לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




כוחו של כל נדרי

כוחו של כל נדרי

להגיע אל המהות היסודית האמיתית שלנו.

מאת

מספרים שאוטו קאהן – איל הון אמריקאי יליד גרמניה – צעד פעם ברחובות ניו יורק עם חברו, הקומיקאי מרשל פ. ויילדר. הם ודאי נראו זוג מוזר - מר קאהן הזקוף והנאה, ומר ויילדר הכפוף, שסבל ממום בעמוד השדרה.

כשהם עברו ליד בית כנסת בשדרה החמישית, קאהן, יהודי שלא זכה לחינוך יהודי מהוריו, פנה אל ויילדר ואמר, "אתה יודע, פעם הייתי יהודי."

"באמת?" ענה לו ויילדר. "ואני פעם הייתי גיבן".

הסיפור הזה לא עוזב אותי, בגלל שיום כיפור מתקרב. וליתר דיוק – בגלל תפילת כל נדרי.

יופייה ועוצמתה של תפילת כל נדרי, מוכרים היטב לכל יהודי שאי פעם נכנס לבית הכנסת ושמע אותה נאמרת לפני תפילת ערבית, ביום הקדוש ביותר בלוח השנה העברי. רק לב של אבן לא ישדר חיל ורעדה לגוף בו הוא שוכן, כשקול נדרי מתנגן בנעימתו העתיקה ומעוררת היראה. ובכל זאת, מילות התפילה – או ליתר דיוק "הכרזות" התפילה – אינן מדברות ישירות על כובד היום, סוף ימי התשובה והדין.

במקום זה, הן מדברות על התרת נדרים, ובמיוחד (על פי המנהג האשכנזי הרווח) על ביטול נדרים שיתכן וייעשו בשוגג בשנה הבאה.

על פי התורה, לנדרים או להתחייבויות מילוליות, יש כוח עמוק, והם באמת מחייבים את מי שאומר אותם. לכן, יהודים שומרי מצוות משתדלים להימנע לא רק מנדרים רשמיים, אלא מכל הבטחה שיכולה להתפרש כנדר. לא כל כך מפתיע שאנו מקבלים את יום הכיפורים מתוך התייחסות לכובד משקלם של הנדרים, אך מה שיותר קשה להבנה הוא האווירה הכבדה והעצובה באותו הרגע.

משערים שהאווירה הקדורנית של כל נדרי, נובעת ממסורת של ימים ומחוזות אחרים, שבהם יהודים נאנסו להצהיר אמונים לדת אחרת, בשל לחץ כלכלי, חברתי או אף גרוע יותר. ע"פ אותה השערה, נוסח התפילה התייחס לדברי הכפירה הכואבים של הצהרות דת מעין אלה, אשר נולדו תחת לחץ ואיומים.

היום, רוב היהודים אינם מתנסים בלחצים דומים. אמנם מיסיונרים ברחבי העולם עדיין מנסים לנצל את חוסר הידע של חלק מהיהודים בדתם ובמורשתם, אבל היום, רובנו לא חשים שום כורח להסתיר את זהותנו היהודית, על מנת לחיות ולהתפרנס בשלום.

ועדיין, יש דרכים אחרות לגלות חוסר נאמנות למהות שלנו, שכן הכפייה מגיעה באריזות שונות.

המהות הפנימית והאמיתית שלנו מושפעת במידה רבה על ידי מספר רב של משתנים חיצוניים, גם אם אנו לא מודעים לכך. אנחנו עורכים חוזים – אולי נטולי מילים אולם כלל לא נטולי חשיבות – עם מגוון עריצים: אנוכיות, קנאה, כעס, תאווה, עצלות...

אם מלטשים אותנו עד למהות הפנימית, מגלים שאנחנו רוצים להיות טובים ולעשות אך טוב

חולשות מעין אלה אמנם מלוות אותנו, אך הן לא אנחנו. התלמוד מספר (ברכות יז.) שרבי אלכסנדרי היה מוסיף לתפילתו תפילה קצרה: "ריבון העולמים, גלוי וידוע לפניך שרצוננו לעשות רצונך, ומי מעכב? 'שאור שבעיסה' [היצר הרע]..." כוונתו למעשה הייתה שברגע שמגרדים מאיתנו את שכבות החלודה שאנו מעלים על עצמנו בקלות כה רבה, ומלטשים אותנו עד למהות הפנימית, מגלים שאנחנו רוצים להיות טובים ולעשות אך טוב.

האם יתכן שזהו בדיוק המסר של כל נדרי? האם הניתוק המוצהר שלנו מנדרים ושבועות, נוגע בליבותינו כמו הכחשת ה"שבועות", ההסכמים האומללים שאנחנו מקבלים על עצמנו פעמים רבות? אם כך, אין כל פלא שהתפילה נוגעת כל כך לליבנו או שהיא נבחרה לפתוח את יום הכיפורים.

אחד המרכיבים הבולטים ביותר של יום הכיפורים בזמנים הקדומים, כשבית המקדש עמד על כנו בירושלים, הייתה עבודת שני השעירים. הכהן הגדול היה מטיל גורל על ראשי העיזים; באחד היה כתוב "לה' " ובשני "לעזאזל" (שמו של מצוק גבוה במדבר).

כפי שהתורה מתארת, השעיר הראשון היה מוקרב לאלוקים בבית המקדש; את השני היו מובילים במדבר אל המצוק ומשליכים אותו ממנו.

התורה אומרת שכל העוונות, הפשעים והחטאים של עם ישראל, הונחו "על ראש השעיר" לעזאזל, לפני שהוא נשלח אל מותו. משמעותה העמוקה של המצווה הזאת – ובסופו של דבר של כל מצווה אחרת – נשגבת מהבנת אנוש. אולם ברמה הפשוטה, אפשר אולי לומר שיש כאן סימבוליות, ביטוי לעובדה שבסופו של דבר החטאים שלנו זרים למהותנו, שהם רק ישויות חיצוניות, דברים שצריך "לשלח", לגרש על ידי תשובה כנה.

כשאוטו קאהן נפטר בשנת 1934, הטיים מגזין דיווח שאיל ההון, שחרד מאוד מעלייתו של היטלר, אמר - למרות צורת חייו החילונית - "נולדתי יהודי, אני יהודי ואמות כיהודי."

בהתחשב בחינוכו ובצורת חייו, לא סביר שמר קאהן נכח אי פעם בתפילת כל נדרי. אולם יתכן שהזרע שנזרע בו על ידי חברו הקומיקאי, והושקה במימיו העכורים של הנאציזם, עזר לו להתחבר למשהו במשמעות התפילה. ויהי רצון שכולנו נזכה באותו חיבור.

© 2009 AM ECHAD RESOURCES

12/9/2010

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 5 תגובות ב-5 דיונים

(5) אליהו, 30/9/2014 14:32

כל נדרי ואווירת שוק

לצערי חוויתי (עד שהחלפתי בית כנסת) באווירת שוק ממש לפני "כל נדרי" עת נמכרים ספרי התורה, תפילה על הפרנסה, הרימונים, פתיחת ההיכל וכד'. הלו האדם נודר לבית הכנסת באווירת מכירה פומבית ושוק, ומיד אח"כ מתפלל כל נדרי... ראוי שיופסק מנהג זה של מכירה לפני כל נדרי.

(4) רחלי, 15/9/2010 17:53

תגובה למאמר על כל נדרי

אין ספק שבבתי הכנסת שוררת יראה ואווירת קדושה בעת תפילת כל נדרי ואין ספק שגם חילוניים רבים מרגישים צרך להיות בבית הכנסת בעת תפילה זו, אלא שלצערי הרב חלק גדול מהנוכחים אינו מבין את משמעות התפילה הכתובה בארמית. ברב סידורי התפילות אין תרגום לעברית ואנשים קוראים את הכתוב מבלי להבין מה נאמר בהנ. לדעתי בתפילה חשובה מאד הכוונה וסביר להניח שמי שבא לבית הכנסת בין אם הוא מבין ובין שאינו מבין כוונותיו להיות חלק מבית ישראל הערבים זה לזהאבל נראה לי שהבנת המלים והמשמעות חשובה מאד והיה טוב לו התפילה לוותה בהסבר על משמעותהועל פירושן של מילותיה. בעיני תפילה זו היא מהיפות והחזקות שיש לנו כי בה מודיעים בקהילה של מעלה ובקהילה של מטה שיש מקום גם לעבריינים לבקש סליחה והיות חלק מאתנו ומצוות בקשת הסליחה הינה רק חלק מחשיבותו של יום הכפורים , מצווה לא פחות חשובה היא יכולתינו לסלוח דבר שלפעמים הוא קשה ביותר . אך כשאנחנו מלאים בכעס ולא סולחים אז אין מקום מספיק בקרבינו לאהבה ו. אז בעת קריאת כל נדרי צריך לזכור את מצוות הסליחה גם בקהילה של מטה כי למעלה אבינו שבשמים סלחן ומחלן הרבה יותר

(3) אנונימי, 15/9/2010 13:12

תשובה ליהוידע (1)

א. תפילת "כל נדרי" אינה נאמרת בלילה, אלא לפני השקיעה של ליל יום כיפור. ב. דוקא בגלל השאלה שלך, וכן לאור זה שכולם הולכים לשמוע "כל נדרי", שמעתי השבוע הרצאה שהסבירה בדיוק את מה שמסביר המאמר הזה: כל נדרי אכן אינו מתייחס לנדרים, שהיום פחות מצויים, וכמו שכתבת היתה כבר התרת נדרים בערב ר"ה, אלא לכל מה שכובל אותנו ומחזיק אותנו: היצרים והמידות הרעות, הכעסים, הקנאה, הדאגות שממלאות אותנו, הבעיות השונות. כל אלו אנו מבקשים שיהיו בטלים ומבוטלים, לא שרירים ולא קיימים.

(2) אנונימי, 15/9/2010 08:58

אצל יהודי תימן "כל נדרי" איננה התפילה המרגשת ביותר

אלא הקטע המרגש ביותר הוא אמירת "יראים שלחוני" שאומר הש"ץ. הש"ץ עומד בחיל ורעדה לבקש מאדון העולם סליחה בשם אלה ששלחוהו.

(1) יהוידע, 12/9/2010 21:39

התרת נדרים לפני ר"ה וכל נדרי -כפילות מיותרת

אם עשינו התרת נדרים בערב ר"ה אז בשביל מה להתיר נדרים שוב בליל יוה"כ - איזה נדרים חדשים נדרנו בתקופה של 8 ימים בלב ולא קיימנו ? אבל כולם הולכים לשמוע 'כל נדרי' כאילו זו התפילה החשובה ביותר ביום כיפור - ולא היא !ואיך מתירים נדרים בלילה ? הרי זה איסור לבוא לביה"ד בלילה ! צריך להבהיר כי 'כל נדרי' אינה תפילה שנתקנה ע"י אנשי כנסת הגדולה, אלא נתחברה כפיוט בגלל האנוסים בספרד! כיום, אין אנוסים, ובכל זאת נתקבל הפיוט כקודש קודשים.מוזר

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub