לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

השבוע בהיסטוריה של עם ישראל

ט"ו עד כ"א ניסן

מאת

האימפריה המצרית המפוארת, עשירה במשאבי טבע (מחצבי אבן, בדיל, זהב, וכמובן היאור- הנילוס) כוח אדיר ועוצמתי ששיעבד עם שלם והפכו לעבדים במשך 210 שנים, עומדת על סף התפוררות.

לאחר שספגו 9 מכות שפגעו ברכוש, בכלכלה, בבריאות ובאיכות החיים המכה הבאה עומדת לנחות.

משה רבינו מזהיר את פרעה בפעם האחרונה שישלח את עם ישראל לחירות אבל פרעה מסרב.

בליל ט"ו ניסן (שנת ב' תמ"ח) בדיוק בחצות הלילה נוחתת המכה העשירית- מכת בכורות.

כל הבכורים של מצרים מתים ברגע אחד. אף אחד מעם ישראל לא נפגע, והם עושים את ה"ליל הסדר" הראשון.

אוכלים מצות, מקריבים את קרבן הפסח ומתכוננים ליציאה הגדולה. בבוקר, פרעה מזרז את עם ישראל לצאת ממצרים, ולראשונה מזה 210 שנה הם יוצאים לדרך חדשה, ומתחילים את המסע במדבר בדרך להגשמת הייעוד המיוחד של עם ישראל.

מאורע זה הוא אחד מאבני היסוד של ההוויה של עם ישראל ולכן בכל שנה חוגגים את ליל הסדר, הלילה הראשון של חג הפסח, ובו יש מצוה מיוחדת במינה, לספר את סיפור יציאת מצרים, שנזכור ונעביר לדורות הבאים מאיפה הכל התחיל.


ובמעבר חד מפסח לפורים, ב-ט"ז ניסן (ג' ת"ד) אירע המהפך! המשתה שעורכת אסתר המלכה עם אחשורוש והמן, שבו היא מאשימה את המן בתכנון חיסול עמה מתרחש ביום זה. אחשורוש כועס מאוד, ואחד השרים מספר למלך שהמן בנה עמוד תליה לתלות את מרדכי היהודי שהציל את המלך אחשורוש מהתנקשות. המלך מצוה לתלות את המן על העץ, וכך נפטר עם ישראל מאחד האויבים המרים ביותר שלו. בחלק מקהילות היהודים נהגו להוסיף קצת בסעודה ביום השני של פסח זכר למשתה שערכה אסתר.


ובחזרה לפסח, ב-כ"א ניסן ביום השביעי לצאת בני ישראל ממצרים מגיע עם ישראל לשפת ים סוף.

הם מוקפים. לפניהם הים, והמצרים, שהחליטו שטעו בכך שהסכימו לשלוח את בני ישראל, רודפים אחריהם במטרה להחזירם למצרים.

עם ישראל מתחילים להילחץ ופונים למשה רבינו שיעשה משהו. משה מתפלל, אבל אלוקים אומר לו: "מה תצעק אלי? דבר אל בני ישראל ויסעו".

נחשון בן עמינדב משבט יהודה אוזר אומץ וקופץ ראשון לים, ובכך הפך לסמל של נחישות ואמונה. עם ישראל בעקבותיו נכנסים לים, ואז משה, בציווי מאלוקים, מכה עם המטה שבידו על הים והים נקרע לשנים. שוב בדיוק בחצות הלילה, ובני ישראל עוברים ביבשה בתוך הים.

המצרים רודפים אחריהם לתוך הים אבל ברגע שאחרון היהודים יוצא מהים, הים קורס חזרה על המצרים ומטביע את כולם. יום השביעי של פסח נקבע ליום חג לכל דבר, בשונה מהימים שקדמו לו שנקראים: "חול המועד".

16/4/2016

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub