רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

על אחריות קולקטיבית

ב׳ במרחשוון ה׳תשע״ט ב׳ במרחשוון ה׳תשע״ט 11/10/2018 | מאת גל בעל הנס

החיבור לנשמה שבנו מביא איתו אינטואיציה יותר טובה, בריאות, ואושר עילאי שמגיע עם היותנו מאושרים ללא תלות בנסיבות.

בזוהר נכתב על פרשת השבוע (נח): "בכל זמן שמתרבים רשעי עולם, הצדיק שנמצא ביניהם, הוא נענש תחילה". הזוהר מרחיב כי במקרה של נוח הייתה חריגה מן הכלל כדי להקים אנושות חדשה. אך באופן כללי, היהדות מחנכת אותנו לדאוג לזולת תמיד. אם יש לך יותר כסף עליך לתת יותר ולדאוג יותר לעניים, אם יש לך חכמה, חובה עלייך ללמד לאחרים ואם יש לך כוח עליך לדאוג לחלש.

עלינו ללמוד שאנחנו לא לבד בעולם הזה. גם אם נהיה הרבה יותר חכמים מאחרים, לא נוכל להקים חברות בלי אנשים חכמים סביבנו. גם אם נהיה מאוד עשירים, לא יהיה לנו מה לקנות אם לאחרים לא יהיה מספיק כסף כדי ליזום ולייצר מוצרים. גם אם נהיה מאוד מאושרים, לא יהיה לנו עם מי לחלוק את האושר אם כולם יהיו אומללים סביבנו. כשמגדל מתמוטט מי שנמצא למעלה חווה את הנפילה הכי גדולה. זה נכון במשברים כלכליים, ונכון גם ברוחניות. כשהשוק מתמוטט העשירים מפסידים הכי הרבה כסף.

וכשהמוסר בעולם מתדרדר, ייתכן שגם אלה העוסקים ברוחניות חווים את הירידה הגדולה ביותר.

הזוהר מוסיף בפרשה: "שעל ידי החטא של עץ הדעת, נפלו העולמות, והטוב והרע נתערבו זה בזה, ולא היה ניכר הטוב מפני הרע. ולפיכך תיקון הא' הוא, לגלות הרע ואח"כ להפרידו מן הטוב". הרע הוא ראשי תיבות "רק עצמו", וכן רשע = "רק של עצמו". הצדיק הוא האדם החושב על הכלל לפני שחושב על עצמו. כלומר כל עוד מתרבים האגואיסטים בעולם, וכל עוד אנחנו יותר ויותר מרוכזים בעצמנו, כך יותר קשה לנו ובמיוחד למי שאכפת מאחרים ורגיש יותר למצב החברה. לכן הזוהר מסביר שהשלב הראשון בהתפתחות הרוחנית הוא לזהות בנו את החלק שמרוכז אך ורק בעצמנו ובצרכים שלנו ולהפרידו מן הטוב שבנו, מי שאנחנו באמת, שזוהי הנשמה שבנו.

הרב אשל"ג זצ"ל, מקובל גדול שנפטר לפני עשרות שנים, כתב שהמדד להתפתחות רוחנית הוא העלייה בקיום מצות "ואהבת לרעך כמוך". ככל שאנחנו מכירים את עצמינו יותר, וככל שאנחנו מבערים את האגואיזם שבנו יותר, כך אנחנו צומחים יותר רוחנית וכך אנחנו מתחברים לנשמה שבנו יותר. כתוצאה מכך הרבה יותר קל לנו לאהוב את האחר ולהזדהות איתו. החיבור לנשמה שבנו מביא איתו אושר עילאי, אינטואיציה יותר טובה,  בריאות, אריכות ימים ועוד שפע רב שמגיע עם היותנו מאושרים ללא תלות בנסיבות.

כשנפסיק לחשוב רק על עצמנו נוכל לעזור גם לאחרים ללכת בדרך הזו. כך ייטב לנו וייטב לכל העולם. 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן