רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

פרשה משפחתית

פרשה משפחתית שמות

שמות (שמות א:א-ו:א )

מאת נתנאל ספרן

כאשר רצה פרעה הרשע, להפוך את בני ישראל לעבדיו, הוא לא עשה זאת בבת אחת, אלא נהג בערמומיות רבה. בשלב הראשון, הוא בסך הכל הזמין אותם לבוא ולעזור לו בפרוייקט עבודה קטן וזמני ביותר. אחר כך, לאט לאט, הוא הכריח אותם לעשות עבודה יותר ויותר קשה, עד שהם מצאו את עצמם לכודים עמוק בתוך עולם העבדות. חכמינו מלמדים אותנו, שזוהי בדיוק הדרך בה אנשים משעבדים את עצמם להרגלים רעים והרסניים. בתחילה הם משכנעים את עצמם לקחת חלק במעשה אחד קטן וחד פעמי, אך במהרה ההתנהגות הזאת הופכת להרגל שקשה מאד להיגמל ממנו. התורה מלמדת אותנו לגלות איפוק ולא להיכנע לפיתויים השליליים, כי בסופו של דבר הם ילכדו אותנו ויהיה לנו קשה מאד להשתחרר מהם.


בסיפור שלנו נראה, כיצד ילד לומד, עד כמה פשוט להתמכר להתנהגות שלילית והרסנית.

"שקר לבן, שקר שחור"

"אני פשוט לא מבין כיצד זה היה יכול לקרות דווקא לי, שהסתבכתי באופן רציני כל-כך וכמעט שסולקתי מבית הספר!

במחשבה לאחור אני מבין, שהרגע בו המזל שלי התהפך לרעה היה כשאמרתי לאורית, שהכיסא שעמד לידי בקפיטריה תפוס, כאשר למעשה הוא היה פנוי לגמרי. בדיוק התיישבתי לאכול את ארוחת הצהרים וממש לא התחשק לי לדבר עם אף אחד ודווקא אז, אורית הגיעה בריצה וביקשה לשבת לידי.

ידעתי שלאורית יש תמיד הרבה על מה לדבר וכמו שאמרתי, ממש לא התחשק לי להיות חברותי באותו הרגע. אז כשהיא שאלה אותי, אם הכיסא שלידי פנוי, במקום להתנצל ולהסביר שאני זקוק למעט פרטיות ושקט, משהו בתוכי שכנע אותי, שיהיה הרבה יותר קל פשוט לשקר ולומר לה שהכיסא תפוס כבר.

היא רק אמרה: "בסדר" והמשיכה בדרכה. הייתי מאד מופתע מעצמי, על השקר שכרגע יצא מתוך פי. ממש לא התאים לי! מאוחר יותר, כמעט קמתי וניגשתי אליה, בכדי להזמין אותה לשבת לידי. אבל שוב, הייתי חייב להודות, השקר שלי פתר את הבעיה במהירות ובקלות. אז בסופו של דבר תירצתי לעצמי, שמדובר רק ב'שקר לבן' וקטן ובסך הכל במעשה חד פעמי. הייתי בטוח שלעולם לא אשקר שוב כך למישהו.

אך ממש למחרת, בשיעור אלגברה, כשהמורה עברה בין כל התלמידים ואספה את שיעורי הבית, נזכרתי שלגמרי שכחתי להכין את העבודה. לא ידעתי מה לעשות. כבר עמדתי לומר לה את האמת. ידעתי שהיא תהיה מאד מאוכזבת ממני.

לפתע נזכרתי כיצד השקר של אתמול 'סידר' לי את העניינים ומצאתי את עצמי מספר למורה, שאתמול בערב הייתי מאד חולה. אפילו השתעלתי כמה פעמים, רק כדי להוכיח את אמיתות דברי.

המורה הביטה בי במבט מבין והמשיכה לשאר התלמידים. הצלחתי לצאת מהפח - אבל שוב נאלצתי לשקר ולמרות שהרגשתי מאד לא נעים על השקר הזה, ההרגשה שלי לא הייתה גרועה כמו שהייתה אתמול.

מאותו שלב, כמו כדור שלג שתופס תאוצה ואי אפשר לעצור אותו, התחלתי לאבד שליטה על העניינים. שיקרתי למורים שלי, לחברים שלי, אפילו להורים שלי, השאלה הייתה רק אם זה מתאים ונוח לי באותו הרגע. לאחר זמן מה, השקרים אפילו כבר לא הציקו לי. למעשה, לפעמים אפילו לא יכולתי לזכור מהו השקר ומהי האמת.

ואז, הגיע היום, שבו ההרגל המגונה שלי, פשוט עבר כל גבול והכניס אותי לתסבוכת איומה.

אפשר לומר שממש השתעבדתי לשקרים שלי ואפילו לא הרגשתי בכך. ואז, הגיע היום, שבו ההרגל המגונה שלי, פשוט עבר כל גבול והכניס אותי לתסבוכת איומה.

יצאתי עם הכיתה לטיול השנתי, למצפה התת ימי באילת. היה שם כיף אמיתי ולאחר מספר שעות, הגיע הזמן לעזוב את המקום. המלווים של הטיול החלו לספור אותנו, בכדי לוודא שכולנו חזרנו אל האוטובוס והסתבר שמספר הנוכחים היה קטן מדי. מישהי מהכיתה שלנו הייתה חסרה.

המלווים נעשו מאד מודאגים ושאלו אותנו, אם מישהו ראה את הילדה החסרה, או יודע מה קרה לה. אני לא יודע למה, אבל החלטתי לומר להם, שבדיוק ראיתי אותה עולה על אוטובוס אחר, למרות שזה היה קשקוש אמיתי. אני חושב ששיקרתי סתם, משום שכבר התרגלתי לזה ורציתי להמשיך ב'הרגל' הזה שלי.

האוטובוס שלנו החל לנסוע ואני שמחתי שאנחנו כבר יוצאים לדרך. הייתי כל כך עסוק בשיחות עם החברים שלי, שלא שמתי לב שאחד המלווים עושה את דרכו לכיווני.

"סלח לי, לרגע", הוא אמר, כשהוא מנסה להפנות אליו את תשומת הלב שלי. הוא לא חייך אלי. "לפני כמה דקות אתה אמרת שראית את הילדה החסרה, כשהיא עולה על אוטובוס אחר. אתה בטוח שזו הייתה היא? אתה בטוח שאותה ראית?", הוא שאל.

השאלות שלו התחילו להלחיץ אותי, אבל הייתי כבר מוכן להמשיך עם השקרים שלי עוד ועוד.

"בטוח לגמרי, מאה אחוזים בטוח!", שיקרתי עוד, בתקווה שהחקירה הזו תסתיים במהרה.

אבל היא אפילו לא התחילה. "ובכן, אדוני הצעיר, כרגע קיבלנו טלפון ממנהלת המצפה התת- ימי. הם מצאו את הילדה הזו, משוטטת בפחד ברחבת החניון של המצפה. היה לה קר, היא בכתה ורק במזל לא קרה לה שום דבר רע מכל הסיפור".

הלב שלי צנח למעמקי הבטן. השקרים שלי כמעט הכניסו את אחת מבנות הכיתה שלי לסכנה של ממש! הרכנתי את ראשי בבושה עצומה, כשהמלווה עומד מולי ומבט קשוח על פניו. באותו הרגע הבנתי, שאני חייב להפסיק עם השקרים שלי, אחת ולתמיד!

הבטתי אל המלווה ובקול שקט וחלש אמרתי: "אני... אני מודה באשמה. בעצם לא ראיתי את הילדה הזו עולה על האוטובוס השני. אני מאד מאד מצטער!" ואז... התחלתי לבכות. בכיתי על כל השקרים שספרתי בכל התקופה האחרונה.

כשהגענו בחזרה לבית הספר, נשלחתי לחדר המנהל. הוא הזהיר אותי לא לשקר שוב לעולם. אבל כבר למדתי את הלקח שלי: "שקרים לבנים" עלולים להפוך מהר מאד ל"שקרים שחורים". האמינו לי, כבעל ניסיון: אל תשקרו לעולם! קשה מאד להפסיק מנהג נפסד שכזה.


גילאים 5-3

ש: כיצד הרגיש מנחם בהתחלה, כשהשקרים הראשונים יצאו לו מהפה?
ת: הוא הרגיש שזה בסדר, משום שמדובר רק בשקרים קטנים וחוץ מזה, הוא לא תכנן לעשות זאת שוב.

ש: האם הרגשתו השתנתה, לאחר שנתפס בשקריו על בת כיתתו?
ת: כן, הוא הבין כיצד הרגל אחד קטן, עלול להפוך להרגל גדול ומגונה ביותר. מאותו הרגע ואילך הוא הפסיק לגמרי לשקר.

גילאים 9-6

ש: כיצד לדעתכם השתנה מנחם והפך מילד שמעולם לא שיקר, לילד שמשקר כל הזמן ואפילו מספר שקרים מסוכנים?
ת: זה קרה לאט לאט. ברגע שהוא עשה את הצעד הראשון בכיוון הלא נכון, זה דרבן אותו להמשיך, עד שהמנהג הזה הפך אצלו לטבע שני. זוהי בדרך כלל הדרך בה אנשים נגררים להתנהגות בעייתית. הדרך הטובה ביותר להימנע מכך, היא בכלל לא לנסות דברים שליליים! למרות שבאותו הרגע, זה לא נראה לנו כל כך נורא, סביר להניח, שהמעשה היחיד יהפוך להרגל, שקשה יהיה להיפטר ממנו מאוחר יותר.

ש: מה גרם למנחם להפסיק לבסוף עם השקרים שלו?
ת: הוא נקלע לתוך מצב, שהכריח אותו להיווכח בתוצאות הקשות של מעשיו. כמובן שעדיף לתפוס את עצמנו בשלב מוקדם יותר ולנסות להיפטר מההרגלים השליליים שלנו, לפני שהם יוצאים מכלל שליטה.

גילאים 10 ומעלה

ש: חכמינו מלמדים אותנו, שכל מצווה שאנו מקיימים, גוררת אחריה מצווה נוספת וכל עבירה גוררת אחריה עבירה נוספת. כיצד אתם מבינים את האמרה הזו וכיצד היא מתקשרת עם הסיפור שלנו?
ת: מהלך החיים שלנו מתעצב בהתאם לבחירות שאנו עושים בכל יום ויום. ברגע שאנו מחליטים להתנהג בצורה מסוימת, קל לנו יותר לחזור ולהתנהג כך גם בפעם הבאה ואם מדובר בהתנהגות שלילית, אז כבר הרבה יותר קשה לשנות את הכיוון ולהתנהג בצורה אחרת. מנחם נסחף להתנהגות, שהובילה אותו עמוק אל התהום השלילית ולפתע מצא את עצמו עושה דברים, שבעבר מעולם לא האמין שיעשה.

ש: כיצד אדם יכול להחלים מהתנהגות הרסנית וממכרת?
ת: הגמילה מכל סוג של התמכרות, בין אם מדובר בדפוס של התנהגות ובין אם מדובר בכל דבר אחר, נעשית בהתאם לתהליך מאד מסוים. ההתמכרות נובעת מכניעה לפיתויים שנראים לנו קטנים ולא מזיקים, מבלי שנהיה מודעים להתגברותה של ההתנהגות השלילית שלנו. בסופו של דבר, אנו מגלים, שההתנהגות שלנו יצאה מכלל שליטה ואנו מוצאים את עצמנו במקום שכלל לא חלמנו להגיע אליו. הצעד הראשון שצריך לעשות בכדי לצאת מזה, הוא להכיר בכך, שאנו לכודים בתוך התנהגות משעבדת, שהיינו רוצים לשנות. בשלב הבא, אנו צריכים לבקש מהקב"ה שיעזור לנו למצוא את הדרך לפתרון. רק כך נצליח למצוא את הדרך לשחרור מהשעבוד הקשה.

ש: אילו הרגלים שליליים קיימים אצלכם בבית הספר ושמהם ראוי שתיזהרו?

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן