בימים אלו דנה הממשלה בהעברת חוק הגיור.

כל כך הרבה מדברים עליו, הגיע הזמן לעשות קצת סדר: מה הענין של חוק זה?

בקצרה: החוק נועד לשנות את המצב הקיים, בו תהליך הגיור 'קשה' מדי, קשוח מדי. החוק יאפשר 'גמישות' למי שרוצה להתגייר, לעשות את זה יותר בקלות.

יש לדון, האם זה טוב? האם מדובר פה על הקלה ברוכה? או שמא על אסון, על חורבן טראגי?

ובכן, אספר לכם סיפור.

אחד הרבנים המפורסמים ביותר במאות השנים האחרונות, היה רבי יחזקאל לנדא זצ"ל, רבה של העיר פראג (הוא נודע על שם ספרו הקלאסי: ה"נודע ביהודה").

היה בזמנו יהודי אחד שרצה להינשא לאשה. אלא, שהיא היתה... אסורה עליו על פי ההלכה. היהודי הזה היה אדם אלים ומקורב למלכות, והיה רגיל שכל רצונותיו מתמלאים. הוא ביקש, ואף דרש מהרב שיסדר לו חופה וקידושין. הרב, כמובן, סירב. אבל יהודי זה לא הרפה, והפעיל את קשריו, עד שהוא הצליח להגיע למלך עצמו, ולבקש ממנו לאלץ את הרב לסדר עבורו את החופה.

מה עושים עכשיו?

לסרב לצו המלכותי לא היתה בכלל אופציה, ולכן הודיע הרב שהוא אכן יסדר את החופה.

וכך היה:

החתן עמד תחת החופה, גם הכלה, וכל הקהל.

הרב ניהל את העניינים: "קח את הטבעת בידך, ואמור אחרי מילה במילה".

החתן לקח את הטבעת, והתכונן לחזור במדויק על מה שהרב יאמר.

"הרי את".

-"הרי את".

"מקודשת לי".

- "מקודשת לי".

"בטבעת זו".

-"בטבעת זו".

"כדת הוד כבוד המלך".

פוף!

כל הקהל התפוצץ מצחוק, כי הוא הבין שאין משמעות לקידושין אלא אם כן הם נעשים כפי הנוסח המקובל בעם ישראל: "כדת משה וישראל".

קידושין "כדת המלך" ריקים מתוכן, חסרי משמעות.
 

* * *

וזו אכן בדיוק הנקודה.

"קידושין" הוא מושג הלכתי, ואי אפשר לעשותו אלא בדרך ההלכה. רק "כדת משה וישראל".

לומר שהאישה מקודשת "כדת הוד כבוד המלך" זה בדיחה עלובה, חוכא וטלולא.

וגם גיור, אותו דבר.

גיור הוא מושג הלכתי, ויש גדרים מאד קבועים בהלכה איך לעשות את התהליך. ואם לא עושים את זה כמו שצריך, יודעים מה התוצאה?

כלום!

כלומר, לא היה גיור.

כי בן אדם הוא או יהודי או לא יהודי. אין אפור, אין דרך ביניים, אין חצי/חצי. אין 99%. זה או כך או כך, כן/לא, שחור/לבן. או יהודי... או לא. נכון פשוט?

נוכל מעתה לתרגם את המילים "הקלה בגיור", למשמעות האמיתית שלהן. לקחת אנשים ולעבור אתם תהליך חלקי, תהליך של "כאילו", ולהכריז שהם יהודים.

אז מה דעתכם?

אם מכריזים על גויים גמורים שהם יהודים, כי זה נח יותר ברגע זה מבחינה פוליטית/השקפתית/כלכלית, זה עוזר לעם היהודי?

או שמא, לאדם שיש לו כבוד עצמי למהותו היהודית, יש כאן טרגדיה לאומית?

יש מאמרים שעדיף לסיים בסימן שאלה.

זה אחד מהם.