לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




התמודדות עם שינויים בחג הפסח, ובכלל...

התמודדות עם שינויים בחג הפסח, ובכלל...

איך נוכל לצלוח את תקופת החגים וכל השינויים המתלווים אליה?

מאת

כבר משלב הלידה עובר התינוק שינוי עצום ממצב למצב, שינוי ללא בחירה ומעורבות, שינוי המלווה בחוסר שליטה. יש שינויים שהם בשליטת המבוגרים, כמו מעבר דירה, נישואין, עבודה, ואף על פי כן, הם מורכבים ושואבים אנרגיה. על אחת כמה וכמה ילדנו, החווה בעל כרחו שינויים רבים: מעבר מאימא למטפלת, ממטפלת לגן, מהגן לכיתה א', מעבר דירה ועוד. כל מעבר הוא קשה ומציף אותו בתחושות של חוסר שליטה, המייצרות חרדה, פחד, עצב או כעס.

בפתח חג הפסח, מחכים לילדנו יציאה משגרת לימודים מוכרת ובטוחה, לחופשה שוברת שיגרה, הכוללת את ימי ההכנות לפסח- ליל הסדר- חול המועד- חג שני. ההכנות לפסח - זמן של התארגנות, ניקיון, לחץ, עייפות ובלגן. ההורים לרוב בעבודה, הילדים באחריות אנשים אחרים, לרובם קייטנות מסודרות אך לא שגרתיות. ההורים רוצים להספיק לנקות את הבית כראוי והלחץ מרקיע שחקים.

"ליל הסדר" – שיאו של החג, בו מתאספת המשפחה המורחבת אל "סדר" שונה מתמיד הערוך בפאר והדר. אך ילדים מסוימים, מתקשים ליהנות מן היופי והאווירה. גם המשך החג מאופיין בשינוי השגרה בחול המועד. המעברים, השינויים, המגוון, האנשים, העומס, ההתרגשות, הציפיה, ההפתעה והלחץ יכולים להתאים לילדים רבים ואף לשמח את אוהבי הגיוון והיציאה משגרה, אך להעמיס ולהגביר לחץ וחרדה אצל הרבה ילדים, במיוחד אלה שהם בקבוצות הסיכון הבאות:

א. ילדים עם קשיים בוויסות חושי – ילד עם קושי בוויסות החושי חש את העולם בצורה לא יציבה. לעיתים בעוצמת יתר ולעיתים בחוסר תחושה. לחישות נדמות לו כצעקות ולטיפות נדמות לו כסטירות. ילד כזה חווה חוסר שליטה וזקוק למסגרת חיצונית קבועה ויציבה. כאשר משהו בשגרה שלו משתבש, הכול עבורו מתפרק.

ב. ילדים על ספקטרום האוטיזם – אחד המאפיינים של ילדי קבוצה זו, גם ילדי תת-הקבוצה שמשתלבת בחברה הרגילה, הוא קושי בשינויים. הם ניזונים מתבניות קבועות וטקסים קבועים, ומתקשים להתמודד עם שינויים שוברי שגרה.

ג. ילדים עם מבנה נפשי נוקשה וקיבעון כתוצאה מאופי או מהרגלים של הסביבה. יש ילדים הזקוקים לסדר יום קבוע ולריטואלים קבועים כדי לחוש ביטחון. חגים וחופשות מקשים עליהם את החיים.... יש ילדים הגדלים להורים כאלה, ומפנימים מסרים של קיבעון שעוברים מהוריהם ונהפכים אף הם לילדים "מרובעים", "נוקשים", הזקוקים לסדר יום קבוע ומתקשים בהתגמשות, ספונטניות ומעשים שוברי שגרה.

איך נרפד את דרכם ונמנע סיכונים?

פה יש בשורה! אני, ההורה, מהווה את הביטחון והקביעות עבור ילדייאני אמור להיות הדמות היציבה. לכן, משלב הלידה ועד השינויים בהמשך, אנו נכין לשינוי, נהיה נוכחים פיזית, רגשית ונפשית, נדבר, נספר, נשתף ונכין, ובקיצור – נקדים רפואה למכה.

אנו נכין את השינוי ברוגע ובהתאמה לתפיסת הילד שלי.

יומן שנה:

לפני היציאה לחופשת הפסח ורגע לפני פרוץ הבלגן, מומלץ לקחת יומן שנה, לשבת עם הילדים בנחת, להראות להם את ימי הלימוד הנותרים, להציע להם לצבוע את ימות החופשה, לעטר את הימים שלפני החג בצבע או באיור כמו כלי ניקוי, טיול וכו', לצבוע בצבע אחר או לאייר את ימי החג עצמו בסמלים אופיניים. כל גיל והרמה שלו, כל הורה ותחושתו מה מתאים לילדו. הכי טוב, להיוועץ בילד עצמו.

מערכת שעות:

מומלץ ליצור סוג של מערכת על דלת החדר שתכיל את הימים המצפים לנו ובהם התוכניות הצפויות. כדאי לאמא לשתף את ילדה מעולמה הרגשי באופן שיתאים לו: איך היה אצלנו ערב החג? מה כל דוד ודודה עשועזרו ותרמו? איך היה כשסבא וסבתא היו צעירים? איזה מנהג אהבתי ואיזה פחות? מדוע? הכנה דמיונית של ליל הסדר עם ילדי הגן ובית הספר היא פעילות נפלאה המאפשרת למצות ולעבד את החג עוד לפני שנכנס.

סדר הישיבה:

נדבר על המשתתפים, נברר ליד מי ילדינו רוצים לשבת, נכין אותם ואת האורחים לסדר הישיבהלמשל, ילדים עם קשיי תחושה שקשה להם להתחכך, כדאי לתכנן להושיב בפינה או ליד מישהו מוכר. ניתן גם לתכנן את הזמן על ידי יצירת כרטיסיות עם חלקי ליל הסדר, אותן נעביר כל אימת שחלק מסוים מסתיים. זה מצוין לילדים עם קיבעון, לילדים על ה"רצף" ולילדים עם הפרעת קשב וריכוז.

הצגת הכלים והמנהגים:

נראה להם את הכלים המיוחדים, הכיסויים והמאכלים, ונשתף אותם במה שהולך להיות ברמת החוויה. זכרו שאפילו "אפיקומן" יכול להיהפך, מאירוע משמח לאירוע מפחיד עבור ילדים שאינם מבינים את פשר הההמולה שעשויה להתלוות לחלק זה.  

עוגן לגמישות ושינוי:

נשוחח על החלקים הבלתי צפויים, שאליהם לא ניתן להכין: יין שנשפך, דודה צילה שלפתע צובטת בלחי, סבא שכועס כי דוד יוסי מאחר...נסביר שהבלתי צפוי הוא חלק מכל אירוע ולא תמיד הכל צפוינוכל לתת עוגן כמו: "אם תרגיש לחץ או חוסר הבנה בוא אלי, קרוץ לי או צא למרפסת להתאוורר. הכל בהתאם לגיל, לכישורים ולמצב.

 

אתי רוזנצוייג- קריאת כיוון

058-326-444-3

etikivun@gmail.com

http://www.eti-kriatkivun.co.il/

21/2/2018

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) אנונימי, 25/2/2018 14:54

תודה על המאמר יהי רצון שנהיה מן הלומדים על מנת לעשות ולקיים

 

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub