לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




להסתתר מאלוקים

להסתתר מאלוקים

מיהו אדון העולם שלך? התבוננות לעומק ראש השנה.

מאת

נקודה רגישה בכל מערכת יחסים קרובה היא מציאת האיזון בין קרבה לפרטיות. אם פעם הרגשת שבא לך לצעוק על מישהו שאתה אוהב - "תן לי לנשום!" - אתה בחברה טובה; מבחינה רעיונית, אדם הראשון עשה את זה לקב"ה.

לאחר שאדם הראשון אכל מפרי עץ הדעת, "ויקרא ה' ...אל האדם, ויאמר לו: אַיֶּכָּה?" ואדם ענה: "את קולך שמעתי בגן, ואירא, כי ערום אנוכי, ואֵחָבֵא". (בראשית ג', ט'-י').

הרב שמשון פינקוס, ע"ה, הסביר את תשובתו של אדם כך: "אלוקים, שמעתי שאתה מחפש אותי, אבל פחדתי. אחרי הכול, אני רק אדם פשוט ואני לא רוצה להיות אתך כל הזמן. זה יותר מדי בשבילי! אני צריך קצת לנשום, אז הסתתרתי. ניפגש שוב בימים הנוראים, מאה אחוז, אבל עד אז – עזוב אותי, תן לי לחיות את החיים שלי."

כן, פעמים רבות אנחנו מרגישים התעוררות לעשות את רצון האלוקים, ללמוד את תורתו, לשמור את מצוותיו; אבל בזמנים אחרים אנחנו מציבים גבול ומתכנסים אל תוך המרחב הפרטי שלנו, שבו לא האלוקים הוא אדון העולם… אלא אנחנו.

אבל, יכול להיות רק מלך אחד. אם אנחנו מאמינים שאנחנו שולטים בטריטוריה הקטנה שלנו, ואפילו אם מדובר בכמה רגעים ביום, אנו בעצם מסתכנים בתחושה שבכוחנו להדיח את האלוקים ממלכותו – אפילו לזמן קצר.

המוטיב המרכזי בראש השנה הוא המלכת השם. זהו הנושא העיקרי בתפילה שבמחזור:

"מלוך על כל העולם כולו בכבודך... והופע בהדר גאון עוזך על כל יושבי תבל ארצך... ויאמר כל אשר נשמה באפו – 'ה' אלוקי ישראל מֶלֶך, ומלכותו בַּכל מָשָלָה'".

מה זאת אומרת "להמליך את האלוקים"?

הרב פינקוס מגדיר מלכות בתור 'המטרה העיקרית שהיא הכוח המניע מאחורי המעשים'. למישהו שבאופן קבוע מבלה ב'טאואר רקורדס', מוציא כל שקל אפשרי כדי לקנות את הדיסקים האחרונים, וקורא רק מגזינים מוסיקליים - מוסיקה היא המלך ששולט על חייו. זאת כאשר עבור האחרים יכולה המוסיקה להיות תחביב נחמד, או אמצעי פרנסה בלבד.

להמליך את הקב"ה זאת אומרת להתעורר מדי בוקר עם המטרה המרכזית והשַלֶטֶת בחיים - להתקרב אל האלוקים. כל ההחלטות והפעולות יהיו בהתאמה לשיקול היסודי: האם זה יקרב אותי אל האלוקים או ירחיק אותי ממנו? במלים אחרות – די להתחבא.

להמליך את הקב"ה – למה?

השאלה היא: למה שנרצה להמליך את האלוקים?

יש מספר גישות לגבי שאלה זאת, וכל אחד צריך למצוא את זו שהכי מדברת אליו. ההסבר הבא מתאים לי.

יש סצנה משכנעת במחזהו של קורט וונגוט, "ארוחת בוקר של אלופים", בקשר למשמעות מלכותו של האלוקים. הדמות הראשית, קילגור טרוט, שותה בבָּר ועסוק בענייניו האישיים. פתאום הוא שם לב לדמות מרשימה שעומדת להיכנס לבר, והוא מתחיל להזיע.

כשמחבר הספר נכנס אל תוך היצירה כדי לבקר את דמויותיו, הן מבינות שהן לא קיימות באופן עצמאי

מי נכנס?

קורט וונגוט.

כשמחבר הספר נכנס אל תוך היצירה כדי לבקר את דמויותיו, מתהפכת לחלוטין תפיסת עולמו של קילגור. הוא מבין שהוא אינו קיים באופן עצמאי. כל רגע מחייו דורש עוד שרבוט בעטו של המחבר. מבלי המחבר, הוא חדל מלהתקיים.

הוא מבין שהעולם קיים רק במוחו של המחבר, ושמעבר לעולמו בר-החלוף יש מימד גבוה יותר – ממלכתו של קורט וונגוט, שהיא אמיתית יותר מזו שלו.

הוא מגלה גם שכל דבר בעולם הוא ביטוי של קורט וונגוט. משום שבעולמו של קילגור, המחבר הוא הישות היחידה שיש לה קיום אמיתי.

אילו יכול היה קילגור לצאת מדפי הספר ולגעת במחברו, הייתה לו חוויה רוחנית מדהימה: באותו רגע יסיר קילגור את פרגוד עולמו הדמיוני – ויחשוף את שורש המציאות. הוא יפרוץ מעבר לגבולותיו.

גם עולמנו המוגבל הוא תוצאה של בריאה. כל דבר שבתוכו הוא ביטוי של האחדות האלוקית. שום דבר לא יכול להתקיים בלי להתחדש באופן מעשי בכל רגע. הקיום האמיתי היחיד הוא האינסוף. כמו שאומר הרמב"ם: "הוא [זה מה] שהנביא אומר, 'וה' אלוקים אמת' (ירמיה י',י') – הוא לבדו אמת ואין לאחר אמת כאמיתתו. והוא שהתורה אומרת, 'אין עוד מלבדו', כלומר – אין שם מצוי אמת מלבד כמותו" (יסודי התורה א', ד').

זאת משמעות מלכותו של האלוקים – הוא, לבדו, מושל בכיפה על העולם, משום שהוא המציאות הקיימת היחידה. זוהי גם משמעות הביטוי "השם אחד" - האחד והיחיד; אין עוד דבר מלבדו.

להמליך את האלוקים משמעותו להמליך את העל-טבעי על הטבעי, את הנצחי על הארעי, את המציאות על הדמיון.

ולמעשה

ועכשיו, כשראש השנה הולך ומתקרב, איך נוכל ליישם את הרעיון באופן מעשי? נבין שאנחנו לא המלכים בעולמנו. לעולם לא נוכל לברוח ולהתחבא מן האלוקים. אין פינה שבה הוא לא נמצא.

הרבנית פייגה טוורסקי נותנת כלי פשוט ואפקטיבי, שעוזר להגביר את המודעות לנוכחות האלוקית בחיינו. שאלו את עצמכם כמה פעמים ביום, ולא משנה מה אתם עושים באותו רגע, "האם האלוקים מרגיש כאן נוח?" האם הוא מרגיש בבית כשהוא מצטרף למשפחה שלכם סביב שולחן האוכל? האם הוא נהנה לבלות אתך ועם בן/בת זוגך? האם הוא שמח להיות אתך בעבודה? להקשיב לשיחות הטלפון שלך? כשאתה גולש באינטרנט?

אם נשאל שאלה זו לעיתים קרובות במשך היום, נוכל להגביר את המודעות לכך שהאלוקים נמצא כאן ממש, יחד איתנו. כך נגיע להכרה שרק אם נצא ממקומות המחבוא שלנו, נוכל לגעת בעצמאות המוחלטת.

27/9/2008

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 3 תגובות ב-3 דיונים

(3) פלורי בניסטי, 18/1/2011 04:28

פשוט מאמרים מקסימים , עמוקים מאוד עם השראה לכל היום לדעת שהוא נוכח ומצוי. תודה רבה.

(2) רבקה, 24/10/2008 12:30

כתבה מאד מענינת

(1) , 23/10/2008 08:11

מאמר מחזק

והלוואי שנזכה ליישם!!!
מאמר שפותח אפיקי התקרבות חדשים לבורא

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub