רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חברה

'דוקטור' ליצן

ב׳ במרחשוון ה׳תשע״א ב׳ במרחשוון ה׳תשע״א 10/10/2010 | מאת ריבקי רט

הליצנים הרפואיים – ניתן למצוא אותם בבתי החולים משמחים ומסייעים לצוות הרפואי בטיפול, ועוזרים להעלות חיוך במקום הכי עצוב.

אחד הכוכבים של פורים הוא הליצן – מקטן ועד גדול עוטים עליהם סרבל צבעוני, צובעים את פניהם, חובשים כובע קונוס ויוצאים להעלות חיוך על פני מי שבסביבתם.

יש אנשים שהם ליצנים לאורך כל השנה הרואים בתפקידם שליחות רצינית ולא צחוק.

אלו הם הליצנים הרפואיים – ניתן למצוא אותם בבתי החולים במחלקות הילדים בעיקר, אך לאו דווקא. הם מצחיקים, משמחים מסייעים לצוות הרפואי בטיפול ועוזרים להעלות חיוך במקום הכי עצוב.

ערכו של חיוך לא יסולא בפז, קל וחומר כשמדובר בחיוך על פניו של אדם חולה, וודאי וודאי כשמדובר בחיוך על פניו של ילד.

על כוחה המרפא של השמחה.

ליצנות רפואית, מהי?

הקשר הוודאי בין חיוך לבריאות הוא שהוליד את תחום הליצנות הרפואית. תרפיה בצחוק, בעזרת ליצן, היא שיטה ייחודית לטפל בחולה כחלק מתהליך ההחלמה. מחקרים עדכניים מאשרים היום כי הצחוק יפה לבריאות. חוקרים רבים מדברים על ההשפעות הפיזיולוגיות החיוביות שנגרמות על ידי האדרנלין שנוצר מהצחוק, אבל ההשפעה היא לא רק פיזית; הומור, שמחה וצחוק יכולים לגרום לחולה לשכוח מהקשיים ולפעמים לעזור לו להתחבר למה שעובר עליו ולהיפתח. גם המעגל הקרוב שמסביב לחולה, המשפחה והחברים צמאים לשמחה ועידוד. כל חיוך שניתן להעלות בסביבתו של החולה יכול רק להועיל.

בשנים האחרונות נרשמת עלייה גדולה בשימוש בליצנים המסייעים לילדים להתמודד עם מחלות קשות ועם אשפוז ארוך.

תחום הליצנות הרפואית הוא תחום חדש יחסית בישראל. בשנים האחרונות נרשמת עלייה גדולה בשימוש בליצנים המסייעים לילדים להתמודד עם מחלות קשות ועם אשפוז ארוך. בעוד שבאירופה ובארה"ב קיים עיסוק רב שנים בנושא, פועלים היום בישראל כמה עשרות ליצנים רפואיים בלבד בבתי החולים השונים בארץ.

"רופא ההומור" האמריקאי, וילאם פריי, הקדיש למעלה משלושים שנה לחקר פוטנציאל הריפוי הטמון בהומור, בצחוק ובעליזות. "ההומור משנה את האדם, כח השפעתו אינו מסתיים מתחת לאיזור הצוואר... " הוא אומר, "השמחה מלווה בזעזועים של כל הגוף, נוגעת בביולוגיה שלנו ופורטת עלינו כאילו היינו גיטרה ענקית".

ד"ר פריי מסביר את הצחוק כ"התנסות מלאה של הגוף כולו", שבה משתתפות מערכות הגוף העיקריות, כגון השרירים, העצבים והלב. ההתנסות הגופנית הזאת מביאה לתחושה של רוגע ושלווה.

תחושה החיונית במיוחד במקרה של חולי.

ליצנות מתוך "שמחת הלב"

כיום קיימות מרפאות צחוק ברחבי העולם, הידועה ביותר של הרופא-הליצן ד"ר פאנץ' אדמס, הנקראת – לא פחות ולא יותר – "מכון גזונטהייט" (באידיש: תהיה בריא).

אדמס מסתובב ברחבי העולם ומרצה על שיטתו ובין השאר ביקר גם בישראל.

הארגון המרכזי המיישם כיום בארץ את נושא הליצנות הרפואית הוא ארגון 'שמחת הלב'.

בראש הארגון עומד צבי מאיר, איש עסקים, תושב נוף-איילון.

הארגון הוקם לפני כשנתיים, אך מייסדו מסרב לפרט את הסיבה להקמתו הקשורה לדבריו בטראומה שעבר בילדותו ושעליה כאמור הוא אינו רוצה להרחיב את הדיבור.

"כבר בהיותי ילד ידעתי, כי יום יבוא ואני אשמח ילדים חולים”, אומר צבי.

הוא גיבש קבוצה גדולה של מתנדבים, הפועלים במרכזים רפואיים. הללו סועדים את הילדים ועושים הכול כדי לשמחם, בין השאר על-ידי מילוי משאלות. פגישות עם אמנים נודעים ואישים מפורסמים, טיולים אתגריים וטיסות לחו"ל - עומדים בראש רשימת המשאלות.

"ילדים שהרופאים אינם מסוגלים לשכנע אותם לקבל זריקה, לבלוע תרופה או לעשות פיזיותרפיה – עושים זאת לאחר חמש דקות של נוכחות הליצן הרפואי".

'שמחת הלב' הקימה ביה"ס ללימודי ליצנות רפואית – הומור וצחוק בשיתוף ביה"ח "דנה" לילדים.

כיום פועלים ברחבי הארץ קרוב ל-50 ליצנים רפואיים בחסות האירגון.

"עד לפני מספר שנים ידעו במדינת ישראל כי למחלה יש תרופה, אך לא הייתה מודעות לכך שבריאות הנפש היא חלק מרכזי מבריאות הגוף", אומר צבי.

כל מי מביננו שהוא הורה לילד יודע כמה טראומתי הוא עבורם כל ביקור אצל רופא . קל וחומר שמדובר בילדים המאושפזים בבית חולים ונאלצים לעבור טיפולים ובדיקות קשות.

כאן נכנסים לתמונה הליצנים הרפואיים.

"השיטה מהפכנית ומחוללת פלאות", אומר צבי. "ילדים שהרופאים אינם מסוגלים לשכנע אותם לקבל זריקה, לבלוע תרופה או לעשות פיזיותרפיה – עושים זאת לאחר חמש דקות של נוכחות הליצן הרפואי".

גם טיפול כמו החלפת תחבושות לכוויות הכרוך בסבל רב, עובר בקלות יחסית עם נכחותו של ליצן רפואי בחדר.

אך לא רק עם ילדים פועלת השיטה.

"המשימה הבאה שלנו", אומר צבי "היא להרחיב את תחום הליצנות גם לחולים המבוגרים. חולי סרטן, קשישים, חולי דיאליזה ואחרים. אומנם הרציונל שלהם גבוה משל ילדים , אך כבר כעת אנו מפעילים ליצנים רפואיים במרכז השיקומי בית לווינשטיין , וזוכים לראות ב"ה, תוצאות מדהימות".

חזונו הגדול של צבי מאיר הוא לראות בכל מרכז רפואי לצד אנשי המנהלה, הרופאים והאחיות, גם ליצניים רפואיים, שימשיכו בעבודתם המסורה ויקלו על כאבם של קטנים וגדולים כאחד.

המשימה: להיות ליצן רפואי

חלומה הגדול של האמא היהודיה לראות את בנה עוסק ברפואה לא יתממש על ידי ליצנות רפואית. מדובר במקצוע שתנאי הקבלה אליו לא קלים, והשכר, הממומן רובו ככולו מתרומות - לא גבוה.

למבדקי הקבלה לקורס הליצנות הרפואית מגיעים עשרות אנשים, רובם בעלי רקע חינוכי או רקע באומניות הבמה. כך למשל ניתן למצוא שחקנים המחפשים ענף נוסף להעשרה, סטודנטים לחינוך, בנות שירות לאומי שעבדו בשיתוף עם הליצנים ומבקשות לרכוש לעצמן את הכלים שלהם, גם אנשים סטנדרטים מן השורה – מורים, פקידים וכו' המבקשים להתנדב בדרך קצת אחרת, וכמובן גם סגל רפואי בדרגות שונות – רופאים אחיות וכח עזר. רק חלקם יתקבלו בסופו של תהליך המיון.

שגרת יומו של ליצן רפואי מלאה ביצירתיות ואלתור אינסופיים, לצד רגישות והקשבה לילדים וזהירות שלא להפריע בעבודתו של הצוות הרפואי.

שגרת יומו של ליצן רפואי היא מלאכה סבוכה של יצירתיות ואלתור אינסופיים, לצד רגישות והקשבה לילדים וזהירות אין קץ שלא להפריע בעבודתו של הצוות הרפואי. אין אף כלי שנזנח במערכה. מיטת הברזל יכולה להפוך למצילתיים, ואחריה גם מוט האינפוזיה. אפשר גם להפריח בועות סבון דרך הסטטוסקופ. צריך רק לטבול אותו בנוזל סבוני ולנשוף דרך האוזנייה. כך הופך הכלי הזה שעושה צמרמורת בגב לעוד אביזר ממזוודת ההפתעות של הליצן הרפואי, שכלום לא מקודש בעיניו.

הקורס עורך כשבעה חודשים ובמהלכו לומדים הסטודנטים בשני מישורים עיקריים שיאפשרו להם את ההסמכה לליצנות - התחום העיוני והמעשי. בתחום העיוני עוסקים המשתתפים בלימודי הפסיכולוגיה של הילד המאושפז, כאב אצל ילדים, התמודדות של נוער מול אובדן ושכול, פחדים ומצבי לחץ. הלימודים מועברים על ידי צוותים רפואיים ועל ידי מנחים שהוכשרו במיוחד לכך על ידי איגוד הליצנים.

בתחום המעשי עוסקים הסטודנטים בסדנאות מתחום האמנות, שמטרתן לרכוש כלים לפיתוח דיאלוג עם קשת רחבה ככל הניתן של ילדים. הסדנאות עוסקות באיפור, תיאטרון, הקראת סיפורים, אמנות פלסטית ודיאלוג באמצעות מוסיקה מול ילדים.

בסופו של התהליך הם יוכשרו רשמית להיות "ליצנים רפואיים" ויחלו, לאחר תקופת סטאז' קצרה בעבודת הקודש שלהם.

חלוץ הליצנים הרפואיים מדבר

"הבעיה המרכזית בבתי החולים היא שהחולה הופך לחסר אישיות – בודקים אותו, מצלמים אותו, נוטלים ממנו את בגדיו האישיים והוא הופך להיות סתם חולה". כך אומר שלומי אלגוסי העונה לתואר "הליצן הרפואי הראשון בארץ".

אלגוסי עובד כליצן כבר קרוב ל-20 שנה. בניגוד לליצנים אחרים שאספו כמה טריקים וקסמים ועובדים כליצנים, אלגוסי למד את המקצוע במיטב בתי הספר לליצנות בפאריס ובלונדון. בשנת 94 כשהתקיימה בארץ סדנא לליצנות רפואית, החליט "ללכת על זה".

"האמת", הוא אומר היום, "בכלל לא ידעתי במה מדובר, והמילה ליצנות משכה אותי יותר מהרפואה, אבל אמרתי ננסה".

ד"ר פינטוב זיהה את הפוטנציאל הטמון ברעיון, שיכנע את הצוות הרפואי ב"אסף הרופא" והשאר היסטוריה.

כעבור כמה חודשים הוא אכן סיים את הקורס, אפילו בהצטיינות אך בארץ אף אחד לא קיבל את הרעיון שנשמע הזוי מעט- להקל על כאב באמצעות צחוק .

רק בשנת 2000 כשהופיע בבת המצווה של בתו של ד"ר שי פינטוב מאסף הרופא, העניינים החלו לזוז.

"לאחר ההופעה בבת המצווה שהייתה מוצלחת מאד" מספר שלומי, "סיפרתי לד"ר פינטוב על תחום הליצנות הרפואית, ושאלתי מה דעתו להקים פרויקט נסיוני כזה באסף הרופא. ד"ר פינטוב זיהה את הפוטנציאל הטמון ברעיון, שיכנע את הצוות הרפואי ב"אסף הרופא" ש"אם לא יועיל בוודאי לא יזיק" והשאר היסטוריה.

רופאים ואחיות שהיו סקפטים מאד לגבי הרעיון עמדו פעורי פה נוכח השינוי שחל במטופליהם.

בדיקות דם שהיו כרוכות בדמעות מרובות עברו ללא קושי בסיועו של אלגוסי. כך גם בדיקת סטטוסקופ המעוררות אצל ילדים רבים פחד. בילדים אחרים הצליח שלומי באמצעות קסמים שונים במקום בו פיזיוטרפיה סטנדרטית נכשלה.

כל פעולותיו נעשות בתיאום ובפיקוח של הצוות הרפואי, ועל פיו נקבע לוח הזמנים שלו.

למרות הכותרת ה"ליצנית" הרי שמדובר פעמים רבות בעבודה רפואית הכרוכה גם במעורבות נפשית לא קלה.

אלגוסי מספר על ילדה שכרתו לה רגל והיא לא ידעה מכך ואיך באמצעות האירוניה העצמית, הצליח לחזק את רוחה. "אני הייתי צריך להרים אותה מוראלית. מדימוי שלילי לחיובי. מהפעם השניה, כשידעה כבר על הכריתה וישבה על כסא גלגלים, הבאתי לה שלט 'נהגת חדשה' והיא צחקה.

אלגוסי מאמין כי אין מי שמסוגל לעמוד בפני הצחוק.

"השליחות שלי בעולם היא לא להצחיק, כי אם לגרום לאנשים לצחוק. וזה יכול להיות בצורות שונות. זה יכול לבוא מצידי, זה יכול לבוא מצידם, מן היכולת הפנימית של האדם לצחוק על עצמו, האמצעים חשובים, אך בעיקר חשובה לנו המטרה – להקל, ולו במעט על מי שנגזר עליו לבלות בבית החולים , לקצר את השהות בו ולגרום לה להיות מה שפחות טראומתית עבורו, ואם הצלחנו גם להעלות חיוך על פני חולה הרי מה טוב".

שמחת הלב - אגודת הליצנים הרפואיים.
simchat-halev.org.il
simchathalev@012.net.il
טלפון – 9790083- 08 פקס 08-9462285

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן