות 21.5% ממקבלי פרס נובל הם יהודים בעוד ששיעורנו באוכלוסייה הוא 0.2%. לא פלא שהגויים מקנאים ושונאים אותנו.
(15) חנה, 5/5/2013 13:02
האקדמאיים השמאלניים שלנו הוסיפו שמן למדורת השנאה האנטישמית
כידוע, שאקדמאי הרוצה להתקבל כחבר באונברסיטה בחו"ל חייב לכתוב מאמרי שטנה נגד ישראל, להדגיש את נושא הכיבוש, את הפגיעה בזכויות אדם,ולציין ב"מחקרו" שהוא גילה כי ישראל רצחה פלסטינאים.
אנונימי, 6/5/2013 11:08
נו, באמת, מאפוא הבאת את השטות הזאת ???
(14) דן, 5/5/2013 12:55
רק נקודה אחת בנוגע להרצל=הוא רצה מדינה ליהודים
כיוון שהבין שאין להם יותר מה לחפש באירופה והיטלר הוכיח שהרצל צדק
(13) חיים, 5/5/2013 12:53
פוקח עיניים
לא חשבתי על הדברים מהכיוון הזה
(12) רננה, 5/5/2013 12:50
עם כובש אינו עם מוסרי
לא יעזור לרב הנכבד.. עם אשר ממשיך להיות עם כובש לא יכול להתהדר בכינויי : "מצפון העולם" ..הייתי מצפה מהרב הנכבד שיבדוק בציציותיו ויעז לעשות חשבון נפש עם עצמו ועמו..
סאפ, 5/5/2013 14:25
רננה.. קשוט עצמך ואחכ קשוט אחרים
אם את חשה ככובשת מדוע אינך הולכת למדינה בא נולדו הוריך? אולי מכיון שגם לאחר קריאת כתבה מצוינת זאת לא הסכלת להבין שבשום מקום לא תהיי כאחד האדם במדינתו שלו. הורידי הקורה מבין עינייך והבני כי את אהבת הגויים לא תקבלי מויתור..
גדעון, 6/5/2013 09:11
אשמח לדעת
רננה שלום אשמח לדעת אם תאמרי מה בדיוק כבשנו, וממתי אנחנו כובשים? איזה עם לדעתך הוא עם מוסרי, ומי יכול להקרא "מצפון העולם"
(11) יחיאל, 5/5/2013 12:36
עם ישראל הוא לא אור לגויים
תפקידו של עם ישראל להיות אור לגויים ולהנחותם ללכת בדרך הישרה. הסיבה לאנטישמיות היא שעם ישראל אינו ממלא את תפקידו ואינו נותן דוגמה ומופת לגויים; ומשום כך הגויים תמיד יהיו אנטי, וכל עוד עם ישראל לא יהיה באמת אור לגויים תמיד יהיו "כלבים" שינבחו ויזהירו מפני דרכים עקלקלות שעם ישראל הולך בהן.
(10) יצחק גושן, 5/5/2013 12:09
אולי הרצל טעה אך...
כבוד הרב בלך שלום רב יתכן שהרצל טעה כשחשב שמדינת יהודים תמנע אנטישמיות. אם נהיה המצפון של העולם, לא נפתור את הבעיה, משום שאף אחד בעולם הזה לא ירצה לשמוע ערכים מהם מהעם היהודי. הדרך היחידה לדעתי להמשך קיום העם היא שלעם הנבחר תהיה מדינה משלה, חזקה ברוח וגם בחומר, וממנה נהיה אור לגויים. העובדה היא שבמשך כל הגלות, לא למדו מאיתנו הגויים את הערכים שלנו. כיום, שרבבות מבני עמנו התפזרו מארצנו לגלות (חלקם אולי בשל סיר הבשר) אין הם מצליחים להעביר לגויים את הערכים שלנו אלא להיפך, הם מנסים לחקות את הגויים. אנו צריכים מדינה משלנו, בארץ המובטחת שניתנה לנו ע״י השם. התנ״ך הוא נסח הטאבו שלנו וזכותי נו על ארץ זו. נכון, סבור אני כי יש לחזק את הכרת הערכים האמיתיים של העם שלנו. לא איכפת לי אם יש או אין אנטישמיות. בארץ שלנו אין אנטישמיות. מדינת ישראל היא המקום הטבעי של כל היהודים. מדינה חזקה ברוח ובחומר תהייה מקור לעוצמתנו ולעתיד העם היהודי. אין עם יהודי ללא מדינת ישראל בארץ ישראל. לכן, יתכן שהרצל טעה כשחשב על אוגנדה (ויש אומרים שחשב גם על התנצרות המונית רחמנא לצלן). טעותו היתה שלא התעקש על ארץ ישראל בלבד. לסיכומו של עניין, אנו צריכים להיות חזקים בשני התחומים כדי שנוכל לשמור על התרבות והערכים שלנו, ולשמש אור לגויים. מדינת ישראל היא המקום של יהודי העולם ולא לחינם מתפללים לכיוון ירושלים. אשמח לשמוע תגובות
(9) פסיכולוגית, 5/5/2013 11:56
שונאים אותנו כי משעמם לאידיוטים הגויים וצריך לשנוא מישהו שקל לשנוא
(8) רחל שליי, 5/5/2013 11:55
מצוין
הכתבה נהדרת ! לא רק שהעולם מכיר במוסריות ובהגינות שלנו שקיבלנו מהקדוש ברוך הוא בסיני הוא מקנא קנאה רושפת בנו על שאנו אמורים להיות בכך אור לגויים ישר כוח
(7) אנונימי, 5/5/2013 11:52
ולא היינו יכולים למלא את ייעודנו
בשלמות ללא מדינה כעם מפוזר ומפורד בין כל העמים. לכן, הפיתרון לאנטישמיות הינו עם יהודי במדינת ישראל אור לגויים
(6) מדענית, 5/5/2013 11:51
מדינת ישראל היא ההגנה הטובה ניותר נגד האנטישמים, לא נגד האנטישמיות
על האנטישמים שהם בעצם חולי נפש, אפשר לצפצף, אם ליהודים יש מדינה ונשק להגנה נגד האנטישמים והם מאוחדים
(5) ורדה, 5/5/2013 11:34
סיבת האנטישמיות היא משום שהעולם תלוי לשלומו בעם היהודי
וגם אם לא מודע לכך שוא את העם שלנו כי הוא משייך לו כוח שלא ממומש. ואכן אמרו כבר גדולי המקובלים שלנו שכל עוד לא נתאחד בלב ונפש כמו משפחה אחת באהבת אחים לתת גודמא מעשית מעצמינו על מהוא חיבור אמיתי ומה הדרך לחיות נכון בעולמינו האגואיסטי, לא יהיה לנו מנוח לא כאן ולא בשום מקום. הרצל עשה את תפקידו אך לא מהסיבות הנכונות והחזרתינו לארצינו נעשתה מאוחר מידי .הזמן לשוב לכאן היה בתחילת המאה העשרים רק שרבני העולם לא הבינו שהגיע זמן גאולת ישראל ולא שחררו את יהודי אירופה לעלות. רבני ורשה מנעו מהיהודים לעלות בטענה מוטעית שעדין לא הגיע הזמן כשגדול המקובלים רבה הראשי של וארשה הרב רבי יהודה הלוי אשלג אמר שזהוא הזמן לצאת לארץ ישראל כי זה זמן הגאולה וחוסר יציאה למימוש תפקידינו והשגת הגאולה באיחוד העם בישראל על פי היסודות עליהם קמנו שהם אהבת אחים מלאה,אם לא יצאו אז יגיע זמן כליונם וכך היה.הם עשו כדברי הרבנים ו המתנגדים ולאכפי שרצו לעשות כפי שהרב המקובל בעל הסולם הרב אשלג אמר להם. הרצל עשה את תפקידו להחזירינו אחרי שכבר קיבלנו את המכה.כשאפשר היה לעשות הכל אחרת עשרים שנה קודם וגם בקום המדינה בן גוריון לא הקשיב לאשלג למרות שהבין שבלי לבנות כאן מדינה על פי חוקי יסוד העם שהם איחוד ואהבת אחים לא יהיה כאן פשוט .הוא הסכים אבל טען שזה לא ניתן למימוש. ושאנחנו צריכים להיות ככל העמים וכך נשרוד...היו לנו המון הזדמנויות שפוספסו.אבל השאלה מה עושים עכשיו,היום ברור שכל שנה של אנטישמיות ללא מלחמה כוללת או זריקת העם מארצו הוא זמן שאול שניתן לצורך תיקון לכיוון איחוד העם. ואין לבוא בטענות לשמאל שלא מבין דבר בנושא הגאולה או הקשר שלנו לארצינו,כשכל הימין כולל כל מערכות הדת לא מבינים דבר ומעדיפים להשאר בפילוג ובקיום מנהגי הדת ומחיקת הדת האמיתית של העם שלנו שהיא ואהבת לרעך כמוך והיא בלבד. כאן חשוב תיקון הלב והקשר הנכון בין בני אדם וכל השאר טפל לעיקר ומחטיא את הכיוון להשגת מימוש היהדות ובניית עם בארץ ישראל. אין לנו זכות קיום כאן ללא איחוד ישראל.והעולם יוכיח לנו את מה שאנחנו ממאנים להבין לבד ומרצון.
(4) שמעון גרובר, 5/5/2013 11:22
עם לבדד ישכון
קיים מעגל קסמים בכול הקשור עם האנטישמיות ושנאת היהודים. כדי לשרוד בגולה, על היהודים היה להצטיין. כיוון שהצטיינו הצליחו. כיוון שהצליחו התקנאו בהם הגויים. מסקנה: שנאת היהודים בגלות היא בלתי נמנעת. לכן מוטב שכול היהודים יחיו בישראל, ויהיו בחזקת "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב". או אז כול הגויים יכולים לומר עליינו מה שהם רוצים, ואנחנו לא נתחשב. הם בשלהם ואנחנו בשלנו, ובא לציון גואל.
(3) חיה, 5/5/2013 10:51
אני ממש מתחברת
כל מה שנעשה או לא נעשה, עם קשר או בלי קשר הגויים ישנאו אותנו, וכבר נכתב: "עשיו שונא ליעקב" שזה בקצרה מסביר את כל מה שלא ברור למה הגוייים שונאים אותנו? פשוט כי כך עשה ה' שישנאו את עם- ישראל. באמת יפה לראות שאנחנו המקור לאמת, יש מקומות שיש תרבות ומוסר ולפעמים המוסר לא תקף במצבים מסויימים. אצלינו תורה זה תורה, הלכה זו הלכה בקיץ בחורף בכל השנה. אנחנו צריכים לזכור שאנו אור לגויים ולייצג בכבוד את מה שאנחנו מצווים.
לאה, 6/5/2013 05:26
מסכימה מאוד
אני מאוד מסכימה עם מה שכתבת ואכן אנו רואים שעכשיו שונא ליעקב הפיגועים מוכיחים את זה גם אנשים שלא עשו מאום נרצחים רק בגלל היותם יהודים
אנונימי, 6/5/2013 11:31
ממש צודקת!!
נהננתי מאוד מתגובתך! מילים כדורבנות!
חנוש:), 6/5/2013 11:54
מסכימה!
אכן...צודקת!
אסתר, 6/5/2013 14:01
אכן כן
אנחנו האומה הנבחרת!
אנומימית, 6/5/2013 14:23
מסכימה מאוד!!
אני מסכימה עם דבריה של חיה.."עשו שונא ליעקב" ואין מה להתווכח עם זה!!!
אנונימי, 6/5/2013 15:39
מסכימה בהחלט
תיארת בצורה ממש נפלאה את הרעיון של הרעיון שלא משנה מה נעשה תמיש ישנאו אותנו נהניתי מאוד לקרוא
שולמית, 6/5/2013 18:55
אני תומכת בדעתך
את צודקת! אין לי אלא לחזק את דברייך תמיד הגויים שנאו אותנו היהודים, וההמשכיות והמסורת שלא משתנה ולא מתפשרת, ומתווה לנו דרך חיים היא זו שהשאירה אותנו העם היהודי והבלתי נכחד עד בא גואל בקרוב ממש!
(2) משה, 5/5/2013 10:48
תודה! סיכמת את הנושא בצורה מדהימה
(1) אפרת, 5/5/2013 10:18
נכון כ"כ ומעוגן במקורות יהודיים וכלליים. יישר כח