רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חכמה לחיים

על נתינה ולקיחה

ב׳ באדר א׳ ה׳תשע״ט ב׳ באדר א׳ ה׳תשע״ט 07/02/2019 | מאת גל בעל הנס

כשאתה עסוק בנתינה אתה מרוויח את עצמך, את החיבור למהות האמיתית שלך, את החיבור לנשמה.

בפרשת השבוע (תרומה) נכתב "דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ לִי תְּרוּמָה מֵאֵת כָּל אִישׁ אֲשֶׁר יִדְּבֶנּוּ לִבּוֹ תִּקְחוּ אֶת תְּרוּמָתִי." המילה תרומה מופיעה כמה פעמים בפרשה. ברמת הפשט מדובר על איסוף תרומות לצורך בניית המשכן. אך כמובן שיש עומק נוסף מאחורי הדברים.

 

בספר הזוהר נכתב שהמילה תרומה פירושה "תרום ה'". האות 'ה' בקבלה מייצגת את השכינה שהיא אלמנט רוחני הכולל את כל נשמות ישראל. כלומר במקום הרוחני שנקרא שכינה, כל נשמות ישראל מחוברות לכדי נשמה אחת ונכללות בה.

 

אנו נמצאים בתקופה במצב שנקראת גלות השכינה. בעקבות חורבן בית המקדש השכינה התרחקה מהשורש הרוחני שהחיה אותה שנקרא הקדוש ברוך הוא, וחלה ירידה רוחנית משמעותית בעם מאז. לכן, לפני תפילות ומצוות יש הקוראים קטע המתחיל במילים "לשם ייחוד קודשא בריך הוא (הקדוש ברוך הוא) ושכינתיה (ושכינתו)". כדי להזכיר לנו שהעבודה שלנו כעם, הוא להחזיר את השכינה שהיא כללות נשמות ישראל לדבוק בשורש הרוחני ולזכות בעלייה הרוחנית, האושר והתענוג שבקרבה הזו.

 

כשאדם חי בתודעה כזו שהתפקיד שלו הוא לרומם את השכינה שהיא כללות נשמות ישראל, הוא יזדרז להרים קודם כל את עצמו, לא יתעצל, יעשה, יזום, ישתדל להיות כמה שיותר שמח (משנכנס אדר ומשנכנסת כל שניה), יחפש מה ניתןנלשפר בעצמו כל רגע ויחיה חיים חדורי מטרה, שליחות ומלאי אנרגיה.

 

בנוסף, אדם כזה ידאג גם להרים אחרים, לעודד, לתמוך, לעזור, לתרום, להאיר, להחיות, להקשיב, לפרגן, לאהוב, לקבל, לתת ועוד. אדם שחי כך מבין שכולנו קשורים, שקושי של החבר שלי הוא קושי שלי, כאב של השכן זה כאב שלי, שמחה של החבר זו שמחה שלי, ובעצם כולנו פה יחד ומשפיעים זה על זה במודע ושלא במודע.

 

ונשאלת השאלה, למה כתוב "ויקחו"? היה יותר הגיוני לכתוב ויתנו. הבעל שם טוב אמר שפה רמוז העניין הגדול של כל התורה והמצוות. כשאתה נותן, אתה מקבל הרבה יותר ממה שאתה נותן. כשאתה עסוק בנתינה אתה בעצם מרוויח את עצמך, את החיבור למהות האמיתית שלך, את החיבור לנשמה והחיבור לבורא. העונג שמתלווה לכך, גדול מכל דבר שאדם יכול לתת.

 

ואיך מגיעים לרומם את הלב שלנו ואת עצמנו ולהגיע לנתינה כנגד הטבע האנושי האגוצנטרי? בספר הזוהר נכתב שהמילה תרומה פירושה גם "תורה מ", כלומר בעזרת התורה שניתנה בארבעים יום שהיה משה בסיני, שמפרשת ומסבירה לנו את מבנה הנפש שקיבלנו, את מבנה העולמות הרוחניים, את המדריך למשתמש לבריאה הנפלאה שברשותנו על מנת שבאמצעות המדריך נוכל להגיע בכוחות עצמינו לקבל את העונג שבחיבור השכינה ל"קודשא בריך הוא" ולהרוויח את התענוג הזה בעצמינו.

 

מעניין מה אתם הולכים לעשות השבוע למען האחר... תרגישו חופשי להגיב ולשתף ולעורר השראה באחרים.

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן