לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




48 דרכים לחכמה: דרך 10 –

48 דרכים לחכמה: דרך 10 – "בשימוש חכמים", חיפוש מורה דרך לחיים

כל מומחה היה בראשית דרכו "סטז'ר". כך גם במדעי החכמה. אל תסתפק בלימוד מתוך ספר, מצא לך מורה דרך רוחני ללמוד ממנו.

מאת

הפנייה להקדמה

נניח ששכרו אותך לבנות מחלף באוטוסטראדה. השוכר מספק לך את כל הכלים הנדרשים, את החומרים ואת הפועלים ומציע לך שכר מדהים של 10 מליון דולר. אבל יש לו תנאי אחד: שאתה תהיה המהנדס האחד והיחיד בכל הפרויקט. אתה יודע שבמשך אלפי שנים נבנו גשרים ונחצבו מנהרות, כשכל דור משפר במעט את רמת הביצועים של הדור הקודם, וברור לך שבכל הידע המצטבר הזה משתמשים כיום לבניית מחלף אחד פשוט. אבל לך הידע המצטבר הזה לא עוזר במאום, כי אתה פשוט לא מבין כלום – שום דבר, גורנישט – בבניית מחלפים. איך תוכל לממש את האתגר?

 

"ובכן, אני מתכוון לבקר במחלפים רבים ושונים בעולם. אני אסתכל עליהם ואסע בהם. אחר כך אני אתחיל לערוך ניסיונות מעשיים, אולי בהתחלה אתקע כמה תומכות בצידי הכביש הקיים..."

 

מובן שזה ממש מגוחך. אין ספק שגם אם תמשיך לערוך ניסיונות במשך 50 השנים הקרובות, לא תצליח לגלות אפילו באיזה עומק צריכים להיות היסודות, או מהו הרכב החומרים האידיאלי של האספלט. הדרך האינטליגנטית יותר תהיה לומר:

 

"תן לי כמה שנים בבית ספר להנדסה, אני אלמד בכל הכוח, אני אשכור מומחים שילמדו אותי שיעורים פרטיים נוספים, אני אקרא כל טקסט מקצועי שעוסק בכבישים, גשרים ומחלפים, ואז – אחזור ואבנה את המחלף."

 

אף אדם שפוי לא ייקח על עצמו פרויקט חשוב, מבלי שיהיה לו ניסיון קודם. אם כך, מדוע אנחנו בוחרים במקצוע, מתחתנים ומגדלים ילדים – מבלי שיהיה לנו שום ניסיון קודם?

אף אדם שפוי לא ייקח על עצמו פרויקט חשוב, מבלי שיהיה לו ניסיון קודם. אם כך, מדוע אנחנו בוחרים במקצוע, מתחתנים ומגדלים ילדים – מבלי שיהיה לנו שום ניסיון קודם? נוח לנו להסתתר מאחורי כל מיני סיסמאות כמו: "לא חייבים ללמוד נגינה, אפשר גם לנגן לפי השמיעה" או "כשנגיע לגשר, נעבור אותו." אבל, כשהעניינים משתבשים, אנחנו עוצרים, מלקקים את הפצעים ומתחילים שוב מההתחלה. האם זוהי דרך נורמאלית לחיות?

אם תשווה בין החיים לבין בניית המחלף המורכב ביותר בעולם – עדיין יהיו החיים מורכבים ומסובכים הרבה יותר. אם אתה רוצה לבנות לעצמך חיים מלאי משמעות, יהיה עליך למצוא אנשים מומחים ובעלי ניסיון בתחום, ולהתכונן לקורס אינטנסיבי וממושך.

הדרך העשירית "בשימוש חכמים" – בשירותם של החכמים, משמעותה:
א. ללמוד מהחכמים. ב. לעזור להם. על מנת להצליח בחיים אתה מוכרח לחפש את החכמה, ולרדוף אחריה במלוא המרץ. אתה צריך להסתובב בקרבתם של החכמים ולהתבונן כיצד הם מיישמים את החכמה בחייהם האישיים. לשאול שאלות רבות כלל האפשר, ולהמשיך לשאול כל עוד הם מוכנים להעניק לך מזמנם.

החכמה היא הדבר החשוב ביותר בעולם, בהיותה המפתח לחיים מלאי משמעות. לעולם לא תחלום להשתמש בניסיון וטעייה בחדר הניתוחים. אם כן מדוע להשאיר את חייך האישיים לשיטת ההימורים?

לימודים ב"אוניברסיטה'" של החיים

בני אדם אוהבים עצמאות. אנחנו שונאים להודות בכך שאנו זקוקים לאחרים. מרבית האנשים יעדיפו ללמוד מהשגיאות שלהם עצמם, מאשר מנסיון החיים של אחרים. אנחנו מדמיינים שפשוט "נסתדר איכשהו" וממשיכים בעקשנות לצעוד בדרך זו. "אני יודע שאני חכם. אני אצליח להסתדר לבד."

החיים קצרים מדי לשיטה הזו. מובטח לכל אדם שיטעה מידי פעם, אז למה להוסיף לעצמנו טעויות שעליהן היינו יכולים לפסוח? או כמו שאומר הפתגם העממי: "חכם-בינוני לומד מטעויות, חכם-אמיתי לומד מטעויותיהם של אחרים!"

אנשים סביבנו חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות שעשו אחיהם הגדולים, הוריהם וחבריהם.

ובכל זאת, אנשים סביבנו חוזרים שוב ושוב על אותן טעויות שעשו אחיהם הגדולים, הוריהם וחבריהם. צעירים רבים לאחר הצבא נוסעים לטייל בכל העולם, כדי "להכיר את החיים" או "כדי למצוא את עצמם", ובכך הם דומים לאותו אחד שמקווה ללמוד איך לבנות גשר על ידי טיול לגשרים מפורסמים בעולם... – הם אמנם יראו שם כל מיני אנשים... אבל בסופו של דבר את עצמם יפגשו רק מול הראי, ועל החיים יוכלו ללמוד בדרכים הרבה יותר מהירות ויעילות, תוך שימוש בניסיון הקודם בן אלפי השנים, שצברה האנושות. על כן, אם אתה רציני, הכן לעצמך תוכנית, ומצא מישהו שילמד אותך.

אילו היית יכול לנסוע עשר שנים לאחור ולפגוש בעצמך הצעיר. נניח שהיית מספר לעצמך על לקח חשוב שלמדת בחיים. האם היית מקשיב? האם הייתה זו טעות לא להקשיב?

עכשיו, שוחח עם מישהו שמבוגר ממך בעשור ותשאל אותו: "עשית פעם טעות? יש איזה לקח שלמדת ממנה?" הוא בוודאי למד משהו על החיים. הגיוני, לא?!

העולם מציע לך מאגר אדיר של ניסיון וחכמה: ההורים שלך למשל, הם לא "זקנים מרובעים" כמו שאולי נראה לך. מארק טווין היה נוהג לומר: "כשיצאתי לקולג', אבא שלי היה טיפש. כשחזרתי אחר ארבע שנים מאוחר יותר, הופתעתי לגלות עד כמה החכים!"

רוצה לגרום להורים שלך מעט נחת? בקש מהם עצה על נושא בעל חשיבות – נישואין, קריירה... זה ישמח אותם באמת. ומבחינת החכמה – עצה כזו עשויה לחסוך לך עשרים שנה של ניסיונות, עד שתלמד זאת בעצמך.

בכדי להתחיל, חשוב על השאלה הבאה: "אילו הייתי יכול להיפגש ולשוחח עם דמות כלשהי מההיסטוריה כולה, במי הייתי בוחר, ומה הייתי שואל אותה?"

עכשיו, נחזור למציאות, מי לדעתך יוכל לענות לך על אותה שאלה עקרונית, בדרך הטובה ביותר? אל תתייאש – המשך לחפש את החכמה עד שתמצא אותה.

עזרה לחכמים - עזרה לעצמך

אילו נשיא ארצות הברית היה מגיע אליך לביקור, היית קם, מביא לו שתייה ומוכן לעזור לו בכל דרך אפשרית. היית מבקש ממנו עצה כלשהי, ומקשיב בדריכות (גם אם אתה לא אוהב את המהלכים שלו כנשיא, עדיין זהו הנשיא של ארצות הברית!).

כולנו צריכים לנהוג באותו אופן כלפי בעל החכמה. כשהוא נכנס לחדר מיד לעמוד, לעזור לו, להיות ערניים לצרכיו. "גדול שימושה מלימודה" – חז"ל גילו לנו שעזרה לתלמידי חכמים תחכים אותנו יותר מלימוד התורה – יותר מכל הרצאה או עיון בספר.

הפוך עצמך לתלמיד ולשוליה. היצמד למורה שלך בכל מקום. לווה אותו לפגישות ולשליחויות. עקוב אחר כל תנועה קלה, שים לב לכל ניואנס והבעה. אתה יכול למצוא הכול בספרים, אבל הדרך הטובה ביותר ללמוד, היא להתבונן במעשיו של המומחה.

אתה יכול למצוא הכול בספרים, אבל הדרך הטובה ביותר ללמוד, היא להתבונן במעשיו של המומחה.

כאשר משרתים אדם, נמצאים איתו גם במקומות ובזמנים לחוצים, קשים ומביכים. אם אתה משרת את החכם, אתה קרוב אליו יותר מכל אדם אחר. התבונן היטב, כיצד הוא מגיב, מתנהג, מתייחס לאחרים. שמור על דריכות וסקרנות, מוכן תמיד לשמוע לעצותיו. כך תוכל להעריך יותר את החכמה שלו. תוכל להבין מה מייחד ומרומם אותו מעל לכל האחרים.

ומעבר לכך - אתה תלמד ואתה תתקדם.

היה נכון לקלוט את החכמה

אם אתה לומד ה..כ..ל מכ..ו..ל..ם, אין ספק שתהפוך לאחד האנשים החכמים ביותר בעולם – אבל זה לא מעשי. אם כן יהיה עליך לדרג את "צרכי החכמה" שלך על פי סדר העדיפויות.

התחל בכתיבת כותרות של נושאים חשובים בחיים כגון: נישואין או גידול ילדים. אחר כך, הוסף נושאים כלליים יותר.

עכשיו, צא לקניות עם הרשימה שלך. תתחיל לברר אצל מכיריך: "האם אתה מומחה בזה, אולי אתה מכיר מישהו שיכול לעזור בתחום הזה?" אל תשאיר את הרשימה בבית, קח אותה אתך תמיד, וברגע שתפגוש בחכם, תהיה מוכן עם השאלה המתאימה.

הנה מספר רעיונות להתחלה:

 

  • מה המשמעות של להיות "אדם טוב"?
  •  

     

  • איך אני יכול להיות טוב לאחרים, בלי שינצלו אותי.
  •  

     

  • איך אני יכול לשלוט בכעס.
  •  

     

  • מהו המפתח להצלחה?
  •  

     

  • איך אני יכול לנצל את הזמן שלי בצורה הכי טובה?
  •  

     

  • מה הופך נישואין להצלחה.
  •  

     

  • איך אני יכול לנצל את מלוא הפוטנציאל שלי?
  •  

     

  • איך אני מתגבר על העצלות שלי?
  •  

     

  • איך אני יכול ליהנות יותר מהחיים?
  •  

     

  • איך אפשר להיות סבלניים יותר לילדים?
  •  

     

  • מה יהפוך אותי לבן טוב יותר להוריי?
  •  

     

  • מה האחריות שלי כלפי החברה?
  •  

     

  • מהי משמעות הקיום?
  •  

     

  • מה אלוקים רוצה ממני?
  •  

     

  • האם יש חיים לאחר המוות?
  •  

     

  • איך אפשר להפסיק את המלחמות ולהגיע לשלום כלל-עולמי?

 

בחר לך מורה לחיים

בבית הספר היסודי הייתה לך מורה חדשה בכל שנה. עד שהצלחת להתרגל למורה הקודמת, עלית כיתה ושוב היית צריך להסתגל למורה אחרת, לדרישות שונות ולשיטות הוראה אחרות.

זו בהחלט לא הדרך האידיאלית. עליך לשאוף למצוא מורה ומדריך אחד לכל החיים. דמות חכמה שתלווה אותך, בכל דרכיך, לאורך ימים ושנים. חכם שידע לייעץ לך באופן הטוב ביותר, שיבין אותך ושידע במידת הצורך להפנות אותך למומחים אחרים.

על מנת למצוא את הדמות המתאימה, אל תתעצל ותסתפק ב"אדם הכי חכם בבניין" אלא "צא לקניות".

על מנת למצוא את הדמות המתאימה, אל תתעצל ותסתפק ב"אדם הכי חכם בבניין" אלא "צא לקניות". אילו היית עומד לקנות מזגן, היית משווה ביצועים, עמידות, אחריות, שירות...? בחירת מורה לחיים הרבה יותר עקרונית עבורך – ערוך השוואות, בדוק אם הוא חי בצורה ישרה, אמיתית ועקבית. האם הוא מיישם את החכמה שלו גם בחייו האישיים. בחן אותו בשאלות – האם הוא מצליח להעביר את המסר? האם התשובות מספקות אותך? ברר מיהם המורים שלו עצמו. בדוק היטב אם הוא שייך לקהילה מכובדת, המכבדת אותו בהתאם. (זהירות! ישנם מתחזים שעלולים להשתמש בכוחות החכמה על מנת לנצל ולשעבד אחרים. אנשים כאלה נדחים בדרך כלל על ידי החברה, ומנהיגים חבורות של צעירים חסרי-ניסיון).

המפתח ליצירת קשר נכון בין מורה מוצלח לתלמיד מצטיין, הוא פיתוח מערכת יציבה של אמון ותקשורת. קשה לבלוע ביקורת, אבל הגלולה הרבה פחות מרה כשהיא באה מאדם בו אתה בוטח, מאדם חכם ובעל תפישה מעמיקה ומדויקת, מאדם שאין לך כל ספק בכך שכל מעשיו תמיד לטובתך. בחר באדם שמבין אותך, ושמסוגל להבין את הרקע שלך ושל משפחתך.

מעל לכל, וודא שהוא זמין אליך. משום שגם אם מצאת לעצמך את המורה הטוב ביותר בעולם, אולם אין לך אפשרות לדבר איתו – מה זה שווה?!

אם אתה לא מצליח למצוא את האדם הנכון, בחר לעצמך מורה זמני. מישהו שיעזור לך להתייצב, לעצב מחדש את הציפיות, לברר נקודות שונות ולהתקדם. גם לשלמה המלך – "החכם מכל אדם", היה מורה. המסורת מספרת לנו שכל עוד מדריכו הרוחני של שלמה המלך היה בחיים, הוא מעולם לא שגה. אולם כאשר הוא נפטר, שלמה המלך החל להיכשל. התייעצות עם דמות אובייקטיבית-חיצונית כל כך חשובה, שאפילו אם היועץ פחות חכם ממך, הוא עדיין יכול להועיל לך רבות.

מדד הנאמנות

בני אדם נוטים להיאחז ב"מה שהם כבר יודעים" ו"להיתקע" שם. חכמה דורשת שינוי, יציאה מהפינה הנעימה והמוכרת שלנו. לעיתים קרובות מידי אנחנו נרתעים מקושי וכאב, ובאותה הזדמנות מוותרים גם על החכמה.

התגבר על הפיתוי להיאחז במוכר. וכשתגיע לבחירת מורה דרך, בחר במישהו שידחוף אותך קדימה, שיאתגר אותך, שיעודד אותך להתעלות ולהתקדם.

התגבר על הפיתוי להיאחז במוכר. וכשתגיע לבחירת מורה דרך, בחר במישהו שידחוף אותך קדימה, שיאתגר אותך, שיעודד אותך להתעלות ולהתקדם. אל תיקח מישהו שייתן לך לשבת בנחת, בצילן של דעותיך הקודמות והנהגותיך הראשוניות – ככה לא מתקדמים!

שמור על נאמנות. אנשים רבים נוטים לחפש מורה חדש בכל פעם שהמורה הקודם חושב בדרך שונה מהם. זוהי שיטה נפלאה בכדי לא להתקדם. אם לכל שאלה תמצא מורה שיחשוב כמוך, תישאר עד 120 עם אותן דעות קדומות, תפישות שגויות וחיים מבוזבזים. אם יש לך רופא טוב, אתה סומך על דעתו. אם יש לך מורה טוב, תסמוך עליו. בדיוק כמו שרופא טוב ידע להפנות אותך למומחה במידת הצורך, כך יעשה גם החכם, אם יהיה בכך צורך.

על מנת להפיק את המרב מהקשר שלך עם המורה, אמור לו: "אם תראה אותי עושה משהו לא נכון, תגיד לי. אני מבטיח להתייחס לכך במלוא הרצינות." ואז, אם הוא אומר שאתה טועה בדבר כלשהו – למשל "שמתי לב שאתה בורח מאחריות" – אתה מוכרח להקשיב. גם אם אתה לא מסכים איתו, אין לך רשות לפטור את דבריו ב"עזוב – חייה ותן לחיות." המינימום שאתה חייב למורה שלך, זה יחס של כבוד. אתה מוכרח לכל הפחות להקשיב ולבדוק.

לא. אתה לא צריך לצעוד אחרי המורה שלך כמו כבשה חסרת בינה. אתה לא חייב להסכים לכל מילה הוא אומר, אבל אתה מוכרח להתאמץ ולנסות להבין את עמדתו. תשאל שאלות, הצג את כל הטיעונים שיש לך והקשב היטב לתשובותיו. נסה לגלות מי מכם טועה. אמור לו: "או שתשכנע אותי, או שתסכים איתי." אבל גם היה פתוח להשתכנע אם זו האמת.

זהו הכוח בבחירת מורה – המסרים שלו יצליחו לחדור מבעד לחומת המגן שלך, ואתה תתגבר על כמה שגיאות קשות.

מעבר לכך – אנו, בני האדם, מאוד סובייקטיביים באשר לעצמנו. אנחנו מכופפים את המציאות כפי שנוח לנו, ולא מסוגלים לראות את עצמנו באור נכון. מורה מוסיף לך נקודת מבט חיצונית ואובייקטיבית והוא מפחית את השימוש בתירוצים למעשיך:

 

"הייתה לי כוונה טובה ו..."

 

 

"אולי הייתה לך כוונה טובה, אבל המעשה שעשית היה גרוע!"

 

יש חשיבות ומשמעות לכל מעשיך, כדאי לך לעצור ולחשוב פעמיים: "מה יגיד המורה שלי אם אני אעשה כך וכך...?" אם אין לך תשובה טובה – עדיף שלא תעשה כלום!

רוצה להתחיל? צא ושאל שלושה אנשים: "מה היית מציע שאעשה במקרה ש...?" קבל כמה עצות, ואם אינך מסכים, נסה לדון איתם, בכבוד. כדאי לנסות!

"בשימוש חכמים" – הדרך העשירית לחכמה

 

  • על מנת ללמוד על החיים, אתה זקוק למורה, מישהו שינחה אותך בדרך הגיונית ועקבית.
  •  

     

  • בני האדם סובייקטיביים. אנו זקוקים למישהו שיעזור לנו להגיע לאובייקטיביות.
  •  

     

  • עצמאות היא טבע אנושי, אבל אם לא נרכך אותה, היא תעמוד לנו כמכשול בדרך לצמיחה.
  •  

     

  • הפוך לתלמיד של האמת. המחלה המסוכנת ביותר היא התעלמות – לא להיות מחובר למציאות.
  •  

     

  • התקרב, וצור קשר עם אלה שמבינים את החיים, ושואבים מהם חכמה.
  •  

     

  • צא עכשיו, למצוא לעצמך מורה!

 

 

מאמר 10 מתוך 50 בסדרת 48 הדרכים לחכמה

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 11 תגובות ב-11 דיונים

(11) אנונימי, 5/1/2016 05:51

הלוואי שהיה לי מורה כזה, הלוואי!

(10) haim, 18/3/2014 10:50

רמת גן שד"החרושת 2

כבוד הרב במגילת אסתר על קלף---כשרה--בעשרת בני המן,האותיות ת" ש" ז"הן כתיב יותר קטן מהרגיל---כולן.מדוע?מה ההסבר? ברכות ו כול טוב חיים

(9) הדס, 11/10/2012 14:52

אני בעינין

חכמת חיים אני רוצה להקשיב וללמוד כדי שיהיה לי יותר מה לתת ולהיות השפענ טובה על הסביבה שלי.

(8) אברהם, 28/1/2009 05:48

תודה תודה תודה

(7) אנונימי, 26/7/2008 02:58

שולט זה העיקר

אם היית יודע יותר טוב היית המורה...
היחודיות שמאבדים היא טעות ,חיקוי עצה טובה עדיף מטעות עצמאית.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub