רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

פרשה משפחתית

פרשה משפחתית עקב

עקב (דברים ז:יב-יא:כה )

מאת נתנאל ספרן

בפרשת השבוע מספרת לנו התורה, שלאחר נדודים של ארבעים שנה במדבר, הודיע אלוקים לבני-ישראל שכל העליות והמורדות שחוו במהלך הזמן הזה היו "...למען ענותך לנסותך לדעת את אשר בלבבך" (דברים ח':2).

כלומר, מטרת הנדודים הייתה להעמיד את עם ישראל בניסיון. מהו בעצם "ניסיון"?

מבחן שניתן לנו בבית הספר בודק באופן ברור מה אנחנו יודעים ומה לא. הוא מאפשר לנו ולאחרים לדעת מה מצבנו המדויק. אך קיימים סוגים נוספים של מבחנים, שכלל אינם קשורים לבית הספר. כל מצב שמאתגר אותנו, מהווה מבחן להתנהגותנו, האם היא הולמת את ערכי המוסר שלנו או שלא. חיינו מלאים ב"מבחני חיים" או במילים אחרות, ב"ניסיונות".

לפעמים ה"ניסיון" בא לידי ביטוי בקשיים היומיומיים שלנו, בכדי לבדוק אם נישאר אופטימיים וחדורי אמונה למרות הקושי. לפעמים, ה"ניסיונות" מגיעים דווקא באופן של שפע וברכה, בכדי לבדוק אם נישאר מלאי ענווה ומוקירי תודה עבור כל הטוב שנפל בחלקנו. כשאנו מקפידים לזכור זאת, לעולם לא ניסחף כתוצאה מהזמנים הטובים בחיינו, וגם לא נישבר מהתקופות הקשות. אנחנו נרגיש שביכולתנו להתמודד ולקבל כל מה שנקרה בדרכינו, ולעשות כמיטב יכולתנו לעמוד ב"מבחנים" הללו.


בסיפור זה נראה כיצד ילד מלמד את אחיו להתמודד עם מבחני החיים.

"זה רק ניסיון"

משפחתו של ברוך אונגר בילתה יחד בנופש המשפחתי. השנה הם החליטו ליהנות מהאוויר הצלול והנופים הקסומים של הרי הגליל העליון. הדרך הייתה ארוכה, אך הם ידעו שהנוף עוצר-הנשימה והשקט המרגיע של הטבע, שווים את כל שעות הנסיעה המייגעות.

אביו של ברוך החנה את הרכב ממש על שפת הכינרת. ברוך, יחד עם שאר אחיו, יצא מייד מהרכב ורץ היישר למים הקרירים.

לאחר יום שלם של רחצה, שחיה, שייט-סירות וטיולים, התארגנו כולם לקראת שנת הלילה המיוחלת. ההורים העדיפו לישון בתוך הרכב והילדים בחרו להקים אוהל ולישון מתחת לכיפת השמיים.

הלילה היה שקט ורגוע, אך השלווה הזו לא נמשכה זמן רב, משום שכמעט ברגע שהניחו את ראשם, שמעו הילדים קולות חזקים של בכי צורם: "וואאההההה.... וואאהההה..."

הסתבר שהמשפחה השתקעה ממש בצמוד לזוג צעיר עם תינוק קטן, שפשוט לא הפסיק לצרוח כל הלילה. לו היו בביתם שבעיר, סביר להניח שהילדים אפילו לא היו שמים לב לרעש שסביבם, אך כאן בנוף השקט, זעקותיו של התינוק נשמעו כמו סירנות של רכבי כיבוי-אש.

ילדי משפחת אונגר החלו לרטון בינם לבין עצמם. "אולי אפשר 'לכבות' את התינוק הזה?", מלמל אחד מהם. "איזה מעצבן!", נאנח אח אחר. נראה היה שרק לברוך הדבר כלל לא הפריע. הוא פשוט שכב לו בשק השינה שלו, והיה רגוע לחלוטין. מתוך ההבעה שהייתה נסוכה על פניו, נראה היה שהצעקות מחרישות-האוזניים שנשמעו מהאוהל השכן, נשמעו לו כמנגינת לילה ערבה.

אחיו קובי שם לב לכך, וטפח על כתפו של ברוך. "הי, הצרחות של התינוק לא מפריעות לך?", שאל.

ברוך הביט למעלה. "אני מניח שהן הפריעו לי בהתחלה, ואפילו קצת התעצבנתי", הודה, "אבל אחר כך פשוט אמרתי לעצמי 'זה רק ניסיון', והרגשתי הרבה יותר טוב".

"זה רק מה?!" שאל קובי.

ברוך חייך והסביר את עצמו. "אני מעדיף לחשוב על עצמי כעל אדם סובלני ומלא הבנה. אז עכשיו אלוקים נותן לי הזדמנות להוכיח זאת. הצרחות של התינוק, באמצע הטיול המשפחתי שלנו, הם ה'ניסיון' שלי, שבודק האם אצא משלוותי או שלא. אפילו התחלתי לרחם קצת על התינוק. כנראה שמשהו מאד מציק לו, ואני בטוח שהוריו מתקשים להתמודד איתו כל הלילה". "המממ... לא חשבתי על זה", אמר קובי, בזמן שהוא מתהפך ומתכרבל בשק-השינה שלו, תוך ניסיון להירדם.

למחרת בבוקר התעוררו הילדים, וגילו לשמחתם שהאוהל שהיה לידם כבר לא שם, כנראה שהזוג ארז ונסע עם התינוק עוד לפני שהם התעוררו. לפחות הם יזכו לקצת שקט ושלווה למשך שארית החופשה שלהם!

בזמן שהילדים שטפו את הכלים של ארוחת הבוקר, קובי שאל את אחיו: "נו ברוך, נראה שה'ניסיון' נגמר, הא?"

אבל ברוך נענע בראשו. "לא", הוא אמר, "הוא רק השתנה".

קובי כמעט הפיל את הכלים מידיו מרוב הלם, והביט באחיו, שהמשיך להסביר: "כעת הניסיון שלנו יהיה להעריך את השקט והשלווה בלילות. אם נפיק מהם את המרב ובאמת נצליח להירגע ולנוח אז כנראה שעמדנו בניסיון".

קובי חייך ואמר: "חכה שאספר למורה שלי שביליתי את כל חופשת הקיץ ב'מבחנים ונסיונות'!"


גילאים 5-3

ש: כיצד הרגיש קובי כשהתינוק באוהל השכן התחיל לצרוח?

ת: הוא התעצבן ופשוט קיווה שהתינוק יפסיק לבכות.

ש: האם גם ברוך כעס כששמע את התינוק בוכה בלילה?

ת: רק בהתחלה. אחר כך הוא הבין שמדובר בסך הכל ב'ניסיון' שבא לבדוק אם יגלה סובלנות והבנה.

גילאים 9-6

ש: בסיפור שלנו, ברוך הבין שהתינוק הצורח הוא בסך הכל 'ניסיון' הבודק את מידת הסובלנות שלו, ואילו השקט שהגיע לאחר שהתינוק עזב, היה למעשה 'ניסיון' שבדק את יכולתו להעריך את השלווה והרוגע. האם תוכלו לחשוב על דברים נוספים בחיים שבאים לבדוק מעשים ותכונות בבני האדם?

ת: דמיינו, למשל, שאמכם אופה עבורכם את העוגה שאתם הכי אוהבים. יתכן שה'ניסיון' שלכם יהיה, האם תחלקו אותה עם חבריכם, או האם תבחרו בדרך אנוכית 'לחטוף' כמה שיותר מן העוגה לעצמכם בלבד. דוגמא נוספת יכולה להיות בדיוק הפוכה. דמיינו שמגישים לכם לאכול משהו שאתם בכלל לא אוהבים, כמו תרד. במקרה הזה, יתכן שה'ניסיון' שלכם יהיה, האם תתחשבו ברגשותיה של אמכם, שטרחה והכינה את האוכל עבורכם, ולא תעשו מזה "סיפור גדול", או האם תעירו משהו שלילי על האוכל, דבר שעלול לפגוע ברגשותיה.

ש: במבחנים שלנו בבית הספר, אנחנו בדרך כלל עוברים או נכשלים, וזהו זה. האם ב"מבחני החיים" המצב הוא זהה?

ת: לא ממש. המטרה של "מבחני החיים" איננה רק לעבור או להיכשל. אלוקים שולח אלינו את הניסיונות הללו בכדי לעזור לנו לצמוח. כשאנחנו נמצאים במצב מאתגר, אנו מגלים שקיימים בתוכנו כוחות שלא היינו מכירים אילולא הניסיונות הללו. אפילו אם איננו מגיבים לניסיונות בדרך שהיינו מקווים לעשות זאת, אנחנו עדיין לומדים להתאמץ יותר בפעם הבאה. כל מה שנלמד מהניסיונות יעזור לנו לצמוח, ולכן המשמעות היא שעברנו את ה"מבחן".

ש: אלו "מבחני חיים" חוויתם בזמן האחרון?

גילאים 10 ומעלה

ש: מהי, לדעתכם, המטרה של "מבחני החיים"?

ת: מטרת החיים היא צמיחה רוחנית. העולם הוא כמו אולם ספורט ענקי, שמסייע לנו לחזק את כל מרכיבי האישיות שלנו. כל סוג של ניסיון הוא כמו מכשיר אימונים אחר, המחזק אותנו בדרך מסוימת. אנשים מעצבנים או מצבים מלחיצים, מחזקים את מידת הסובלנות שלנו. אנשים עניים מחזקים ובודקים את יכולתנו להעניק, וכו'. אם אנו עומדים באתגרים שניצבים מולנו על ידי הניסיונות הללו, אנחנו מחזקים את עצמנו מבחינה רוחנית, והופכים לאנשים טובים יותר.

ש: מה הופך מצב מסוים ל"ניסיון"? האם לדעתכם ברוך היה עובר את המבחן, אילו הרעש היה רק של העלים המרשרשים מהרוח הקלה?

ת: ניסיון אמיתי מתאפיין בכך שהוא מעורר בתוכנו מאבקים פנימיים. הוא מציב אותנו בסיטואציה שמושכת באופן שווה לשתי תגובות הפוכות: תגובה אחת מייצגת את הערך המוסרי והנאות, והשניה, כמובן, מייצגת התנהגות שלילית. כאשר אנחנו משתמשים בבחירה החופשית שלנו, ומחליטים להגיב בדרך הנכונה, אנו למעשה 'עוברים את המבחן'. אך כאשר מדובר במצב שקל מאד לסבול אותו, כמו רשרוש עדין של עלים, לא מדובר באתגר אמיתי עבור רוב בני האדם. יחד עם זה, כל אחד הוא שונה, ולכן לכל אחד יש "קווי-מאבק" שונים. כשברוך שמע את בכיו של התינוק, הוא יכול היה לנקוט באחת משתי האפשרויות, כך שכשהוא בחר שלא לתת לרעש להרגיז אותו, הוא עמד יפה בניסיון.

ש: אלו "מבחני חיים" חוויתם בזמן האחרון?

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן