לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




שמיעת האוזן

שמיעת האוזן

קבלת ידע חדש מצריכה את העדינות הנפשית של פתיחות והתבטלות, המקופלת בכח השמיעה

מאת

ההזמנות נשלחו למרחוק,

לישיבה החשאית שנערכה בדלתיים סגורות,

בישיבה שבה נחרץ גורלם של כל משפחתו המורחבת של המשנה למלך,

לחיי עבדות, גרות, סבל וייסורים.

המשתתפים הכבודים היו אישי רוח מהנודעים באותהתקופה:

עמלק, איוב, בלעם ויתרו.

חוץ מאיוב, שנמנע ולא הביע את דעתו על עיקריהּשל התכנית,

סמכו שלושת האחרים את ידיהם עליה,

ואמרו כן בפה מלא.

הישיבה הסתיימה.

עמלק חזר להררי שעיר, איוב לארץ עוץ,

בלעם אלארם נהריים שעל נהר פרת

ויתרו חזר לביתו שבמדין,

ואז החלו להגיע שמועות עקשניות על סדרת אירועים לא נורמטיביים שמתרחשת במצרים,

על קריעת ים סוף וטביעת המצרים,

על האוכל מופלא שיורד יום יום מהשמיים,

ועל העימות הקשה שהסתיים בניצחונם המוחלט של הישראלים ובתבוסת העם העמלקי,

השמועות פשטו כאש בשדה קוצים,

והגיעו למדין כמו גם לתודעת כל אנשי העולם העתיק,

גם אל יתרו הגיעו הסיפורים,

וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן מֹשֶׁה אֵת כָּל-אֲשֶׁר עָשָׂהאֱלֹהִיםלְמֹשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ"(שמות יח':1)

הוא שמע, אבל הוא לא רק שמע.

הוא גם הקשיב.

הוא הקשיב למשמעות המלווה את המאורעות המופלאים שהגיעו לאזניו.

הוא חשב עליה,

הוא הרהר בה ללא הרף, היא לא נתנה לו מנוח,

ויום אחד הוא קם ועשה ומעשה.

 

ישנם אנשים, שלא שומעים דבר מלבד עצמם.

הם יודעיםהכל, הם מביניםהכל,

כי הרי אין חדש תחת השמש.

יש אנשים שלא מטים אוזן להקשיב לידע קודם,

כי מבחינתם כל המציאות מתחילה מהם, ואיןבּׅלתָם.

הם לא חושבים שגם לאנשים אחרים יש עומק, ואג'נדה וחכמה,

הם לא מסתכלים לעומק, הם לא מקשיבים לו .

לכן הם מכוניםכְּזָבִים,

"עֵד כְּזָבִים יֹאבֵד וְאִישׁ שׁוֹמֵעַ לָנֶצַח יְדַבֵּר".(משלי כא':28)

כמו נחל ששופע רק כשיורדים הגשמים,

אבל בגלל שאינו מחובר למקור מים חיים, כל קיומו הוא ארעי ובר חלוף,

וברגע שהוא מתייבש ומכזיב הוא נעשה חסר משמעות.

אבל אם אנשים רוצים לצמוח, ללמוד ולהרחיב את אופקיהם,

הם צריכים פתיחות וחשיבה מחודשת על דעתם כל הזמן,

ולכן הם צריכים להתחבר לעוד ידע,

לידע שהוא מקור מים חיים,

מקור שיונק מהיסודות שנבנו בדורות הקודמים.

ידע ששאוב מעולם עליון יותר.

כי ישנם עולמות גדולים ועמוקים

ממה שנראה לעין הצרה והאנוכית של עד הכזבים.

 

התלמוד דן בפיצויים שיהיה על אדם לשלם,

אם פגע בשמיעתו של אדם אחר וגרם לו לחרשות,

ופוסק כי גובה הפיצוי יהיה לא רק על הפגיעה באבר הספציפי ,כמו במקרי פגיעה אחרים,

אלא קצבת נכות מלאה.

כי שמיעה היא מרכיב הכרחי בתקשורת של האדם עם העולם.

אפילו יותר מהראייה.

וללא יכולת שמיעה, אתה מנותק לחלוטין.

קבלת ידע חדש מצריכה את העדינות הנפשית של פתיחות והתבטלות,

המקופלתבכחהשמיעה,

וכדי להגביר את האינטגרציה בין ידע חדש לידע קודם,

מציעה היהדות 48 אסטרטגיות למידה (פרקי אבות ו:ו).

שהשימוש בהן מבטיחקניין קבוע ונצחי בנפש הלומד.

השנייה שבהן היא 'בשמיעת האוזן'- הקשבה אפקטיבית.

 

אם אני באמת רוצה ללמוד משהו חדש,

לפני שאחליטאם לקבל רעיון או לדחות אותו,

לפני שאתחיל להתווכח,

אני צריכה לשמוע מה השני אומר.

אבל לא סתם לשמוע, אני צריכה להקשיב.

1/2/2018

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) אנונימי, 5/2/2018 15:07

תודה על המאמר. ישר כח על כל המידע המועבר

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub