לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




דרך 48 –

דרך 48 – "המחכים את רבו", עזור למורה שלך להתקדם

אל תבלע כל מה שאומרים לך. בדוק! שאל שאלות! בחן בעצמך האם זה הגיוני!

מאת

Just released! Rabbi Noah Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

הפנייה להקדמה

אין זה מקרי, שאנשי המכירות הם פיקחים ומפולפלים. כל קונה מביא איתו מלאי חדש של שאלות – ההופכות את איש המכירות לפיקח יותר מפעם לפעם.

גם מורים הם 'אנשי מכירות' – הם מנסים לשווק רעיונות. מעוניין לקנות?

כשאתה לומד משהו חדש, בדוק: האם הדברים נשמעים הגיוניים? האם הרעיון אמיתי או לא? חפש את החורים במארג.

כשאנו שואלים שאלות מאתגרות, שמאלצות את המורה למקד יותר את עמדתו ולהבהיר אותה, אנחנו בעצם מחדדים את חשיבתו. כפי שאומר אחד מגדולי חכמינו ז"ל: "מכל מלמדי השכלתי ומתלמידי יותר מכולם" – עיקר החכמה שרכשתי, הגיע אלי דווקא בזכות תלמידי.

המחכים את רבו, הוא זה שהופך את המורה שלו לחכם יותר. בעוד שהדרך העשירית מלמדת אותנו על הצורך לבחור במורה המתאים, מלמדת אותנו הדרך הארבעים ושמונה, שבחירת המורה, היא רק הצעד הראשון – על מנת להשיג את הלימוד האיכותי ביותר מן המורים שלנו, עלינו לחדד ולהחכים אותם...

בדוק בטרם תבלע

חכמי התלמוד היו נוהגים לשרבב מידי פעם טעויות מהותיות אל תוך השיעורים שמסרו, כדי לשמור על ערנותם של תלמידיהם. הרב היה שואל את תלמידיו: אתם מבינים? האם זה נשמע לכם הגיוני? ואוי ואבוי לתלמיד שאמר "כן!"

בכל פעם בה אנו מציבים קושיה בפני הורה או מורה, עלינו לעשות זאת בכבוד.

הרב עשה זאת בשביל לבדוק, האם התלמידים שלו "חושבים" באמת, או סתם "בולעים" כל מה שאומרים להם. מורה טוב רוצה שהתלמידים שלו יהיו מבקרים חריפים... מי צריך חדר מלא ברובוטים, תוכים או מכשירי הקלטה?

מובן שבכל פעם בה אנו מציבים קושיה בפני הורה או מורה, עלינו לעשות זאת בכבוד. צריך לעדן את הביקורת בביטויים כגון: "סליחה, אבל אני לא מבין את הדרך בה הגעת למסקנה הזאת. לפי מה שהבנתי מדבריך, נראה לי שיש כאן טעות."

אבל אל תחשוש לשאול. אם המורה שלך אומר את האמת, הוא ישמח בתלמידים ערניים וביקורתיים.

תן סיכוי

היבט נוסף של "המחכים את רבו", הוא להפוך את המורה לחכם בעינינו – להוקיר אותו כאדם חכם. בשביל שנוכל לקבל וללמוד מהמורה, אנו חייבים לכבד את דבריו ולהתייחס אליהם ברצינות. אחרת, זה לא יעבוד. צריך להכיר בעובדה שיש לו מה לומר. יש הוכחות ליכולת שלו. ואנו צריכים לתת בו אמון בהתאם.

לעולם לא נבטל בזלזול את דבריו של המורה ונקרא להם 'מגוחכים'. נתייחס לנקודת המבט שלו גם אם תהיה לנו הרגשה ש"זה בלתי אפשרי, יש כאן טעות, אני יודע טוב יותר...". לא נבטל הכול במחי יד. ניתן לו הזדמנות נוספת להסביר את דבריו, ואז נחשוב שוב.

אבל, מתעוררת השאלה, ומה אם המורה טועה באמת?! אם זו המסקנה אליה נגיע בסופו של דבר, אז זה הזמן לדבר. אבל רק לאחר בדיקה וניתוח מדוקדקים של דבריו. אין טעם להתנגד סתם כך: "משהו לא נשמע לי טוב".

המורה שלך אומר שאפשר להגדיר את המלה "אהבה". האם יש בעיה בלהגדיר אהבה?

לדוגמא: המורה שלך אומר שאפשר להגדיר את המלה "אהבה". האם יש בעיה בלהגדיר אהבה? אולי אתה לא אוהב לכבול מלה כזאת להגדרה? או אולי אתה פשוט לא מאמין שאפשר להגדיר רגשות?

לאחר שבררת מה הנקודה שמציקה לך, תוכל להמשיך הלאה ולהציג את השאלה: "איך אתה יכול להגדיר רגשות?" (התשובה היא, שאנחנו לא מגדירים את הרגש, אלא את הגורם שמעורר רגש זה).

לא כל כך חשוב אם בסופו של דבר תסיימו את הויכוח בהסכמה, עצם פעולת הבדיקה של דברי המורה, תביא בעקבותיה צמיחה ניכרת.

שורש ההתנגדות

אחת מאבני הנגף הגדולות ביותר בדרך לרכישת החכמה, היא הקשבה אמיתית לזולת, בו בזמן שאנו בעצם קשורים רגשית לעמדתנו.

נבחן את עצמנו. מתי אנחנו רוצים להתרחק מדעותיהם של אחרים. יתכן שהתחושה נובעת מהרצון שלנו להגנה עצמית (משום שאנחנו לא לגמרי בטוחים בעצמנו); או אולי יש כאן פשוט עצלות לחשוב; או פחד מההשלכות של הדברים; או סתם דעות קדומות שמושרשות עמוק בליבנו...?

בחן מה מפריע לך באופן אישי. אתר את הנקודה, ושים אותה על השולחן. זהה איפה בדיוק הרעיון לא מתאים לדעה הקדומה שלך, במה זה עומד להתנגש עם הבנתך הקודמת ובמה זה יפריע לנטייה הטבעית שלך או לרצונך האישי.

מתי הכי חשוב להקשיב לנקודת המבט של המורה? כשאנחנו לא מסכימים איתו!

לא משנה מאיזה רקע הגענו, לכל אדם יש "פרה קדושה". אם אתה סיני – הקומוניזם עשוי להיות קדוש בעיניך. אם אתה אמריקאי, יהיה זה הקפיטליזם. ואם אתה קיבוצניק, יהיה זה הסוציאליזם.

מתי הכי חשוב להקשיב לנקודת המבט של המורה? כשאנחנו לא מסכימים איתו! דווקא הדבר אותו אנו דוחים, אליו אנו נצרכים ביותר. אם אתה מוצא את עצמך מנפנף או מבטל את דבריו של המורה כלאחר יד, אז סביר להניח שהוא "דרך לך על יבלת". זה המקום בו מצוי הפתח לצמיחה אישית. זה המקום בו צריך להשקיע את מלוא תשומת הלב.

שכבות על גבי שכבות

חשוב וחשוב בשנית על דבריו של המורה. זה עובד מצוין כשאתה לא מבין לגמרי מה הוא אומר, או כשאתה לא מסכים איתו. אבל גם כשאתה כן מסכים, אל תטעה להאמין שקלטת את המסר במלואו.

ככל שנעמיק, נגלה כמה שכבות עוד ממתינות להיחשף!

אפילו כשמשהו נראה לנו מוזר, ננסה להביט בו באור שונה. פעמים רבות להפתעתנו, נגלה אספקטים חדשים שפסחנו עליהם קודם לכן. זמן רב יכול לעבור עד שנצליח להבין רעיון בשלמותו.

החכמה היא דבר עמוק. אנו עלולים לחשוב שהבנו מייד, אבל ככל שיחלוף הזמן, נצבור ניסיון חיים רב יותר, ונתחיל לחשוף את הרבדים הטמונים מתחת למילים. ישנם אלפי אספקטים שונים שלא חשבנו עליהם. לכן עלינו להמשיך ולחפור. וככל שנעמיק, נגלה כמה שכבות עוד ממתינות להיחשף!

הצד השני של המטבע

נרחיב את הבנתנו לגבי כל רעיון שהוא, בכך שנתבונן בו מבעד למשקפיו של השני. ננסה להיכנס לנעליים שלו ולשדר על אותו גל. נבדוק מאין הוא בא, וגם במקרים בהם אנו משוכנעים לחלוטין שהצדק עמנו, לא נבטל את דבריו ונמשיך הלאה, אלא נלמד לשחק את עורך הדין של הצד השני.

הכרח את עצמך למצוא 10 סיבות שיצדיקו את נקודת המבט של השני. אפילו אם הוא טועה, ברור שעדיין קיימות סיבות, הגורמות לו להאמין במה שהוא מאמין.

הדמיה היא שיטה נהדרת לגישור פערים, במיוחד אם הצדדים מתוחים ומוטרדים מבחינה רגשית.

השתמש בטכניקה הזאת בכל פעם בה אתה נכנס לויכוח. הדמיה היא שיטה נהדרת לגישור פערים, במיוחד אם הצדדים מתוחים ומוטרדים מבחינה רגשית. אתה יכול לומר: "תראה, אני באמת רוצה להבין מה שאתה אומר. אז הנה 10 סיבות שמצאתי, שיכולות להצדיק את דבריך. אכפת לך לנסות ולמצוא 10 סיבות להצדיק אותי?"

אף ויכוח לא יוכל לשרוד בנסיבות כאלה.

מה הדבר הכי גרוע שעלול לצאת מכל זה? שלמרות הכל לא תגיעו להסכמה, אבל לכל הפחות תבינו אחד את השני. או, אולי דבר גרוע יותר – תגלו שהשני צדק ותקבלו את דעתו!

לטפל בעניינים החשובים

נשליך את הטכניקה של "להסתכל דרך המשקפיים של השני", לכל העניינים החשובים בחיים. לדוגמא: אם למשל אדם מחליט להתחתן עם אישה שאינה יהודיה, לפני שהוא עושה זאת, עליו למצוא 10 סיבות, מדוע עליו דווקא להישאר נאמן ליהדותו. אל תפטור את היהדות בהתבסס על ניסיונך מה"בר מצווה". העם היהודי תרם את הבסיס המוסרי לציוויליזציה המערבית המודרנית, ושגשג על אף כל הנסיבות. זוהי ירושה ששווה בדיקה.

בדומה, לפני שאתה מסלק את הא-ל מחייך, תן 10 סיבות מדוע חשוב שתהיה לנו מערכת יחסים עם א-לוהים. הוא זה שברא אותנו, הוא זה שמלמד אותנו. תן לו סיכוי.

האם ישנם דברים שאתה לא מבין בחיים? סבל? חוסר צדק? מובן, שאל את השאלות! אבל נסה לראות זאת מנקודת המבט של הא-ל. זה לא הגיוני לנטור לו טינה. האם ישנן הוכחות לקיומו? בדוק וברר.

הדרך הארבעים ושמונה לחכמה – המחכים את רבו

 

  • כשאחד מלמד, שניים לומדים.

  •  

  • בכדי להבין היטב את השיעור, עליך לשאול שאלות.

  •  

  • גם אם אינך מבין רעיון, שקול היטב את מעלותיו.

  •  

  • תן אמון במורה – הוא לא יאמר סתם דברי שטות.

  •   

  • רעיונות מציקים, הם ההזדמנות הטובה ביותר לצמוח.

  •    

  • ככל שהתלמיד חכם יותר, כך יחכים גם המורה.

Just released! Rabbi Noach Weinberg’s 48 Ways to Wisdom. Click here to order.

20/8/2005

מאמר 48 מתוך 50 בסדרת 48 הדרכים לחכמה

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) ינון, 11/12/2014 09:09

מעולה

אך מי יתן לנו תמורתו....

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub