לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




ארבעה בנים – ארבע קושיות

ארבעה בנים – ארבע קושיות

סיפורם של ארבעת הבנים, הקשר שלהם לארבע הקושיות ומשמעות הדבר כיום

מאת

ארבעת הבנים מקבילים וקשורים לארבע הקושיות.

נתחיל בבן החכם, ששואל: "מה העדות, החוקים והמשפטים?"

בתורה, "חוקים" הם מצוות שאין להם סיבה הגיונית נראית לעין. למשל, מדוע שיהודים לא יאכלו חזיר? החזיר הוא בעל החיים היחידי בעולם, שיש לו סממן חיצוני כשר (טלפיים מפוצלות), אך לא פנימי (הוא אינו מעלה גירה). החזיר, אם כך, מייצג את מה שכשר למראית עין, אך למעשה הינו טמא מבפנים. סוג כזה של צביעות מוגדר בתלמוד כאחד מסוגי ההתנהגות המתועבים ביותר בעיני האל. מסיבה מוסרית זו, החזיר נתפס כמוקצה מחמת מיאוס עבור העם היהודי. אבל זוהי לא סיבה הגיונית וברורה. היא רוחנית.

עונים לבן החכם  –"ואף אתה אמור לו אין מפטירין אחר הפסח אפיקומן ".

בימים אלה, כשבית המקדש חרֵב, אין לנו זבח פסח. במקומו אנו אוכלים את האפיקומן – חתיכת מצה, בסוף הארוחה. בלילה הזה עלינו לחזור למקורות, למהות החיים. זוהי תמצית החוכמה. אנו עוזבים את האגו שלנו (המתבטא בלחם- בשמרים התופחים) ורואים את הדברים החשובים באמת (התמציתיים והבסיסיים- לחם ומים ותו לא). זהו הבן החכם, שרוצה להבין ונעזר בחוקי הפסח כדי לעשות זאת.

 זה מקביל לשאלה הראשונה מבין ארבעת הקושיות בשיר "מה נשתנה": "שבכל הלילות אנו אוכלים חמץ ומצה. הלילה הזה כולו מצה".

המרור של הרשע

מה אומר הבן הרשע?

הוא מקשה עלינו: "מה העבודה הזאת לכם? אני לא צריך את זה!" ובכך הוא מוציא את עצמו מהכלל, מהעם היהודי. הוא מלגלג ולועג לכל מנהגי החג. הכול נתפס כבדיחה בעיניו ולא איכפת לו מיהדותו. הוא בעצם לא שואל אף שאלה. הוא רק מקווה שאין לכם תשובה...

מדוע לא נמצא הבן הרשע בסוף הרשימה? האם אין הוא הגרוע מכולם? מדוע מיקמו אותו החכמים לאחר הבן החכם? זאת משום, שהוא לפחות משתתף בדיון ויש עם מי לדבר אפילו אם הבן הרשע נלחם בנו, . הוא חושב, הוא ערני. אם מצליחים להוציא אותו מ'רשעותו', הוא יכול גם להפוך לבן החכם.

אנחנו מסתכלים עליו ונדמה לנו שהוא אכן נהנה מחייו.

הבן הרשע מקביל לשניה מבין ארבע הקושיות – "הלילה הזה כולו מרור". הבן הרשע מייצג את המרירות, כשהוא מחליף "משמעות רוחנית" בהנאות גופניות. על פני השטח הוא אומר: "מי צריך את אלוהים? אני רוצה בית מפואר ומכונית יקרה!" נדמה לנו שהוא אכן נהנה. אך עלינו לחיות איתו, כדי לראות כמה מרירים הם חייו. 

המרדף אחרי התשוקות מותיר אותנו עם טעם מר בפה. בפסח אנו אוכלים מרור ואומרים "איכס", כי זהו טעמו של המרדף אחר תשוקות חסרי משמעות, טעם אומלל ומר.

ה'תם', המשתומם על השינוי

הבן השלישי הוא התם. הוא שואל: "מה זאת?" ועונים לו: "בחוזק יד הוציאנו ה' ממצרים".

מיהו הבן התם? התם נתפס לעיתים כטיפש, שאינו מסוגל לחשוב בצורה הגיונית. אך למעשה, תם הוא אדם פשוט. הוא לא אינטלקטואל והוא לא יודע הרבה על יהדות. הוא רוצה לתת צדקה, יש לו לב טוב והוא רוצה לדעת "מה זה"- מהם המנהגים כאן? למה כדאי לי לעשות אותם?. 

אנו מטבילין במי מלח, שמייצגים את דמעותיהם של היהודים.

הבן ה'תם' מקביל לשלישית מבין ארבע הקושיות – "הלילה הזה אנו מטבילין שתי פעמים". כדי שסקרנותו תתעורר וכדי שיקום ויעשה מעשה, צריך התם לראות את השינוי במו עיניו. הוא מסוג האנשים, שצריכים ללכת ללוויות או למחלקות הילדים בבתי החולים, כדי לשאול את עצמם (ולו לרגע): "מהי מהות החיים?"

בשולחן הסדר, התם הוא זה ששואל על המנהג המוזר "מדוע אנו מטבילין?". השינוי הוא זה שגורם לו לחשוב.

האדישות של 'ואינו יודע לשאול'

הבן הרביעי, הוא זה 'שאינו יודע לשאול'. "את פתח לו. שנאמר: והגדת לבנך, ביום ההוא לאמר, בעבור זה עשה השם לי בצאתי ממצרים".

הבן הרביעי הוא אדיש. הוא לא חושב ולא איכפת לו. אנו עונים לו באותו המטבע בה ענינו לבן הרשע – אדישות יכולה בקלות להפוך לשנאה ודחייה. משום כך טוענת היהדות, שאדישות היא היבט של רשעות ולכן, זה 'שאינו יודע לשאול' הוא האחרון. אם אינכם חלק מהפיתרון, אתם חלק מהבעיה.

'ושאינו יודע לשאול', מקביל לרביעית מבין ארבע הקושיות – "שבכל הלילות אנו אוכלין בין ישובים ובין מסובין".  זה 'שאינו יודע לשאול' הוא עצל ויכול להימשך לכל כיוון. הוא יכול להשתנות, להפוך לאכפתי יותר והוא יכול גם להמשיך להידרדר ולהירדם בשולחן הסדר.

קחו את זה אישית

האמת היא, שכל אחד מאיתנו מורכב מכל אותם ארבעה בנים, ארבעה סוגי יהודים. במידה מסוימת, כולנו מחפשים משמעות, חוקרים ובודקים ממש כמו 'החכם'. אך לעתים אנו מתייחסים לחיים כאל בדיחה ומורדים, כמו 'הרשע'. לעתים אנו צריכים להתרגש משקיעה או לראות אנשים סובלים כדי שנתעורר לעשות שינוי, לפעמים נהסס, נחשוב קצת ובסוף נשתנה, בדומה ל'תם'. ויש פעמים בהן אנו חשים אדישות, מהלכים  עיניים עצומות כמו זה 'שאינו יודע לשאול'...

לעוד הרבה מאמרים בנושא פסח, ההגדה ומשמעות החג, לחץ כאן

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 25 תגובות ב-23 דיונים

(23) רומי בלבואנה, 31/3/2015 06:57

שאלה אחרת, בלי קשר ל4 הבנים.

למה חייב הבן הקטן לשאול את מה נשתנה? למה לא הכי גדול?

אנונימי, 31/3/2015 09:05

נראה לי שזה שזה רק מנהג

אצלנו נוהגים שכולם שואלים

(22) מלכה, 31/3/2014 14:10

כנ"ל

כנ"ל

(21) הרב קוק, 20/4/2013 16:13

מדהים

מהמם

(20) אנונימי, 11/3/2013 15:51

נכון ואמיתי

מהמם אהבתי

הצג את כל התגובות

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub