לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




למה לובשים מסכות בפורים?

למה לובשים מסכות בפורים?

מבט פנימי ומעמיק על התשובה לשאלה הנפוצה – למה באמת לובשים מסיכות בפורים?

מאת

אחת השאלות הנשאלות ביותר בפורים, קשורה למנהג שבעצם איננו חלק מהלכות הפורים, וכוונתי כמובן למנהג הנפוץ ללבוש מסיכות. מנהג זה הוא עתיק יומין, פוסקי הלכה קדמונים דנים בהיבטים שונים שלו מבחינה הלכתית, אבל המקור של מנהג זה – מנין הוא נובע ומה ענינו – בעצם אינו מבואר.

נציע בזה רעיון מתאים והולם. הנהגה זו קשורה היא למהותו של הלקח שבא פורים להנחיל לנו.

התלמוד (חולין קלט, ב) מתאר את הרמז בתורה לכל הסיפור שבמגילה:

אסתר מן התורה מנין?

מהפסוק "ואנכי הסתר אסתיר".

דהיינו, כפי שמסביר רש''י שם: "בימי אסתר יהיה הסתר פנים".

הגאון מווילנא (בתחילת פירושו למגילת אסתר, פרק א' פסוק ב') מוסיף העמקה מיוחדת בזה. לא סתם רמז בעלמא יש כאן, אלא הגדרה למהות המסר ממעשה פורים. כי נס זה היה בזמן שאין בית מקדש, ועם ישראל נתון בגלות. במצב זה נוטים לחשוב ולחשוש; מי יודע אם גם כאן וגם עתה נתונים אנו להשגחה מיוחדת מאת א-לוהים, האם עדיין נזכה שיהיו ניסים מנת חלקנו? אולי ניסים שייכים רק לתקופות אחרות בהיסטוריה?

על חששות אלו יש תשובה הולמת ממעשה פורים, שלמרות הגלות – זכינו לנס. גם כשאין ניסים בומבסטיים, גם כשאין ישראל שרויים על אדמתם. גם בזמן 'הסתר' זוכים לנס של 'אסתר'. זהו עיקר המסר של פורים.

אם נבטא את אותם הדברים באופן אחר, נאמר שבהיותנו בגלות, א-לוהים "לובש מסיכה". הוא אינו מראה את עצמו בצור של התגלות פרונטלית, ואעפ"כ הוא מנהל את הכל, בדרך הטבע. מבעד לערפל בו ממשיך העולם לנהוג כהרגלו – גם המילה 'עולם' היא מלשון 'העלם והסתר'.

העולם הוא רק מסיכה, כזו שלובש א-לוהים בכבודו ובעצמו

בעצם נמצא, שזהו עיקר המסר של פורים. שהעולם הוא רק מסיכה, כזו שלובש א-לוהים בכבודו ובעצמו.

וזהו הלקח שבא לידי ביטוי כשאנחנו לובשים מסיכה. זו הדרך שבה אנו מפרסמים את המבט על החיים שפורים מלמד. אנו מכירים ברעיון שיש ללמוד ולהפיק מן הסיפור שבמרכזו של החג. אנו מזדהים עם העובדה שמבט שטחי על מאורעות החיים – כמוהו כמו מבט על מי שלובש מסיכה, שבכך מפסידים את ההבטה בדמות האמיתית של מה שלפנינו.

במוצאי פורים כולם כבר מורידים את המסיכות. אך נקוה, שהלקח של החג ילוה אותנו הלאה.

למשך כל השנה כולה.

ואז שוב נוציא מסיכות.

7/3/2009

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 10 תגובות ב-10 דיונים

(10) אורית, 13/3/2016 14:29

תודה על המאמר. קצר וקולע. אני אוהבת מאמרים קצרים

כי ארוך זה לפעמים מתיש ולא מתחילים בכלל

(9) אנונימי, 5/3/2011 15:10

למה?

למה להיתחפש מי ולמה ביכלל זה חובה או לא ביזבוז כסף על תחפשת זה חובה פורים חג טובו מאושר

(8) יהושע, 24/2/2010 21:19

רעיון נהדר, שמעתי עוד אחד:

מאחר ויש עניין לשמוח ולשמח בפורים, לובשים מסכות ותחפושות בחג הפורים. וכל דבר שיכול לשמח, הרי זה טוב...

(7) אנונימי, 24/2/2010 21:09

משנכנס אדר מרבים בשמחה

בס"ד חבל מאוד שלא קראת , זה מאמר מממשש יפה ולעניין ועמוק כמו האחרים פה!!! ממלייייצהה לך :P חג פורים שמח ומבדח אהה מילה ישנה..ף ]

(6) רעות, 24/2/2010 10:39

מאמר יפה!:]

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub