לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




השותפות בין ההורים לבית הספר

השותפות בין ההורים לבית הספר

עלינו לגלות מעורבות פעילה בחיי הלימודים של ילדינו.

מאת

אנחנו נמצאים בתקופה הארוכה והקשה בשנת הלימודים - מזג האוויר מתחיל להתחמם והחופשה הבאה כל כך רחוקה, הילדים חסרי מנוחה – וכך גם הוריהם! אנחנו מחפשים נואשות אחר מישהו או משהו שנוכל להאשים – מזג האוויר, המורות, כל המערכת! עלינו לקחת נשימה עמוקה ולרענן את העמדות שלנו (רק תחשבו אילו דמויות מופת חיוביות נגלם עבור ילדינו!).

חינוך הילדים דורש שותפות בין ההורים לבית הספר. לכן, מוטל עלינו לבחור מתוך שיקול דעת רב היכן ילמדו ילדינו; עלינו למצוא מקום שמשקף את הערכים שברצוננו להנחיל להם, וכזה שנוכל לחוש גאווה שאנו שותפים בו. אם יש בנו עוינות כלפי ההשקפות או הדמויות הפועלות בבית הספר, ילדינו יגיבו בהתאם (תמיד תהיה איזו מורה שמשגעת אותנו – תלוי בגיל של הילד, אך גיליתי שחשוב להכיר מצד אחד באתגרים מולם עומד/ת המורה בכיתה, ומצד שני לחזק את חובתו של הילד שלנו לנהוג בכבוד ונימוס כלפי המורים; לא אחשוף בפומבי את שיעור ההצלחה שלי בתחום זה!)

באופן כללי עלינו לעבוד יחד עם המורים וההנהלה. אנחנו צריכים להיות מליצי היושר של ילדינו, אולם יחד עם זה להפגין את הערכתנו האישית לעבודתם הקשה של מחנכיהם ואת האמפתיה שלנו לתסכוליהם. רק תחשבו כמה קשה לנהל בית ספר (לא הייתי רוצה את העבודה הזאת בחיים!) או אפילו ללמד כיתה מלאה במתבגרים אנרגטיים (גם את המשרה הזאת לא הייתי רוצה בחיים!), ותגלו איך אתם מתחילים פתאום להעריך אותם ולהכיר להם תודה.

אנחנו לא יכולים פשוט לסגור בבוקר את הדלת, לפלוט נשיפת הקלה וללכת לעניינינו

אנחנו לא יכולים פשוט לסגור בבוקר את הדלת, לפלוט נשיפת הקלה וללכת לעניינינו. אנחנו צריכים לגלות מעורבות פעילה בחיי הלימודים של ילדינו – ולא רק לשלם את הוצאות הלימוד השונות. אנחנו צריכים להראות להם שהלימודים שלהם חשובים לנו.

הדבר נכון לגבי כל תחומי הלימודים שלהם. אם נתייחס לחלק מהשיעורים בתור בדיחה, גם הם יתייחסו אליהם ככה. הילדים עלולים להשליך אחר כך את הגישה הזאת על תחומים אחרים בחיים, ולכן צריכים לעקור אותה בעודה באיבה; ובמיוחד כאשר ילדינו עוסקים בלימודי יהדות, ובלימוד התורה, ערכיה ומצוותיה.

פעמים רבות מתלכדות קבוצות של הורים ומתלוננות על איכות לימודי היהדות של ילדיהם. אנחנו שוכחים איזה מזל יש לנו שהילדים שלנו בכלל לומדים תנ"ך והיהדות. חשבו על כמות הפעמים בהם נמנעה אפשרות בסיסית זאת מיהודים ברחבי העולם.

הרב שהשיא אותנו סיפר לנו שמשפחתו של הסבא שלו הייתה יותר מדי ענייה מכדי לשלוח את אבא שלו לישיבה. אז סבתא שלו מכרה את התנור שלהם כדי לממן את לימודיו - זה היה בפולין (ואתם חושבים שאין כמו החורף בצפת!). העבר שלנו רצוף סיפורים על קרבנות שהקריבו הורים על מנת שילדיהם יוכלו ללמוד. וגם היום, כשהוצאות הלימודים עולות כל הזמן (וחינוך חינם נשאר בגדר חלומות באספמיא), הורים ומשפחות עדיין מקריבים, ובכל זאת, עלינו (לנסות) ליהנות מהקרבן וההזדמנות. במקום להתלונן על ההסעות, אנחנו צריכים לחשוב על אמהות יהודיות לאורך הדורות שהיו מוכנות לעשות כמעט הכל (כמו למכור את תנורי החימום שלהן!) כדי שילדיהן יזכו לחינוך יהודי. חשבו על זה בתור זמן (איכות?) עם ילדיכם.

מודה ומתוודה שאני רוטנת לא מעט על שיעורי הבית. אבל גם זאת שגיאה. עלינו לקבל בברכה את ההזדמנות לחזק את הרעיונות והערכים החשובים שהילדים שלנו קולטים בבית הספר – ולכל הפחות אסור לנו לגעור בהם!

ימי הלימודים יכולים להיות ארוכים, איכות המורים לא תמיד מאוזנת, יכולתם של הילדים שלנו לשבת בשקט ולעבד את המידע מגוונת – קיימים תחומי פוטנציאל רבים ותסכולים אמיתיים – אבל בסופו של דבר אנחנו צריכים להעריך כמה ברי מזל אנחנו שיש לנו כל כך הרבה מורים מוכשרים שנכונים להשקיע (בהתחשב במשכורות שלהם, זוהי נתינה!) את זמנם כדי לחנך את ילדינו, ושקיימים כל כך הרבה בתי ספר בהם הם יכולים ללמוד.

8/5/2010

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 2 תגובות ב-2 דיונים

(2) אנונימי, 10/5/2010 03:55

מעורבות הורים בבית הספר

לאמונה ברוורמן שלום רב, יש לך מסר כפול ולא ברור לצד מי את או מה גרסתך. תהיי אמיצה ותקחי צד ואל תחמיאי לכל צד עם הערות מפליאות בסוגריים!!!!

(1) מנשה גור, 9/5/2010 17:20

מעורבות הורים בבית הספר

מלכתחילה ההפרדת ההורים ממעורבות ישירה בבית הספר היתה לא לעיניין ,ויצרה בלבול אצל היךלדים ההורים הם ההורים ותומים בחינוך הילד ולא המורים עם כל הכבוד להם,המורים צריכים להתמקצע כל אחד בתחומו ולהביא לילד את המירב כפי שאנחנו עדים כיום בתי ספר פרטיים בהם הילדים מגיעים להשגים משמעותית גבוהים יותר כי לא קיים יותר הבלבול בין מורה מקצועי למחנך טבעי ההורים.,דחיקת ההורים הוא מעשה של אגו יומרני של המורים.מעורבות ההורים מחויבת המציאות בלהבדיל מהתערבות הורים שגם היא אם היא נעשית בענוה יכולה לתרום לא מעט למערכת הבית סיפרית. בקיצור הם שותפים ולא יריבים.

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub