לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




תינוק שנשבה – מושג פוגע או מיטיב?

תינוק שנשבה – מושג פוגע או מיטיב?

"תינוק שנשבה" – משמעות הביטוי שעורר את הפולמוס הציבורי.

מאת יוחאי אבקסיס

יואב הוא איש מחשבים. דתי.

כאדם בעל ערכים ועקרונות, משקיע יואב בגיבוש זהותו היהודית לא פחות משהוא משקיע ביצירת תוכנת מחשבים מתקדמת. אל מול שעות עבודה לתוך הלילה בשפות תכנות שונות, שכניו של יואב רואים אותו מקדיש מזמנו גם ללימוד ה"דף היומי", לשמיעת שיחה או שיעור בישיבה הסמוכה למקום מגוריו ולתפילה בבית הכנסת השכונתי.

לא אחת נתקל יואב במקום עבודתו בכאלה שמרימים גבה למראה מנהגיו המוזרים. כשזרק לפח במשרד את כוס הקפה שלו, כוס חרס מעוטרת שקנתה לו אשתו, לאחר שמישהו הרתיח בה בטעות מרק עוף, הייתה זו יותר מהרמת גבה...

"קרה משהו בבית? אולי צריך שנביא יועץ נישואין?..." היו כאלו שהתבדחו על חשבונו...

לזרוק לפח כוס חרס? היה קשה לעמיתיו למשרד להבין שהייתה פה בעיה של בשר בחלב. הרי הכוס הייתה נקיה באותה שעה. לא היה בה לא נס ולא קפה, לא חלב ולא שוקו, אז מה הבעיה לשים בה מרק עוף, בהכשר בד"צ כמובן?...

לעיתים קשה להבין את חוקי התורה כאשר מנסים לבחון אותם מבחוץ. הנסיון להבין מה מניע את יואב הוא כמעט משימה בלתי אפשרית עבור אנשים שלא מכירים את חוקי התורה.

***

דברי הנשיא קצב, שהסעירו את אזרחי המדינה, על היות החילוניים תינוקות שנשבו, קוממו רבים מהם.

"אנחנו לא תינוקות, ובטח שלא בשבי", נפגעו הוגי הדעות רבים.

אלה שחיפשו להתנגח מצאו כר ירוק ורענן: הנשיא מעדיף את החרדים, הנשיא החליט לצאת למלחמת תרבות בחילוניים, הוא אינו מבין שבמדינת ישראל אין מקום לאמירות מזלזלות ופוגעות כאלה....

דווקא בנקודה הזו, בה דברי קצב נאמרו בכאב ולא בהתרסה, כדאי שנבוא ונבדק לאשורו את המושג הכל כך לא מובן: "תינוק שנשבה".

"תינוק שנשבה" הוא מושג שנוצר בזמן יצירת הגמרא, כאשר גברו ותכפו חטיפות ילדים יהודים מבתיהם

"תינוק שנשבה" הוא מושג שנוצר בזמן יצירת הגמרא, כאשר גברו ותכפו חטיפות ילדים יהודים מבתיהם, ילדים שגדלו מאז חטיפתם ללא ידע מינימלי ביהדות ובמצוות. הללו היו עוברים על מצוות התורה בלא לדעת מהי תורה ומהן מצוותיה, ועל כן נידונו בדרך כלל לפטור ולא לחיוב, ונחשבו מבחינה מסויימת כאנוסים שאין בכוחם ללמוד את התורה ולדעת כיצד לקיימה.

עיקרו של המושג נוצר בהקשר להלכות שבת, כאשר נחלקו חכמי הגמרא בדין תינוק שנשבה בין הנוכרים וחילל שבת מחוסר ידיעה על מהות השבת. (להרחבת הידע כדאי לעיין במסכת שבת דף ס"ח).

ככלל, בדורות האחרונים, ובפרט לנוכח דבריו של החזון איש זצ"ל (פוסק מגדולי הדור לפני כ-60 שנים) שהיהודים שאינם שומרים תורה ומצוות הריהם כתינוקות שנשבו, התגבשה ההכרה התורנית שרובו-ככולו של המגזר שאינו שומר תורה ומצוות דינו כתינוק שנשבה.

אין הכוונה, חלילה, לזלזול, אלא לגיבוש דעה הלכתית על מהות האחריות לאי קיום חוקי היהדות על ידי אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות.

***

פעמים רבות קורה כי הידיעה של האזרח הממוצע ביהדות מסתכמת בידע בסיסי ומינימלי, כאותם עמיתים לעבודה של יואב איש המחשבים, שאינם מבינים את החומרות ואת הדינים על פיהם נהג יואב.

לעומקם של דברים – היהודי שאינו שומר תורה ומצוות אולי מכיר אי אילו מצוות ביהדות, אולם הכרה זו אינה משנה את זהותו ההלכתית. עדיין הוא בגדר "תינוק שנשבה", ולא משום זלזול בחכמתו או בניסיון חייו, אלא תוך כניסה לנעליו ולראשו של אותו יהודי "שבוי":

למה דווקא תינוק?

אבל למה הפגיעה הזו? תינוק??? לא מצאו מילה אחרת?

לכאורה שאלה צודקת. חכמינו ז"ל לא יכלו למצוא לעניין איזו הגדרה אחרת, מלבד אותו תינוק?

בזמן גזירת המן ואחשוורוש לאבד את היהודים מנער ועד זקן, טף ונשים ביום אחד, אסף מרדכי היהודי, על פי המדרש, 20,000 מילדי ישראל, תינוקות של בית רבן, ואיתם התענה וזעק אל ה' עד שנענה.

צעדו זה של מרדכי נראה תמוה ביותר. אנחנו שחיים בתפיסה מערכתית והיררכית של תפיסת האדם הבוגר כעדיף ברוב המקרים על פני הזאטוט, לא יכולים להבין כיצד מרדכי הניח את כל ראשי ישראל וחכמיו, וכינס את הילדים דווקא, את התינוקות...

אבל זוהי מהות התינוק: אדם ללא חטא. אדם שכולו נקי מעבירות. תינוק אי אפשר לחייב גם אם עבר על חוקי התורה. תינוק אינו בר עונשין!

לו יצוייר שילד שבר לאדם את משקפיו – הוא אינו חייב בתשלום הנזק, כיוון שעדיין לא נכנס למערכת העונשים של ההלכה

לו יצוייר שילד שבר לאדם את משקפיו – הוא אינו חייב בתשלום הנזק, כיוון שעדיין לא נכנס למערכת העונשים של ההלכה. התינוק נחשב 'נקי מעבירות' עד הגיעו לגיל בר מצווה, אז מקבל הוא את האחריות למעשיו, ויכול להתחייב על הרעים שבהם.

כל הגדרה אחרת לבד מ"תינוק שנשבה", ליהודים שאינם שומרים תורה ומצוות, תחטא לאמת. כי איננו מחפשים להתיפייף, אלא לקלוע להגדרה הנכונה ביותר. אם היינו אומרים, למשל, "אדם שנשבה", הרי שאוטומטית הכנסנו אותו לגדרי העונשים ובעצם חייבנו אותו על מעשיו.

לא לחינם כינס מרדכי את התינוקות דווקא – הם, הטהורים מעצמותם, יכולים לבקש על כל עם ישראל כולו: "מנער ועד זקן" – כן! גם על הזקנים, זקנים בחכמה, זקנים בשנים.

"התינוק" של זמן הגמרא היה ממש כך. טהור. הוא, שנגזר עליו לחיות בשבי הגויים, לנהוג כמעשיהם מבלי לדעת מהיכן בא ובמה מחוייב הוא על פי התורה, לא יכול להתחייב בעונש על מעשיו.

אמנם, בימינו-אנו, המצב מסובך יותר, שכן כל אחד ואחד יכול להיכנס לבית המדרש הסמוך לביתו ולהחכים בתורה, כל אחד יכול לשבת וללמוד – הספרים מצויים, הדרשנים מרובים, וכל שנותר הוא רק להתחיל...

נכון, שהקושי הפיזי להחכים במושגי היהדות, כמעט ואינו קיים בתקופתנו, אך לעומת זאת קיים הקושי הנפשי. שלא כבזמן הגמרא, עת כולם היו שומרי תורה ומצוות, בתקופתנו-אנו הקושי להחליף מערכת חיים אחת בשנייה הוא עצום. לבוא מול כל החברה בה גדלתי ולשנות ב-180 מעלות את הערכים ואת אורח החיים – לא כל אחד מסוגל לעשות זאת, בוודאי לא בדרסטיות ובצעד אחד ענק.

ייתכן, שקושי נפשי זה, הוא שהניע את חכמי דורנו להתייחס ליהודי שאינו שומר תורה ומצוות כ'תינוק שנשבה' במובן של אדם שגדל במערכת שלא העבירה לתלמיד את מהות התורה, מערכת שהקנתה לתלמיד את "ביקורת המקרא" אך לא את "ביקורת היהודי כלפי עצמו". מערכת, שלצערנו רואים יותר ויותר כמה היא מתנכרת לערכי היסוד של היהדות האותנטית. מה שהיה פעם נסתר וחבוי, צעדים שנראו כביכול תמימים, התגלו לצערנו כאכזריים בדרך חינוך ילדינו: רובם גדלים בלא לדעת במה הם יהודים? מה נגזר מהיותם יהודים? ומהי הגאווה הלאומית והרוחנית שבכך.

13/12/2003

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 21 תגובות ב-21 דיונים

(21) איתי משען, 30/1/2010 21:25

לאלון "מפריח בועות" מוסקוביץ

גם פה??

(20) מוטי, 25/8/2009 05:52

תגובה אובייקטיבית

ראשית כל יישר כח על האתר המדהים הזה. איזה יופי, איזה אומץ, איזו פתיחות והכל בחכמה כה רבה. חילכם לאורייתא, ויה''ר שזכותו של הרב ויינברג תעמוד לנו ולכל עם ישראל. באשר לנושא הנדון, ללא ספק ניתן להעלות צדדים לכאן ולכאן... אני הייתי דווקא מתמקד בעצם הנושא מהזווית היהודית והחברתית ולאו דווקא מזווית חרדית, דתית או חילונית. אין ספק כי משמעות מאמר זה הינו שהחילוני המצוי הינו בור בענייני יהדות. זאת ועוד, שעובדה זו הינה תוצר של שבי מוחלט-שבי בידיהם של אוחזי מושכות התרבות והחינוך במערכות הממלכתיות שממשיכים את דרכם של מייסדי המדינה שחלמו לעקור את היהדות מעם ישראל. וזה הכל, לכן נקראים החילונים תינוקות שנשבו. מלבד זאת אנו שמחים ומאושרים לראות כי ''יושב בשמים ישחק ה' ילעג למו'' ואיך אלו שחשבו חלילה לחלן את העם הפכו דווקא לבוני הארץ ולהשבת היהודים לערכיהם. היהודים אינם חילונים! ולא אני אומר את זה... מקסימום יש חלק בעם שהוא אכן חסר ידיעות וכו' אך אין חילונים כמו שהיה באירופה שלפני 60 שנה. וברוך השם מדברים בארץ ישראל בעברית ובונים ישיבות וכו' והכל הוביל הקב''ה דווקא מתוך המעשים שלהם למרות שחשבו להיפך. הלוואי שניגאל בקרוב בגאולה שלימה אמן ואמן. תזכו למצוות

(19) אור כהן, 4/6/2009 03:52

לאלון מוסקוביץ'

תרשה לי לחלוק עליך. כחוזר בתשובה שלמד רוב שנותיו במוסדות חילוניים לגמרי אני אגיד לך בדיוק ההפך, לציבור החילוני אין מושג על חרדים, יש להם מושגים כלליים על יהדות ורובם רואים בית כנסת פעם אחת בשנה שלמה.הבורות בבתי ספר חילוניים חוגגת בנוגע ליהדות, יותר ממיליון ילדים לא יודעים מה זה שמע ישראל, לא יודעים איזה 3 תפילות מתפללים כל יום ושלא לדבר על שבת עם האווירה המיוחדת ועל ידיעת ההלכות.את הציבור החילוני בכלל לא קשה להכיר, זה הציבור שיותר נמצא בחוץ ועושה רעש, ובעצם מושל עלינו בכנסת.להיות חילוני זה לא דרך, זה לא תרבות, זה לא "עוד אופציה", זה פשוט בריחה מיהדות, אני לא יודע אם שמעת, אבל פירוש המילה חילוני זה "זר", כשרשום את המילה "זר" בתורה "אונקלוס" מתרגם "חילוני".אמנם הציבור החרדי סגור יחסית, אבל הם לא עד כדי כך טיפשים כדי לדעת מה הולך "בחוץ", ואני אומר זאת מנסיון לאחר שנפגשתי עם עשרות אברכים ועם המון תלמידי ישיבות וגיליתי שזה לא כמו מה שרוב החילונים חושבים ובפרט גם מה שאני חשבתי לפני שחזרתי בתשובה.עם ישראל מאז ומתמיד היו תחת ראשי קהילות, רבנים, ומנהיגים יראי שמים ואנשי הלכה, היו ישיבות, היו תלמודי תורה והכל סביב תלמוד התורה וענפיה המרובים. למודי חול? כלל לא היו בתפריט. אלו דברים חדשים מאז קום המדינה שהמשכילים החילונים השליטו, ולצערנו הם די הצליחו.אז אם יש השכלה אז מה מצבנו? גרוע מאוד, אלימות חוגגת,סמים בבתי הספר, שלא לדבר על ההתנהגות והיחס להורים, ועוד רבות שרובנו לפחות רואים.היום אין ויכוחים על כך- החינוך החילוני נכשל! אז מה סוד ההצלחה שבזכותו עם ישראל היה אור לגויים בכל הדורות והנחיל את כל הערכים לעולם? לימוד התורה-גמרא,משנה,מקרא,מוסר,הלכות. ברוך ה' התורה רחבה ואפשר ללמוד אותה בלי הפסקה, ותדע לך שהסגולה הכי טובה ללמוד את כל התורה כולה- היא להתחיל ללמוד!

תודה על הסבלנות וההקשבה, אור.

(18) אנונימי, 25/9/2007 16:28

ל-17

ההכללה לגבי הציבור החרדי הוא לגמרי לא מדויק, ויש גם את הציונות הדתית. תבדוק באולפנות וישיבות תיכוניות מה לומדים חוץ מיהדות ותווכח בעצמך.

(17) אלון מוסקוביץ', 20/11/2006 14:56

חוסר תפיסה של אדם

ברצוני לתת תגובה לחלקכם בלי התייחסות מיותרת למי אמר מה ומתי.
אני אדם חילוני, כמו חלק מכם, ותגובתי באה אל אותם אנשים שנתנו תגובות כביכול פוגעות בחילונות.
נושא הדת הוא נושא רגיש אצלי, אני אומנם צעיר בעודי, ואין אני מכיר את כל המושגים והתפיסות הדתיות-חרדיות, אך הייתי אומר שיש לי ידע כללי רב דיו בכדי להבין את אותם שומרים דת.
הבעיה באי-ההבנה בינינו לאו דווקא נובעת מהעובדה שאין לחילונים שום מושג על החיים כאדם חרדי, אלא ההפך מכך, שכן החרדים, הם אלא אשר לא מסכימים לראות מבעד לספר שבידם, ולבדוק את החיים מעבר לבורא שכביכול קיים וכביכול לא.
אם תבחנו את האוכלוסיה החרדית בארץ, תווכחו לגלות שהרוב המוחלט שבהם חשר השכלה לחלוטין, לטעמי, וזאת כי מאז הוולדו, אסור - דגש על האסור! - היה לו אפילו לדעת, דבר או חצי דבר, אשר לא נוגע לדת. רק השכבה העליונה (כעשרה אחוזים מכלל החרדים, בערך) למדו מעבר לחובתם, והם אלו שנותנים תדמית של אותם אנשי דת יודעי כל.
בזמן שבכל בית-ספר ותיכון בארץ לומדים מקצוע שנקרא "תנ"ך", ומעבר לו גם לומדים מקצועות שעוזרים בהבנת החיים כיהודי, בין אם בארץ - כגון "אזרחות" - ובין אם בעולם בכלל - כמו "היסטוריה" ו"ספרות יהודית".
אני מקווה שהצלחתי לסכם את כל הטענות שראינו לאורך הדיון הזה, ומקווה גם שכל מי שיקרא את שכתבתי, יבין יותר את צידו של החילוני, בין אם הוא עצמו חילוני, או שלא.

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub