לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




קורס מזורז בהיסטוריה יהודית, פרק 21: כיבוש אשור

קורס מזורז בהיסטוריה יהודית, פרק 21: כיבוש אשור

מלכות אשור, הכובשת את ממלכת ישראל הצפונית, מפעילה שיטה חדשה לטיפול בעם כבוש: הגליה.

מאת

עם היחלשותו הרוחנית והצבאית של עם ישראל בממלכה הצפונית, אשור הולכת ומתחזקת. אשור דאז החולשת על אזורי סוריה, עיראק ותורכיה, בונה בהתמדה אימפריה. עדויות לאותה אימפריה ניתן למצוא במוזיאון הבריטי בלונדון, המציג עתיקות אשוריות ששרדו מאותה תקופה – אבן "המשי", המתארת את יהוא, מלך ישראל בהביאו מנחה אל שלמנאסר השלישי מלך אשור, תבליט המתאר את המצור על העיר הישראלית לכיש ועוד.

מערכת התיארוך

התאריכים הנקובים במוזיאון הבריטי (ובמוזיאונים נוספים המציגים עתיקות מהמזרח התיכון) אינם עולים בקנה אחד עם התיארוך היהודי, עליו אנו מתבססים בסדרה זו. בין מערכת התיארוך היהודית לנוצרית, קיימים פערים המגיעים עד 150 שנה בתקופות אשור ובבל, אך הפער הזה נעלם בתקופה הרומית (שנת 1 לספירת הנוצרים). מדוע?

הסבר מפורט על הכרונולוגיות השונות של העולם העתיק, אינו בתחום של קורס קצר בהיסטוריה כגון זה. ובכל זאת נסביר בקצרה את מערכות התיארוך העיקריות, עליהן נשענים היסטוריונים בני זמננו.

מערכת התיארוך היהודי לקוחה בעיקר מספר בשם "סדר עולם רבה", המיוחס לרב יוסף בן חלפתא, בן המאה השניה לספירה. המקורות לתאריכים בספרו מצויים במסורת חז"ל כפי שמתועד בתלמוד ובתנ"ך.

חשוב גם לזכור, שהתיארוך היהודי, מאז ראשיתו לפני כששת אלפים שנה, התבסס תמיד על תופעות אסטרונומיות מוחלטות ומדויקות מאוד: תנועת הירח סביב כדור הארץ (חדשים) ותנועת כדור הארץ סביב השמש (שנים). שילוב בין מסורת רציפה של התנ"ך למערכת אסטרונומית מדויקת של הזמן, מעניק לתיארוך היהודי מידה רבה של דיוק, בפרט בנוגע למאורעות המרכזיים בהיסטוריה היהודית.

בניגוד למה שהייתם חושבים, הכרונולוגיה בה משתמשים היסטוריונים בני זמננו אינה מדויקת ואפילו רחוקה מכך. רק במאה העשרים, נתקבל בעולם לוח שנה אוניברסלי – הלוח הנוצרי (הנקרא גם הלוח הגרגוריאני). אך כשממשיכים ללכת אחורה בזמן, מצב הלוח נעשה כאוטי. תיעוד היסטורי מדויק כמעט ולא היה קיים, וכל אימפריה השתמשה בלוח שנה משלה, שלרוב התבסס על קריטריונים שונים בתכלית. ללא מסורת היסטורית רציפה וללא שיטה מקובלת אחידה לחישוב הזמן, אין מקביל בעולם ל"סדר עולם רבה" ולמערכת היהודית לחישובי הלוח כפי שנמסרה מימי קדם.

אם כן, איך הגיעו לכרונולוגיה הנפוצה כיום אצל ההיסטוריונים?

אם כן, איך הגיעו לכרונולוגיה הנפוצה כיום אצל ההיסטוריונים?

ההיסטוריונים בסוף המאה התשע עשרה ובתחילת המאה העשרים הלכו אחורה בזמן וניסו ליצור רצף במאורעות. עיקר התבססותם הייתה על התיעוד ההיסטורי הדל ששרד מרומא, יוון, מסופוטמיה ומצרים העתיקות, תוך השוואה לממצאים ארכיאולוגים ותיארוך בשיטת הפחמן הרדיואקטיבי.

כיוון שקיים טווח של שגיאה בשיטות הנ"ל ותחום רב ניתן לפרשנות, התעוררו מחלוקות כבדות בין מומחים שונים הנמשכות עד היום. לכן, את הכרונולוגיות אשר עליהן מסתמכים ההיסטוריונים בני זמננו, ניתן להגדיר גם... כניחושים מלומדים.

מכיוון שסידרה זו מציגה את המבט היהודי המסורתי, ומכיוון שלכרונולוגיה היהודית טיעונים חזקים יותר לדיוק היסטורי, בחרנו להשתמש בתאריכים על פי המסורת היהודית. כיום, ישנם מספר מומחים ידועים הקוראים תגר על הכרונולוגיה המודרנית ואפילו מנסים להתאים אותה לכרונולוגיה היהודית. עליהם נמנה פיטר ג'יימס הבריטי שכותב:

"על ידי תיארוך מחדש של תחילת תקופת הברזל בארץ ישראל, לסוף המאה העשירית לפני הספירה, במקום בתחילת המאה השתים עשרה, פרשנות חדשה לגמרי עולה על הארכיאולוגיה של ישראל: פרשנות המשתלבת באופן מושלם עם התיעוד התנ"כי."

הממלכה הצפונית נופלת

במאה השישית לפני הספירה, תגלת פלסר השלישי, מלך אשור, מביא את אשור לרמה של אימפריה. הוא גם מעניק תחיה מחודשת לשיטת הטיפול בעמים הכבושים – הגליה מאסיבית.

כדי ליצור מצב של 'שקט תעשייתי' בארצות הכבושות, אשור מעבירה את האוכלוסייה המקומית מארצה לארץ אחרת, ולהפך. עד שהגולים מבינים מה נעשה אתם, עשרות שנים חולפות, וכבר אין טעם למרוד. החל משנת 575 לפני הספירה לערך, כדרך להשקיט את הממלכה הצפונית, תגלת פלסר כובש את נחלת השבטים זבולון ונפתלי, ומגלה את התושבים. לאחר מכן, שלמנאסר החמישי כובש את נחלת ראובן, גד ומנשה ומגלה גם אותם.

לבסוף, בשנת 556 לפני הספירה, אחד המלכים הגדולים של אשור, סרגון השני, משלים את מה שהתחילו קודמיו, וצפון הארץ כולו מאבד את זהותו היהודית.

"לכד מלך אשור את שומרון ויגל את ישראל אשורה וישב אותם בחלח ובחבור נהר גוזן וערי מדי. ויהי כי חטאו בני ישראל לה' אלוקיהם... וייראו אלוהים אחרים. וילכו בחוקות הגויים..." (מלכים ב, יז:ו-ח)

מי הובא לארץ במקום עם ישראל לאחר הוצאתם לגלות?

מי הובא לארץ במקום עם ישראל לאחר הוצאתם לגלות?

אשור מביאה קבוצת אנשים, שעם הזמן מכונה בשם "שומרונים", כיוון שמקום מגוריהם נקבע בשומרון. השומרונים מאמצים את היהדות באופן חלקי בלבד וזו גם הסיבה, שהם לא התקבלו מעולם לעם ישראל. עובדה זו הולידה אצלם לא מעט התמרמרות, ולמרות שאנשים רבים מכירים את הסיפור של "השומרוני הטוב" מהכתובים הנוצריים, בכל זאת, בתודעה ובהיסטוריה היהודית, השומרונים נחשבים לגורם שלילי בעלי היסטוריה ארוכה של שנאה כלפינו. כיום, נותרו רק כ-600 שומרונים ומרכז הפולחן שלהם נמצא על הר גריזים הסמוך לעיר שכם.

השבטים האבודים

בינתיים, החלק הצפוני של עם ישראל התפזר על פני האימפריה האשורית. מה עלה בגורלם של עשרת השבטים? הם התבוללו והפכו להיות "עשרת השבטים האבודים".

קיימים אנשים ברחבי העולם ובמיוחד במזרח הרחוק, הטוענים שהנם צאצאים של עשרת השבטים האבודים. ד"ר טוטור פארפיי, פרופסור להיסטוריה באוניברסיטת קולג' בלונדון, מתמחה במעקב אחר השבטים האבודים. ספרו "השער השלוש עשרה" עוסק בתופעה זו ומביא את תוצאות מחקריו לגבי אלו הטוענים לייחוס יהודי.

מדהים הדבר כמה אנשים, אשר מרביתם אינם מכירים כלל את היהדות, טוענים לייחוס יהודי. למשל, הפתנים – מוסלמים קנאים המתגוררים בצפון אפגניסטן ופקיסטן ומונים כחמישה מליון בני אדם, טוענים, שחלק מהם צאצאים מעשרת השבטים.

ישנו מדרש האומר, שעשרת השבטים נמצאים "מעבר לנהר הסמבטיון".

ישנו מדרש האומר, שעשרת השבטים נמצאים "מעבר לנהר הסמבטיון", שאינו עביר כלל, נהר הגועש כל השבוע בחול ואבנים ובשבת נח מזעמו. נהר כזה אינו קיים במציאות כמובן, וכוונת המשל היא, שהשבטים אינם יכולים לשוב, לפחות לעת עתה.

קיימת מסורת לפיה, באחרית הימים כל היהודים האבודים ישובו. הגאון מווילנא אמר, שאנשים מבין הגויים המתגיירים ומצטרפים ליהדות, הם בעצם נשמות ישראליות המחפשות את דרכן בחזרה לעם ישראל.

אך בינתיים עשרת השבטים אבדו לבלי שוב.

לאחר הגליית הממלכה הישראלית הצפונית, אשור פונה לכיוון דרום, אל עבר ממלכת יהודה. אך הפעם יתברר שהעסק לא כל כך פשוט, וזאת בשל העובדה, שהאויבים הגדולים ביותר של אשור – בבל, מעורבים בעניין.

7/8/2004

מאמר 48 מתוך 68 בסדרת Jewish History (Hebrew)

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 6 תגובות ב-6 דיונים

(6) פכלר נועם, 18/6/2010 09:21

נראה מעניין

ממעט עיון בנושא, נראה שיש דברים בגו...אפשר לקבל סימוכין? הפניות לקיצורים ברשת?

(5) אנונימי, 2/8/2008 14:23

דיקו בתאריכים

בית המקדש נחרב ב587 לפני הספירה . התקופה ,תקופת בבל .ולא אשור

(4) אורי יהודה, 2/7/2008 12:44

השומרונים

אני מחזק את ידיהם של המגיבים לפני שהשומרונים היו תמיד חלק מעם ישראל. הכתב שלהם הוא עדיין הכתב העברי העתיק וחוקרים רבים סבורים כיום שרוב השומרונים הם מבני ישראל שנשארו בארץ.

(3) אנונימי, 21/3/2005 02:06

השומרונים

הוויכוח בנוגע לשומרונים לא התחיל אתמול. רק לציין כמה הערות בנוגע לנאמר:
האשורים ערכו החלפת אוכלוסין וזו עובדה היסטורית מוגמרת. זה לא סותר את העובדה שהיו שרידים מעשרת השבטים שנשארו או שחזרו כפי שאכן מוזכר בתנ"ך שלפי בקשת הגויים שהוגלו מארצם לשומרון ביקשו שחלק מתושבי הארץ יחזרו וילמדו אותם את "משפט אלקי הארץ". אז אכן יש לומר שיש בין השומרונים מעשרת השבטים מאפרים מנשה ולוי.

נאמנות למדינת ישראל היא יפה מאד אך אינה קובעת ביהדות, וכי איך תהיה מדינה שעדיין לא בת 60 קובעת לגבי משהו שהולך יותר מ-3000 שנה? אפשר להיות גוי נאמן למדינה ויהודי שאינו נאמן. לא במשך כל השנים השומרונים היו חברים טובים. בתקופת שיבת מיון ואף בימי אלכסנדר מוקדון וגם אחר כך לאחר החורבן הם עשו לנו צרות מכאן ועד הודעה חדשה. ושוב, זה לא ממש מעלה או מוריד כי גם מלכות ישראל ויהודה הציקו אחת לשניה. לא זו הסיבה שהשומרונים הורחקו מהעם היהודי.
אמנם כל מצווה שהחזיקו בה השומרונים דיקדקו יותר מישראל ולכן ל"כותי" היה מעמד ביניים בין גוי לישראל עם דינים מוסיימים ששמים אותם יותר מישראל עם הארץ (כגון מעשרות, משום שכל מצווה וכו'). כל זאת, עד שבתקופת התלמוד מצאו במקדש שלהם בהר גריזים פסל של יונה והבינו שיש עדיין שרידים אליליים ממש מהתקופה האשורית ומרגע זה הם נעשו כגויים גמורים. מן הסתם היום אין שם לא פסל וכנראה הם מאמינים באל אחד בדיוק כמו היהודים והמוסלמים אך שינוי מעמדם יצטרך לחכות להקמת סנהדרין. וכי למה שיהיו שונים שמכל שאר צאצאי עשרת השבטים שרובם ככולם היום מוסלמים ונוצרים וצריכים לעבור תהליך גיור כמו כל גוי? היהדות המסורתית כלל לא פוסלת את אפשרותם של השומרונים להיות מצאצאי עשרת השבטים שנטמעו ביחד עם אומות שהובאו ליישב את שומרון הכבושה ובכך הם בדיוק כמו שאר עשרת השבטים!

הר גריזים אכן מוזכר בתורה. בהקשר אחד בלבד - טקס קבלת תורה (ברכות וקללות) שהיה מיד עם הכניסה לארץ (יהושוע ח). הר גריזים זה הר שעמדו עליו השבטים העדים לברכות ועל הר עיבל השבטים העדים לקללות (דברים כ"ז). הר גריזים בכלל לא מוזכר כבית אל בשום אופן. ירושלים לא מוזכרת בשם ירושלים (אלא בשם "יראה" ו"שלם" ו"הר המוריה"). אכן יש לשים לב. באותו טקס נבנה מזבח על הר עיבל ולא על הר גריזים. בתורה מוזכר "אשר יבחר ה' אלקיך בו" וזה בלי קשר לטקס (האחד בדברים י"ז והשני בדברים י"א). לא מוזכר הר גריזים כמקום אשר בחר ה'. יתרה מזאת, המשכן בכל שנות נידודיו מעולם לא הוקם בהר גריזים! הוא הוקם במדבר בימי משה, היה בגלגל עם הכניסה לארץ, ואחר כך עבר לשילה שם נשאר עד ימי שמואל הנביא ואחר כך בנוב וגבעון ומשם ירושלימה בימי דוד (משנה זבחים פרק י"ד). מסתבר שמלבד שישה שבטים בימי יהושוע ויותם בן ירובעל בימי השופטים (שופטים ט) לא היה שום דבר בהר גריזים - לא מזבח לא ארון לא משכן ולא מקדש! וכל זאת לפני שהשומרונים הופיעו כקבוצה נפרדת.

הם מאמינים בתורה? גם מוסלמים ונוצרים מאמינים! הם מעשרת השבטים? למה לא? יש המון קבוצות בעולם שהם כנראה כן וסביר להניח שהשומרונים גם! הם זה אומר שאנחנו מחוייבים לקבל אותם כחלק מעם ישראל כיום סתם כך? לא!!! כל אחד מעשרת השבטים, בעקבות הניתוק של 2700 שנה צריך לעבור גיור (וכפי שהוזכר, עם השומרונים זה כנראה הכי פחות בעיה). האם זה אומר שאנחנו צריכים לשנוא אותם? שטויות במיץ עגבניות!

קיומם של השומרונים, של בני המנשה, הפלאשמורה, הפתאנים ועוד המון קבוצות שסביר מאוד להניח (מי יותר ומי פחות) שהם מעשרת השבטים אינם משנים את העובדה שעם ישראל, ב2700 שנים האחרונות היה מורכב בעיקר מיהודה ובנימין וחצי מלוי ועשרה שבטים אבדו! הוספתי בעיקר כי אנחנו יודעים שחלק מעשרת השבטים חזרו וכן שחלק כלל לא גלו והם פשוט מיעוט שנבלע בתוך שבט יהודה, בממלכה השכנה ששרדה את אשור.

מתי יחזרו עשרת השבטים לקיומם העצמאי ונחזור להיות כמו שצריך עם של 12 שבטים - בזמן הגאולה, בימות המשיח. אין ספק שהתהליך כבר התחיל אך עד שיבוא המשיח ויברר בנבואה מי מאיזה שבט (רמב"ם סוף הלכות מלכים) ותקום סנהדרין, אנחנו לא יכולים אלא להמשיך עם מה שנשאר לנו מימי חורבן בית שני וכל הרוצה להצטרף לעם ישראל באופן רשמי יצטרך לעבור גיור כמקובל. עד אז, נחיה בשקט ובשלום אחד עם השני.

"כה אמר ה' אלקים הנה אני לקח את-בני ישראל מבים הגוים אשר הלכו-שם וקבצתי אותם מסביב והבאתי אותם אל-אדמתם ועשיתי אתם לגוי אחד בארץ בהרי ישראל... ועבדי דוד מלך עליהם ורועה אחד יהיה לכלם ובמשפטי ילכו וחקותי ישמרו ועשו אותם"

(2) דוד, 22/1/2005 10:49

שומרונים

כבוד הרב,איך אפשר לעוות ההסטוריה בצורה חמורה כל כך,נא צא ולמד העדה השומרונית לא הובאה לצפון הארץ במקום עשרת השבטים שהוגלו.אבקשך לאחר בדיקה ולמידה מעמיקים לתקן את הכתוב על מנת שלמאמריך יהיה תוקף ואמינות הראוים. איני שומרוני, יהודי כשר אנוכי שמצפה מרב בישראל למידת היושר והאמינות הראויה לרב.בתודה דוד

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub