רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

עם ישראל

אפקט המצווה

כ״ח במרחשוון ה׳תש״ע כ״ח במרחשוון ה׳תש״ע 15/11/2009 | מאת הרב לייבי ברנהם

על פי "אפקט המצווה", מעשה התחלתי קטן יכול לגרום לעולם הזה להסתובב על ציר קצת יותר חיובי.

נתקעתי בשדה התעופה בניו-יורק לארבע שעות ותשע דקות, כי הפסדתי את הטיסה שלי בדקה אחת. בחברת התעופה שבה בחרתי לטוס יש כלל שאם אתה לא מגיע 30 דקות לפני הטיסה, יכולים לתת את הכרטיס שלך למישהו אחר. הטיסה שלי הייתה אמורה לצאת ב 12:26 בצהריים. דהרתי בכל המהירות מהחניון, רצתי בכל הכוח והספקתי להעביר את הכרטיס שלי ב 11:56, שעל פי המורה שלי לחשבון בכתה ג', זה בדיוק 30 דקות לפני ההמראה.

לרוע מזלי, המכשיר הורה לי לפנות לסוכן הכרטיסים, שבהתנצלות אמר לי שהוא לא יכול לעזור לי כי המכונה כבר נעלה את עצמה. זה היה הרגע המדויק שבו גבר המכשיר על בני האדם, ובאותו רגע נגזר עלינו שבעוד כמה שנים ינהלו מכשירים את הכדור שלנו (יש אנשים שמאמינים שהעולם כבר מנוהל על ידי מכשירים כמו טלפונים סלולאריים, מחשבים ומשחקי מחשב. הם אומרים שהמכשירים האלה גוזלים מהאנשים את פרטיותם, את מעמדם ואת חיי המשפחה שלהם. כששמעתי שאלפי אנשים חיכו בתור במשך כמה ימים רק כדי לקנות את האייפון של אפל, התחלתי להבין על מה הם מדברים).

התיישבתי על אחד הכיסאות המרופדים של שדה התעופה וחיכיתי. מקום הישיבה שלי היה סמוך לעמדת הבדיקה הביטחונית, וכך יצא לי לראות את ההתרחשות הבאה: בחור צעיר קנה משקה קל באחת מהחנויות הפזורות בטרמינל. כשהגיע לנקודת הבדיקה, אמרו לו שהוא לא יכול לקחת עמו את השתייה שקנה, בגלל תקנת בטיחות חדשה. הבחור לא נראה אחד שיכול להרשות לעצמו לזרוק את בקבוק המשקה שקנה זה עתה במיטב כספו, אבל הוא היה צריך לעבור את הבדיקה כדי לעלות על המטוס. אז הוא התחיל להתווכח עם אנשי הביטחון, שזה לא הוגן שמוכרים שתייה בכל מקום בטרמינל בלי להזהיר את הקונים שהם יצטרכו להיפרד מהרכישה שלהם בעוד כמה מטרים, בבדיקה הביטחונית. איש הביטחון ענה בסגנון בירוקרטי אדיש, "היית צריך לברר את הפרטים קודם, אדוני."

כל מעשה טוב שלנו מעלה את העולם כולו וכל מעשה רע שלנו מוריד יחד איתנו את העולם כולו

לא העליתי בדעתי לקום ולנסות לפשר בין צעיר כועס מאוד ובירוקרט עיקש במיוחד, אבל התחלתי לחשוב, "איך כל זה קרה? למה אסור לנו להעביר שום נוזל אלא אם יש בו פחות מ-100 סמ"ק?" ואז נזכרתי בחוליית המחבלים שגילו באנגליה, שתכננה לפוצץ מספר רב של מטוסים בו-זמנית, על ידי שימוש בנוזלים נדיפים כפצצות. קבוצה אחת של 10 עד 15 אנשים נפשעים ניסתה לעשות משהו רע, ומיליארדי נוסעים, בכל העולם, צריכים לסבול מאי הנוחות שבכללים קשוחים בענייני נוזלים, בכל הטיסות!

זה הזכיר לי את דברי חז"ל, שעל פניהם נראים קשים להבנה, אבל אם נשתמש במה שסיפרתי כמשל, נוכל להבין אותם בקלות רבה יותר. חכמינו אומרים שיש לנו כוחות רוחניים מדהימים: כל מעשה שאנחנו עושים משפיע על העולם כולו. כל מעשה טוב שלנו מעלה את העולם כולו וכל מעשה רע שלנו מוריד יחד איתנו את העולם כולו.

כאן, בטרמינל, קיבלתי דוגמא פשוטה, אם כי חזקה, כיצד יכולים מעשיהם של כמה אנשים, להשפיע לרעה על אנשים רבים כל כך ברחבי העולם. עם הטכנולוגיה של היום, נוכל למצוא המון דוגמאות לרעיון הזה. בלחיצת עכבר אחת, למשל, יכול האקר לשחרר וירוס שיהרוס מחשבים לאנשים בכל העולם, ובלחיצה אחרת, יכול מרצה לשגר MP3 או מאמר למרחב הוירטואלי, שיוביל דברי חוכמה והתרוממות-רוח למיליוני אנשים.

יש תופעה פיזיקלית אמיתית, המכונה "אפקט הפרפר". שמה של התופעה מבוסס על המציאות, שאפילו כנפי הפרפר יכולות ליצור שינוי עדין באטמוספרה שיוביל בסופו של דבר להתפתחותה של סופת טורנדו. הכנפיים המפרפרות מייצגות שינוי דק במצב התחלתי של מערכת, שמעורר רצף תגובות אשר מוביל לתופעה רחבת-ממדים. אלמלא נפנף הפרפר בכנפיו, המערכת הייתה עשויה להתקדם בנתיב שונה לחלוטין.

עולמנו הגשמי דומה למראה עמומה שמשקפת את דמות העולם האמיתי - העולם הרוחני. בדיוק כפי שהגוף הוא דמות מעוותת מעט של האני האמיתי שלנו – הנשמה, כך גם העולם הפיזיקלי שלנו הוא השתקפות מטושטשת של העולם הפנימי הרוחני שלנו. ובדיוק כפי שבעולם הפיזיקלי מעשים פשוטים יכולים להשפיע על העולם כולו, כך גם בעולם הרוחני: לכל דבר פשוט שאנחנו עושים יש השפעה שמהדהדת ביקום כולו.

הידיעה הזאת מטילה עלינו אחריות כבדה. היא גורמת לנו להבין שהדברים הקטנים שאנחנו עושים יכולים לגרור תגובת שרשרת ארוכה.

אתה ניגש לחבר בעבודה, ונותן לו מחמאה - מעיר ששמת לב איך הוא משקיע, ואיזו עבודה טובה הוא עושה. זה מעודד את מצב הרוח של החבר הזה, וכשהוא חוזר הביתה בערב, הוא מעביר הלאה את האנרגיה החיובית כשהוא אומר לאשתו כמה שהוא אוהב אותה ושהיא נראית נהדר. היא קצת מופתעת מהמחמאות, אבל אחר כך, כשהיא מדברת עם הבן שלה, היא זוכרת להגיד לו שההורים שלו גאים בכל המאמצים שהוא התחיל להשקיע בבית הספר בזמן האחרון. הילד מסמיק ואומר, "טוב, בסדר... תודה." זאת המחמאה הכי גדולה שהילד קיבל בשלוש השנים האחרונות! אז הוא, בתורו...

תפסתם את הרעיון. הסיפור נמשך עוד ועוד. והכל התחיל במעשה אחד קטן מצדך.

חז"ל אומרים ש"מצווה גוררת מצווה". אפשר להבין זאת גם כך: כשאני עושה מצווה, זה גורם גם לאחרים לעשות מצוות. מעשה החסד שלי יכול להשפיע על אחרים לנהוג בטוב לב, ותוך זמן קצר השרשרת מקבלת חיים משל עצמה.

המעשה שהתחיל את השרשרת אולי לא נראה משהו מיוחד, אבל אם נחשוב על זה, גם נפנוף הכנפיים של הפרפר לא נראה כזה, ובכל זאת, התוצאות עשויות להיות הרות גורל. אז בואו נשקיע היום מעט יותר מחשבה ב"אפקט המצווה": מעשה התחלתי קטן, שיגרום לעולם הזה להסתובב על ציר קצת יותר חיובי.

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן