לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




חיים לאחר המוות

חיים לאחר המוות

מבט יהודי על רב המכר: "הוכחה לגן עדן".

מאת

ד"ר אבן אלכסנדר הוא נוירו-כירורג ואיש אקדמיה, שמאחוריו עומדות 15 שנות הוראה בבית הספר לרפואה של הרווארד. הוא לא האמין במונחים רוחניים כמו נשמה, חיים לאחר המוות ותופעות על טבעיות. כפי שהוא כותב ברב המכר שלו "הוכחה לגן עדן":

כמו מדענים סקפטיים רבים, סירבתי אפילו לעבור על התיעוד הרלוונטי לשאלות העוסקות בתופעה הזאת. הייתה לי דעה קדומה על המידע, ועל אלה שמספקים אותו, משום שעל פי ראיית העולם שלי, לא היתה לי שום דרך להסביר כיצד דברים כאלה עשויים להתרחש.

בגיל 54 לקה ד"ר אלכסנדר בהתקפה אלימה של דלקת קרום המוח. דלקת קרום המוח נגרמת מחיידק אלים שתוקף תחילה את קליפת המוח, שזה החלק במוח שאחראי על הזיכרון, השפה, הרגש, המודעות החזותית והשמיעתית, וההיגיון. במשך שבעה ימים שכב ד"ר אלכסנדר בתרדמת, חסר תגובה לחלוטין. ואז, בדיוק כשהרופאים שלו (שהיו גם חבריו לצוות) התכוננו לנתק אותו מהמכשירים, הוא חזר להכרתו, ובהדרגה החלים לגמרי.

בזמן ששכב חסר הכרה, הוא עבר תהליך רוחני מופלא, שאותו הוא לא שכח אחרי שהחלים. להיפך, לאחר החלמתו, הוא רצה לספר מה עבר עליו. למרות שד"ר אלכסנדר שמע בעבר על חוויות של מוות קליני, בתור נוירוכירורג, הוא לא התייחס אליהן ברצינות, והאמין שאלה אשליות שנוצרות על ידי המוח, משום שרוב האנשים שהתנסו בחוויות טרום מוות חוו אותן במהלך דום לב, כשהלב עוצר - אך המוח עדיין מתפקד. במקרה שלו, בכל אופן, הוא מזכיר שקליפת המוח שלו, שהיא המקור הסביר היחיד מבחינה מדעית לתפיסה אינטראקטיבית, לא תפקדה כלל.

הספר: 'הוכחה לגן עדן', כיכב בראש רשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס במשך 62 שבועות רצופים. הספר ומחברו הפכו לתופעה תרבותית מבוקשת במיוחד, והוא התראיין והופיע בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות ומבוקשות.

מדענים בולטים רבים תקפו את הספר, וטענו שקליפת המוח של ד"ר אלכסנדר לא הייתה "מכובה" ממש, או שמה שהוא חווה בא בזמנים הקצרים בהם קליפת המוח שלו הייתה מתעוררת, או שההזיות נבעו מכימיקלים שנוצרו בשל דלקת קרום המוח עצמה, וכו'.

אין לי שום סמכות לשקול את הנתונים המדעיים בעד ונגד טענותיו של ד"ר אלכסנדר. ובכל זאת, מבלי להתייחס לאמינות דיווחו, הנושא שהוא העלה – קיומה של תודעה לאחר מותו של הגוף הגשמי, קיומם של רבדים נוספים שמגמדים את העולם הפיזיקלי שלנו, ותפקידה של הבחירה החופשית – הם נושאים שהיהדות דנה בהם כבר למעלה מ-3,000 שנה, וההתיחסות המדעית-רפואית שבספר נותנת לנו הזדמנות לבחון מה אומרת היהדות על החיים שלאחר המוות.

קצה הקרחון

ד"ר אלכסנדר בתיאורו על מה שראה במהלך המוות הקליני שלו, טוען שלמרות הקושי לצמצם במילים את החוויה, אפשר להגדיר ולומר שהיו שם כמה תחומי קיום נבדלים, ובעליון שבהם הוא הרגיש וחווה את נוכחות הא-ל:

המשכתי להתקדם ומצאתי את עצמי נכנס לחלל אדיר, אפל לחלוטין, אינסופי במידותיו, ועם זאת מקרין נחמה, באופן אינסופי. למרות שהוא היה חשוך לחלוטין, הוא היה שופע אור...

היהדות מסבירה שבאמת ישנם עולמות או מימדים רבים, הרבה מעבר למוכר לנו, והרבה מעבר ליכולת ההבנה שלנו. העולם שאנחנו מכירים, שמכונה ביהדות "העולם הזה", הוא הנמוך בכל העולמות. העולמות העליונים הינם רוחניים לחלוטין. רק בעולם הזה האנרגיה התמזגה לחומר גשמי דחוס, ורק כאן פועלים מושגים של זמן ומקום, מה שמסביר את חוסר היכולת המובנה שלנו להבין את מציאותם.

גם בתלמוד, מופיעים תיאורים רבים של נשמות שעלו לעולם הבא. באחד מתיאורים אלה (פסחים דף נ' א') רבי יוסף, בנו של רבי יהושע בן לוי, נפטר וחזר לחיים. הוא תיאר מה שהוא ראה שם, ואביו, מגדולי החכמים, אישר את נכונות הדברים. בתיאורים תלמודיים אחרים, הצליח אחד החכמים, על ידי תהליך רוחני כלשהו, להיכנס לעולמות הגבוהים יותר ולשוב לגופו, בלי קשר למוות.

ד"ר אלכסנדר חוזר ומשתמש במלים "נרחב" ו"אינסופי" כדי לתאר את העולמות העליונים. היהדות מסבירה שהעולמות הגבוהים יותר הינם באמת אינסופיים במידותיהם. בהשוואה לעולם הבא, העולם הזה זעיר. כפי שנאמר בפרקי אבות, שנכתבו לפני כאלפיים שנה, "העולם הזה דומה לפרוזדור בפני העולם הבא".

למלה "פרוזדור" יש שתי משמעויות. הראשונה מבחינת גודל. הפרוזדור שמוליך למבנה, תמיד קטן בהרבה מהמבנה עצמו. כדי לקבל מושג כלשהו על זעירותו של העולם הזה בהשוואה לעולמות העליונים, ציירו בדמיונכם גורד שחקים בגובה 200 קומות. וכעת, דמיינו שהלובי של קומת הקרקע מרוצף באריחי שיש בעובי 1 ס"מ. ריצוף האבן דומה לממדיו של העולם הזה, משטח דק ודחוס בקרקעית היקום.

"פרוזדור" הוא גם עניין של משמעות. לפרוזדור יש רק תפקיד אחד: להוביל את האדם למבנה עצמו. לעולם הזה, קטן כפי שהוא, ישנה מטרה חיונית אחת: להוביל את בני האדם אל העולם הבא. כפי שממשיכה המשנה המצוטטת לעיל בפרקי אבות: "התקן עצמך בפרוזדור, כדי שתיכנס לטרקלין". למרות שהפרוזדור הוא רק דרך כניסה לתוך הטרקלין, הוא הדרך היחידה להיכנס אל הטרקלין. רק על ידי על ידי תיקון עצמי בעולם הזה בעזרת הבחירה החופשית, האדם מסוגל להיכנס לעולם הבא, כפי שיובהר בהמשך.

(למרות שהעולמות העליונים כוללים מימדים רבים, לענייננו נתייחס רק לעולם הבא, המקום אליו מגיעות הנשמות לאחר ניתוק הנשמה מן הגוף).

המאפיין העיקרי של העולם הזה הוא ההסתר האלוקי

היהדות קוראת לעולם הבא "עולם האמת". העולם הזה הוא ממלכת השקר והאשליה, משום שלא ניכרת כאן השגחת הבורא, ויש מסווה של ריבוי פרטים שמסתיר מאיתנו את נוכחות הבורא והשגחתו התמידית. שורש המלה "עולם" הוא ע.ל.מ – מלשון העלמה או הסתר. זה המאפיין העיקרי של העולם הזה, בהגדרתו הוא מטעה, נותן פתח לתלות הכל ביד המקרה, גורם להסתר של המציאות האמיתית, ונותן לגלי קול וגלי שמיעה לתת לנו תפיסה דמיונית של מציאות חולפת.

חטוף כפי יכולתך

לעולם הזה ישנו יתרון אחד (ורק אחד!) על פני העולמות האחרים: זהו המקום היחיד שבו הנשמה יכולה להשתנות, לצמוח ולהתעלות. אפשר לתת משל קצת פשטני, על משחק 'חטוף ככל יכולתך' בסופרמרקט. אתה מקבל 20 דקות וחוטף ככל יכולתך. אתה רץ בכל המעברים, ודוחף לעגלה שלך את כל המוצרים הכי טובים שאתה מצליח לתפוס. אולם כאשר הפעמון מצלצל, הכל נגמר. כמה חבל על מי שהצליח למלא רק חצי עגלה בלחם מאתמול!

עיקרון בסיסי ביהדות הוא שלבני האדם יש בחירה חופשית. בעוד שההעדפות והנטיות שלנו נקבעות על פי התורשה והסביבה, הבחירה בין טוב לרע, נכון או לא, היא שלנו. בכל פעם שאנחנו בוחרים ביושר ולא בדרך הרמאות, בנדיבות ולא בדרך האנוכיות, או בנאמנות ולא בבוגדנות, אנחנו משפרים ומשדרגים את עצמנו. בחירה עקבית בטוב ולא בדרך הרע, גורמת לנו להפוך את עצמנו לבריות מעודנות יותר שיכולות ליהנות מאור השכינה האלוקית בעולם האמת.

העולם הבא, רוחני כולו בלי שום זכר לגשמיות. הוא אינו מסעדה של אכול כפי יכולתך

העולם הבא, רוחני כולו בלי שום זכר לגשמיות. אך חשוב מאוד שנבין שהוא אינו מסעדה של 'אכול כפי יכולתך'. אם אדם מקדיש את כל חייו כאן להשגת הנאות חומריות, האם הוא יראה בשהייה נצחית בעולם הבא - בלי אייפדים, סרטים, מכוניות פאר, ארוחות גורמה, יינות מובחרים וגירויים חושיים - גן עדן או גיהינום? דמיינו אדם שאהבתו למוזיקה מצטמצמת ברוק כבד, ש"מפונק" בקונצרט בן ארבע שעות של מוזיקה קלאסית, ותבינו מדוע בחירותיו של האדם בעולם הזה קובעות את יכולתו ליהנות מהעולם הבא. הבחירות המוסריות שלנו בעולם הזה יקבעו כיצד נחווה את העולם הבא.

בחירה חופשית יכולה להתקיים בעולם הזה רק אם אלוקים מסווה את מציאותו. אם מורה עומד מעליך כל המבחן, אין לך בחירה חופשית אם לרמות או לשמור על יושר. רק כשהמורה יוצא מהחדר, הבחירה החופשית שלך נכנסת. העולם הזה אינו יותר מחדר מבחנים, ולכן צריך להיראות כאילו אלוקים אינו כאן.

ד"ר אלכסנדר מתאר זאת כך:

ראיתי את הארץ כנקודה כחולה חיוורת בחשיכה האדירה של החלל הגשמי. יכולתי לראות שהארץ הייתה מקום שבו טוב ורע מעורבבים, ושזה הרכיב את תכונותיו הייחודיות של האדם. אפילו על פני האדמה יש הרבה יותר טוב מרע, אולם הארץ היא מקום שבו ניתנת לרוע אפשרות להשפיע. המציאות שהרע יכול לצאת לפעמים כשידו על העליונה, היא דבר שהבורא ידע ואִפשר, כתוצאה הכרחית לנתינת הבחירה החופשית ליצורים כמותנו.... הבחירה החופשית היא בעלת חשיבות מרכזית לתפקודנו בעולם הגשמי, במציאות, שתאפשר לנו אחיזה במימד אחר, נצחי, כפי שכולנו עוד נגלה באחד הימים.

ברגע שלאחר המוות, לא נשאר לנו כלום מלבד האדם שהצמחנו וגידלנו, דרך ההחלטות והבחירות שלנו. חכמת היהדות מלאה בסיפורים על "בית דין של מעלה", שמתייחסים למשפט שכל נשמה עוברת כשהיא חוזרת ובוחנת את כל הבחירות שעשתה במשך חייה. "אש הגיהינום" היא החרטה הבוערת שחשה הנשמה כשהיא מבחינה, מנקודת המבט הנעלה בעולם האמת, בהזדמנויות הצמיחה שהיא לא הצליחה לנצל, ובבחירות הרעות שהיא עשתה. אחרי שהנשמה יוצאת מהגוף, כבר מאוחר מידי להשתנות.

כל אחד מבני האדם, גם אני או אתם, יכול לבחור בן טוב לרע. מובן שבחירות קיצוניות לא נעשות בבת אחת. בכל פעם שבה אנחנו מוותרים על הנוחות האישית שלנו כדי לעזור למישהו או מודים על האמת על חשבון האגו, אנחנו מתקדמים צעד אחד לעבר הטוב. בכל פעם שאנחנו מצדיקים פגיעה באחרים או משקרים כדי להגן על עצמנו, אנחנו מתקדמים לעבר הרוע. אנחנו יוצרים את עצמנו ואת עולמנו על ידי הבחירות הקטנות היומיומיות שלנו.

10/6/2014

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 3 תגובות ב-2 דיונים

(2) יהודיה מרוגשת, 22/6/2014 22:31

כל כך מיוחד ! כתבה מחזקת

נותנת השראה ..

(1) נעמי, 18/6/2014 09:58

יש ספר יהודי מצויין בנושא הזה !

יש ספר חדש שמתאר את העולם הבא והחיים אחרי המוות לפי היהדות - לפי ספר הזוהר וספרי חסידות - ומביא הקבלות למקורות אלו עם ספורים של יהודים שעברו מוות קליני וחזרו. שם הספר "העולם שאחרי" מאת ברוך קסטנר וא. מרטין בהוצאת "דני ספרים"

מיכל, 18/4/2015 23:07

אל קווה נתיבות

קראתי את הספר״העולם שאחרי״ואציין מדובר בספר מרתק ביותר ואין אדם אשר יקרא אותו וישאר אדיש, ודאי יחול שינוי משמעותי ביותר בחייו.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub