לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




דרך 45 –

דרך 45 – "שומע ומוסיף", הרחבת הרעיונות

בכל פעם בה אנו לומדים משהו חדש על החיים, נפתח את הרעיון, נביא אותו לתכליתו האמיתית ו... נחייה אותו.

מאת

Just released! Rabbi Noah Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

הפנייה להקדמה

 

מידע מגיע אלינו ממקורות שונים, אבל איך נוכל להפוך רעיון של מישהו אחר למשהו שלנו? מהי הנקודה שהופכת את הרעיון לחלק אינטגרלי מעצמנו?

שומע ומוסיף, הדרך הארבעים וחמש לחכמה, מלמדת אותנו, שלא מספיק לשמוע רעיון. אנחנו צריכים להקשיב היטב, לבנות אותו, להוסיף לו נקודות מבט חדשות משלנו, ללמוד את הרעיון, לבדוק ולתמצת את הרלוונטי לחיינו, לפתח אותו – ובעיקר... לחיות אותו.

בכל פעם בה נלמד דבר חכמה חדש, לא נכניס אותו ל"ארכיון", אלא נצעד אתו צעד נוסף קדימה – נבדוק את מקורו, מה המסקנה הנובעת ממנו? מה משמעותו? האם יש לו מקבילות רעיוניות? ובסופו של דבר – מה זה אומר לגבינו? רק אז יהפוך הרעיון לחלק בלתי נפרד מאתנו, כשמעצם התהליך, נגלה רבדים נפלאים של החיים.

מה שמענו?

זה קרה לכל אחד מאיתנו פעמים רבות בעבר – לאחר שנהנינו משמיעת רעיון חדש, פתאום קפצנו להשלכות אסוציאטיביות רחוקות יותר. איך זה קורה? אנחנו לא יכולים לתאר את התהליך בדיוק, אבל אין ספק שהוא מביא איתו הרגשה נהדרת – אנחנו מרגישים בפשטות, כיצד האופקים שלנו מתרחבים.

ארבעים ושמונה הדרכים אומרות: אל תחכה לרגע בו ההתעוררות תגיע מעצמה! נסה לגלות מהי נוסחת התהליך – קח כל רעיון צעד נוסף קדימה, פרוש אותו, ובדוק את היבטיו הרבים.

בני אדם נוטים להיות עצלנים. אנחנו יודעים שעלינו לבחון את הדברים לעומקם, ובכל זאת, לעתים קרובות אנחנו נדבקים להסברים שטחיים וחסרי עומק.

נילחם בנטייה "החפיפניקית" הזו. נתפוס מרחק משיטת "הראש הקטן".

נילחם בנטייה "החפיפניקית" הזו. נתפוס מרחק משיטת "הראש הקטן" – בכל פעם בה נשמע רעיון חדש, לא נעצור עד שנגיע לשורשו. לא נקנה רעיונות במכירות חיסול – נלמד לפרק אותם למרכיביהם; להגדיר כל חלק מהם, עד שנהיה משוכנעים שאנחנו מבינים אותם באופן מלא. נבקש הבהרות ואפילו נסכם את התהליך בכתב.

כעת, בדוק את הרעיון אודותיו קראת זה עתה. השלך אותו לגבי העתיד. נסה לעקוב אחר הרצף ההגיוני של הרעיון, על כל משמעויותיו ומקבילותיו. זה יאפשר לך לחשוף את עומקו המלא – וכן לגלות כל היבט שעלול להיות שגוי.

דוגמא לתהליך

בתור דוגמא ניקח את המצווה "ואהבת לרעך כמוך" (ויקרא יט, יח).

 

  1. הרעיון הבסיסי: עלינו לאהוב את הזולת.

  2. מה משמעות המלים: אם אנחנו מצווים לאהוב את הזולת, סימן שישנה הגדרה למלה "אהבה" – אם כך, מהי ההגדרה ל"אהבה"? אהבה משמעותה: "תחושת ההנאה שיש לנו, מהמעלות שאנו מוצאים בזולתנו". בכל אדם יש מעלות. "לאהוב" משמעותו, לסלוח לחסרונותיו ולהתמקד במעלותיו.

  3. מה זה אומר: אם א-לוהים הורה לנו לאהוב בני אדם, סימן שבני האדם מיסודם ראויים לאהבה. ואם יש לנו ספק לגבי זה – עובדה שלכל אחד יש לפחות שני בני אדם שאוהבים אותו – אביו ואמו. אם כן, סימן שניתן לאהוב אותו! אם קשה לנו לאהוב מישהו, נשאל את עצמנו: "אילו הייתי אמא/ אבא שלו, מה הייתי אוהב בו?" הדבר יחשוף מימד מדהים: כל בן אנוש הוא נפלא, ועלינו פשוט ללמוד לראות את זה!

  4. מכנה משותף: חייב להיות מכנה משותף לאהבת הזולת – מהו הדבר האהוב בבני אדם? זה צריך להיות משהו שמתאים לכל האנושות. והתשובה – כל בני האדם נבראו בצלם א-לוהים.

  5. הרחבת הרעיון: מכיוון שאנחנו מצווים לאהוב את הזולת, משמעות הדברים היא, שאהבה היא משהו שניתן לשלוט בו. זה באמת רעיון מדהים. אם רבים מאתנו הניחו עד כה, שהאהבה היא דבר נעים שקורה מעצמו, אבל אי אפשר "להכריח" בנאדם לאהוב מישהו אחר – באה היהדות ואומרת, שאהבת הזולת היא דבר שאנחנו חייבים לעשות. מה שמוביל אותנו לתהות: איפה אפשר ללמוד איך לאהוב בני אדם? מי יכול ללמד אותי את הסוד הזה?

  6. הקְבלה: אם א-לוהים מצווה עלינו לאהוב אחרים, משמעות הדברים היא, שהוא אוהב אותנו. איך אנחנו יודעים זאת? משום שכאשר אנחנו אוהבים מישהו, אנחנו רוצים שגם האחרים יאהבו אותו.

  7. השלכה: מהי אהבה אמיתית, האם זו רק "הרגשה"? חלק מאהבת הזולת, הוא להגן עליו מכל פגיעה. לכן "ואהבת לרעך כמוך", אומר גם להילחם למען זכויותיו של האדם, לפעול נגד אלימות וכד'. לעזור לאחרים, להגן עליהם, להיאבק עבורם...

  8. חשיבות הרעיון: נבחן את נקודת השיא של הרעיון – מה היה קורה אילו כל בני האדם היו מקבלים את הרעיון של "ואהבת לרעך כמוך"? העולם היה פועל מתוך סבלנות רבה יותר, סובלנות, הבנה, תקשורת נכונה, הערכה, אחדות וכו'. יש כאן עיקרון, אשר ביכולתו לשנות את פני ההיסטוריה! כשאנחנו אוהבים זה את זה, נהנים זה מזה ופועלים בצוותא, אנחנו רותמים את מלוא הפוטנציאל שביקום. האם נוכל לקלוט באיזו עוצמה מדובר כאן?!

  9. בדיקה: נתבונן לאחור על תקופת היוונים, הבבליים והמצריים אשר רצחו, שיעבדו והוקיעו בני אדם. בחינת ההיסטוריה מראה, שהייתה זו היהדות – עם הצהרתה החדשנית אודות אהבת האדם שנברא בצלם א-לוהים – שהביאה והעניקה את רעיונות זכויות האדם והצדק לעולם. היהודים אמרו: "כולנו נבראנו בצלמו של הא-ל, ולכן חייבים לאהוב את כל בני האדם." רעיון זה הצליח להיקלט, משום שהתורה העניקה כלים ספציפיים ומפורטים (המצוות), כיצד לתרגם את אותה אהבה הלכה למעשה, ובהדרגה, התקבל מסר זה על ידי כלל המין האנושי.

 

סכנת קריסה

שיטה זו של בדיקה והרחבה חשובה מאוד, אך יחד עם זאת טמונה בה גם סכנה גדולה. בכל פעם בה אנו עוברים תהליך של חשיבה הקשרית ואסוציאטיבית, עלינו להיות זהירים. נדמיין ילד שבונה מגדל, ומניח קוביות זו על גבי זו. אם הוא יבנה את שורת הקוביות הראשונה בזוית קלה – הכול יראה בסדר. השורה השלישית תחזיק מעמד אף היא. אבל בשורה החמש-עשרה, הקוביות כבר לא יעמדו כמו שצריך, וכל המבנה יקרוס.

נבדוק ונעקוב באופן מתמיד אחר מסקנותינו, על מנת שנוכל לתקן את השגיאות, כשהן עדיין מינוריות.

כך גם עם רעיונות. כשאנחנו בונים מסקנה על גבי מסקנה, מספיק שבאחד מן השלבים הראשונים תהיה לנו סטייה רעיונית קלה, כדי שכל המסקנות שנובעות ממנה יהיו שגויות יותר ויותר – ולבסוף נגיע למסקנה סופית הזויה ויתכן שאף מסוכנת!

נבדוק ונעקוב באופן מתמיד אחר מסקנותינו, על מנת שנוכל לתקן את השגיאות, כשהן עדיין מינוריות. נדון במסקנותינו עם אנשים אחרים. ניסוח הרעיונות וה"משא ומתן" שיבואו במהלך השיחה, יעזרו לנו לגלות רעיונות חדשים, שלא היינו מעלים בדעתנו באופן אחר.

רוץ עם הכדור

כשחכמים אומרים "שומע ומוסיף", הם לא מתכוונים לסתם שמיעה פסיבית באמצעות האוזניים. הכוונה ב"לשמוע" רעיון חדש, היא לקלוט את הרעיון, ברמה שתשפיע על האדם ותיכנס לתוך ליבו. רק כשהרעיון מגיע אל תוך הלב, אנחנו נכנסים לפעולה.

בכל פעם בה נשמע רעיון, נמשיך איתו מעט קדימה ונהפוך אותו למשהו ששייך לנו. ההעמקה והבחינה מעבירות את הרעיון למימד אחר, הופכות אותו למשהו שונה – משהו אמיתי, חי ונושם.

לעתים קרובות מידי, רעיונות מוצאים חן בעינינו, ואנחנו לא טורחים לעשות כלום לגביהם. זו הסיבה, לחוסר העקביות הרב שמצוי בעולמנו כיום. רעיונות נוגעים באנשים, במקום לחדור לתוכם. אל תעמוד שם סתם. רוץ עם הכדור. רדוף אחר המסקנות הסופיות. גלה את מסתורי החיים – במקום סתם לקטר עליהם.

אם נשאל מישהו: האם אתה צריך לאהוב את הזולת כמוך? בטח! אז האם עלינו לדאוג לאומות עניות בעולם? בטח!

אבל מייד אחר כך הוא יחזור הביתה ולא יעשה כלום בנידון...

נחשוף חשיבה שגויה

על פני השטח, רעיונות רבים נראים ככאלה שאינם מזיקים. ובכל זאת, הם עלולים להיות לא עקביים, בהתייחס לרעיונות אחרים שאותם אנחנו מקבלים כנכונים. בכך שנוסיף מימדים ונבדוק את ההשלכות, נוכל לחשוף בבירור תפישות שגויות.

לדוגמא, אנשים רבים מאמינים שאין דבר כזה "אמת מוחלטת". הם אומרים ש"כל אחד והאמת שלו".

בואו נבדוק את ההשלכות של רעיון זה: אם אין אמת ושקר מוחלטים, כיצד ניתן אפוא לדון את הרוצח ולהגיד שהוא רשע? על פי אילו סטנדרטים? אם אין מוסר מוחלט, כל שנוכל לעשות לרוצח הוא להחליט, שאנחנו לא אוהבים את מה שהוא עושה, אבל לא נוכל להגיד שהוא רשע.

אם כל המוסר סובייקטיבי, לעולם לא תוכל להתייחס לשום מצב כאל חוסר צדק.

ומה באשר למקרה, שבו הבן שלך חוזר מבית הספר ומתלונן שמישהו הרביץ לו בחצר? אם כל המוסר סובייקטיבי, לעולם לא תוכל להתייחס לשום מצב כאל חוסר צדק. עבור הטיפוס האלים, הכאה של ילדים קטנים, היא חלק ממערכת המוסר הפנימית שלו. אז כיצד נוכל לגנות זאת?

מגוחך? כמובן! זו הסיבה, שחייבים להתקדם עם הרעיונות עד להשלכותיהם ההגיוניות. כך נוכל לראות, כיצד רעיון אחד עומד בסתירה לרעיון אחר, אשר בו אנחנו מאמינים. ואז, נוכל לבחון אילו מרעיונותינו אמיתיים, ואילו מהם שקריים.

תרגולת יומיומית

בסופו של כל יום, חשוב, מה למדת היום? קראת משהו, יצאת לסיור, ישבת בפגישה. המון הארות מהותיות עשויות להבליח בתוכנו במשך היום, אולם, הן לעולם לא ישולבו בחיינו אם לא נעצור לסקור אותן, לבדוק, לנתח ... ולהפוך אותן לחלק מאיתנו.

הגדר מה ראית. ואז התחל בבדיקה – הרחבות, נגזרות, מסקנות, השלכות, תוצאות.... זה הזמן, שבו תוכל לקטוף את פירות התנסויותיך בחיים – אל תניח לעצמך לשקוע בפסיביות מוחית – בוא, תתחיל לחיות!

שומע ומוסיף – הדרך הארבעים וחמש לחכמה

 

  • כשאנו לומדים מושג חדש, נפרוש אותו על מנת לגלות מהם מרכיביו. ננתח את הדברים – אם א' הוא אמת, אז גם ב' יכול להיות אמת.

  • הוספת רובדי ההבנה, היא חלק בלתי נפרד מהיכולת האנושית המיוחדת, של "הבחירה החופשית".

  • אם הנחנו הנחת יסוד שגויה, נוכל לגלות אותה בבירור, על ידי פיתוח הרעיון כמה צעדים קדימה.

  • כל דבר שאנחנו שומעים אינו בעל ערך, עד שנהפוך אותו לשלנו. 

Just released! Rabbi Noach Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

9/7/2005

מאמר 45 מתוך 50 בסדרת 48 הדרכים לחכמה

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 4 תגובות ב-4 דיונים

(4) ינון, 22/1/2015 08:35

תודה!

תודה לך כבוד הרב על חכמתך ומתיקותך הנוזלת מתוך מאמרך!

(3) טלי, 30/10/2005 23:31

ישר כוח

אהבתי ...אני פעם ראשונה כאן...ובטח לא אחרונה..

(2) אפרים, 2/8/2005 00:47

בצלם נבראת...

הבעיה המרכזית היא: שהאדם אשר נברא בבראשית פרק א' האדם הרוחני - ללא גוף וללא צורה - הוא זה שנברא בצלם, האדם בבראשית פרק ב', הוא כבר אדם החומר, וזה לא בצלם נברא.

(1) אסף נחשון, 12/7/2005 05:28

מאמר מעניין..

הכי קשה ליישום מבחינתי לפחות היא הדרך של ההקבלה.. אבל קשה זה מאתגר. (: תודה על המאמר, ויום נפלא..

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub