לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




גם אתה יכול להיות גיבור הסיפור

גם אתה יכול להיות גיבור הסיפור

החיים הם סיפור עלילה, ואנחנו צריכים לבחור בתפקיד.

מאת

התורה, בחומש בראשית, אומרת דבר מוזר - היא אומרת שהאלוקים ברא את האדם בצלמו ובדמותו של הא-ל. מה זאת אומרת?

האלוקים ברא את האדם בצלמו, באותה דרך שסוֹפר בורא את כל דמויותיו 'בצלמו'. כל דמות בסיפור מבטאת אספקט שונה של המחבר. אפילו היחסים בין הדמויות חושפים במידת מה את האמת על המחבר.

מצד שני, יש גם דמויות שאיתן המחבר לא מזדהה. בכל סיפור טוב יש דמות יריבה, מישהו "רע". בכל ספר מוצלח יש דמות בעייתית שיוצרת את כל המתח. למה הדמות הזאת נמצאת שם? משום שהרע משחק תפקיד ראשי בגילוי האישיות הפנימית של כל שאר הדמויות. זה תפקיד חשוב. תפקידם של האנשים הרעים בסיפור, הוא לעזור לאנשים הטובים בסיפור לחשוף את האני הפנימי ביותר שלהם. להפגין אומץ לב יוצא מגדר הרגיל, גבורה עילאית, להגיע להחלטות חדשות וכו'.

למעשה, הדמות השלילית בכל סיפור טוב מעניקה לדמויות האחרות את האפשרות לבחור בחירות חשובות, שמגלות את מהותם הטובה. כך יוצא שבפועל, הרע משרת את האינטרס הגדול ביותר של כל שאר הדמויות, וכמובן, של המחבר (שלמען האמת, כל הסיפור עוסק בו).

לכן, כל הדמויות משרתות בעצם את רצונו של המחבר; למרות שכמה מהן משרתות אותו באופן ישיר, כביטוי ישיר של עצמו בעולם שהוא יוצר - וכמה מהן משרתות אותו באופן עקיף, בכך שהן יוצרות הזדמנויות לאחרים לשרת אותו באופן ישיר.

לשרת או לא לשרת, זאת לא השאלה, ואין כאן גם אפשרות בחירה - כי כל דמות משרתת את המחבר.

זה היסוד המונח בכל בחירה של כל דמות. לשרת או לא לשרת, זאת לא השאלה, ואין כאן גם אפשרות בחירה - כי כל דמות משרתת את המחבר. הבחירה היא רק באיזה אופן אני אשרת אותו – באופן ישיר, בתפקיד הדמות הטובה, או באופן עקיף, בתפקיד הרע?

ומה זה משנה אם אנחנו משרתים אותו באופן ישיר או עקיף? למחבר זה באמת לא משנה – הסיפור שלו ייכתב בכל מקרה. אבל זה בהחלט משנה לנו, הדמויות. לא רק שהבחירה הזאת קובעת כיצד תיראה סצינת הסיום שלנו, אלא גם מה תהיה איכות החיים שלנו לאורך הסיפור כולו.

התענוג לשרת

כמו שכולנו יודעים, תמיד הטובים מנצחים בסוף. נכון שהם עלולים להפסיד בכמה מהקרבות לאורך הדרך, אבל במלחמה הם תמיד מנצחים. אפילו כשנראה שהם מפסידים, לעתים קרובות זה לא נכון, משום שבכל מאבק הם משיגים שינוי וצמיחה של האישיות, ונהנים מתחושת הזדהות עמוקה עם המחבר שלהם.

זה לא כך אצל הרעים. מה שהרבה יותר גרוע מהמוות האיום שממתין להם בסצינת הסיום, זה הכאב שממנו הם סובלים מדי יום ביומו. נשמתו של הרע מנותקת ממקורה האלוקי, לעולם הפנימי שלו אין קשר עם האלוקים - ולכן חסר בו כל ערך מתקיים של משמעות.

כעת, אנחנו מבינים טוב יותר את המושגים "לעבוד את האלוקים" או "לא לעבוד את האלוקים". באופן כללי, כשאנחנו לוקחים את התורה וקוראים על עבודת ה', אנחנו עלולים להרגיש שמדובר במין עבדות. למה שאני ארצה לעבוד את האלוקים? להיות משרת? אבל, אם אנחנו דמויות בסיפור, "איך היינו רוצים לשרת את המחבר?" זו בדיוק המהות שלנו. וזה הכבוד הגדול ביותר בעולם.

מה זאת אומרת לשרת את המחבר באופן ישיר? זאת אומרת שאני משמש כלי שמבטא את המחבר בסיפורו. ככל שאני משרת יותר את המחבר ורצונו, כך מחלחלת נוכחותו של המחבר יותר אל עצם מהותי, וכך אני מבין יותר שיש בי ניצוץ של המחבר ושאני משחק תפקיד בסיפור ההיסטורי שלו. אין כאן עניין של כניעה אלא עניין של ביטוי אישי. הנקודה כאן היא מי אתה, למה אתה, מיהו האלוקים, ומדוע הוא בורא.

כשהציע האלוקים את התורה ומצוותיה לעם ישראל, הם הבינו שהמחבר הגדול של החיים אינו מציע להם כתבי קודש בלבד, אלא את תסריט חיי היומיום. הם הגיבו בלי היסוס: "נעשה ונשמע". הם הבינו שהתורה הייתה, הִנָּה ותהיה תמיד כוח מכַוון של העולם בשורש קיומו. הם הבינו שעקרונות התורה ומצוותיה נותנים לנו את האפשרות לשחק בתפקידים הטובים ביותר, להיות כל מה שאנחנו יכולים להיות – לשרת ולחוות את הסיפור שלנו כגיבוריו.

3/6/2012

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 7 תגובות ב-6 דיונים

(6) אנונימי, 4/6/2012 15:09

נאמר כבר שהעולם הזה הוא רק פרוזדור לעולם הבא שהוא הטרקלין

כל אחד צריך לתקן את מידותיו שלו ולא לעסוק במה אחרים צריכים לתקן , ולמה הם לא מקבלים את המגיע להם - - אלו חשבונות שמים. בכך שאנו נהיה טובים יותר נשפיע על סביבתנו בצורה הטובה ביותר. בתקווה גם לקיים ולא רק לדרוש.

(5) אנונימי, 12/9/2009 16:16

צדיק ורע לו רשע וטוב לו

אם זה באמת היה כך, כיצד זה שמדינת גרמניה ותושביה נחשבים היום לבעלי איכות, אושר ועושר חיים מהגבוהים בעולם? לא, לא הרשע הוא שנענש ! דווקא הטובים הם המפסידים , הם הסובלים וזאת ניתן לראות יום יום בחיים ! ואל נא תאמרו : אין לדעת את דרכי האלוהים. כי לטוב הסובל זה לא עוזר. .

(4) יוסי, 13/7/2009 06:29

תגובה ל-1

רשעים אולי מצליחים אבל זה רק לטווח הקצר. אין כזה דבר להרוויח מדברים רעים! גם אם נראה לנו שרשעים מצליחים - הם בסוף יקבלו את עונשם. אם בעולם הזה ואם בעולם הבא. אנחנו רואים הרבה רשעים שכבר בעולם הזה יוצאים נפסדים מכל השחיתויות (אי אפשר לגנוב כל החיים, זה עוזר רק לטווח הקצר) וגם מה שאנחנו לא רואים אנחנו מאמינים שהעונש יגיע בעוה"ב.

(3) שני, 6/3/2006 16:13

שיר להשם -לעבוד את השם בשמחה

תודה רבה ויישר כוח גדול
המשל ממש המחיש ומאוד עזר לי להבין את תפקיד הרע בעולם - ואיך הכל לטובה - והכל משרת את השם - ובסוף נזכה לשיר להשם כולנו יחד כשביום ההוא יהיה השם אחד ושמו אחד

(2) יעל, 1/3/2006 05:03

ממש יפה

אני כל יום רואה כיצד התורה , שנכתבה לפני אלפי שנים, עדיין אקטואלית מכל בחינה!
החוקים שלה עוזרים לנו לחיות טוב יותר, מוגן יותר.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub