רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

המדרון החלקלק שבכניעה

ז׳ בכסלו ה׳תשע״ט ז׳ בכסלו ה׳תשע״ט 15/11/2018 | מאת גל בעל הנס

כשמכירים את מנגנון הפיתוי קל יותר לשלוט בו.

בפרשת השבוע (ויצא) מתואר בספר הזוהר תהליך הפיתוי  של היצר הרע שבנו, של אותו חלק שמושך אותנו למטה ועוצר אותנו מלצמוח. התהליך מתואר כמשל ציורי ומפורט של אשה מפתה, המזכיר מאוד את הסרט "אינסטינקט בסיסי". הזוהר מתאר שם את הדיבורים החלקלקים,  את היין המפתה ועוד.. וכשהגבר נכנע לפיתוי היא מסירה את תחפושת האישה והופכת לגיבור עם חרב ההורג את קורבנו. הזוהר ממשיך ומתאר שברגע שמחליטים להיכנע ליצר, מסתלקות מהאדם כל אותם המדרגות הרוחניות שהיו לו, ואז מגיע הביצוע של החטא בפועל תחת שליטת היצר.

בעצם מתואר כאן תהליך מחשבתי. כניעה ליצרים שלנו תמיד מתחילה בפיתוי כלשהו, שמוביל לכניעה מחשבתית לפיתוי. אחרי זה מבצעים את הפעולה הפיזית, חווים הנאה רגעית ולאחריו מגיע הסבל.

לדוגמא, אם יש לנו משימה שאנחנו חייבים לסיים בקרוב, בא יצר העצלות ואומר בדיבורים חלקלקים שאולי כדאי לנו לצפות עוד שעה ועוד שעה בטלוויזיה או לגלוש באינטרנט. הוא משכנע אותנו בזה שעבדנו קשה ומגיע לנו. הוא נותן לנו להרגיש את המגע הנעים של הספה ואת חום הכירבולית ומשכר אותנו בתחושת "יהיה בסדר". אם באותו רגע במקום לקפוץ מהספה ולעשות את המשימה שלנו אנחנו משתכנעים להישאר שם, אז באותו רגע אנחנו מרגישים ממש נעים. תמיד כיף בהתחלה כשנכנעים ליצרים. ואז כשכבר מחליטים לקום מהספה, מתעורר המצפון על הזמן ששרפנו, ועל שעות השינה שאנחנו הולכים להחסיר הלילה כדי לסיים את מה שרצינו. הטעם הטוב של הכניעה ליצר מתחלף בטעם הרע של התוצר. והנה הורדנו שוב את רמת האושר הממוצעת שלנו לצורך הנאה רגעית.

התהליך הזה נכון גם בכניעה לכעס, לגרגרנות, לתאוות ממון, לקנאה, לנקמנות ולעוד הרבה דברים. כדי להכיר מתי זה יצר או מתי זו בחירה אמיתית יש צורך בפיתוח המודעות ועבודה פנימית. חשוב לשים לב לתהליך, לזהות את השלבים השונים ולדעת לעצור בזמן. כשמכירים את מנגנון הפיתוי יותר קל לשלוט בו. נתחיל בזה שפשוט נשים לב לשלבים: פיתוי, כניעה מחשבתית, שיעבוד פיזי, הנאה רגעית, סבל.

לפני שעוברים משלב הדיבורים הפנימיים והפיתוי לכניעה המחשבתית, אפשר אולי לעצור רגע ולחשוב: אם אכנע להנאה הרגעית הזאת, איך ארגיש אחרי המעשה? כבוד עצמי או תסכול? אושר או אכזבה? .

עצם פיתוח המודעות וההתבוננות מגדילים את הסיכוי שנוכל לשלוט בתהליך ולעצור אותו בזמן וכך לבחור מתוך רצון אמיתי וחשיבה פנימית, וממילא להעלות את רמת האושר בחיינו.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן