רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

4 כללים להצליח בוויכוח

ו׳ באדר א׳ ה׳תשע״ו ו׳ באדר א׳ ה׳תשע״ו 15/02/2016 | מאת ירמיהו ראק

הניסיון לשכנע מישהו נתקל בדרך כלל בכישלון, למה? ומה אפשר לעשות בנידון?

כל אחד מתווכח לפעמים, רבים מאיתנו אפילו מתווכחים המון. ובכל זאת נדיר מאוד להגיע להסכמה בויכוח או שמישהו משנה את דעתו בעקבות ויכוח.

אם נעצור רגע לחשוב על זה, יש כאן תופעה משונה! בדרך כלל (לא תמיד!) אחד מהצדדים צודק. אז למה אנשים נורמליים, חכמים והגונים לא מצליחים לשכנע אחרים בצדקתם? למה הם בעצמם לא משתכנעים?

איך אנחנו יכולים לשפר את יכולת השכנוע שלנו? איך אפשר להתווכח נכון?

הנה 4 טיפים שיכולים לעזור:

1. להפריד בין העובדות לפרשנות- לכל מקרה/ מאורע, יש עובדות שקרו ויש את הפרשנות שאנחנו נותנים למה שקרה. הבוס לא אישר לי חופשה בזמן שביקשתי. זו עובדה. הפרשנות יכולה להיות שהוא לא אוהב אותי ומנסה להציק לי סתם, או שיש עומס גדול וכל עובד נצרך כעת באופן חיוני. אם אנחנו יודעים להפריד בין הפרשנות לעובדות נוכל לדייק בויכוח ולא לבזבז אנרגיה מיותרת על דברים צדדיים ולא רלוונטיים.

2. להסביר את הצד השני- כל צד בויכוח יסביר את הצד של השני.

היכולת להסביר את הצד של השני, תוביל להסכמה רבה יותר בין הצדדים לפחות בחלק מהדברים, וכך נקודת המחלוקת תקטן ויהיה יותר קל להגיע לתובנות משותפות ואולי אפילו להסכמה.

3. להשתחרר מאמוציות- הרבה פעמים במקום להתווכח על נושא הדיון אנשים נוטים להתעמת אישית.

פה יש להשתחרר מהתפיסה האישית של האדם שמולו אני עומד. לפעמים אנו מגיעים עם דעות קדומות, ולפעמים פשוט הטונים בויכוח יוצרים אוירה שלילית שגורמים לנו להתעמת עם האדם שאיתו מתווכחים במקום להתייחס לגופו של ענין. הרעיון הוא להתמקד בנושא, ולנסות להוריד את הטונים. לא תאמינו כמה השפעה יש לסגנון רגוע ומכבד על מהלך הדיון.

4. להבין את המקום שממנו מגיע הצד השני- הנקודה הזאת היא החשובה והקריטית ביותר.

לא תמיד מה שנראה לעיניים זה באמת הנושא האמיתי. אשה שמתווכחת עם בעלה ולא מבינה למה לא קנה לה פרחים. או איש שמתרגז כי אשתו לא יכולה לקבל את האיחור המוצדק שלו מהעבודה, הבעיה היא בדרך כלל לא הפרחים או האיחורים, אלא חוסר הכבוד או ההכרה שהם מחפשים או הצורך הבסיסי לקבלה ולאכפתיות של האחר. אם נלמד לא רק להתווכח על ה"מה" אלא נדע גם להכיר "למה"- מה עומד מאחורי הויכוח, מאיפה זה מגיע, כך נוכל להבין יותר את השני, להודות בטעותנו אם צריך ולתקשר בצורה הנכונה.

כך נצליח להתווכח נכון, לשכנע את הצד השני, ולפעמים גם לקבל את דעתו של האחר!

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן