לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




פורים והתמונה השלמה

פורים והתמונה השלמה

מדוע משתכרים בפורים? האם פשוט מדובר בגרסה היהודית לסתם עוד מסיבת אלכוהול?

מאת

בשנת 370 לפני ספירת הנוצרים, ניצלו יהודי האימפריה הפרסית מהשמדתם על ידי המן, יועצו המרושע של המלך הפרסי אחשוורוש. בכל שנה בפורים, אנחנו חוגגים את נס הצלתנו בקריאת מגילת אסתר, משלוח מנות לחברים, נתינת מתנות לאביונים, הנאה מסעודת חג וכמובן שתיה כדת "עד דלא ידע [להבדיל] בין ארור המן לברוך מרדכי" (מסכת מגילה ז:).

רק רגע. להשתכר? מה הרעיון? האם פורים הוא סתם וריאציה נוספת של המוטיב היהודי המוכר כל כך: "הם ניסו להרוג אותנו, אנחנו ניצחנו, בואו נאכל (נשתה) משהו"? האם זאת פשוט מהדורה יהודית של מסיבת אלכוהול? מה יכול להיות ההיגיון שעומד מאחורי מנהג מוזר כזה – לשתות עד שלא נוכל להבדיל בין המנהיג הצדיק מרדכי לבין הגיבור המרושע של העלילה?

למען האמת, פורים הוא הרבה יותר מסיפור של ניצחון מוצלח על כוחות הרשע. זהו סיפור הצלתו של עם ישראל בעולם שהיה עבורו חדש לגמרי. יהודי האימפריה הפרסית, שהוגלו בפעם הראשונה בהיסטוריה, מצאו את עצמם שבויים בארץ זרה, משוללי ריבונות משלהם, בלי מקדש, נבואה, כוהנים, צבא או מלך – ובנוסף לכך, עומדים הם מול איום קיומי. למעשה, נראה כאילו אלוקים עזב אותם לגמרי, ולכן, על פי המסורת, אפילו שם האלוקים אינו מוזכר אף לא פעם אחת בכל המגילה.

איך הגיבו היהודים למצב הנורא ההוא? לא היינו מופתעים לו היו מרגישים נטושים או מסתפקים במציאות האלוקים. אך תגובתם הייתה שונה לחלוטין. במקום להטיל ספק הם בחרו לראות במצבם תוצאה של התנהגותם וטעויותיהם, ולכן הם צמו וחזרו בתשובה. בסופו של דבר, התוכנית הגדולה התבררה כמהפך אירוני, עד לגילוי הברור שאלוקים בהחלט לא נעלם מן השטח אלא שלט בעניינים לאורך כל הדרך, וניצח על כל מהלך ומהלך עד לתלייתם של המן ועשרת בניו על העץ שהמן הכין עבור מרדכי.

פורים מגלה לנו שהמציאות אינה מה שנראה לעין

פורים מגלה לנו שהמציאות אינה מה שנראה לעין. מישהו נסתר מנהל את ההצגה. שום דבר אינו מקרי. אפילו הרוע והסבל הגדולים ביותר, גם אם קשה לנו מאוד לעמוד בהם, אינם אלא חלק מתוכנית גדולה יותר.

אבל עדיין נשאלת השאלה: למה שאלוקים יסתיר את פניו כשהוא מבצע את תוכניתו?

יתכן שנוכל למצוא את התשובה בשיאו של סיפור המגילה - מרדכי, מנהיג העם היהודי, אומר לאחייניתו, המלכה אסתר, שהיא חייבת לגלות את זהותה האמיתית למלך אחשוורוש, ולהפציר בו להציל את עמה מגזרת המן. וכשאסתר מזכירה למרדכי שעלולים להוציא אותה להורג אם היא תיגש אל המלך בלי הזמנה, הוא מגיב בצורה משונה. במקום להתחנן אליה, כמצופה, ולבקש ממנה לנצל את כוחה ומעמדה כדי להשפיע, הוא משיב לה בשלווה:

"אל תדמי בנפשך להימלט בית המלך מכל היהודים. כי אם החרש תחרישי בעת הזאת, רווח והצלה יעמוד ליהודים ממקום אחר, ואת ובית אביך תאבדו. ומי יודע אם לעת כזאת הגעת למלכות!" (אסתר ד,יג-יד)

במילים אחרות - אנחנו לא צריכים אותך, אסתר. את צריכה אותנו! משום שכאשר האל כביכול יוצא מהתמונה ומניח לרוע להרים את ראשו המכוער, זה לא בגלל שהוא איבד שליטה על עולמו וזקוק לעזרתנו, אלא בגלל שהוא רוצה לתת לנו הזדמנות לקום, ליזום מהלכים ולמלא את החלל. כל האתגרים והחסרונות בחיינו הם אלה שדוחפים אותנו לממש את הפוטנציאל שלנו.

מה שמחזיר אותנו לשכרות, עד כדי כך שלא נוכל להבדיל בין המן הארור למרדכי המבורך. השתייה שלנו בפורים אינה אמורה להעיב על הבנתנו – אלא להעמיק אותה, להגיע למצב שבו המציאות של החיים אינה מעלימה כל כך את ההשגחה העליונה, אלא דווקא מבהירה לנו, שבסופו של דבר, גם מרדכי וגם המן – הטוב והרע – הם חלק מתוכנית גדולה יותר. שניהם מרכיבים יסודיים של העולם הטוב ביותר האפשרי.

כשמשתכרים, יוצא לאור החלק הפנימי והעמוק יותר שלנו "נכנס יין, יצא סוד"- מה שהיה עמוק בפנים, יוצא החוצה לאויר העולם, לבחינה מחודשת של הדברים.

פורים מזכיר לנו שרק אנו לבדנו קובעים את איכות חיינו, ושכל אחד מאיתנו מסוגל לשמוח בלי קשר לנסיבות חייו. פורים מעורר אותנו לבחון את החיים במבט עמוק יותר, ולראות אותם כפי שהם באמת: מתנה והזדמנות נפלאה. אולם יותר מכל, פורים מאתגר אותנו להביט עמוק בתוכנו, ולראות שהניסיונות הקשים ביותר שלנו, הם הם ההזדמנויות שבהם נוכל לקום ולגלות ממה אנו עשויים באמת, ולפרוח.

שיהיה לכם חג פורים שמח ומלא משמעות.

ובבקשה – שתו בצורה אחראית!

16/2/2013

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub