רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

עם ישראל

חג הפסח כמכונן זהות יהודית

ג׳ בניסן ה׳תשע״ה ג׳ בניסן ה׳תשע״ה 23/03/2015 | מאת שרה יוכבד ריגלר

חג הפסח זה הזמן להתבונן בערכה המשחרר של הזהות היהודית.

אולי לא נעים לומר, אבל חכמינו ז"ל מגלים לנו שבני ישראל במצרים הגיעו לדרגה השפלה ביותר של טומאה רוחנית. הם עבדו עבודה זרה. הם היו חסרי מוסר ומושחתים. בעצם לא היה דבר שהבדיל ביניהם לבין המצריים המשעבדים אותם.

אם כן איך הם זכו לגאולה הגדולה והנסית?

רק שלושה דברים עמדו לזכותם: הם שמרו על שמותיהם העבריים, על שפתם העברית ועל בגדיהם המיוחדים. במלים אחרות, הם שמרו על זהותם היהודית.

יש בזה נחמה עצומה עבורנו. דוקא בדור שלנו.

אכן, שיעורי הבגידות, האלימות במשפחה, התמכרויות לסמים, ורצח מסיבות טיפשיות כמו מישהו שחותך אותך בפקק תנועה, הגביהו שחקים בדורנו. כל מבט אובייקטיבי על הרמה המוסרית שלנו יעלה תוצאות עגומות. מצבנו: 'על הפנים'.

אבל היהדות מודיעה שההסטוריה אינה רצף מקרי של ארועים. ההיסטוריה מתקדמת למטרה ספציפית, ושמה: גאולה, או ימות המשיח. אז איך דור מופקר כמו שלנו יכול להיגאל?

כוחה של קהילה

הרמב"ם, במשנה תורה, קובע קביעה מקפיצה. הוא כותב שיהודי שפורש מן הציבור, חי במנותק, בעצמו, אפילו אם הוא שומר את כל המצוות, נחשב ככופר.

מה- חייבים לגור בתוך קהילה יהודית? לאו דוקא. זה אומר שההזדהות עם קהילה יהודית היא ערך בסיסי שעומד בבסיס המצוות כולן.

האתגר להזדהות כיהודי או לא, הפכה להחלטה מעשית במאה ה-19, עם קריסתן של חומות הגטו. במשך המאות ה-19 וה-20 אירופה שינתה את פניה, ומספרים ענקיים של יהודים ערקו משורותינו. במאה ה-19, רוב היהודים העשירים ביותר בוורשה התנצרו. באימפריה האוסטרו-הונגרית בין השנים 1867 ל-1918, כ-20,000 יהודים התנצרו כדי להימלט מהסטיגמה החברתית של היהדות (לדוגמא, גוסטב מאהלר הפך לנוצרי רומי בשנת 1897, על מנת לזכות במשרת מנצח באופרה של וינה).

מהגרים יהודיים רבים שעשו את דרכם לאמריקה ממזרח אירופה, בתחילת המאה ה-20, עם הגעתם לנמל ניו יורק השליכו את התפילין שלהם למים, מתוך רצון להתנתק מזהותם היהודית ולהפוך ל"אמריקאים". בניגוד לבני ישראל במצרים, ששמרו על שמותיהם ושפתם העבריים, מהגרים יהודים רבים שינו את שמותיהם. אחת הסצנות מהסרט רחוב הסטר, על החיים ב'לואר איסט סייד', מראה שיעור בריקודי נשף, ובשלט שתלוי על הקיר כתוב "כאן לא מדברים יידיש".

גם בדורנו, יהודים רבים ויתרו על זהותם היהודית כדי להיות 'אזרחי העולם'. התפיסה הפוליטית שלהם הובילה אותם להזדהות עם אויביו של עם ישראל.

המציאות היא שמאז 1948, אמת המידה לזהות יהודית באמריקה, הפכה לתמיכה במדינת ישראל. גם אלה שכבר אינם חברים בבית כנסת, שמרו על זיק אחרון של קשר לזהות היהודית דרך התמיכה במדינה. הרב נחמן כהנא זוכר שבנעוריו בניו יורק בשנת 1948, הוא עזר לאסוף תרומות כדי לרכוש נשק עבור הלוחמים היהודים. המשאית שלהם הייתה עוצרת בפינת הרחוב, הם היו מזנקים החוצה, ושניים מהם היו פורשים בידיהם את דגל מדינת ישראל, כמו שמיכה. העוברים והשבים היו מכניסים ידיים לכיסים, ובלי לבדוק בכלל מה עולה בהן, הם היו משליכים את כל מה שהיה להם לתוך הדגל. התמיכה הנלהבת בישראל שמרה על יציבותה בקהילה היהודית האמריקאית עד לעשור האחרון.

לכן פעמוני אזהרה החלו לצלצל לפני מספר שנים, כשמחקר גילה שחמישים אחוז מיהודי אמריקה מתחת לגיל 35, לא יראו בהפסק קיומה של מדינת ישראל "טרגדיה אישית". חברת קונגרס הכריזה שיהודי אמריקה מכרו את ישראל, בתמיכתם בכניעתו הדיפלומטית של אובמה לתוכנית החימוש הגרעיני של אירן.

המינימום הדרוש כדי להיגאל הוא להזדהות כיהודי

שיא עזיבת התמיכה בישראל הוא תנועת ה-BDS – חרם, שלילה וסנקציות – שלמעשה כוללת בין תומכיה מספר יהודים. תנועת ה-BDS שואפת להרוס את מדינת ישראל כלכלית, בדיוק כמו שאירן שואפת להשמיד את ישראל פיזית. העריקה החמורה ביותר מעם ישראל, היא הצטרפות לשורותיהם של אויבינו המושבעים ששואפים להשמיד אותנו. על פי ההלכה היהודית, כל אדם שנולד לאם יהודייה הוא יהודי, אפילו אם הוא (היא) ממיר את דתו. אבל יהודי צריך לכל הפחות להשתייך לַקהילה היהודית כדי להיות ראוי להיגאל.

ד.נ.א רוחני

למה שיהודי רחוק ומרוחק, שזכותו היחידה היא מגן דוד קטן על השרשרת שלו, יהיה ראוי להיגאל? כאן העסק נהיה מיסטי. על פי חכמינו ז"ל, אבות ואמהות האומה העבירו את הDNA הרוחני שלהם לצאצאיהם. הישגיהם היהודיים לא היו אישיים. כמעט בכל התגלות א-לוהית לאבות, הא-ל הבטיח להם הבטחות שעוסקות בצאצאיהם – שיהיו כ"כוכבי השמים" ו"כחול אשר על שפת הים", ושהם ינחלו את ארץ ישראל. בין השאר א-לוהים הבטיח שהוא לא יתן לישראל להגיע לתחתית הסולם הרוחני, מבלי התערבות א-לוהית שתעצור את הצניחה החופשית הזאת. רשת הביטחון הרוחנית הזאת נקראת "זכות אבות".

לפי המדרש, בקריעת ים סוף, השר (המלאך הממונה) של מצרים התלונן בפני א-לוהים, שאם גם בני ישראל וגם המצרים עובדי עבודה זרה, אז למה שבני ישראל יינצלו, והמצרים יטבעו? א-לוהים ענה לו שבני ישראל הם צאצאיהם של אברהם, יצחק ויעקב. זכות אבות.

אולם זכות אבות, כמו כל ירושה, היא שלך רק אם אתה דורש אותה. סבא שלך יכול להוריש לך חשבון בנק ששווה מיליוני דולרים, אבל אם לא תיגש למשרד עורכי הדין ותזהה את עצמך בתור הנכד של ג. לוי, לא תוכל לגעת באגורה אחת מהירושה. אם אינך מזדהה באופן אקטיבי כיהודי, אינך יכול לרשת את ההון היקר של זכות אבות.

פסח מאתגר כל יהודי ויהודיה להחליט: אתם שייכים או לא?

זכות אבות היא כמו המצנח הרזרבי של הצנחן. אם החופה העיקרית לא מצליחה להיפרש, והצנחן נופל במהירות של מאתיים קמ"ש, הוא יכול להינצל בעזרת המצנח הרזרבי. אבל רק אם הוא מושך במיתר! המיתר שמפעיל את זכות האבות הוא זהות יהודית.

זהות יהודית היא מה שעורר את קירק דאגלס לצום בכל יום כיפור. כפי שהוא אמר בגאון, "אולי עשיתי סרט באותו זמן, אבל בחרתי לצום!". זהות יהודית היא מה שעורר את שופטת בית המשפט העליון בארה"ב, רות ביידר גינסבורג, לקבוע מזוזת כסף גדולה על משקוף לשכתה בבית המשפט העליון. זהות יהודית היא מה שעורר את כוכבת הסרטים סקרלט ג'והנסון (שגם היא יהודיה, למי שלא ידע), להתייצב למען ישראל במחיר יוקרתה כשגרירת אוקספרם.

ליל הסדר מדבר על ארבעה בנים. רק אחד מהם מכונה "רשע". כפי שההגדה אומרת: "רשע, מה הוא אומר? 'מה העבודה הזאת לכם?' לכם ולא לו. ולפי שהוציא את עצמו מן הכלל, כפר בעיקר... ואמור לו, 'בעבור זה עשה ה' לי בצאתי ממצרים'. לי ולא לו. [משום ש]אילו היה שם, לא היה נגאל".

הפסח הראשון מציין את לידתו של עם ישראל. ההזדהות שלנו כיהודים איננה מובנת מאליה. מאז אותו פסח ראשון, כל יהודי ויהודיה נדרשים בליל הסדר להחליט: אתם שייכים או לא?

מאמרים נבחרים

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן