רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

סיעור מוחין עם בארס

לדעת מתי לקבל עזרה

וארא (שמות ו:ב-ט:לה )

מאת הרב סטיבן בארז

"לאן את הולכת?" בחן הכובען את עליסה.

"לרופא", ענתה עליסה באדיבות.

"אבל עליסה, את נראית כל כך חולה, זה לא זמן להסתובב סתם!"

"אבל אם לא אלך לרופא אני לא אחלים מהמחלה הנוראית!"

"עליסה", שאל הכובען, "כשתגיעי לרופא, הוא יגיד לך לשכב במיטה או להמשיך להסתובב?"

"מובן שלשכב במיטה". ענתה עליסה.

"אז למען השם, כדי להחלים את צריכה לשמוע בקול הרופא. תיכנסי מייד למיטה!"

***

אין מה להרוויח, אין מה להפסיד

פרשת השבוע הזה מתארת כיצד ניגש משה אל פרעה, במטרה להוציא את בני ישראל לחופשי. לא רק שמשה לא מצליח בניסיון הראשון שלו, אלא שפרעה מגיב בהוספת קושי לחייהם של בני ישראל! מובן מאוד שמשה הופך להיות מאוד לא-פופולארי בקרב בני עמו שלהם הוא מנסה לעזור.

ואז מצווה עליו האלוקים ללכת שוב, ולדרוש מפרעה לשחרר את היהודים. משה מהסס ואומר: "הן בני ישראל לא שמעו אלי, ואיך ישמעני פרעה?!" (שמות ו', י"ב)

זה ההיגיון של משה: היהודים נמצאים תחת לחץ פיזי ורוחני אדיר, ואין להם מה להפסיד אם יקשיבו למשה. לכן, אם הם לא מקשיבים לו, אז הרבה פחות סביר שפרעה – שאין לו מה להרוויח – יקשיב!

***

מי צריך יותר עזרה?

בני ישראל לא יכלו להקשיב למשה משום שהם עבדו עבודת פרך, יומם ולילה. לא היה להם זמן לחשוב על דרך לצאת מהמצב הנואש.

התובנה החשובה היא, שכאשר "המצב קשה" זאת לא סיבה להפסיק לשמוע וללמוד. אנחנו לא הולכים לרופא כשאנחנו בריאים! זמנים קשים הם בדיוק הזמן שבו אנחנו צריכים ללמוד יותר, להשתתף ביותר שיעורים ולהשקיע בכך מאמצים רבים יותר.

בעולמנו היום, אנשים עסוקים תמיד – מתרוצצים כל היום לצורך "סידורים" ומנסים להשתלט על מבול של מידע. הם עלולים להיות עצובים, אבל לא להיות מודעים לזה. עמוק בפנים, הם רוצים תשובות למסתרי החיים – אבל יתכן שאין להם מנוחת הנפש כדי "לשמוע" את השאלות שבתוכם.

מי שמרגיש שחסר לו משהו בחיים הוא כבר בחצי הדרך אל פתרון הבעיה, בעוד שזה שחש תחושת הגשמה שטחית עלול להיות בלתי מודע באופן מסוכן לתת-התזונה הרוחני שלו.

מי הכי צריך את התורה? מי שמרגיש מסופק ושלם. מי הכי צריך את השבת? מי שאין לו זמן בשבילה!

צריך להיזהר במה שאנחנו חושבים שאנחנו לא צריכים…

***

סיעור מוחות, שאלות למחשבה

שאלה ראשונה: מאיזה אספקט של הבריאות הגופנית שלכם נראה לכם שאתה מתעלמים? מה יכולה להיות הסיבה הפסיכולוגית לכך שאתם מתעלמים ממנו? וכעת, מה אתם מתכוונים לעשות בקשר לזה?

שאלה שנייה: מאיזה אספקט של הבריאות הרוחנית שלכם נראה לכם שאתם מתעלמים? מה יכולה להיות הסיבה הפסיכולוגית לכך שאתם מתעלמים ממנו? וכעת, מה אתם עומדים לעשות בקשר לזה?

שאלה שלישית: אילו הייתם צריכים לקחת על עצמכם אחת מ-613 המצוות שאתם עדיין לא מקיימים, באיזו מהן הייתם מעדיפים לבחור, ומדוע?

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן