רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

צמיחה אישית

3 מילים של ספק עצמי

א׳ בתמוז ה׳תשע״ג א׳ בתמוז ה׳תשע״ג 09/06/2013 | מאת הרב יוסי אייבס

אם אתם משתמשים באחת מהמילים האלה, סימן שאתם לא רציניים...

אנשים רבים מבלבלים בין הייתי רוצה לבין נחישות.

אולי הייתם רוצים לרוץ מרתון, אבל בסופו של דבר מה שיכריע אם תצליחו או לא, לא תלוי בשאלה אם הייתם רוצים לעשות את זה, אלא במידת ההחלטיות שלכם ונחישותכם להצליח. עד כמה אתם רוצים לעשות את זה? כמה מוטיבציה יש לכם? אתם אומרים שאתם רוצים לממש את השאיפות שלכם – אבל עד כמה אתם באמת רציניים? יש דבר אחד ברור שאני יכול לומר לכם – הסיכויים שתשיגו את המטרה שלכם אינם ניתנים לחיזוי על פי כנות עניינכם בהישג, אלא על פי השאלה האם תוכלו לגייס מוטיבציה והתלהבות אמיתיות.

לקוות מאוד למשהו, כלל לא דומה לרצינות תהומית להשיג אותו

אני מכיר אנשים שהיו שמחים מאוד לפתוח עסק עצמאי או לכתוב ספר, ואיני מטיל כל ספק בכנותם. אבל אין לי גם שום ספק שזה לעולם לא יקרה. מדוע? משום שלקוות מאוד למשהו, כלל לא דומה לרצינות תהומית להשיג אותו. רק כשרעיון הופך מחלום למטרה ברורה, בתוספת תוכנית פעולה מפורטת, משהו יתחיל לקרות.

מדוע כל כך הרבה רעיונות נהדרים באמת מתגלים כבלתי מוצלחים? סיבה יסודית לכך היא שבעצם המחשבות שלנו, אנחנו כבר חותרים תחת עצמנו ומערערים את ההצלחה הפוטנציאלית. האם אנחנו בשלים להאמין בעצמנו?

המילים בהן אנו בוחרים להשתמש יכולות לגלות מה אנחנו חושבים באמת. להלן שלוש מילים שצריך להישמר מהן: אם, לנסות ואבל. רק תשתמשו בהם... וכבר אתם נתפסים על חם מטילים בעצמכם ספק. בדרך כלל הביטויים האלה מעידים שאתם לא ממש מאמינים במה שאתם אומרים, אז מה הסיכויים שלכם להגשים את המטרות שלכם?

אם

אם – "אם אני רק אצליח להתארגן, יש לי תוכנית עסקית מדהימה." "אם?" איזו מין שפה זאת? חשבתי שאתם רציניים? לא אם – כש...! חשבתי שאמרתם שזאת תוכנית מדהימה? אז למה להתחיל ב"אם"? אין לי מושג מהי התוכנית העסקית עליה אתם מדברים, אבל אם לא תלכו עליה מכל הלב, רוב הסיכויים שהיא תישאר בגדר "אם" אחד גדול.

"אם" זה מאוד לא ברור. החרימו את המילה הזאת! "אם" יכולה להצביע על אפשרות בחירה, אולם בדרך כלל משמעותה שאנחנו מטילים ספק שזה אי פעם יקרה. חכמינו ז"ל אומרים (במסכת קידושין) שא-לוהים מצרף מחשבות טובות למעשים. מדוע? משום שאם יש לנו כוונה רצינית, רוב הסיכויים שהיא תוליד מעשה. כל הטלת ספק – בעייתית. האם יש משהו שהייתם רוצים לעשות? אז פשוט עשו זאת! במקרים שונים לאורך התנ"ך, משמעותה של המילה "אם" היא "כאשר".

לנסות

לנסות – "אני אנסה לארגן את המשרד שלי לפני שאני פשוט אטבע בתוך כל הניירת." מה זאת אומרת "אנסה"? אתם מתכוונים לסדר את המשרד או לא? אף אחד בהיסטוריה העולמית לא ניסה מעולם לנקות את המשרד שלו – או שהוא ניקה אותו או שלא.

כדי להשיג מטרה, אל תנסו, פשוט עשו

המלה "לנסות" מנבאת כישלון. הרבה פעמים משתמשים במילה "לנסות" כשמצפים לכישלון. אתם לא הולכים לנסות לעצור את דליפת המים במשרד – אתם עוצרים אותה! איני יכול להבטיח את הצלחתכם, אבל אני יכול להבטיח לכם שאם תנסו לעשות זאת, בוודאי לא תצליחו. אינכם מנסים למלא את הדוחות שלכם – אתם פשוט עושים זאת. כדי להשיג מטרה, אל תנסו, פשוט עשו. כמו שאמר יודה ב"האמפריה מכה שנית": "עשה או אל תעשה. אין אנסה'." רבי מנחם מנדל מקוצק (1767-1859), המוכר בתור הרבי מקוצק, אמר: "להגיד, 'הלוואי שהייתי עושה זאת' זו מידה רעה; יותר טוב לומר 'אעשה זאת'; ומידה טובה היא לומר 'אני עושה זאת'." ובעזרת השם, תצליחו.

אבל

אבל – "החלטתי לעבור על המדריך למשתמש של המחשב הזה, אבל קודם אני צריך לסדר כמה דברים." המילה "אבל" היא המקבילה המילולית להילוך האחורי ברכב. היא שוללת את כל מה שנאמר קודם. "אבל" היא מחק אדיר. היא מוחקת כל כוונה חיובית שביטאנו קודם.

אם חברה אומרת לך: "יעל, את נראית נפלא היום, אבל איזו תסרוקת נוראית", עדיף היה שהיא תשתוק. כשמישהו אומר: "כן, אבל..." אתם יודעים שהדגש הוא על ה"אבל", ולא על ה"כן". כשאתם מבטאים את הצהרתכם החיובית אין "אבל". אל תשמשו שוב במילה הזאת.

שינוי השפה אינו תרופת פלאים, אולם הוא מרכיב בסיסי. כשאנחנו מדברים, אפילו אם אף אחד לא מקשיב למילה ממה שאנחנו אומרים, המוח שלנו מקשיב בתשומת לב. הוא מתייק את ההסתייגויות, את ההיסוסים, את הספקות. הוא שולח מסר לגוף: אל תטריח את עצמך יותר מדי, ממילא הבנאדם הזה לא רציני.

אז התחילו לדבר כאילו אתם מתכוונים למה שאתם אומרים. בלי אם, אנסה אבל.

*מובא ברשות מתוך There Must Be a Better Way מאת הרב יוסי אייבס

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן