רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

פרשה משפחתית

פרשה משפחתית יתרו

יתרו (שמות יח-כ )

מאת נתנאל ספרן

"היה היה פעם, תינוק קטנטן ובודד לגמרי בעולם. הוא לא היה מסוגל להאכיל או להלביש את עצמו, הוא בקושי היה מסוגל לזוז והיה חסר אונים לחלוטין. נדמה היה שאין לו שום סיכוי לשרוד, אפילו למשך יום אחד בלבד ולמרות זאת, הוא בכל זאת שרד! כיצד הוא הצליח לחיות, למרות כל הקשיים?

לתינוק הזה היה הרבה מזל!

כמו משום מקום, הגיעו לפתע אנשים ומרצונם החופשי, הסכימו לקחת על עצמם את האחריות לטפל בו. הם הכניסו אותו אל תוך ביתם ורכשו עבורו שפע של מזון ובגדים. הם בילו לילות רבים וארוכים ללא שינה, בטיפול בו. הם אהבו אותו ועבדו קשה, על מנת להעניק לו את הכלים הנחוצים, בכדי לגדול ולנהל חיים תקינים ומוצלחים. כשהילד התבגר והבין את גודל המעשה שהם עשו למענו, הוא היה אסיר תודה כלפיהם. הוא החליט להתייחס אליהם תמיד בכבוד רב ולעשות כל מה שדרוש בכדי שיהיו מרוצים. הוא הרגיש שזה המינימום שהוא יכול לעשות למענם, לאחר כל מה שעשו בשבילו."

למען האמת, כל אחד מאתנו הוא התינוק ההוא והאנשים המיוחדים והנהדרים הללו, הם לא אחרים מאשר – ההורים שלנו! בפרשת השבוע שלנו, הקב"ה מעניק לבני ישראל את התורה, הכוללת את "עשרת הדברות". אחת הדברות, שהקב"ה בחר להדגיש בפנינו, היא לכבד ולהעריך את ההורים שלנו. זה המינימום שאנו יכולים לעשות עבורם, לאחר כל מה שעשו למעננו.


בסיפור שלנו נפגוש ילדה, שמקבלת החלטה קשה ביותר, בכדי לכבד את הוריה.

"יום האם"

היה זה יום בהיר וקר של חורף. בשעות אחר הצהריים ישבה סיגל על הספה בסלון ביתה, כשהיא משועממת לגמרי. בדרך כלל היא הייתה מבלה את השעות הללו יחד עם אמה, בפטפוטים ובעדכונים על כל מה שקרה להן במשך הבוקר. אבל היום אמה נאלצה ללכת לעבודה, משום שהיה שם מצב חירום שדרש את נוכחותה וסיגל נשארה לבדה בבית, משועממת.

סיגל ראתה שאמה הרגישה לא בנוח, על שנאלצה לעזוב את הבית לצורכי הפרנסה. אבל היא גם ידעה, שאמה הייתה זקוקה לעבודה הזו ושממש לא הייתה לה כל ברירה. "אני מצטערת, חמודה שלי. אחזור הביתה ברגע שאוכל", אמרה לה אמה באנחה גדולה, לפני שיצאה מן הבית.

"אימא שלי תמיד כל כך משתדלת...", חשבה לעצמה סיגל. לפתע עלה במוחה של הילדה רעיון גדול. היא תכין לאמה ארוחת ערב מיוחדת, בכדי לקבל את פניה בצורה יפה כשתחזור עייפה מהעבודה. אחרי הכל, היא חשבה לעצמה, אימא בטח הכינה לי כבר יותר ממאה ארוחות ערב שכאלה במהלך השנה האחרונה, אז מדוע שלא אחזיר לה טובה פעם אחת?

ההופעה הייתה אמורה להתחיל בעוד חצי שעה והיא הזמינה את סיגל להצטרף אליה!

סיגל נעמדה בשיא ההתלהבות מול המקרר וארונות המטבח. לבסוף היא גיבשה לעצמה תפריט לארוחה: ספגטי, רוטב בשר וסלט ירקות. היא ידעה שזו אחת הארוחות שאמא שלה הכי אוהבת. היא העמידה את כל המצרכים הנחוצים על שולחן המטבח, כאשר לפתע צלצל הטלפון. הייתה זו חברתה הטובה אילנה, שהודיעה לה בהתרגשות, שהצליחה להשיג כרטיסים למופע הפופולרי של ההחלקה-על-הקרח בשכונה. ההופעה הייתה אמורה להתחיל בעוד חצי שעה והיא הזמינה את סיגל להצטרף אליה!

"אני באה לאסוף אותך בעוד עשר דקות!".

סיגל לא הצליחה להאמין למשמע אוזניה. היא חלמה על המופע הזה ימים ולילות וכעת זה באמת עמד להתגשם. היא עמדה לומר "כן", כשהבחינה במצרכים המונחים על שולחן המטבח. היא חשבה לעצמה עד כמה עייפה תהיה אמה כשתחזור הביתה מהעבודה וכמה נחמד יהיה לה, כשתגלה ארוחה חמה ממתינה לה על השולחן. אחרי הכל, כמה פעמים אמה ויתרה על תוכניות מיוחדות, רק בכדי לטפל בה? ...אבל מה יהיה עם מופע ההחלקה על הקרח?

"נו, מה את אומרת?", שאלה אילנה, בחוסר סבלנות ניכר.

סיגל לקחה נשימה עמוקה והשיבה לחברתה שהיא מצטערת, אבל כרגע היא עסוקה בפרוייקט מאד חשוב.

בדיוק כשעמדה לסיים את כל ההכנות, שמעה את דלת הבית נפתחת ואמה נכנסה הביתה.

סיגל החלה בבישולים והרגישה טוב מאד עם עצמה. בדיוק כשעמדה לסיים את כל ההכנות, שמעה את דלת הבית נפתחת ואמה נכנסה הביתה. למרות שנראתה מאד עייפה, היא חייכה מייד כשראתה שסיגל עדיין בבית. "שלום חמודה שלי, אני מצטערת שלקח לי כל כך הרבה זמן בעבודה. ניסיתי למהר הביתה ככל שיכולתי. את בטח מאד רעבה מסכנה שלי. אני מייד אכין לנו משהו קטן לאכול..."

סיגל הביטה באמה בחיוך, שהלך והתרחב מרגע לרגע. היא סימנה באצבעה לאמה לבוא אחריה אל תוך המטבח, לעבר השולחן שהיה ערוך בהידור ועליו ארוחה חמה וטעימה.

"או, סיגלי!", קראה אמה בהתרגשות. "תודה רבה לך מתוקה שלי! את פשוט עשית לי את היום!"

הילדה ואמה התיישבו יחד ליד השולחן ונהנו מהארוחה החמה והטעימה. סיגל הרגישה נפלא והייתה בטוחה שקיבלה את ההחלטה הנכונה. "יהיו עוד הופעות של ההחלקה על הקרח", חשבה לעצמה, "אבל לי יש רק אימא אחת!"


גילאים 5-3

ש: כיצד הרגישה סיגל כאשר חברתה הזמינה אותה להופעה?
ת: היא הרגישה קרועה בינה לבין עצמה. למרות שמאד הייתה רוצה ללכת ולצפות בהופעה, היא גם מאד רצתה לכבד את אמה ולהכין לה את ההפתעה המיוחדת שתכננה.

ש: כיצד הרגישה סיגל כלפי החלטתה, לאחר שאמה חזרה הביתה מהעבודה?
ת: היא מאד שמחה על שהחליטה לעשות דבר יפה בשביל אמה, משום שאמה תמיד הקפידה להשקיע למענה כל כך הרבה מעצמה.

גילאים 9-6

ש: האם אדם לדעתכם, עדיין צריך לכבד את הוריו, גם לאחר שהתבגר והפך לעצמאי? מדוע כן או מדוע לא?
ת: רעיון כיבוד ההורים אינו קשור כלל לגיל, או לעובדה שהאדם עדיין מתגורר אצל הוריו. מדובר בהבעת תודה, שנמשכת לאורך שנים רבות, כלפי האנשים שהעניקו לנו את חיינו ונתנו לנו אף הרבה מעבר לכך. למרות שהדרכים בעזרתן האדם מכבד את הוריו משתנות עם השנים, הערך הבסיסי נשאר זהה לאורך הזמן.

ש: באילו דרכים מעשיות יכול האדם לכבד את הוריו?
ת: שתי הדרכים העיקריות לשם כך, הן לעשות למענם דברים החביבים עליהם ולהתייחס אליהם בכבוד. עלינו תמיד לציית להורינו, לדבר אליהם בנימוס ובכבוד ולא לפנות אליהם בשמם הפרטי. גם כאשר לעיתים איננו מסכימים עם דעתם של הורינו, חשוב שנבטא את רגשותינו בצורה מכובדת. דמיינו לעצמכם שגיבור הילדות שלכם מגיע לפתע לביקור אצלכם, כיצד הייתם מתייחסים אליו? התייחסו אל ההורים שלכם באותה הצורה.

גילאים 10 ומעלה

ש: האם כיבוד ההורים דורש מאתנו לוותר על העצמאות שלנו, או לעשות פשרות מסוימות בתחום זה?
ת: עצמאות אמיתית, היא היכולת לקבל החלטות בוגרות ולנהוג על פיהן. אדם שפיתח לעצמו גישה בוגרת כלפי הוריו יבין, שאלו האנשים שהביאו אותו אל העולם והם עושים כמיטב יכולתם, בהתאם לנסיבות וליכולותיהם, על מנת לספק לו את כל צרכיו. על זאת בלבד הם ראויים לכבוד ולהערכה שלנו. לא מדובר בוויתור על העצמאות שלנו להפך, החלטה לכבד את ההורים שלנו היא מעשה המעיד על בגרות ובטחון עצמי.

ש: האם לדעתכם העבודה הקשה שמשקיעים ההורים בילדיהם, בטיפול ובחינוך שלהם, מקשה או דווקא מקל עליהם לחוש אהבה כלפי הילדים?
ת: במבט ראשון אדם עשוי לחשוב, שכל העבודה דווקא מקשה על ההורים לחוש אהבה כלפי ילדיהם. אחרי הכל, ההורים נאלצים לוותר על נוחיותם הפרטית למען הילדים שלהם. אך במציאות, ההקרבה הזו דווקא מקלה עליהם לאהוב את ילדיהם. ישנו מאפיין מאד מפתיע בטבע האנושי והוא, שהענקה למישהו דווקא גורמת לנו לאהוב אותו יותר. כיוון שההורים נקשרים אל הילדים דרך כל כך הרבה נתינה והשקעה, רגשות האהבה מגיעים מאליהם ובעוצמה חזקה ומיוחדת מאד.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן