רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

48 דרכים לחכמה

דרך 38 – "אינו שמח בהוראה", להחליט בכובד ראש

ט׳ באדר ב׳ ה׳תשס״ה ט׳ באדר ב׳ ה׳תשס״ה 20/03/2005 | מאת הרב נח וינברג

בכל רגע של מודעות אנחנו מקבלים החלטות נוספות, כשההחלטה החשובה ביותר היא: "לשם מה אני חי?"

הפנייה להקדמה

רובנו סוברים כי רק בזמנים שנושא עקרוני עומד על הפרק, אנו מקבלים החלטות. אבל האמת היא, שכל חיינו מורכבים מאינספור החלטות. כבר ברגע פקיחת העיניים אנו מבצעים סידרה ארוכה של קבלת החלטות: "מה אני אוכל לארוחת הבוקר? איך אברך את הבוס שלי היום? מה אני אלבש? ... ואפילו אם לפהק, להתהפך לצד השני ולישון עוד קצת – זו החלטה.

הסך הכולל של החלטותינו, אפילו אם כל אחת מהן קטנה בפני עצמה, הוא זה שקובע את איכות חיינו. הדרך השלושים ושמונה "אינו שמח בהוראה" (מורה הוראה הוא זה שפוסק הלכה ומחליט כיצד לנהוג למעשה), משמעותה – "אינו מתייחס בקלות ראש להחלטה".

מובן שלהחלטות שונות ישנה השפעה שונה. אם לא ניסע לחרמון, נפסיד את השלג, אבל אם לא נחקור ונחפש אחר מידע שיוביל לחיי נישואין מאושרים – הדבר עלול להוביל לתוצאות הרות אסון.

למען החיים, היה רציני. שאל את עצמך: מה אני עומד לעשות היום? השבוע? השנה? מה אני עושה עם החיים שלי? מהן האפשרויות? לאן יכול להגיע בן האדם?

לחיות משמעותו – להחליט

האם חשבת פעם, עד כמה איומה עלולה להיות התוצאה, של אי ידיעת מטרת החיים?

כל מי שאומר שאין תשובות לשאלות פילוסופיות מהותיות, לא שאל ככל הנראה, את השאלות הנכונות ואת האנשים הנכונים. אנחנו חייבים להבין, שאי בדיקתם של נושאים חשובים אלה, נושאת בחובה תוצאות ארוכות טווח.

נושאים עקרוניים כמו אלה המופיעים ברשימה הבאה, חייבים לחקור ולברר היטב, ולא לשלוף תשובות מהמותן, מתוך קלות ראש ומחשבה.

 

  • איך אני אכבד את ההורים שלי?

  • איך אני אשמור על יושר בעסקים?

  • איך אני אועיל לאנושות?

  • האם יש א-לוהים?

  • האם יש לי בחירה חופשית?

  • האם יש חיים לאחר המוות?

 

אנשים רבים מכריעים בשאלות של חיים ומוות מבלי לחשוב.

אנשים רבים מכריעים בשאלות של חיים ומוות מבלי לחשוב. אם החלטה אינה נוחה, אנחנו נוטים לטאטא את כל העניין אל מתחת לשטיח ולסלק אותו מהמחשבה – "אני אחשוב על העניין ברצינות כשיהיה לי כוח, זמן..." או "זה באמת נושא מעניין, פעם אחרת אני כבר אבדוק אותו..." אנחנו עלולים לא להתייעץ ברופא, או לדלות ממנו פרטים חיוניים, רק מתוך חשש שמא נפגע בו. אנחנו עלולים להסתפח לחֶבְרָה קלת דעת, מבלי לחשוב על התוצאות. בדרך זו אנחנו מסכנים למעשה את חיינו וחיי יקירנו.

היה מודע למלכודת והיזהר!

התבונן פנימה. הבהר לעצמך את ההחלטות החשובות שלך. מה היה הבסיס שעל פיו בחרת מה לעשות? אתה עלול להיות מופתע לגלות, באיזו דרך מקרית ולא כל כך אחראית, הגעת לחלק מההחלטות הכי חשובות בחייך.

קבל החלטות מתוך תחושת אחריות

ההחלטה מה לעשות עם החיים שלך, אינה רצינית פחות מההחלטה אם לעבור ניתוח לב פתוח. האם תחליט על ניתוח תוך הטלת מטבע? מובן שלא!

בחר מתוך תחושת אחריות. כאשר אתה מתעסק בנושא כלשהו, בדוק אותו היטב – אסוף את כל העובדות, התייעץ במומחים, קרא מידע רלוונטי...

לפעמים נראה לנו שעלינו להחליט ומייד. אך לא תמיד זה נכון. אל תרגיש לחוץ להחליט בין רגע. אם יש לך צורך קח לעצמך את הזמן הדרוש. בדוק ורק אז הגע להחלטה.

להחלטות רבות יש השפעה ארוכת טווח. בחירה רגעית מובילה במשך הזמן לסדרה ארוכה של אירועים והתרחשויות. לכן, עלינו לנקוט באמצעי זהירות נכונים, ולברר היטב לאן תוביל כל החלטה – מהן האפשרויות השונות והתוצאות האפשריות. "האם לקנות את הבית? האם להתחתן עם...? " אדם שמחליט החלטות מבלי לנקוט באמצעי הזהירות המתאימים, עלול לעשות שגיאות שיעלו לו ביוקר.

כשמקבלים החלטה חשובה, צריך לבדוק, אם שקלנו את התוצאות ארוכות הטווח.

חלק מהקושי בחשיבה, לפני ביצוע ההחלטה נובע מכך, שלהחלטות רבות אין תוצאות מיידיות, או שיש להן תוצאות שאין ביכולתנו לצפות מראש. כשמקבלים החלטה חשובה צריך לבדוק, אם שקלנו את התוצאות ארוכות הטווח, באותה מידה בה שקלנו את התוצאות המיידיות. שוחח על התוצאות האפשריות שנובעות מהחלטתך עם אנשים אחרים, הם עשויים להיות מודעים לגורמים שלא לקחת בחשבון.

בדומה, כשאתה עוזר לאחרים, היה מודע לקו העדין בין ללמד מישהו, לבין להחליט עבורו. אם מישהו מבקש עצה, אל תהיה מהיר מידי להכתיב הנחיות, אלא אם אתה לגמרי בטוח במה שאתה אומר. כפיית דעתך היא פתרון מלאכותי – זה לא יתפוש, ובסופו של דבר יש סיכוי רב שאותו אדם יכעס עליך.

החלטות דמיוניות

לאחר צפייה במשחק כדורגל, לאנשים רבים יש דעה ברורה מה היה צריך המאמן לעשות כדי להציל את המשחק. לכל אחד יש רעיונות, הנובעים מניתוח הדברים לאחר שהם כבר יודעים את התוצאות. אנשים יושבים ומביעים דעות ברורות ומוצקות... על החלטותיהם של אחרים!

הדברים לא מתבצעים כך רק בתחום הספורט, אלא זהו תחביב כלל אנושי. אנחנו נהנים "לשחק אותה" בתור מחליטי החלטות בתחומים שונים: "אילו הייתי ראש המשלה...", או "אני, במקום המנכ"ל הייתי...." או אפילו "למה א-לוהים עשה את זה, אם אני הייתי א-לוהים אז הייתי...". זהירות! שיפוט כזה של "טעויותיהם" של האחרים, נותן לנו תחושה שקרית, של "כמה שאנחנו חכמים!", על אף שסביר מאוד, כי גם אנחנו היינו טועים בדיוק באותן נקודות (ואולי אפילו בדברים נוספים), אילו היינו באמת במקומם.

הרגל עצמך לומר "איני יודע"

החברה כורכת את ערכו של האדם בהתאם לכמות הידע שצבר. זו הסיבה, שבגללה אנחנו נופלים לפעמים למלכודת ומעמידים פנים "כאילו" שאנחנו יודעים – וזאת מתוך בושה להצהיר, שבעצם אנחנו לא.

העמדת פנים כזו מונעת מאיתנו לקבל את המידע הנחוץ לנו, ועלולה גם לפגוע באחרים שיקבלו מאיתנו עצה לא מבוססת.

אין זו בושה להתייעץ עם מומחה. אולם, בכל התייעצות כזאת חשוב לזכור, כי מדובר בבן אנוש וגם לו עשויים להיות מניעים אישיים, העומדים מאחורי דבריו. בדוק בין מומחים שונים, השווה את דעותיהם – האם יש סתירות גדולות מידי? מדוע? מה עומד מאחורי כל אחד מהם.

העזר באחרים לשם איסוף מידע רב ככל האפשר, אך אל תטעה להחליט מראש על דרך פעולה. אחת מהשגיאות הגדולות ביותר, היא להחליט מראש שלא לשנות את דעתך. "זהו! אני כבר הגעתי להחלטה, ואף אחד לא יצליח לשכנע אותי לשנות אותה!" ומה אם החלטת לקנות מגרש ומישהו מגלה לך שהמגרש הזה נמצא בלב הים – האם גם אז לא תשנה את דעתך? אדם ששוגה ומתבייש לתקן את השגיאה – עושה שגיאה נוספת.

בשיחות עם אנשים אחרים, הרגל את עצמך לומר "אני לא יודע". אפילו כשאתה בטוח בדברים, תגיד: "נראה לי ש..." זה יעזור לך לסגת בכבוד אם יהיה בכך צורך. בעוד שלאחר שתביע את דעתך בצורה נחרצת, אתה עלול להתבייש ולא להעיז לשנות אותה – ולהישאר תקוע בהגנה על עמדה, שכבר מזמן הפסקת להאמין בה.

חשוב להבין שאין כל בושה בעצם האמירה "אני לא יודע".

חשוב להבין שאין כל בושה בעצם האמירה "אני לא יודע". ההתייחסות הישרה לגבי מוגבלויותיך, תעזור לך לגלות מהם ה"חורים" בידע שלך. בנוסף, כך לא תטעה אחרים, ובתגובה הם יעריכו אותך יותר על הכנות והיושר שבך.

מעטים הם האנשים שמצהירים שהם אינם יודעים. בקש ממישהו שיגדיר עבורך מיהו "אדם טוב", איך להגיע לאושר, או מהי מטרת החיים, וקשה להאמין שהוא יודה, שמעולם לא חשב על כך קודם לכן!

היה גמיש בהחלטותיך. היה פתוח לשמוע כל עובדה חדשה ושמור על נכונות להשתנות, למד להעריך את עצותיהם של אחרים. אל תשחק "רולטה רוסית" בחיים שלך.

אינו שמח בהוראה – הדרך השלושים ושמונה לחכמה

 

  • לחיות משמעותו לצמוח. אם אינך מבצע החלטות, אתה לא מתקדם.

  • ההחלטה החשובה ביותר שאליה צריך להגיע היא: "בשביל מה אני חי?"

  • הגעה להחלטות תהפוך את חייך לאמיתיים.

  • בדוק את הדברים ביושר, ולא מתוך דעות קדומות. היה שופט, לא עורך דין!

  • לחיים נכונים ומלאי משמעות – אל תהסס להודות שאתה לא יודע. 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן