לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




נח(בראשית ו:ט-יא:לב)

ויהי אור

ראש חודש חשוון יגיע בסוף השבוע, ויפתח רשמית את הסתיו.

 בשבת שעברה פצחנו בסבב השנתי של קריאת התורה, ועסקנו בפרשת בראשית.

פרשת בראשית מדברת על רעיונות גדולים וכלליים,

פרשת נח, העוקבת אחריה, פורטת אותם רעיונות לפרטים.

בראשונה לומדים את הרעיון הכולל, אחר כך, יורדים לפרטים, ואז מתבררות ההשלכות ונבדקים היישומים.

פרשיות בראשית ונח, מתארות את אלפיים שנותיו הראשונות של העולם, מבריאתו ועד הופעת אברהם אבינו.

בבראשית, מתארת התורה את בריאת העולם על ידי אלוקים, 

את אדם וחווה שמתהלכים במציאות מושלמת, גן עדנית ואמורים "לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ"(בראשית,ב':15)

את בואו של הנחש, ואת החטא ותוצאותיו.

ובפרשת נח, בני האדם מצטרפים להיות שותפים לבורא בבריאת עולם חדש, מתוך תיבה מאוד מוגדרת:

"שְׁלֹשׁ מֵאוֹת אַמָּה אֹרֶךְהַתֵּבָה, חֲמִשִּׁים אַמָּה רָחְבָּהּ וּשְׁלֹשִׁים אַמָּה קוֹמָתָהּ".(שם ו':15)

כמו בתיבתו של נוח, גם לנפש שלנו שלש קומות, ובהן חיות ובהמות, וגם לא מעט שדים,

ואפילו קומת ספאם, ואנחנו מנסים כל הזמן להשית את עולם המחר, שיהיו בו לא רק מילים יפות וערכים טובים בסטרוקטורה הרוחנית שלו, אלא ככזה שברמת היום יום הארצית, היישומית, יתנהל בחן בחסד וברחמים.

ביום הראשון של הבריאה נברא האור, אך לפני בריאתו המצב היה"תֹהוּ וָבֹהוּ וְחֹשֶׁךְ עַל-פְּנֵי תְהוֹם".(בראשית א:2)

פרשת נח גם היא מתחילה במעין תהו ובהו שאפיין את דור המבול:

"וַתִּשָּׁחֵת הָאָרֶץ לִפְנֵי הָאֱלֹקים וַתִּמָּלֵא הָאָרֶץ חָמָס. וַיַּרְא אֱלֹקים אֶת-הָאָרֶץ וְהִנֵּה נִשְׁחָתָה כִּי-הִשְׁחִית כָּל-בָּשָׂר אֶת-דַּרְכּוֹ עַל-הָאָרֶץ".(שם,ו':11-12)

 

המצב היה כל כך קטסטרופלי, עד שגם בעומק שלשה טפחים פנימה, היה הכל ראוי להימחות ולהיטשטש.

וכמו רוח א-להים המרחפת על פני המים,שחכמינו אומרים כי זוהי בשורתו של מלך המשיח, גם נח אמור לבוא לבשר על אור גדול שגנוז בעולם.

בבניית התיבה ניתנה לנוח הוראה ברורה ומפורשת לגבי האור:

"צֹהַר תַּעֲשֶׂה לַתֵּבָה"(שם, ו':17)

על הדברים הפשוטים שצריכים להיבנות בתיבה נוח לא מצטווה מפורשות.

לא כתוב, לדוגמא, לבנות מכסה לתיבה, למרות שכשיצא מהתיבהנאמר"וַיָּסַר נֹחַ אֶת-מִכְסֵה הַתֵּבָה"(שם, ח':13)

ההוראות שניתנו לנוח היו רק אילו שמעצמו לא יכול היה להגיע אליהם.

ההיגיון ינחה אותו להכין אמצעי תאורה להאיר את התיבה הסגורה לתקופה כלכך ארוכה, שבה השמש לא תאיר,

ומדוע אם כך, הצטווה לקבוע בה 'צֹהַר', ומה תועלת תהיה בו?

 

בבריאת העולם נבראו שני סוגים של אור:

האור שנברא ביום הראשון - האור האלוקי שנגנז בתוך כל אחד ואחד מאיתנו.

והאור הפונקציונלי שנברא ביום הרביעי, השמש הירח והכוכבים.

שני ההסברים שרש"י מציע, מקבילים לשני השלבים של הלימוד והיישום שדברנו עליהם בפתיחה.

'יש אומרים חלון, ויש אומרים אבן טובה המאירה להם'.

היום, כשהחיים הם בעולם שרחוק מחיי גן עדן, ונדמה כי הוא הרבה יותר קרוב למה שהיה ערב המבול,

גם אני רוצה לבנות תיבה.

אני רוצה תיבה שתגן עלי ועל אהובי מהמבול, מהסער שהומה סביב.

לתיבה שבה אני עומדת להיכנס, ובה אני ומשפחתי עומדים לחיות, לאכול, ולישון בשנה הקרובה,

חייבים להכניס גם אור מחלון גבוה. לא רק אור פונקציונלי, אור כמו זה שנברא ביום הראשון לבריאה.

תמיד יש משהו עליון ממני, גבוה, רוחני, חיצוני לי,  שמאיר עבורי את הדרך,

יש קדושה עליונה שחייבים להכניס פנימה אל התיבה, אל תוך החיים.

כדי לא לתת לשגרה היומיומית להמית אותך.

אבל יש עוד שלב להבנת הצוהר הזה, שלב עמוק יותר, האור העליון הזה יכול להופיע גם מתוך האבנים הפשוטות לכאורה, אבל רק לכאורה, כי טובות הן, שנמצאות בתוכי פנימה, בתוך התיבה שאני בונה בעבורי ובעבור משפחתי.

וכשאלטש ואזכך אותן הן תארנה לי ולהם מעצמן.

בעשרים ושבעה באוקטובר, שישי אחרי הצהריים

כמיליון יהודים בכל רחבי העולם יציינו ביחד את כניסתה של השבת, ויעלו את אור בבתיהם.

יהיו כאלה שהדלקת נרות היא חלק משגרת חייהם, וכאלה שזו להם הפעם הראשונה.

והם ישמרו אותה ביחד, בביתם שלהם. בחוץ יהמה העולם, וישאג את שאגת חייו, אך תיבתם תחליק בשלווה על הגלים.

הצטרפו גם אתם, והעלו בתיבתכם אור!

 

 

19/10/2017

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub