לחצו כאן כדי לעבור לתחילת המאמר
הצטרפו לניוזלטר השבועי

לקבלת עדכונים באימייל




"ההכלה"- כלי מכלכל ויכול

" הכלה" - איזו מילה מלאת עומק והשראה. איך נעשה זאת ומהי חשיבותה?

מאת אתי רוזנצוייג

שורש המילה "הכלה", שווה לזו של "כלי", "מכיל" "לכלכל" "יכולת".

ככל שהכלי יותר גבוה ודפנותיו עבות, חסונות הכלי שומר את תכולתו. ולהפך, כשהכלי נמוך או דקיק הכל נכנס ויוצא במהירות.

אילו אנשים אנו רוצים להיות ואילו אנשים אנו רוצים לגדל?

המושג "הכלה" הוטבע ע"י יונג, 1960-01875 (בהקשר של טיפול של האם בילד שגם אם תחושות ומצבים מאיימים מהתינוק מציפים אותה, היא נשארת רגועה ולא משליכה עליו את רגשותיה המורכבים. וגם ביחס לטיפול נפשי בו המטפל מכיל את המטופל ובדרך זו המטופל מכיל את עצמו.)

זהו המפתח וההבדל בין היכולת לסלוח, לצמוח ולהתקדם לבין דעיכה, חוסר אונים, דשדוש ברגשות אשמה ונסיגה שבוודאי איננה מקדמת להכלה ולקבלה עצמית. לקבל את עצמנו זהו מסע של חיים ועבודה מתמדת של לדון לכף זכות, לראות את הזווית החיובית ולדעת שעשיתי ככל יכולתי ברגע הנתון, והתוצאה איננה בידיי.

אין הרבה מידע ומתכונים איך לעשות זאת. ובכל זאת, אציע כמה רעיונות וטיפים שאגרתי במשך השנים:

זהו תהליך שבו ככל שאנו מכבדים ומקבלים את עצמנו, נצליח גם להכיל את ילדנו, משפחתנו והסובבים אותנו.

ההכלה היא גשר, מעבר בדרך לקבלה. במקום תגובות אוטומטיות, ההכלה מאפשרת לנו לשהות, לחשוב, להרגיש, לבחור תגובה ובהמשך לקבל את המצב, גם אם הוא מורכב. אויבי ההכלה ("אויבים לא מכניסים הביתה!" ) הם השיפוטיות והביקורתיות שאינן מאפשרות קבלה עצמית ולא את קבלת הזולת. כולנו נופלים, טועים, שוגים, והשאלה היא: איך אנו מתמודדים ומגיבים לנפילה זו.

היכולת לשחרר אחרי מעשה, מאפשרת לי להרפות ולהתמלא ברגשות חיוביים על הבחירה שעשיתי, גם מבלי להתבונן בתוצאה.

איך נפתח ילדים מכילים?

*נאפשר להם חווית מוכלות- ברגע שהם משתפים ומספרים בחוויות, אני איתם. ברגש, בהבנה שהם עשו ככל יכולתם, באמפתיה ובתמיכה.

"ומה אם הם עשו משהו שאני חייב/ת להגיב??" דברו איתם בהזדמנות אחרת ותנו להם להגיע למסקנות, אל תזלזלו באנטליגנציה של ילדכם. האמינו כי יש לו מצפון, מוסר ורגשות אשמה והוא, לרוב, נבון כדי לדעת מה עשה לא טוב ואיך כדאי להתנהל בפעם הבאה. כשתחכו בין החוויה לתגובה, תלמדו אותו:

1. להכיל

2. לדחות סיפוקים

.3לא להיות אימפולסיבי

.4לפתח חשיבה וביקורת עצמאית

.5להאמין בעצמו.

6 . שההורה איתו ולא נגדו

. 7קבלה עצמית

8. צמיחה

• מחמאות על תכונות. ילדינו עושים כל העת מעשים הראויים לציון ולמשוב. היכולת להחמיא על התכונה החיובית הבולטת תלמד אותם ממה מורכב המיכל שלהם ותזמן להם את הרצון להגדיל ולעבות את דפנותיו. המשוב יהיה ממוקד, חיובי, עם דוגמא מעשית שמוכיחה...ויבטא ערך או מידה משמעותיים. כך ילדינו יעמיקו את ההכרות שלהם עם עצמם וימשיכו לבנות את עצמם על פי המודל שהתווינו להם.

• העדר ביקורת ושיפוטיות.

כמה קשה היא המשימה וכמה מתגמלת.

• התחשבות ברגשות הזולת. תפקידנו, בין השאר, ללמד את ילדינו את ההיגיון, הרגשות, בהתנהגות של הזולת על מנת שיגדלו להיות מבוגרים אמפתיים, רגשיים ומכילים. ההכלה מאפשרת לנו להתנהל בנינוחות ומתוך קבלה את עצמנו ואת זולתנו, מאפשרת לנו לסלוח ולצמוח ומהווה בסיס איתן לאישיות יציבה, מקבלת ושלווה.

בהצלחה!

11/2/2018

אוהבים את האתר? עזרו לנו ליצור עוד מאמרים וסרטונים.
aish.co.il קיים אך ורק בזכות התמיכה שלכם.
התגובות למאמר הנן הדעות האישיות של כותביהן. התגובות מפורסמות בהתאם לשיקול הדעת של המערכת, אנא שמרו על שפה נקיה ואדיבה.

למאמר זה התפרסמו: 1 תגובות ב-1 דיונים

(1) אנונימי, 19/2/2018 16:22

תודה על המאמר הנפלא!

יהי רצון שנזכה ליישם.

תגובה למאמר:

  • כתובת האימייל לא תוצג.


  • 2000
שלח תגובה
stub