רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

פרשה משפחתית 2

פרשה משפחתית 2 משפטים

משפטים (שמות כא-כד )

מאת נתנאל ספרן

חשוב להיזכר לפעמים, שעלינו להתייחס לכל אדם בכבוד; אבל כשמדובר בהורים שלנו, האנשים שהעניקו לנו את חיינו, אנחנו מוכרחים להתעלות על עצמנו ולהתייחס אליהם בכבוד מיוחד. פרשת השבוע הזה אומרת לנו כמה חשוב להתייחס להורינו בכבוד הראוי.
 


בסיפורנו השבוע, זריקת קובייה וחבר נאמן גורמים לילד לראות את הוריו באור הנכון.

"המיליארדר"

"עצרת במלון שלי, חבר. זה עולה לך 500 שקל!" גל גיחך כשחברו, אביב, ספר באי רצון את שטרות המונופול והשליך אותם לעבר ערימתו ההולכת ומתגבהת.

"אני לא מבין," אמר אביב, "אם אתה משחק בבית שלי, אז למה אני צריך לשלם

גל התפתל באי נוחות. הוא נהנה לשחק בביתו של אביב, אבל חוסר הכבוד שבו התייחס אביב להוריו הציק לו. זה פשוט לא נראה בסדר. הוא רצה להעיר לו משהו על זה, אבל לא ידע איך.

בדיוק אז נכנסה אמו של אביב לחדר, בחיוך, עם שתי כוסות קולה גבוהות וצוננות. "ואו, תודה רבה גברת לוי", אמר גל. אביב רק לקח את הכוס שלו, בלי לחון את אמו אפילו במבט, כשהוא ממלמל לעצמו, 'הגיע הזמן'. הם המשיכו לשחק, אביב זרק את הקובייה וקידם את החייל שלו. הפתעה.

הוא לקח כרטיס מערימת כרטיסי ההפתעה וחייך מאוזן לאוזן. "הדוד מאמריקה השאיר לך ירושה; קח 1000 שקלים מהבנק!" הקריא, "זהו, אני חוזר ובגדול!"

בעודו סופר את השטרות, עלה במוחו של גל רעיון. "תגיד, אביב. אכפת לך אם אני אשאל אותך משהו?"

"תשאל מה שבא לך", ענה אביב, לוגם בהנאה את הקולה שלו.

"איך היית מרגיש אם איזה מיליארדר אמיתי אחד היה נותן לך מלא כסף?"

"מה השאלה? הייתי נורא שמח! הייתי אומר לו תודה וקונה לו פרחים."

גל המשיך. "ומה אם חוץ מזה הוא גם היה דואג לכל הצרכים שלך במשך שנים? איך היית מתייחס לאדם כזה?"

"מה זאת אומרת... אני אתייחס אליו כמו אל מלך, איך לא?"

גל הנהן. "ומה היית אומר על מישהו שזכה בכזה דיל, ובכל זאת מתחצף למי שנתן לו את כל זה?"

"הייתי אומר שהוא הבן אדם הכי כפוי טובה בעולם!"

גל נשם עמוק. "בטוח?"

"מובן שאני בטוח. אפשר לדעת לאן אתה חותר?"

"אני אומר שלכולנו יש אנשים כאלה בחיים – ההורים שלנו. הם דואגים לנו, ונותנים לנו מה שאנחנו צריכים..."

פניו של אביב קפאו לרגע. "די, תפסיק", הוא אמר. "חוץ מזה," הוסיף, כשהוא מתחיל פתאום להסמיק, "ההורים הזקנים שלי בחיים לא נתנו לי מיליארד שקל."

"הם נתנו לך את החיים שלך, ששווים יותר ממיליארד שקל," מיהר גל לענות בלב הולם. "ואם אתה לא מאמין, תשאל את מי שאתה רוצה אם הוא מוכן להחליף אם החיים שלו בסכום הזה. אני לא מנסה להעליב אותך; אני פשוט אומר שאתה לא מתנהג באותה דרך שאתה עצמך אמרת שצריך להתנהג."

אביב שתק. טוב, האמת היא שגל צדק. בזמן האחרון התחיל אביב לשים לב כמה שההורים שלו טורחים לטפל באחותו התינוקת, קמים בלילה, מחליפים טיטולים... הוא הבין שהם בוודאי עשו את אותו הדבר גם למענו, כשהיה תינוק – ומאז הם עשו למענו עוד כמה דברים...

"איך מתקדם המשחק? הבאתי לכם משהו לנשנש." גברת לוי חייכה, הניחה קערה גדולה של צ'יפס על השולחן שלידם והתכוננה לצאת.

"אה, אמא - " אמר אביב בהיסוס.

היא פנתה לעברו. "שכחתי משהו?"

"לא... לא אמא - אני שכחתי." לחייו האדימו שוב. "גל הזכיר לי ששכחתי להגיד לך תודה על השתייה. וגם תודה רבה על הצ'יפס – ועל הכל."

חיוך גדול הופיע על פני האם. "בבקשה, בן! העונג כולו שלי. ואתה," היא פנתה אל גל, "מוזמן לבוא אלינו כל יום!"

הבנים המשיכו לשחק, ולגל כבר לא היה אכפת מי ינצח. הוא עשה היום משהו ששווה הרבה יותר ממונופול - ועזר לחברו לצאת מנצח במשחק החיים.
 


גילאים 3-5

ש. מה הרגיש אביב כלפי ההורים שלו בהתחלה?
ת. הוא הרגיש כאילו הוא לא חייב להודות להם או להתייחס אליהם בכבוד.

ש. ואיך הוא הרגיש בסוף?
ת. גל, החבר שלו, גרם לו לשים לב כמה הרבה ההורים שלו עשו למענו, וזה עורר בו הכרת תודה כלפי ההורים שלו, ורצון להתייחס אליהם יותר בכבוד.

גילאים 6-9

ש. מה גילה אביב באותו אחר צהריים?
ת. עד אז, הוא קיבל את היחס של ההורים שלו כדבר מובן מאליו, וחשב שזה אפילו לא רע ללעוג להם כשבא לו. אבל גל, החבר שלו, עזר לו להבין שהוריו, שנתנו לו את חייו ושדאגו לכל צרכיו במשך שנים רבות, נתנו לו משהו ששווה יותר ממיליארד שקל. אז הוא הבין שבדיוק כמו שהוא היה מעריך ומכבד מישהו שהיה נותן לו מיליארד שקל, ככה, לכל הפחות, ראוי שהוא יתייחס להוריו.

ש. מהי לדעתך הדרך הנכונה שבה צריכים להתייחס להורים?
ת. ננסה לחשוב מי נראה בעינינו האדם הכי חשוב בעולם. עכשיו נדמיין שהוא או היא באו לבקר אותנו. איך נתנהג? איך נתייחס אליהם? זאת התחלה טובה כדי להבין איך אנחנו אמורים להתייחס אל ההורים.

גילאים 10 ומעלה

ש. כיצד משפיעה הדרך שבה אנחנו מתייחסים להורינו על מערכת היחסים שלנו עם האלוקים?
ת. במידה רבה, ה' הוא "ההורה" בה' הידיעה, של כולנו. הוא נותן לנו את חיינו, ומעניק לנו כל מה שאנחנו צריכים. אחת הסיבות שה' נתן לנו הורים בשר ודם ודרש מאיתנו לכבד אותם, היא כדי שנדע להתייחס גם אליו, אל האבא האמיתי שלנו, כראוי. לכן, ככל שאנחנו מתייחסים טוב יותר להורינו, כך אנחנו מתקרבים יותר אל ה' - אבינו, וכן גם ההפך.

ש. אולי מספיק שאנחנו אוהבים את ההורים שלנו, ולא משנה איך אנחנו מדברים או מתנהגים אליהם?
ת. נהדר לאהוב את ההורים. אך יחד עם זאת, התורה דורשת מאיתנו לתרגם את אהבתנו לצעדים מעשיים, שבנושא הזה, משמעותם - להתייחס להורינו בכבוד רב. למעשה, אפילו אם מישהו לא חש אהבה כלפי הוריו, עליו להתייחס אליהם בכבוד ובהערכה.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן