לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




התעוררו והתחילו לחיות!

התעוררו והתחילו לחיות!

בתחילתה של השנה החדשה, יהודים בכל העולם מקבלים על עצמם סוג מסוים של אחריות. אחריות על החיים!

מאת

הימים הנוראים! העם היהודי ניגש אל השנה החדשה תוך התפעלות מהבריאה כולה; העוצמה והיופי של היקום, שנבראו על ידי כוחו האינסופי של הבורא ונוצרו לא רק בשביל האנושות כולה, אלא גם בשביל כל אחד ואחד מאתנו באופן פרטי!

רבי טרפון, אחד התנאים, נהג לשנן את הפתגם: "היום קצר, והמלאכה מרובה, והפועלים עצלים והשכר הרבה ובעל הבית דוחק". כשאנו נזכרים בדברים הללו בכל שנה לפני ראש השנה, אנו גם קוראים בתורה את הפסוק הבא:

"הנסתרות לה' אלוקינו, והנגלות לנו ולבנינו עד עולם" (דברים כ"ט, 28).

רש"י בפירושו מסביר:

אנחנו איננו אחראים על "הנסתרות" של האחר, משום שאין לנו דרך לדעת מה האחר חושב. אך באחריותנו לתקן את "הנגלות לנו". אם לא נתקן אותן, האשמה תהיה עלינו.

"כל ישראל ערבים זה לזה". קביעה זו מחייבת כל אחד מאתנו כלפי חברו. אי אפשר לומר: "אני אנהל את חיי כפי שאני רוצה וזה לא ישפיע על אף אחד אחר". החור שבשכבת האוזון אינו מבחין בין אדם לאדם. לא קיימים גבולות בכל הנוגע לסמים, לגניבות ולאלימות. השנאה והפילוג הן תופעות המשמידות את היהדות והאנושות כולה והעלולות להכות בכל בית.

כל אחד מאתנו ערב כלפי האחרים. אילו היית חותם ערבות על הלוואה של אדם אחר, והיית רואה שהחייב לא יכול לשלם את חובו, ברור שהיית מוצא את הדרך לשלם זאת במקומו – וזהו המצב גם בחיינו החברתיים.

זהו הזמן לחידוש ההתחייבות שלנו לתקן את העולם כמיטב יכולתנו.

ראש השנה מציין את יום הולדתו של המין האנושי, פסגת היצירה. וזהו גם הזמן לחידוש ההתחייבות שלנו לתקן את העולם כמיטב יכולתנו. משימה זו מהותית ביותר עבור הזהות הפרטית שלנו, היות ובהגשמתה אנו מגשימים גם את עצמנו.

אם כך, כיצד עלינו להמשיך? כיצד נתקן את העולם?

התורה ממשיכה ומסבירה:

"כי המצוה הזאת אשר אנוכי מצווך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא. לא בשמים היא לאמר, 'מי יעלה לנו השמיימה ויקחה לנו...' ולא מעבר לים היא... כי קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך, לעשותו" (דברים ל', 14-11).

אלוקים מלמד אותנו עד כמה עלינו להרחיק לכת בכדי לתקן את העולם. אילו היינו צריכים להגיע עד השמים או מעבר לים, היינו מחויבים להרחיק אפילו עד לשם בכדי להשיגה. למרבה המזל, איננו צריכים כל כך להתאמץ. התשובה היא עניין ש"קרוב אליך הדבר מאד, בפיך ובלבבך, לעשותו".

בראש השנה אנו מתפללים להיכנס לספר החיים, כשמשמעות החיים איננה ריחוף סתמי בחלל העולם. אין הכוונה שנחיה כמו רובוטים וגם לא שנסתובב כמו סהרורים. משמעות החיים מבחינה ערכית ומוסרית, היא להיות אמיתיים עם עצמנו! כשתקיעת השופר מנערת אותנו מתרדמתנו ו"זועקת": "התעוררו! תבררו מה אתם רוצים להגשים בחייכם שניתנים לכם בכל שנה מחדש!"

בכל יום יהודים מצהירים על סדר העדיפויות שלהם פעמיים במהלך "קריאת שמע". האם אנו קשובים למילים היוצאות מפינו? "ה' אחד!" כלומר, ה' משגיח באופן פרטי על כל אחד ואחת מאתנו, וכל מה שהוא עושה, זה רק לטובתנו!" הבה ננסה להבין וליישם זאת.

כוח מיוחד זה אינו נמצא בשמים או מעבר לים. הוא קיים ממש בהישג יד.

מי שברא את העולם, העניק לנו את יכולת הבחירה החופשית וטמן בקרבנו ניצוץ אלוקי. כוח מיוחד זה אינו נמצא בשמים או מעבר לים. הוא קיים ממש בהישג יד, או כפי שאומר לנו הקב"ה: "החיים והמוות נתתי בידך... ובחרת בחיים למען תחיה" (דברים ל', 19).

בראש השנה המתקרב, נקיים את ההתחייבות "לבחור בחיים" למען נחיה. בואו נתעורר אל מול הפוטנציאל המדהים ביותר בבריאה, אל מול עצמנו.

25/8/2007

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub