לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




בא(שמות י:א-יג:טז)

הפוך על הפוך

 תשע מכות קשות הוכתה ארץ מצרים,

 

פעם אחר פעם מגיעים משה ואהרן אל ארמונו  של פרעה,

ומבקשים במפגיע שישלח את העם,

אבל פרעה מסרב.

למרות הקושי והאי הנוחות, הפגיעות בנפש,

למרות שהאימפריה העוצמתית  הולכת ומתרסקת.

מה עובר על פרעה, מה עובר על עבדיו, מה עובר על המִצרים,

איך פרעה מנתח את התמונה,

האם לא ראה את מה שראו הכל,

האם לא ראה דם, צפרדע וכינים?

 

למצרים אין אלוקים כי לא צריך, כי יש יאור.

"וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה מִי ה'  אֲשֶׁר אֶשְׁמַע בְּקֹלוֹ" (שם, ה':2)

לׇמה הוא אמר? כי הוא גדל על היאור.

הפרעה החדש שלא ידע את יוסף, לא רק את יוסף הוא לא ידע,

הוא גם לא ידע אף פעם יאור בשפל.

 הוא לא ידע פרות רזות ושיבולים שדופות,

הוא כבר גדל בדור שבו היאור כל הזמן נותן את מימיו.

במצרים מי שצריך מים, משפיל את עיניו לאדמה,

כדי לראות את המים שבאים מהיאור.

אין חקלאים שמסתכלים אל העננים ומחפשים מים,

ויכולים  אולי לפגוש גם את הנשמה שלהם שמחפשת אלוקים,

השריר הזה לא פועל במצרים, כי הם לא זקוקים לו.

 

ופתאום יש מטר,

וברד ואש מתלקחת.

וקולות אלוקים.

משהו חדש ומאיים.

פרעה הנפחד קורא שוב למשה ואהרן ומבקש שיעתירו בעדו,

כדי שהמציאות המאיימת הזו תיפסק.

לא לעם וליבוליה של מצרים הוא דואג,

הוא דואג למשהו אחר, הוא דואג למישהו אחר.

משה מבקש ונענה:  "וַיַּחְדְּלוּ הַקֹּלוֹת וְהַבָּרָד, וּמָטָר לֹא-נִתַּךְ אָרְצָה"

הקולות פסקו ראשוניםלאחריהם הברד, ואז פסק גם המטר.

אבל פרעה רואה אחרת.

אחרת ממה שכלל בני האדם רואים,

לא רק חיצונית,

הראייה שלו את העולם, מעוותת

הוא רואה הפוך על הפוך:

וַיַּרְא פַּרְעֹה, כִּי-חָדַל הַמָּטָר וְהַבָּרָד וְהַקֹּלֹת וַיֹּסֶף לַחֲטֹא; וַיַּכְבֵּד לִבּוֹ" (שם, ט':34)

 

 

פרעה מודאג מהמטר,

פרעה הכריז על עצמו שהוא אלוה,

אלוה השולט על הכל, והוא מקור הכל,

שהוא והיאור מקור החיים, חד הם.

מטר שמגיע מלמעלה,

מערער את תפיסת העולם שהתקבעה במצרים,

ומערער את כסאו.

כבר במכה הראשונה אלוקים  ניסה אותו בזה,

היאור נפגע בתחילה. המים בו הפכו לדם.

 

הנס הראשון שמתרחש במצרים הוא לא הנס שיצאנו ממצרים,

הנס הראשון הוא שבבית העבדים הזה יש הפיכה,

שיכולת הראייה חוזרת לבני-האדם,

שלא כל העולם חייב ליישר את הראייה שלו ואת הקו שלו,

לעיוור שעומד בראש הפירמידה ורואה את הדברים לפי הפרעוניות שלו.

כי הוא לא יכול לראות אחרת,

כי הוא שבוי במה שהוא מאמין.

 

כי מי שגדל במצרים כזאת,

קשה לו להתעורר.

כי גם הוא שבוי,

הוא חי את פרעה,

הוא לא יכול תוך רגע לוותר על פרעה.

הוא צריך לעבור תהליך.

 

רק במכה השמינית, מתחילים להראות הבקיעים

בהירארכיה האדירה הזאת של בית העבדים  של פרעה,

מתחילים להישמע קולות של התנגדות לדרכו,

קולם של עבדי העבדים.

בפעם ראשונה במשך כל היסטוריית מצרים והיסטוריית המכות,

מישהו מתחיל לדבר:

"וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי פַרְעֹה אֵלָיו עַד-מָתַי יִהְיֶה זֶה לָנוּ לְמוֹקֵשׁ שַׁלַּח אֶת-הָאֲנָשִׁים, הֲטֶרֶם תֵּדַע כִּי אָבְדָה מִצְרָיִם." (שמות, י':7)

העובדות מתחילות לחלחל אל תוך העם,

העם מתקומם.

וכאשר מודיע משה על מכת בכורות,

כבר כבשה ההתנגדות הזאת חלקים רחבים מאוד.

בימים האלה הייתה התקוממות אדירה של כל הבכורים ושל כל המשפחות,

והתחילה מלחמה בהירארכיה השלטונית,

והייתה שם מלחמה קשה.

בהגדה של פסח כתוב  "לְמַכֵּה מִצְרַיִם בִּבְכוֹרֵיהֶם - כִּי לְעוֹלָם חַסְדּוֹ"

אלוקים היכה את המצרים באמצעות תנועת ההתקוממות של הבכורים.  

"וַתֶּחֱזַק מִצְרַיִם עַל-הָעָם, לְמַהֵר לְשַׁלְּחָם מִן-הָאָרֶץ:  כִּי אָמְרוּ, כֻּלָּנוּ מֵתִים" (שם,י"ב:33)

 

תמיד הייתה דמות אחת, שידעה לקרוא את המפה.

שידעה לראות את הדברים בזמן,

ובדרך כלל התייחסו אליה כאל מאוד משונה,

למרות שכל השאר היו מאוד ריאליסטים והבינו הכל.

במצרים זו היתה בת פרעה, הבכורה לבית פרעה.

שהתעוררה כבר בתחילת הדרך.

בת פרעה יורדת אל היאור לרחוץ בו,

לא כי חסרו בבית אביה  אגני פאר שבהם יכלה לרחוץ,

ולא כי לא היו די עבדים לשאת את המים ולהגיש את שמני הרחצה והמגבות.

חכמינו מספרים כי היא ירדה לטבול לשם גירות  (מסכת מגילה: יג.)

היא ראתה מקרוב את השקר שמכר אביה לעמו,

היא תיעבה את הסגידה,

ומאסה בו,

שם בַיאור " וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף" (שם:4).

היא מתוודעת למשמעות המעשית של פולחן האישיות.

את המציאות הנוראית של טבח תינוקות.

ופתאום כשהיא מסתכלת, היא לא רואה תינוק בן שלושה חודשים,

היא רואה נער.

נערותיה שהלכו איתה לא היו מקילות עליה על הצעד שעשתה,

נערותיה ודאי יכלו לספר על האירוע,

ולכן "וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ" (שם:ב',5)

היא מרחיקה את השפעת הסביבה מעליה.

'נַעֲרֹתֶיהָ'  הם כל המזיקים שיש לי מסביב,

כל הכוחות שאני מוקפת מסביב,

שמנסים להפוך אותי למה ש'הנערותיה' רוצות שאהיה.

 

בלילה ההוא כמה שעות לפני היציאה הגדולה,

מתו כל הבכורים והבכורות, חוץ מאחת. בת פרעה.

שידעה להרחיק את כל המפריע, המזיק והמחבל,

אמיצה ובודדה בתוך ים השקר הטובעני,

שהיה לה סניגור טוב, משה.

שעל  לידתו  נאמר  "וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא" (שמות ב':2)

ועליה שר שלמה המלך: "טָעֲמָה, כִּי-טוֹב סַחְרָהּ; לֹא-יִכְבֶּה בַלַּיְלָה נֵרָהּ" (משלי לא:18).

באותו לילה שנרות כולם כבו,

הנר שלה נשאר דלוק.

ומעט מהאור, דחה הרבה מהחושך.

 

2/2/2017

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub