רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

הכל טוב

י״א בתשרי ה׳תשע״ט י״א בתשרי ה׳תשע״ט 20/09/2018 | מאת גל בעל הנס

אין רע בעולם. הכל טוב. רק אנו במעשינו ובמחשבותינו מסוגלים להפכו לרע...

איך מבדילים בין טוב לרע? מי קובע מה רע ומה טוב? מאיפה מגיע הרע? בפרשת השבוע (האזינו) נכתב וַיֹּאמֶר, אַסְתִּירָה פָנַי מֵהֶם אֶרְאֶה מָה אַחֲרִיתָם כִּי דוֹר תַּהְפֻּכֹת הֵמָּה...". רש"י מפרש דור תהפוכות: "מהפכין רצונו לכעס". ניתן לפרש זאת בשתי דרכים.

הפירוש האחד הוא שאנחנו מהפכים את רצון הבורא מטוב לרע, כאשר אנחנו לא מקיימים את ייעודנו בעולם, כאשר אנחנו בועטים בפוטנציאל האדיר שלנו לטובת צעצועים קטנים והנאות האגו כמו כבוד, תשומת לב, תחושת קורבן, עצלות, ציניות, ועוד.

הפירוש הנוסף שניתן לתת הוא שאנו מהפכים את הרצון שלנו לדברים פחות חיוביים. העם היהודי ניחן בכח רצון עצום, ניתן לראות זאת על פי כמות פרסי הנובל, האחיזה במוקדי הכוח והכסף בעולם, השליטה בהוליווד ובוול סטריט, ובכל מקום שניתן לעשות בו כסף. אנחנו יכולים להשתמש ברצון העצום הזה לצבירת חכמה, לפעולה למען שינוי העולם, לרפואה, לעשייה רוחנית, ולעוד דברים שישפרו את העולם, אך חלקנו בוחרים להשתמש ברצון הזה לצורך עשיית כסף וצבירת השפעה תוך דריסת אנשים בדרך, פגיעה באיכות הסביבה והגדלת פערים חברתיים.

רבי נחמן מברסלב אמר שהכל טוב ושאין רע בעולם. אולי אפשר להבין שהכל לטובה, אבל שהכל טוב?? האמירה בקבלה היא שהבורא הוא טוב ומטיב ויוצא ממנו רק טוב, אך בהשתלשלות הטוב ממנו במורד העולמות הרוחניים, אנחנו במעשים שלנו ובמחשבות שלנו מסוגלים להפוך אותו לרע.

ניתן לראות זאת ברמה הפיזית, קיבלנו מכוניות שיסיעו אותנו והפכנו אותן למכונות הרג בדרכים ובמלחמות, קיבלנו טלפונים כדי שנתקשר טוב יותר והתמכרנו אליהם גם במחיר התעלמות ממי שיושב מולנו בבילוי, קיבלנו שמש שתאיר לנו ואנחנו שורפים בה את העור שלנו, קיבלנו ילדים ואנחנו מתלוננים שהם משגעים אותנו ועוד הרבה דוגמאות...

ניתן לראות את הפיכת הטוב לרע ברמה המחשבתית, איך אותה התנסות יכולה להיות מהנה או יפה לאחד, אך מציקה או מכוערת לאחר.

ניתן להגיע לדרגה רוחנית שבה רואים את תכלית הבריאה, ואת הטוב ששופע בה. הכל באמת יכול להיות טוב. אנחנו צריכים לבחור מה לעשות ואיך לחשוב. אם משהו מפריע לנו בסביבה, או באנשים סביבנו עלינו לדעת שהתיקון שאנחנו צריכים לעשות הוא בנו. ככל שנשכיל לתקן את נפשנו ותפיסת העולם שלנו, כך ייטב לנו ונגיע לחג הסוכות, בצורה שבאמת נרגיש את זמן שמחתנו. 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן