לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
  • פרשת השבוע: נח
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




הא'-ב' של תשעה באב ושלושת השבועות

הא'-ב' של תשעה באב ושלושת השבועות

תקופת האבל הלאומית.

מאת

ל"שלושת השבועות" שבין י"ז בתמוז לט' באב יש היסטוריה קשה של התמודדויות ואסונות לעם ישראל. בתוך האסונות בתקופה הזאת, נמנה גם חורבנם של שני בתי המקדש - הראשון והשני.

את הימים האלה מכנים בשם "בין המצרים", בהשאלה מהפסוק "כל רודפיה השיגוה, בין המצרים" (איכה א' ג').

בתקופה הזאת, נוהגים לשמור על מנהגי אבלות שונים. אנחנו ממעטים בשמחה וחגיגות – לא עורכים חתונות, לא מאזינים למוסיקה, וכן איננו מסתפרים או מתגלחים. ביטויי האבלות הולכים ומתרבים ככל שמתקרבים לט' באב עצמו.

מכיוון שניתן ממש לחוש במידת הדין בימים אלה, אנו נמנעים מפעילות שכרוכה בסיכון.

בשבתות של שלושת השבועות, קוראים בהפטרה פרקים מישעיה או ירמיה שעוסקים בחורבן ובגלות עם ישראל.

הצער על אסונות אלה אמור לסייע לנו להתגבר על הפגמים הרוחניים שהביאו אותם עלינו. על ידי תהליך של "תשובה" – בחינה עצמית והתחייבות להשתפר – יש לנו את הכוח להפוך אסון לשמחה. למעשה, התלמוד אומר שאחרי הגאולה העתידית של עם ישראל ובניית בית המקדש השלישי, ימים אלה יהפכו לימי חג ומועד.

מספרים שבאחד מימי ט' באב, נפוליון התהלך ברחובות פריס, ובעברו ליד בית כנסת שמע קולות בכי ומספד. "על מה הם בוכים?" הוא שאל, ועוזרו הסביר לו שהיהודים מתאבלים על חורבן בית המקדש שלהם. "מתי זה קרה?" שאל נפוליון. "לפני יותר מ-1700 שנה", השיב עוזרו. "אין ספק" אמר נפוליון, "שעם שבוכה ככה על חורבן המקדש בעבר, יזכה לבנות אותו שוב".

י"ז בתמוז

שלושת השבועות מתחילים בתאריך י"ז בתמוז, יום צום לזכר הבקעת חומות ירושלים שקדמה לחורבן בית המקדש עצמו.

בי"ז בתמוז, לא אוכלים ולא שותים מעלות השחר ועד לצאת הכוכבים (אם התאריך יוצא בשבת, הצום נדחה ליום ראשון).

חמישה אסונות גדולים חלו בהיסטוריה היהודית בי"ז בתמוז:

  1. משה רבנו שבר את הלוחות בהר סיני – בתגובה לחטא העגל.

  2. פסק קרבן התמיד בבית המקדש הראשון במהלך המצור על ירושלים, אחרי שהכוהנים לא הצליחו יותר לרכוש בהמות.

  3. חומות ירושלים נפרצו, לפני חורבן בית המקדש השני בשנת 70 לסה"נ.

  4. שריפת ספר תורה על ידי המצביא הרומאי אפוסטומוס – תקדים לשריפות ספרי היהדות המזעזעות במשך הדורות.

  5. צלם (פסל של עבודה זרה) הוצב בהיכל המקדש – מעשה מתריס של חילול השם.

תשעת הימים

התקופה שמתחילה בראש חודש אב נקראת "תשעת הימים", ובה נוהגים מידה רבה יותר של אבלות, בהתאם לדברי הגמרא (תענית כו), "משנכנס אב ממעטין בשמחה".

בתקופה זאת נשמרים 'סימני אבלות' נוספים. לא אוכלים בשר ויין (חוץ מאשר בשבת) ולא מכבסים או לובשים בגדים מכובסים ורעננים (שוב, חוץ מאשר בשבת). כמו כן לא מתקלחים להנאה, למרות שניתן להתקלח במים קרירים על מנת להסיר לכלוך או זיעה. לפרטים נוספים, ראו המאמר "שלושת השבועות".

תשעה באב

האבלות מגיעה לשיאה בתשעה באב, שבו אירעו חמישה אסונות לאומיים:

  1. בימי משה, בני ישראל קיבלו במדבר את דברי המרגלים על הארץ, ונגזר עליהם לא להיכנס לארץ ישראל (1312 לפסה"נ).

  2. נבוכדנצר והבבלים החריבו את בית המקדש הראשון (586 לפסה"נ).

  3. הרומאים החריבו את בית המקדש השני (70 לסה"נ).

  4. מרד בר כוכבא דוכא על ידי הקיסר הרומאי אדריאנוס (135 לסה"נ).

  5. הר הבית נחרש, וירושלים נבנתה מחדש בתור עיר פגאנית.

אסונות נוספים אירעו במשך ההיסטוריה בתשעה באב, ובתוכם גירוש ספרד בשנת 1492, פרוץ מלחה"ע הראשונה בשנת 1914, תחילת האקציה הגדולה ופינוי גטו ורשה בשנת 1942.

בשעות אחר הצהרים המאוחרות שלפני תשעה באב, נוהגים לאכול סעודה מפסקת – ארוחה המבוססת על לחם, מים וביצה קשה בלבד. נוהגים לטבול את האוכל באפר, סמל לאבל, ולאוכלו בישיבה על הקרקע (הכללים מעט שונים כשתשעה באב יוצא בשבת או ביום ראשון).

צום תשעה באב מתחיל עם שקיעת החמה, ומאז אין לאכול או לשתות עד לצאת הכוכבים שלמחרת. כמו כן אין להתרחץ או להתקלח, לנעול נעלי עור או לקיים יחסי אישות. כמו כן איננו לומדים תורה, להוציא טקסטים העוסקים בתשעה באב ובאבלות – כלומר, ספרי איכה ואיוב, והפרק המתאים בגמרא (כולל סיפורם של קמצא ובר קמצא).

בתפילת ערבית, קוראים בבית הכנסת את מגילת איכה, קינתו הפיוטית של ירמיהו על חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון. כמו כן אומרים קינות מיוחדות לתשעה באב, הן בלילה והן במשך היום.

מנהגי אבלות נוספים כוללים ישיבה על כיסא נמוך (אחרי חצות היום, מותר לשבת על כיסא רגיל), וכן מיעוט בעסקים או בפעילויות של שעות הפנאי.

אחרי תשעה באב, חוזרים לכל הפעילויות הרגילות, חוץ מהפעולות הבאות, שנדחות עד לאחר חצות היום העשירי באב, משום שבעירת בית המקדש נמשכה גם בעשירי בו: תספורת, מקלחת, האזנה למוסיקה ואכילת בשר ויין.

לעוד מאמרים בנושא תשעה באב לחץ כאן:

*המנהגים במאמר הם לפי עדות אשכנז.

7/7/2012

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) אנונימי, 10/7/2012 10:58

תודה על המאמר והמידע

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub