בימים בהם אני למדתי בחטיבת הביניים, היו כללי תלבושת ברורים. הם לא נבעו מטעמי דת, פשוט ההנהלה הרגישה שהדבר חיוני על מנת ליצור סביבת לימוד הולמת. הבנים היו צריכים לכפתר את חולצותיהם עד למעלה. לבנות אסור היה ללבוש שמלות או חצאיות מקסי (מדובר בראשית שנות השבעים, דור של בגדי סבתא!), וכל עלמה שנתפסה עם איפור על הפנים, נשלחה מיד הביתה לרחוץ את פניה.
לכן, הסיפור ששמעתי על בית ספר שאסר על הבנות ללבוש מכנסיים "יותר מדי הדוקים" שמסיחים את דעת הבנים, פגעו במיתר מוכר.
בחברה המערבית המוחצנת והמינית של היום, ש"הכל הולך" בה, חלק מהנהלות בתי הספר מנסות להשיב מעט הגינות ואעז לומר, לימוד, לתוך הכיתות.
ומה אני אגיד לכם, איך שמתנפלים עליהם.
הטיעונים אינם חדשים – "למה צריך להחליף את המלתחה? הבנים שזה מפריע להם יכולים פשוט לא להסתכל!" נשמעת הקריאה המוכרת מפיותיהן של אמהות ובנות. "שישלטו בעצמם."
משפט התירוץ הזה מפריע לי משתי סיבות.
האחת היא הגישה של האמהות, המבוגרות בעלות ניסיון החיים בסיפור הזה, אלה שאמורות להדריך את בנותיהן לבגרות. איזה מסר הן רוצות להעביר לבנותיהן לגבי מי הן? איך הן רוצות שבני המין השני יראו את בנותיהן?
"אם אינך רוצה שיתייחסו אלייך כמו לאובייקט מיני, אז אל תתלבשי כך." זו אינה מגדריות, זוהי מציאות
כן, כולם צריכים ללמוד לשלוט בעצמם. אבל את הטבע האנושי הבסיסי אי אפשר לשנות. זה מסתכם בעיקרון פשוט שאף פעם לא מזיק להזכיר: "אם אינך רוצה שיתייחסו אלייך כמו לאובייקט מיני, אז אל תתלבשי כך." זו אינה מגדריות, זוהי מציאות.
הבעיה השנייה שלי ביחס לתגובתן התלושה של האמהות וצאצאיותיהן היא שבמקום לעורר שיתופיות, זה יוצר דינמיקה של אנחנו מולם.
הרשו לי לומר זאת שוב: כן, בנים (וגברים) צריכים ללמוד לשלוט בעצמם. אבל אנחנו חיות בעולם לצדם של בנים וגברים. לרובנו יש אנשים שאנחנו אוהבות שהם בנים או גברים – אבות, אחים, בנים ובעלים. אנחנו רוצות להקל עליהם לתפקד, ואפילו לפרוח, בעולם שלנו. אנחנו לא חיות בריק, אנחנו לא יכולות להתלבש מתוך התעלמות מוחלטת מההשפעה שלנו על הגברים (והאמת היא שרוב הבנות שלובשות מכנסיים "הדוקות מדי" בכלל לא תמימות!).
ולפני שאתם תוקפים אותי בתגובותיכם, בבקשה תבינו אותי בצורה נכונה: אני לא אומרת שהבנים אינם אחראיים על השליטה העצמית שלהם. הם כן! אבל למטבע הזה יש שני צדדים. מה שאני אומרת הוא שגם לנו הנשים יש מה לעשות בנדון, וזה לא רק לטובת הבנים, אלא גם לטובת הבנות.
אחרי הכל, אנחנו רוצות ללמד את הבנות שלנו לכבד את עצמן ולהתמקד באני הפנימי שלהן. אנחנו רוצות גם ללמד אותן להעריך ולכבד את הגברים שבחייהן.
כשהבנות שלנו יתחתנו, הן לא ירצו שהבעלים שלהן ינעצו עיניים בנשים אחרות שלובשות את המכנסיים האלה. והבעלים שלהן לא ירצו שגברים אחרים ינעצו את עיניהם בנשותיהם.
חטיבת הביניים אינה זמן מוקדם מדי ללמד את השיעור הזה, ולעודד תחושת עצמיות בין אצל הבנים ובין אצל הבנות, שמשקפת את האישיות ולא את הגופניות. בואו נסלק מהדרך את המכנסיים היותר מדי צמודים, את החצאיות היותר מדי קצרות, את החולצות היותר מדי פרובוקטיביות, כך שהיופי האמיתי יוכל לזרוח ולאפשר לצעירים להתרכז בלימודים.
(22) אנונימי, 16/6/2014 13:08
מה ההבדל?
מה ההבדל בין בחורה שהולכת בלבוש מנימאלי לבין חשפנית במועדון? לפחות להיא יש שכל לקחת על זה משכורת שאר הבנות נותנות בחינם. פראיריות לא?
(21) אנונימי, 22/11/2013 15:01
זה צודק
אני ממסקימה עים כל מילה!
(20) אליהו, 21/11/2013 15:56
זה ככה כבר אלפיים שנה....
וַיֹּאמֶר ה' יַעַן כִּי גָבְהוּ בְּנוֹת צִיּוֹן וַתֵּלַכְנָה נְטוּיוֹת גָּרוֹן, וּמְשַׂקְּרוֹת עֵינָיִם, הָלוֹךְ וְטָפֹף תֵּלַכְנָה, וּבְרַגְלֵיהֶם תְּעַכַּסְנָה. זוהי אחת הסיבות לחורבן ירושלים!! כל אחת שבוחרת ללכת בצורה פרובוקטיבית, שתיקח את האחריות למעשיה. כמובן שאין שום הכוונה לקיצוניות זו או אחרת, כפי שהוזכר בתוגבה קודמת, אך כפי הנראה התרחקנו המון מהדרך הממוצעת...
(19) עדי, 21/11/2013 11:46
מסכימה איתך בהחלט
(18) מב, 21/11/2013 09:08
מי שקצת חושב, מודע לדברים האלו. ורוב בני האדם חושבים.
תודה על העלאת המודעות בנושא חשוב זה לכולנו. ואגב, משפט אחד במאמר לא הבנתי : "ולפני שאתם תוקפים אותי בתגובותיכם, בבקשה תבינו אותי בצורה נכונה ...". מי אמור לתקוף ??? לכתוב על כך שראוי להתלבש כמו בני אדם ובצורה מכובדת ?? לטעמי ולטעם רבים - זו דרישה מינימלית, לפחות למי שמודע לערך והכבוד העצמי שלו כאדם - וכמובן גם לסובבים אותו. נהנים מהמאמרים שכתובים באופן פרקטי ואנושי - כל שבוע. תודה !!!!!!!
(17) לא משנה, 20/11/2013 18:24
צודקת
סוף סוף כתבה אמיתית
(16) אנונימי, 20/11/2013 17:44
נכון ביותררררר
כל מילה בסלע!
(15) מודאגת, 20/11/2013 17:15
היום מטפטפים דרישה (הולכת וגוברת), לעטות שאל ורדיד בנוסח נשות הטאליבן. מה יהיה?
אני משתתפת בשיעור בכתב בהלכות שבת ופתאום אני מקבלת 'תוספת' מטרידה של 4 עמודים בנושא הצניעות המדברים על הצורך ללבוש שאל ורדיד ('כמו אימותינו') ואני גרה רחוק מאוד מבית שמש. בקרוב יבואו ימים שידרשו מנשים לעטות 4 חצאיות ו-3 אוהלים כמו נשות הטאליבן (ואנו יודעים מה קרה בתוך בתיהן. . . כנראה ש'צניעות' יתר מעידה על הפקרות פנימית וחוסר בריאות נפשית). האם באמת לא הגיע הזמן שהדרישות בתחום זה תגענה לגברים?! האם לא וויתרנו מספיק דורות על התפתחותנו האישית בגלל חולשתם זו של הגברים?
אנונימי, 21/11/2013 13:18
סליחה אבל, היא מדברת על חיטים ואת עונה בשעורים.........
מדובר בדיוק על שתי הקצוות, היא מדברת על מהודק ממש ואת מדברת על ההיפך הקיצוני
יש דרך האמצע!
היא לא הטיפה לשאל וכדומה....
אליהו, 21/11/2013 16:04
אני גר בבית שמש...
העובדה שיש קיצוניים בעמינו, לא פוטרת אותנו מלבדוק את דרכינו ומעשינו.
ציטוט כזה - "האם לא וויתרנו מספיק דורות על התפתחותנו האישית בגלל חולשתם זו של הגברים?" - מעיד על טעות עצומה בתפיסת היופי הנשי.
ליופי הנשי יש מטרה, והיא קיום העולם.
הפיכת האישה לאובייקט מיני (כמאמר הכותבת הנכבדה) הנועד לסיפוק צרכים גבריים כאלו או אחרים, היא חטא נוראי לאמת.
אין באפשרות במה זו לנתח נושא זה לעומק, אך מן הראוי לכל בעלת אחריות אישית, לבדוק נושא זה לעומק.
(14) אנונימי, 20/11/2013 15:47
למה היה אסור לכם חצאיות מקסי?
(13) ניר הגבר, 20/11/2013 15:22
אייצג את עצמי בעניין הזה
אני זוכר איזה קושי היה לי בבתי הספר שלי להתרכז בשיעורים, כשבנות היו מגיעות בצורה חשופה ופרובוקטיבית, יותר ממה שאני רגיל אליה. אניגם זוכר שהיה לי קשה להתמקד בבשיעור כשחבר היה צביא משחק חדש או ספר מגניב, או חוברת קומיקס. הדימיון בין שני הגורמים הוא שהיה משהו מעניין ומגרה, מסקרן שמשך אותי באופן טבעי. ההבדל הוא שהרגשתי רע שבנות חברות לכיתה שלי, בגילי, כמוני, הופכות להיות פיסת בשר מעניינת, דוגמנית במגזין גברים, שהגוף שלהן הגיע לרמה שלמשחק מחשב, או חוברת קומיקס. אני יכול להגיד רק על מה שאני ההרגשתי מהן ופירשתי מההתנהגות שלהן ,אבל אף אחת לא אמרה לי את זה מפורשות: הן טובות ומספיק נוכחות בחברה רק אם הן מתלבשות בצורה יפה, רק אם המחשוף מספיק מעיז, ודומיננטי בחברה שלנו. אשמח שיחלקו עליי, ממש אשמח לגלות גישה אחרת.
(12) ליאל, 20/11/2013 15:21
נכון אבל...
אני חושבת שעצם הבעיה היא שהאימהות וההנהלה לא מצליחות לאכוף את החוקים שהם בעצמם קובעים!
(11) סטודנטיות, 20/11/2013 13:32
מאמר שטוטי ביותר. ברור שהגברים צריכים לשלוט על עצמם וולא לומר לנשים איך להתלבש
(10) רני, 20/11/2013 12:36
נשים(ובנות)כאובייקט מיני
גם להגיד לבנות שיכסו את גופן אחרת הבנים ינעצו בהן עיניים(ומאוחר יותר בעליהן וכו) מעביר את החויה שהן אובייקט מיני.גם על הגברים מוטלת אחריות וניתן לחנכם לראות את פנימיותה של הבת..שתי הקיצוניויות, ללכת בבגדים חשופים ולכסות כל אבר בהגזמה שם את הנשים במקום של אובייקט מיני!! אולי כדאי לדון בצניעות במובן הפנימי ולא ברוחב המכנס...
(9) אניי, 20/11/2013 12:25
אני מהמסכימות ביותר מ100%!!
תשמעי לי שרית מתוקה אם את אוהבת להראות כמו גוש בשר ששווה את יודעת מה ולא יותר מזה אז את בבעיה קשה! גברים רואים אותך כ"חתיכת בשר" ולא יותר מזה!! אם לא תתפתי לעשות מה שהם רוצים הם יעזבו אותך לטובת "חתיכת בשר" אחרת אז לא כדאי לך לתקוף לפני שאת מבינה את זה ואם את לא מבינה את זה, תסלחי לי, אבל יש לך עוד הרבה להתבגר!
(8) אסנת, 20/11/2013 12:11
אם האיסור היה רק על מכנסיים צמודים מדי...
אבל האיסור הוא על מכנסיים בכלל - וזה עניין של נוחות לא של מיניות בוטה. לרוץ במכנסיים זה יותר צנוע מלרוץ עם חצאים שעולה עם כל צעד.ויש הבדל בין לא ללבוש חולצת בטן (מסכימה בהחלט) לבית הספר לבין שרוול מתחת למרפק (חם פה, מה לעשות). וההיפך ממחשוף עד הפופיק זה לא בהכרח חולצה סגורה עד פיקת הצואר. אז כן - צריך להתלבש בניעות ובסבירות, ובכל סביבה יש קודים שונים למלבושים, אבל אי אפשר לדרוש מנשים להתכסות כל כולן כדי "לעזור" לגבים (כאילו שנשים צנועות לא מותקפות מינית). והפרזה נוספת: נזיפה בילדה שמחוץ לשעות הלימודים ומחוץ לשטח בית הספר כי התלבשה שלא על פי אמות המידה המחמירות של המנהלת...
(7) רות, 20/11/2013 11:47
פרובוקציה?
גם במדינות ערב וגם במגזר היהודי חרדי, שגוזרות על בנותיהן להתכסות מכף רגל עד ראש : נשים עדיין נאנסות כמעשה שבשגרה
חגי, 21/11/2013 13:23
למה רק דבר שבשגרה
אולי בכל רגע ורגע. את קוראת מה את כותבת. עוד אחת שניזונה מהתקשורת. איפה נראה לך לחולה סכרת יהיה יותר קשה לחיות, בתוך קונדיטוריה, או בחנות של מזון בריאות? התשובה פשוטה וכמו כן גם הנמשל!
(6) נוי, 20/11/2013 11:47
תמלא חדר של סוכרתי בשוקולד ותדרוש: שלוט על עצמך!
אני רואה בכותרת המצוטטת מתגובות הבנות היתממות טיפשית ואפילו מסוכנת. התעוררו בנות! לבוש מהוגן- מטרתו הגנה. מי שלא רוצה למצוא עצמה מותקפת בהתקפה שהורסת את החיים, שלא תצפה לחסדי הגברים.
(5) גילה, 20/11/2013 11:43
כן....
סיכמת את זה מדויק במשפט: "זה מסתכם בעיקרון פשוט שאף פעם לא מזיק להזכיר: "אם אינך רוצה שיתייחסו אלייך כמו לאובייקט מיני, אז אל תתלבשי כך. זו אינה מגדריות, זוהי מציאות". אציין שאני לחלוטין חילונית .
(4) Udi, 20/11/2013 11:22
100% Correct. You couldn't convay this subject better.
Thanks
(3) התוכן חשוב, 20/11/2013 10:22
מי שמך לומר איזה אישה היא תמימה ואיזו לא?
אני מסכימה עם תלבושת בית ספר על מנת ליצור שיוויון ולמתן תחרותיות. נדהמתי מזה שאת מרשה לעצמך לשפוט פנימיותה של אישה, של אדם בגלל צורת לבושו. זאת אמירה מתיימרת, שחצנית ובורה.זכותה של אישה על גופה לא משנה מה היא לובשת. האם את מתירה אונס זונה? כשתחנכי את ילדייך לערכים פנימיים זה יוקאן החוצה גם בדך לבושו. מעבר לכך לבוש הוא דרך ביטוי ואמירה לגיטימית לחלוטין.
(2) אנונימי, 17/11/2013 20:58
מסכימה עם כל מילה!!!!!!!!!
(1) שרית, 17/11/2013 12:43
אז אני מהתוקפות
תעשי לי טובה...
ליאת, 20/11/2013 10:16
המממ.. ומה המסר שרית ?..
מה עוד צריך לקרות בתרבות הפרועה שלנו כדי להבין את הדבר הפשוט הזה ?
יש היום "עליהום" רציני על זמר מסויים שחטא עם "קטינה".. ברור לכל שלא הזמר ולא הקטינה תמימים כלל וכלל.. וגם ברור שרוב "מגלגלי העיניים" ה"תוקפים" אותם לא בוחלים ולא מתנזרים ממעשים אלו. הצביעות חוגגת והחברה בטיסת התרסקות בכיוון די אנכי.
תקראי שוב את המאמר. ממליצה לך על הספר "בשר ורוח" של גב' מנדלסון.
אנונימי, 20/11/2013 17:07
תגידי....
מה?