רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

חכמה לחיים

דיבור "כשר"

ז׳ בכסלו ה׳תשע״א ז׳ בכסלו ה׳תשע״א 14/11/2010 | מאת Tzvi

מה שיוצא מן הפה, חשוב בדיוק כמו מה שנכנס לתוכו.

המושג "כשר" מתייחס בדרך כלל לצורת הבישול המיוחדת המוזכרת בהלכה היהודית, אך ניתן בקלות לייחס את המושג הזה גם לדיבור. משום שמה שיוצא מן הפה הוא חשוב, בדיוק כמו מה שנכנס לתוכו.

ביהדות קיימים חוקים המתייחסים לצורה שבה אנו מדברים, ומי שינסה לציית לחוקים האלו, יגלה הבדל משמעותי לא רק בצורת הדיבור שלו, אלא גם בצורה בה הוא מתנהג ומרגיש כלפי הזולת.

ישנם סוגים רבים של "דיבור לא-כשר", אשר כדאי להימנע מהם.

לשון הרע

בעיית הדיבור הנפוצה ביותר, ויתכן שגם הרצינית ביותר, היא לשון-הרע. הכוונה היא לכל הערה שעלולה להיות מבזה או מזיקה לאחרים – אפילו אם זו האמת. למרות שקיימות אבחנות אחרות בהלכה היהודית, השימוש במושג "לשון הרע" מייצג גם את תופעת הרכילות, הוצאת שם רע, והפצת שקרים.

האיסור לדבר לשון הרע קובע שאסור לאיש לספר על אדם אחר שעשה דבר רע.

במילים פשוטות יותר, הכוונה היא שאסור לאיש לספר לחבירו על אדם אחר שעשה דבר רע. אסור גם להגיד דבר שעלול לגרום לנזק פיזי, פסיכולוגי או כלכלי לזולת. יש להימנע מלומר כל דבר שעשוי לבזות את האדם שעליו מדברים.

בכל אופן, הכללים הללו לא חלים בכל מצב.

ישנם מצבים בהם האדם דווקא נדרש לדבר, למשל להזהיר לגבי חתונה או שותפות עסקית עם אדם לא אמין, דבר העלול לגרום סבל לנוגעים בדבר. ישנו תחום משפטי שלם שדן בזמנים בהם יש לשתוק, ובזמנים שבהם צריך לדבר. ע"י עיון בתורה, ניתן ללמוד מה כדאי שייאמר או כדאי שלא ייאמר בכל סיטואציה אפשרית.

מדוע כל כך חשוב להשגיח על מה שנאמר? אם תעיפו מבט על כל נישואין שהתפרקו, כל חברות שנהרסה, או כל קריירה שהתרסקה, תגלו לעיתים קרובות כי הנזק נגרם כתוצאה משנאה. ומהיכן הגיעה השנאה הזו? פעמים רבות היא מתחילה במילים שפוגעות, בלשון-הרע..

אונאת דברים – מילים שפוגעות

"החיים והמוות ביד הלשון"..., מילים יכולות לפגוע יותר מכל כלי-נשק אחר.

המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים.

התורה אומרת שהכאב הגדול ביותר בעולם הוא הבושה. המלבין פני חבירו ברבים כאילו שופך דמים. כלומר, התורה מקבילה את מי שמבייש את חבירו וגורם לו להסמיק ולהחוויר ממבוכה, לרוצח.

שימו לב לכל ההערות הקטנות שאנו אומרים כל הזמן להורינו, לבני-הזוג שלנו, לעמיתים בעבודה או לילדינו. מילה אחת קטנה שבחרנו בטעות מתוך כעס, עלולה לגרום לנזק רב במערכת היחסים. לכן התלמוד מציע מתכון לחיים ארוכים וטובים:

גניבת דעת

יש בעייתיות רבה בלשקר לאנשים אפילו "שקרים לבנים". כששואלים מוכר בחנות: "כמה עולה מוצר זה?", בזמן שאין כל כוונה לקנות את המוצר, זהו מעשה מטעה.

אם אתה באמת צריך לדעת, תהיה ישר ותאמר לו בכנות שאין לך כל כוונה לקנות אצלו. רוב המוכרים יעריכו את כנותך ויספקו לך את המידע הנדרש.

אנו נוטים להטעות אנשים בהרבה צורות אחרות, ובכלל זה גם בהתחנפות ובהתפארות.

ניבול פה

סוג נוסף של דיבור "לא-כשר" הוא ניבול הפה. ניבול פה כולל קללות, בדיחות נלוזות ורמיזות שליליות.

מדוע זה כל כך חמור לקלל קצת מדי פעם?

התורה אומרת לנו שצורת ההתנהגות שלנו משפיעה על אישיותינו. לכן, אפילו אם אדם הוא טוב ביסודו, ברגע שהוא מתחיל לדבר באופן גס, האישיות שלו נפגמת מכך.

ככל שאדם מרבה לדבר בגסות, אישיותו הופכת גסה יותר.

ככל שאדם מרבה לדבר בגסות, אישיותו הופכת גסה יותר.

דברי-הבל נכללים גם הם בקטגוריה של ניבול פה. יהודי לא צריך לדבר ללא סיבה. ראשית, משום שלעיתים קרובות הדבר מוביל לרכילות על אחרים, מפני שפשוט אין משהו טוב יותר לומר. שנית, ביהדות יש אמונה ש"מילותיו של אדם קצובות לו", כלומר, שיש סכום מסוים של מילים שקצובות לאדם בחייו. מי רוצה לבזבז אותם על דברי-הבל?

השתמשו במילים באופן חיובי

הדיבור הופך ל"כשר" כאשר אדם בוחר להצביע על הדברים הטובים שבזולת, ולא על הרעים. כאשר הוא מצליח בעזרת דבריו לרומם אחרים, לעודד את רוחם ולתת להם עצות טובות.

דיבור "כשר" מוגדר גם כדיבור שאינו כולל ביטויים הנמצאים מתחת לכבודו של היהודי. על האדם להשתמש במילים המשקפות את התכונות הבולטות באישיותו: הענווה, הצניעות, האהבה וטוב-הלב.

המפתח לאחדות יהודית

הא-ל נתן לעם היהודי קווים מנחים בדיבור "כשר", ובכך הוא גם העניק לנו מתנה גדולה: את היכולת לחיות יחד בשלום.

דיבור "כשר" הוא הכלי המשמש למניעה ולשליטה על כעסים, על התמרמרות ועל קנאה, הקיימים לעיתים קרובות בין אנשים. במקום כל אלה, הדיבור ה"כשר" מביא אהבה, טוב-לב והרמוניה, היכולים לאחד את כולנו.

ללמוד להשתמש בדיבור ה"כשר" זוהי השקעה משתלמת. הרווח שאנו מקבלים מדיבור "כשר" הופך את הברירה הזו לכדאית ולמוצלחת ביותר.

 

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן