לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




אנטישמיות, על מה ולמה?

אנטישמיות, על מה ולמה?

האם הציפייה שלנו ליחס "הוגן" מאומות העולם, רלוונטית לימינו.

מאת רב המערכת

שאלה:

בכל פעם בו מתרחש אירוע על רקע אנטישמי בעולם, אנו נחרדים ומגיבים בהפתעה ובכאב. השכל שלנו לא תופס כיצד בעולם נאור ותרבותי ולאחר זוועות השואה תיתכן מציאות אפילה כזו, בה יבחרו במתכוון לפגוע ביהודים רק בשל יהדותם. השאלה אף מתעצמת כשאנו מבחינים שדווקא במקומות בהם יהודים השתלבו לכאורה במארג הכללי ונמנעו מלהבליט את יהדותם, דווקא אז מובערת מחדש להבת השנאה האנטישמית וביתר עוז. השאלה הנוקבת מתעוררת שוב ושוב ואינה מרפה – "הלעולם לא יניחו לנו לחיות את חיינו בשקט?"

תשובה:

מדוע דווקא היהודים היוו מאז ומתמיד מטרה לאנטישמיות? במסעי הצלב, באינקוויזיציה, בפוגרומים, בשואה ובעצם, כבר בימי אברהם אבינו, שהיה היהודי היחידי בעולם, וכבר אז הושלך לכבשנים בשל יהדותו, בידי נמרוד ה"אנטישמי".

"ירושה" מהר סיני

התורה מלמדת אותנו שאנטישמיות תהיה לעולם "טבע שני" של אומות העולם. בתלמוד (שבת פט ע"א) נדרש הדמיון הסמנטי בין "סיני" ו"שנאה" כך:

"מאי הר סיני? שירדה שנאה לאומות העולם עליו" כלומר, מדוע נקרא שמו הר סיני? כיוון שבזמן מתן תורה החלו אומות העולם לשנוא את ישראל.

לפני מתן תורה, ביססו בני האדם את חייהם על מושגים סובייקטיביים של טוב ורע, על פי אמות מידה ששאבו מתוך עצמם.

לפני מתן תורה, ביססו בני האדם את חייהם על מושגים סובייקטיביים של טוב ורע, על פי אמות מידה ששאבו מתוך עצמם. והנה, בסיני, התבשר העם היהודי שקיים כוח עליון יחידי, בעל דרישות מוסריות חד-משמעיות מבני האדם, ולפיכך, לא ניתן יותר להמשיך ולחיות סתם כמו שמתחשק, אלא קיימת סמכות עליונה, לפניה יש לתת דין וחשבון על כל המעשים.

בנוסף לקבלת התורה, נצטוו היהודים גם להיות "אור לגויים" ולהעביר את בשורת המוסר האלוקי, לעולם כולו. לכן, חרף היותם תמיד רק חלק זעיר מאוכלוסיית העולם, הפכו רעיונות היהדות לבסיס העולם המתורבת. בכך למעשה הפכו היהודים ל"שק אגרוף" וספגו על בשרם את זעפו של כל מי שחש עצמו כבול בעבותות מוסר זה.

להלן ציטוטים מזעזעים מפיו של היטלר ימ"ש, המחדדים את התמונה:

 

"ההשגחה ייעדה אותי להיות המשחרר הגדול של האנושות. באתי לשחרר את האדם מרסן התבונה שהשתלטה עליו, מן הסיגופים המשפילים והבזויים של חזון שקרי הקרוי מצפון ומוסר, ומן התביעות שמציבים החופש והעצמאות האישית שרק יחידים מסוגלים לקחת על עצמם".

"כן, אנחנו ברברים. תואר כבוד הוא לנו... היהודים הטילו שני מומים באנושות – ברית מילה בגוף ומצפוּן בנפש. אלו הן המצאות יהודיות... באתי לשחרר את האנושות מאזיקי הנשמה, מן הייסורים המשפילים שנגרמו על חזון השווא שנקרא מצפון ומוסר..." (מתוך "דברי היטלר" מאת הרמן ראושנינג).

 

תופעת "בת היענה"

אנטישמיות נוגעת בלב ליבה של משמעות הקיום היהודי. באופן טרגי מנסים מנהיגים יהודיים, בכל פעם שמתרחשת תקרית על רקע אנטישמי, להתחמק מן הנושא היהודי, תוך מתן פרשנות בהקשר אוניברסלי – "התקרית הנה על רקע אמריקאי, צרפתי, איטלקי, אך רק לא על רקע יהודי". התייחסות כזאת מציירת את התקריות האנטישמיות כאירועים מקריים, ללא הקשר יהודי כולל. "אין צורך ללמוד לקחים מכך" הם טוענים, ובהתעלמותם הם מבטיחים למעשה, כי התקפה נוספת חלילה, לא תאחר לבוא...

אם לא נבין את שורשי האנטישמיות, לא נוכל להפיק לקחים ולמנוע את הישנותם של אירועים כאלה.

אם לא נבין את שורשי האנטישמיות, לא נוכל להפיק לקחים ולמנוע את הישנותם של אירועים כאלה.

שמעתי לאחרונה סיפור שלא יאמן. אדם רוסי שעלה לארץ רשם את בנו ללמוד בישיבה. ראש הישיבה היה מופתע מעט, בראותו שאדם זה ובנו אינם שומרי מצוות. "אני ארשום בשמחה את בנך", אמר ראש הישיבה, "אבל אמור לי בבקשה – מדוע בחרת בישיבה, ולא באיזה בית ספר חילוני?"

"אני אסביר לך", השיב האיש. "כאשר הייתי ילד קטן באוקראינה, באו הנאצים וציוו על כל הגברים להתרכז בכיכר הראשית של העיר. שם, ציוו על כולם להוריד את מכנסיהם. כל מי שהיה נימול נורה על המקום. חשבתי אפוא לעצמי, שאם חלילה תישנה שוב תקרית אנטישמית כזאת, בני יבין לפחות למה היא מתרחשת".

האם יכול דבר כזה להתרחש בעולם הנאור של ימינו? על פי נתונים סטטיסטיים, רק בשנת 2002 בוצעו אלפי פשעים על רקע של שנאה לזרים, כשחלק לא מבוטל מהם, על רקע אנטישמי!

מחיקת הזהות היהודית

אחד המאפיינים שחזרו על עצמם ב"ערבי פוגרומים" הייתה העובדה שהיהודים באותו מקום השתדלו להתערות בציבור הכללי, אימצו את אורח החיים המקובל ועשו כל שביכולתם על מנת לטשטש את זהותם היהודית. דבר דומה מתרחש להבדיל, כיום בארה"ב כשהחיים שם מאפשרים ליהודים להתבולל בקלות. ואכן, כבר ניתן לחוש גם שם בניצני ההתעוררות האנטישמית.

אם חס ושלום, ייגזר על מישהו למות מפני שהוא יהודי, תהיה זאת טרגדיה גדולה עוד יותר אם ימות מבלי לדעת מהי בכלל המשמעות של היותו יהודי.

אם מנסים כל העת להרוג אותנו בגלל מורשתנו וערכינו היהודיים, האם לא מוטל עלינו לדעת לפחות מהי המורשת הזו ומהם הערכים הללו? אם חס ושלום, ייגזר על מישהו למות מפני שהוא יהודי, תהיה זאת טרגדיה גדולה עוד יותר אם ימות מבלי לדעת מהי בכלל המשמעות של היותו יהודי.

במחנות הריכוז, השומרים הנאצים רצו להשפיל את היהודים ולגרום להם גם ייסורי נפש. פעם אחת הם לקחו פרוכת של ארון קודש מבית כנסת, ותלו אותו מעל הכניסה לתאי הגזים. "בוא נראה את אלוקיכם מציל אתכם עכשיו!" לעגו.

ואז לפתע התרחש דבר יוצא מן הכלל. מספר יהודים, שעמדו בתור לתאי הגזים, החלו לרקוד ולשיר במעגלים קטנים. השומרים הנאצים היו אחוזי תדהמה. ההצגה הפסיקה לבדר אותם. מה שנעלם מידיעת השומרים הייתה משמעות המלים העבריות שהיו כתובות על הפרוכת: "זה השער לה', צדיקים יבואו בו". (תהילים קיח:כ).

לסיכום נוכל לומר כי ערכי היהדות הם הסיבה לאנטישמיות. אך מעניין הרבה יותר שערכי היהדות הם הם גם "התרופה" לה. בכל פעם שעם ישראל בשלמותו עסק בגלוי בתורה ובמצוות היה שקט בארץ ו"החיה האנטישמית" כופפה את ראשה. למעשה, אם בכל פעם ש"החיה האנטישמית" תוקפת אותנו, נתעורר ונתקן את דרכינו, קיימת הבטחה אלוקית שנזכה לחיות חיים של שקט ובטחון.

מובן שמעודד לראות, שוב ושוב, יהודים רבים – אפילו כאלה המנותקים לגמרי מזיקה לקהילה יהודית – מפגינים דחף לא ניתן להסבר, אבל בעל עוצמה רבה, לשמור בכל תוקף על זהותם היהודית.

אבל האם לא כדאי גם לדעת, לשם מה?

9/4/2005

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 9 תגובות ב-9 דיונים

(9) אנונימי, 12/7/2017 23:55

message from argentina

i think that the anti semitism is terrible

(8) אוראור, 21/11/2016 19:50

שימו לב - היטלר היה עד כדי כך מושחת - שהוא אפילו לא התבייש

להודות שהוא שונא את היהודים כי הם מוסריים ומצפוניים - היטלר בעצמו הודה שאנחנו מוסריים - אירוני שדווקא מי שהכי שנא את היהודים הודה בזה - כי לא היה לו מה להפסיד והוא היה בטוח שמוסריות היא דבר שמונע מהעולם להיות מעניין ומרתק - רק שתבינו עם מי היה לקורבנות השואה עסק - טיפוס שאפילו לא ניסה להסתיר את הברבריות שלו ההפך - הוא דווקא התגאה בה...

(7) אנונימי, 30/1/2007 09:53

אני גאה להיות יהודייה

איזה מפחיד לשמוע שדברים כאלה עדיין קורים..
למה לאנשים מפריע שאני מאמינה באלוהים ובתנ"ך? זו לא סיבה מספקת להרוג אותי...
זה ממש מפחיד על העניין הזה..


אלוהים איתנו!!!!!!!!!!

(6) אני יגיד לכם את האמת, 24/12/2006 04:24

הסיבה האמיתית לאנטישמיות כתובה כאן:


שלום לכם אנשים חסרי הבנה

יש לכם הסברים ארוכים ומתוחכמים
לאנטישמיות ,

מי שכותב הרבה טועה הרבה

ועכשיו אגלה לכם את הסיבה האמיתית
לאנטישמיות

אם תסתכלו טוב על הילדים הרכים והחמודים
שלכם ,

תגלו שבהרבה מקרים

המתוקים הקטנים שלכם מקבלים תענוג גדול
מלהרביץ ולהתעלל בחלשים מהם

והנה ההסבר לאנטשמיות:
המין האנושי כולו מורכב מיצורים
שבהרבה מקרים הם יצורים מתועבים ושפלים
ממש חלאות ,

כולל חלאות יהודיות והרבה

ולכן יש אלימות רבה
שמופנית בין השאר גם נגד יהודים

(5) יצחק גורן, 2/6/2006 00:48

מן הסיבות לאנישמיות

בעצם צריך לכנות את תופעת האיבה ליהודים "אנטיהודיות" ולא אנטישמיות, שהרי גם הערבים הם שמיים, אך כלפי דתם אין השנאה כמות שהיא כלפי היהודי והיהדות.
לדעתי מקורה וסיבותיה של האיבה ליהדות נעוצה בהופעת הנצרות ותגובת העולם היהודי כלפיה.
כאשר תלמידיו של בן הנגר מנצרת החלו להטיף תוך עיוות משמעויות את "תורתו", הדת היהודית, כדת מונותאיסטית יחידה שלטה בעולם זה למעלה מעשר מאות שנים.
בשלב זה החל העולם האלילי להבין כי פסלי החרס והתרפים מעשה ידי אדם, אינם יכולים להיות ישויות אלוהיות.
עולם זה\ הפגני, מוכן אפוא לאמץ את רעיון האמונה באל אחד כל יכול.
אך מה שקשה לעולם זה לקבל הנם ה"גזירות" שהיהודי חי לפיהם. ובעיקר שלוש ה"גזירות הבאות:
1. הניתוח המכאיב הקרוי ברית מלה
2. איסור על אכילת מאכלים מסוימים ועל עירובם של כמה מיני מזונות.
3.הצורך לבטל לחלוטין כל דמות שהיא של הבורא.
מתוך הכרה שמחסומים אלה ימנעו בעד הפגאניים מלקבל אפילו את הרעיון, נמנו מפיצי הדת החדשה (יהדות רפורמית של אותם ימים)להקל על האיסורים והמגבלות. מכאן חזונו של פטרוס על ה"היתר האלוהי" לאכול
"כפי רצונך", להסיר את ערלת הלב במקום את ערלת הבשר ולהתיר את קיומה של דמותו של "בן האלוהים" "המשיח" כציור וכפסל, כדי להשאיר למאמין הפרימיטיבי ולו רק דמות אחת לסגידה במקום שיפעת פסלי החרס.
תורה חדשה זו מתחילה להתפשט בעולם ועמים פגניים רביםנתפסים לה.
אלה, לרבות שליטיהם, מניחים כי היות ו"המשיח" ותורתו יצאו מתוך העם היהודי, הרי שיהיה זה רק מובן וטבעי שבני עמו (היהודים)יהיןו מבים הראשונים להכיר בה ולאמץ אותה.
אך ראה נא ראה. העם הזה, "קשה העורף" והעקשן "להכעיס" פוסל את כל העניין מכל וכל. לא נאכל טרף, נמשיך למול בשר ילדינו ונכיר באל האחד והיחיד ללא שום פסל ומסיכה.
עמידה זו של בני עמו של "הגואל", מעמידה את ראשי הדת הנוצרית ושליטי העמים בפני דילמה רצינית ביותר.
ממה נפשך, יאמרו, אם היהודים מסרבים להכיר בו ובתורתו, הרי ש:
א. אנחנו, המאמינים בו, טועים ומתעים.
אלא מאי.
ב.כיוון שהכוח והשלטון בידינו, בידינו גם הכוח לקבוע ועל כן אנו קובעים שהיהודים הם הטועים ומכיוון שכך יש לרדוף אותם ולמרר את חייהם עד שיאמרו "מוכן אני".
ותצוין העובדה.
אף שהדת המאוחרת יותר, דת מוחמד, גם היא אינה מכירה באלוהותו של האיש מהגליל, אין העולם הנוצרי רודף את האיסלאם ומתנכל למאמיניו, כפי שהוא נתייחס אל היהודי ודתו.
ומדוע? משום שלא מתוך האיסלם בא ישו ולא עמו שלו הוא הכופר בו ובתורתו.
ואלו הן, לעניות דעתי, המקור והסיבות לשלילת הדת היהודית והמחזיקים בה, על ידי העולם הנוצרי.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub