לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




בא(שמות י:א-יג:טז)

פרשה משפחתית בא

לפעמים הדברים הטובים שקורים לנו בחיים, בולטים מאד וקל להבחין בהם. עם זאת, ישנם מקרים, שנראים לנו רעים וקשה לנו מאד להבחין בפן החיובי שלהם. זה בדיוק מה שקורה לעם ישראל, כשהקב"ה מתכונן להוציא אותם מעבדות לחרות.

בפרשת השבוע שלנו, כאשר משה ואהרון ניגשים לפרעה ומבקשים ממנו לשחרר את בני ישראל, לא רק שהם נתקלים בסירוב מיידי, אלא הם אפילו מסולקים מהארמון ומוזהרים, כי אם יעזו לחזור שוב לביתו של המלך -יוצאו להורג באופן מיידי! לאחר אירוע זה נראה היה, שהכל נעשה גרוע יותר ומצבם של בני ישראל אף מתדרדר! אבל למעשה, כל ההתרחשות הזאת היוותה רק חלק מתוכניתו הכללית של הקב"ה, שבסופה בני ישראל הוצאו ממצרים בעזרת נסים גדולים ואדירים. אנו למדים מכך, שאין צורך להיכנס לפאניקה, גם כשנראה לנו שהחיים שלנו בירידה. עלינו להפנים את הידיעה, כי הכל נראה קשה יותר, דווקא ברגעים שלפני השיפור הגדול. אם רק נהיה סבלניים מספיק לראות את המהלך כולו, נזכה גם ליהנות מהזמנים הטובים!
 


בסיפור שלנו נראה, כיצד ילד מבין, שמתוך הרע יכול לצמוח גם טוב.

"מבט מגבוה"

מיכאל ישב בכיתה עם מבט המום, בוהה במורה ולא מאמין למשמע אוזניו.

"עוד מבחן?!", הוא חשב לעצמו. "איך זה יכול להיות? רק לא מזמן היה לנו מבחן ענקי. מה עוד נשאר לנו ללמוד?".

הילדים שוחחו ודיברו בינם לבין עצמם, כשההתמרמרות על ההודעה של המורה הולכת ומתפשטת בקרב כל ילדי הכיתה. תלמידים בכיתה ז', היו בדרך כלל עסוקים מאד בפעילויות ומטלות, כך שלימוד ושינון חומר בגיאוגרפיה לא ממש הלהיב אותם. חלק מהחומר היה אמנם מעניין, כמו החומר על היווצרות סלעים והרים, אבל לכל דבר יש גבול!

"אני פשוט לא מבין מה עובר על המורה שלנו." אמר מיכאל בהתמרמרות. "הוא דווקא בדרך כלל רגוע ומתחשב יותר. על מה הוא חשב, כשהוא קבע לנו עוד מבחן ענק וכל זאת תוך שלושה ימים בלבד?".

יוסי ומנחם, שני חבריו הטובים, רק נענעו בראשם עם מבט מיואש על פניהם. "אני לא יודע", אמר יוסי. "אבל כנראה שהלך לנו על אימון הכדורגל לשבוע הקרוב". הנערים נאנחו באכזבה וניסו להירגע ולהתרכז בהכנת שיעורי הבית שלהם.

עם זאת, מיכאל פשוט לא הצליח להתרכז. "אין לי חשק להתחיל ללמוד שוב את החומר הזה ואתם יודעים מה? אני לא הולך לעשות את זה. רק בגלל שהמורה שלנו היה במצב רוח רע היום, זה לא אומר שאני צריך לסבול מזה! להתראות חבר'ה. אני הולך קצת לרכב על האופניים".

יוסי ומנחם נותרו פעורי פה. שלושת הנערים היו חברים טובים מכיתה ב' ועשו כמעט הכל ביחד, כולל לימוד משותף לקראת המבחנים. שלושתם התייחסו באופן רציני ואחראי ללימודים שלהם, גם כאשר לא התחשק להם ללמוד. זו הייתה הפעם הראשונה שקרה להם דבר כזה והם לא ידעו מה לעשות. הם החליטו לחכות ולראות אם חברם, מיכאל, ישנה את דעתו ויחזור אליהם.

כיתות ח' אמורות היו לצאת לטיול מקסים באזור הגליל העליון, בו יסיירו בין סוגי הסלעים השונים והמיוחדים שמפוזרים שם בשפע.

למחרת, על לוח המודעות של בית הספר, ראו הנערים מכתב שמיועד לכל תלמידי כיתות ח'. כיתות ח' אמורות היו לצאת לטיול מקסים באזור הגליל העליון, בו יסיירו בין סוגי הסלעים השונים והמיוחדים שמפוזרים שם בשפע. ישכרו עבורם מדריך מיוחד, אוטובוס גדול ומפואר ו... הם ייהנו מטיסה במטוס קל, כדי לראות את כל האזור ההררי מלמעלה! בית הספר מעולם לא ארגן לתלמידיו טיול כזה בעבר והנערים תהו לעצמם אם טיול כזה יתקיים שוב גם בשנה הבאה, כאשר הם יעלו לכיתה ח'.

באותו היום, הזכיר המורה שנית את המבחן שאמור להתקיים בקרוב והדגיש באוזני התלמידים את חשיבות הציונים הטובים שעליהם להשיג בו. "אתם לא תצטערו על ההשקעה הגדולה שלכם לקראת המבחן הזה!" הבטיח להם.

יוסי ומנחם החליפו ביניהם מבטים רבי משמעות. האם מיכאל ייקח לתשומת לבו את הערתו של המורה ויחליט להשקיע בלימוד רציני לקראת המבחן?

באותו יום, בשעות אחר הצוהריים, יוסי ומנחם התיישבו ללמוד מול הספרים הרבים ואילו מיכאל היה עסוק באימון הכדורגל של הנבחרת. הוא נהנה שם מאד, אבל היה לו קצת משעמם בלי החברים הטובים שלו. כיוון שהיה שם לבד, היה לו זמן בשפע לחשוב באופן רציני על כל נושא המבחן. הוא חשב לעצמו, עד כמה מוזר לעמוד בפני עוד מבחן, בהפרש כל כך קצר של זמן מאז המבחן הקודם ועד כמה מוזרים היו מצבי הרוח של המורה לאחרונה. פשוט לא היה בזה כל הגיון. הוא הרגיש מאד צודק על כך שהחליט להזניח את המבחן הפעם. אבל... האם צדק בהחלטתו?

"חייבת להיות לכל זה סיבה טובה", חשב לעצמו. "זה גם חלק מהתוכנית הכללית של הקב"ה ולכן זה חייב להיות לטובה! אני לא יכול ממש לשנות את המציאות, אז אולי כדאי שאקח בה חלק חיובי ופעיל". מיכאל ניסה לדמיין, כיצד שני חבריו יושבים ולומדים לקראת המבחן וכמה נפלא הם ירגישו וגם הוא, אם הציון שיקבלו במבחן יהיה גבוה. ככל שחשב על כך יותר, כך הפך יותר ויותר משוכנע בעצמו. הוא החליט לרוץ לביתו של יוסי ולבדוק אם הם עדיין יושבים שם ולומדים למבחן.

"שלום חבר'ה...", הוא אמר, כשהוא נכנס לחדר השינה של יוסי. "יש לכם פה מקום לעוד בן אדם?".

שלושת הנערים חייכו, לחצו ידיים זה לזה והתיישבו בחזרה ליד הספרים. נותר להם רק יום אחד עד המבחן הגדול ולמיכאל היה הרבה חומר להשלים. מאוחר יותר באותו לילה, מיכאל הלך לישון עם חיוך גדול על הפנים.

אני שמח לבשר לכם, שכל אחד מכם יזכה להצטרף לטיול המיוחד של כיתות ח'!".

ביום שאחרי המבחן הגדול, המורה הגיע לכיתה, עם חיוך ענק ורב משמעות. "יש לי חדשות טובות בשבילכם!", הוא אמר. "אני בטוח שכולכם ראיתם את המודעה על הטיול השנתי של ילדי כיתה ח'. גם אני ראיתי אותה וביקשתי מהמנהל לצרף גם אתכם לטיול. אמנם אתם רק בכיתה ז', אבל למדנו חומר מאד דומה. המנהל לא היה בטוח שזה מתאים, אך לבסוף הוא אמר לי: 'תראה. בוא נבדוק עד כמה הם באמת רציניים לגבי החומר הזה. תעשה להם מבחן וכל תלמיד שיקבל ציון מעל 90, יוכל בשמחה להצטרף לטיול של כיתה ח'. לא יכולתי לגלות לכם על כך מוקדם יותר, משום שהמנהל הכריח אותי להבטיח לו שלא אעשה זאת. אבל אני שמח לבשר לכם, שכל אחד מכם יזכה להצטרף לטיול המיוחד של כיתות ח'!".

מיכאל נאנח בהקלה. הוא הרי עלול היה לפספס את הטיול המדהים הזה! כעת פתאום הכל התבהר והוא שמח מאד על שהחליט בסופו של דבר ללמוד לקראת המבחן. מיכאל הבין, שלמרות שלפעמים זה לא מובן לנו, כל דבר בסופו של דבר קורה לטובתנו, בתנאי שאנו לא מפריעים למהלך התקין של החיים!
 


גילאים 5-3

ש: כיצד הרגיש מיכאל כאשר המורה שלו הכריז על מבחן נוסף, שאמור להתקיים בימים הקרובים?
ת: הוא כעס והיה מבולבל מאד. הוא חשב שזה לא הוגן ולא רצה ללמוד שוב לקראת המבחן.

ש: כיצד הוא הרגיש לגבי כל הסיפור, כאשר גילה לבסוף שהסיבה שבגללה נאלצו להיבחן, הייתה כדי שיוכלו להצטרף לטיול של כיתה ח'?
ת: הוא הבין, שהכל למעשה היה לטובה, למרות שבהתחלה זה לא היה נראה כך. הוא שמח על שהחליט בסופו של דבר ללמוד לקראת המבחן הגדול.

גילאים 9-6

ש: מה גרם למיכאל לשנות את דעתו ולהחליט בכל זאת ללמוד לקראת המבחן הגדול?
ת: הוא בחן שוב את כל המצב בכלליותו והבין, שלמרות שהדרישה להיבחן שוב נראתה מאד מוזרה ואפילו לא הוגנת, עדיין הייתה פה איזו טובה נסתרת שהקב"ה רוצה להעניק לו. הוא הלך עם תחושת הבטן שלו, למד היטב לקראת המבחן ולבסוף הוא הרוויח - ובגדול.

ש: האם ניתן להסיק מכך, שכל אדם חייב תמיד לקבל על עצמו את כל מה שקורה לו, מבלי לנסות ולשפר את ההתרחשויות בחייו?
ת: כלל וכלל לא. הקב"ה רוצה שאנחנו נהיה שותפים פעילים בחיים שלנו ובעצם גם בעולם כולו. עם זאת ישנם זמנים, בהם אין לנו אפשרות ממשית לשנות את מה שקורה סביבנו. במקרים כאלה, במקום להיכנס לפאניקה או לתת לעצמנו לשקוע לדיכאון תהומי, עלינו להיכנע לרצונו של הקב"ה ולמצב שהעמיד בפנינו, עלינו לסמוך עליו ולדעת שכל דבר שקורה לנו - באמת קורה לטובתנו.

ש: האם תוכלו להיזכר באירוע, שבהתחלה היה נראה לכם שלילי, אך בסופו של דבר התגלה שהוא חיובי וטוב עבורכם?

גילאים 10 ומעלה

ש: מדוע לדעתכם בוחר הקב"ה לעיתים קרובות להסוות את הדברים הטובים שהוא עושה למעננו, במקום להעניק לנו אותם באופן גלוי?
ת: הרבה תלוי בצורה בה אנו מגדירים מהו 'טוב'. אם אנחנו טוענים ש'טוב' זה מצב שבו נוח לנו והכל בא לנו בקלות, אכן נדמה שעדיפה הדרך הישירה והפשוטה. עם זאת, צורה הרבה יותר עמוקה ומספקת של 'טוב' שמגיע מהקב"ה, היא להתאמץ ולהגיע לאישיות מפותחת ויציבה ולהשקפה רוחנית בריאה על העולם כולו. אותו תהליך של התמודדות מול הקשיים והאתגרים שבחיינו, יחד עם אמונתנו בקב"ה ובציפייה לטוב - כל אלה מצטרפים למתכון בטוח, שיעזור לנו להגיע לאישיות אצילית, יציבה, רוחנית וחזקה.

ש: אילו תכונות אישיות יוכלו לדעתכם לעזור לאדם, שנאלץ להתמודד עם החיים בתקופות מבלבלות, תקופות בהן קשה לו להיזכר בזמנים הטובים יותר שחווה?
ת: תכונה אחת מאד חשובה, היא הענווה, או היכולת של האדם להודות, שקיימים דברים בעולם, הנמצאים מעבר ליכולת ההבנה השכלית שלו. אם נכיר בעובדה, שאיננו יכולים להבין את כל הסיבות למה שמתרחש בעולם ואם נבטח בקב"ה, נצליח להגיע לרמה רוחנית הרבה יותר עמוקה ולהסתכלות יותר נכונה על החיים. השקפה כזו תסייע לנו, הן בתקופות הטובות והן בזמנים הקשים שעוברים עלינו.

ש: האם תוכלו להיזכר באירוע, שבהתחלה היה נראה לכם שלילי, אך בסופו של דבר התגלה שהוא חיובי וטוב עבורכם?

23/1/2009

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub