לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

ח' עד י"ד בכסלו

מאת

ט' בכסלו תרע"ה (1914)

בזמן מלחמת העולם הראשונה מצב היהודים בארץ ישראל תחת השלטון הטורקי היה גרוע מאוד. המחסור היה חמור כל כך עד שסכנת רעב של ממש ריחפה על ראשם של רבים מתושבי ירושלים.

הנרי מרגנטאו, שגריר ארצות הברית באימפריה העותמאנית, ממוצא יהודי, שהכיר את המצב הקשה מקרוב, פנה למספר יהודים בארצות הברית בבקשת עזרה. הם גייסו 50,000 דולר שנשלחו לארץ ישראל והצילו את הקהילה המקומית. המנגנון של גיוס כספים הפך לבסיס של ארגון הג'וינט. ב- ט' כסלו תרע"ה (1914) נוסד ארגון הג'וינט במטרה להציל ולסייע ליהודים הנמצאים תחת איום.

לאחר מלחמת העולם הראשונה המשיך הג'וינט לעזור ליהודים ברחבי העולם, ובתחילת מלחמת העולם השניה סייע למאות אלפי יהודים לצאת מגרמניה ואוסטריה. הארגון סייע לפליטים רבים ברחבי העולם, ולאחר המלחמה הוקמו מחנות עקורים בעבור הניצולים ממחנות המוות.

הג'וינט סייע ליהודים לעלות לארץ עוד קודם להקמת המדינה, ולאחר תש"ח (1948) ארגן הג'וינט עליות רבות של יהודים מרחבי העולם.

* * *

ב-י"ב בכסלו של"ד נפטר רבי שלמה לוריא, המהרש"ל.

הוא היה אחד מגדולי החכמים וממנהיגי יהדות אשכנז בדורו, והרבה מפסיקותיו ההלכתיות מובאות בספרות ההלכה עד ימינו. לצד גדלותו התורנית, ולעיתים החריפות של ניסוחיו, הוא היה בעל מידות תרומיות ונהג להזמין לביתו באופן קבוע אדם שיוכיח אותו על מעשיו, כדי שיחזור בתשובה וישפר את מעשיו. ספרו הידוע על התלמוד נקרא: ים של שלמה, בו ביאר את דרכו בניתוח סוגיות התלמוד.

*  * *

י"ב בכסלו תש"א (1940)

סלבדור (מושיע בלאדינו), היתה ספינת מעפילים.

היא יצאה מבולגריה בדרכה לארץ ישראל כשעל סיפונה 352 מעפילים.

הספינה שהיתה במצב רעוע וללא אמצעי בטיחות בסיסיים, יצאה לדרכה למרות התנגדות הנהלת הנמל בבולגריה, מכיון שהמשטרה הבולגרית הכריחו אותם לאשר את היציאה, לאחר שהעמיסו עליה פליטים רבים מעל המותר. למרות שסוכם שספינת גרר תגרור את הספינה עד לנמל איסטנבול, בפועל נגררה הספינה עד מרחק של כמה עשרות קילומטרים מהבוספורוס, ושם הושארה ללא מנוע ותנאי רוח.

לאחר יומיים היא נגררה לנמל איסטנבול על ידי ספינת גרר טורקית, אך לאחר חמישה ימים, נגררה לים השיש על ידי ספינת משמר החופים הטורקי. באותו לילה פרצה סופה עזה שלוותה בגשמים, שלגים ורוחות חזקות. הקברניט ניסה לשוב לנמל איסטנבול אך ללא מנוע לא הצליח להתקדם הרבה.

הספינה עלתה על שרטון ב- י"ב כסלו תש"א (1940), והספינה התפרקה. 238 מעפילים, מתוכם 66 ילדים מתו, חלקם מטביעה וחלקם מהיפותרמיה, ורק חלק קטן ניצלו.

עד היום מכונה שם מקום טביעת הספינה על ידי המקומיים כ"מפרץ היהודים". 


(בתמונה: קבר האחים צילום: אביתר קלופשטוק.)

11/12/2016

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub