לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




בהעלותך(במדבר ח-יב)

מסע אל האור

למרות שיצאנו לפני כחודשיים ממצרים, פרשת השבוע מספרת לנו כי עם ישראל עדיין הולך במדבר, במסעו הארוך אל ארץ ישראל. שם מקבל אהרן הכהן ציווי להדליק את הנרות במנורת הזהב היפיפייה שעמדה במשכן: "בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה יאירו שבעת הנרות" (במדבר ח:2)

מדוע משתמשת כאן התורה בפועל ע.ל.ה כדי לתאר את מצוות ההדלקה? מדוע אהרן שהיה אדם גבוה במיוחד נדרש לעלות על שלוש מעלות, למרות שלא נזקק להן, כדי להדליק את האש בבזיכי המנורה? ובכלל מהו אור? הפיסיקאים ידברו על נוסחאות של מהירות וזמן, הניו אייג' רתמו אותו למרכבתם, והוא הפך למשהו לא מחייב, רופף שכזה ,קלישאתי.

ט"ו בניסן , אור גדול הפציע בבת אחת, אור רוחני אדיר וכביר, מתנת חינם, שהעבריים לא עשו שום דבר על מנת לקבלו, זהו האור ש"שלף " אותנו ממצרים, שהנחה אותנו בשבילי המדבר, אל ההר, אל המעמד נורא ההוד של קבלת התורה. שכדי לקבע את מתנותיו, נדרשה עבודה רוחנית של 49 ימים. ימי ספירת העומר.

כשמחפשים בתנ"ך את ההופעה הראשונה של המילה אור, היא ממש בהתחלה, בפסוק השלישי: "ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור". (בראשית א':3 ), שם מוזכר לראשונה על האור והחושך, ועל ההבדלה שעשה אלוקים ביניהם, אבל כמה פסוקים אחר כך, מספרת התורה על המאורות שברקיע השמיים, על השמש והירח והכוכבים, מהו האור המנותק מהמאורות? מדוע נדרש יום בפני עצמו כדי לברוא אותם?

הדבר הרוחני המדהים הזה ששמו אור שנברא ביום הראשון, לא ניתן היה למישוש או להמשגה, האור היה בתדר גבוה מעבר ליכולת קליטתו של האדם, גם ליכולתו של אדם הראשון, שהיה הגבוה שבנבראים. האור הרוחני ניתן לנו כדי לקבל תמונה של הפוטנציאל, אל המקום שאליו יכול אדם להגיע. אך אור ללא יכולת קליטה, מתנדף, לא משאיר רושם, לא גורם לשינוי, כדי לקבל את המתנות הרוחניות של אור , צריך היה להכין כלים, השמש הירח והכוכבים הם הכלים שלתוכם ניצוק האור הרוחני שנברא ביום הראשון. האור הרוחני הוא הנשמה של האור הגשמי, הפיזיקלי.

השמש הירח והכוכבים, הם אורות שמאפשרים לי לראות במציאות, אור רוחני מאפשר לי לראות הבנות עמוקות ודקויות פנימיות, כי העיקר בעולמנו נסתר מהעין - כמו שאמר השועל לנסיך הקטן. אהרן העלה את הנרות, ואף עלה במעלות כדי להדליקם כדי ללמד אותנו שכדי לקבל ולשמר את ההארה, אנו צריכים להתרומם. צריכים להכניס לחיינו פעולות ולא רק תכנים שירוממו אותנו. מים שניצוקים ללא שהכנתי להם מיכל שיקלוט אותם, ילכו לאיבוד, אבל אם אשפוך אותם אל תוך הקנקן, אוכל לעשות בהם שימוש כשאזדקק להם.

"כי נר מצווה ותורה אור" (משלי ו':23) חוויה של אור, למידה של דבר חכמה שלא מיתרגמת למעשה- תתנדף.

אהרן הכהן הצטווה פעמיים ביום להיטיב את המנורה ולהעלות בה אור- בבוקר בבוקר ובין הערביים, רק כאשר אני מכינה בזיך, או אצוק לי נר ופתילה- אוכל להעלות בהם את האור- וגם להם נדרשת הזנה מתמדת של חומרים.

14/6/2016

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) תמיר, 16/6/2016 06:24

מאמר יפיפה

מאמר מקסים שנתן לי כחילוני לראות דברים קצת אחרת..תודה רבה

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub