לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




שמות(שמות א:א-ו:א)

מנהיגות

הבעיה

"אחד מכל שניים וחצי חברים בקבוצות מיסיונריות ואחד מכל שלושה עד חמישה חברים בכתות - הם יהודים" (ד"ר פיליפ אברמוביץ, מנהלת מועצת הפעילים של קהילת ניו יורק נגד מיסיונרים וכתות).

"אחד מכל 3-4 נערים יהודיים בחו"ל מעורב בבעיות אלכוהול ו/או סמים. אחד מכל 2-3 חברים ב'קבוצות תמיכה אנונימיות לגמילה מאלכוהול' בניו-יורק, הוא יהודי" (ד"ר אלווין שיף, מנהל ביצועי וסגן הנשיא של מועצת מנהלי החינוך היהודי בניו יורק רבתי).

***

הפיתרון

משה היה לכל הדעות יהודי של הגולה בכל מהותו. הוא ניצל מהיאור על ידי בת פרעה. היא אימצה אותו, והוא גדל בבית לא יהודי, מוקף בעושר המדהים שבארמון מלכות פרעה. הוא גודל כאחד מבני המשפחה המצרית המלכותית. היינו חושבים שכל זה יפסול אותו לחלוטין מלהיות מנהיג לעם ישראל. אפילו היום קשה למצוא מנהיג יהודי עם כזה רקע של התבוללות!

זה לא שבימיו של משה אנשים היו פחות תובעניים לגבי כישורי ההנהגה. להפך: הודות לגדלותו של משה, הוא היה מסוגל להתגבר על המגבלות הקשות שנבעו מהרקע שלו, וזה הוכיח את כישוריו העילאיים.

***

ממה צומח מנהיג?

עבור יהודים רבים, החיים בתפוצות היום הם חיים של עושר ומותרות, יחסית לרוב ההיסטוריה היהודית. ובאופן בולט, הם גם נעדרי מנהיגות יהודית מכל סוג שהוא – להוציא את הצרכים הפשוטים של הציבור.

ממה צומח מנהיג?

פרשת השבוע הזה מספרת לנו על רגע קריטי בצמיחתו של משה:

"ויגדל משה, ויצא אל אחיו, ויַרְא בסבלותם..." (שמות ב', י"א).

הפסוק אומר לנו שגדולתו של משה היא ב"ויצא אל אחיו". במלים אחרות, הוא היה יכול להישאר בקלות בבית, ולהעסיק את עצמו בענייניו האישיים והעסקיים. הוא לא שועבד, ולא הייתה לו כל סיבה להתערב בבעיות של אחרים. הוא היה יכול ליהנות מהחיים הטובים בארמון. במקום זה הוא יצא לראות את הסבל של בני עמו. הוא לא ניסה להתעלם ממנו.

"מנהיג" אמיתי הוא מי ששואף לשאת בעול הכאב של זולתו. מישהו שיכול להתמקד בנצרך – מבלי לשאול מה זה קשור אליו באופן אישי.

***

המנהיג היהודי הבא

צריך להיות עיוור כדי לא לשים לב לצרותיהם של היהודים היום: טמיעה, רדיפות, משפחות הרוסות... עיוור, או שקוע בענייניך הפרטיים. אלה שיש להם רצון כלשהו לעשות משהו לגבי הבעיה, ממהרים לרשום צ'ק ברגע שנשמעת נקישה על הדלת. אבל אפילו הם "עסוקים" מכדי להתערב באופן אישי.

רק אנשים מועטים עוצרים בדרכם כדי לחפש פתרונות לבעיות.

משה לא היה הופך להיות מנהיג גדול אם היה רואה את סבלם של אחיו, ואז רושם המחאה לפקודת יהודי קהיר.

הגדולה לא נמצאת בהעלאת סכום התרומות שלך יחסית לשנה שעברה. הגדולה נמצאת בהתערבות אישית, בהפיכת הקושי לבעיה אישית שלך באותה מידה שהיא בעייתו של הסובל. כאן יתגלה המנהיג, וכאן תבוא גדולתך האישית לידי ביטוייה האמיתי.

***

סיעור מוחות – שאלות למחשבה

שאלה ראשונה: מהי הבעיה הגדולה ביותר שפוגעת בעם היהודי כיום? כעת, חשבו על דבר אחד שביכולתכם לעשות כדי לעזור לצמצם או למגר אותה.

שאלה שנייה: אילו גיליתם שקרוב משפחה או ידיד טוב התמכר לסמים, מה הייתם עושים?

שאלה שלישית: ארגונים חברתיים רבים מופעלים על ידי אנשים שהיו בעבר בעצמם קרבנות של אותה בעיה. הטרגדיה האישית שלהם היא זו שנתנה להם את הדחיפה והמוטיבציה. איזה מאורע קשה בחייכם יכול לשמש כוח מניע לעזור לאחרים?

10/1/2009

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.

למאמר זה התפרסמו: 3 תגובות ב-3 דיונים

(3) ברתוקן, 27/1/2016 17:59

חטיבת כרמלי

(2) ברכה, 19/12/2013 19:20

משתמשת כל שבוע לשיעור פרשת שבוע במאמר שלך.

אני מורה לפרשת שבוע בחטיבת ביניים, רוצה להודות מאד על המאמרים הנפלאים והשאלות שבסוף . אנו לומדים אותם במסגרת לימודי חברותות בשעור. ונהנים ומפיקים הרבה עושר ונושאים חשובים לדיון. ישר כח.

(1) אנונימי, 23/12/2010 08:42

מעורר מחשבה ועניין

מאוד אוהבת את ההבדל שבין המעורבות האישית והיציאה מעצמך כלפי האחר, לבין הגדלת הסכום שעל הצ'ק. ושלוש השאלות הן מעוררות מחשבה רבה. החיבור של מנהיגות לנושא הנתינה והמעורבות הוא מאוד חזק ומעורר השראה.

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub