רשימת תפוצה
האתר בעבודות תחזוקה מצטערים על אי הנוחות הזמנית, נשוב בקרוב!

נישואין

קודם כל אהבה

י״ב בכסלו ה׳תשס״ז י״ב בכסלו ה׳תשס״ז 03/12/2006 | מאת הרב אריה פמנסקי

אישה צריכה להרגיש תמיד שבעלה אוהב אותה – מאמר לבעלים שרוצים נשים מאושרות.

שפע של ספרים, הרצאות וסדנאות מציף את השוק. נראה שלכולם יש מה לומר לגבי יצירת נישואין מוצלחים. כשאני נדרש לחוות את דעתי על "איך להפוך נישואין טובים לנהדרים", אני מסכם את המפתח לנישואין נהדרים בצורה הבאה:

גבר צריך לגרום לאשתו להרגיש תמיד שהיא הדבר החשוב ביותר בחייו.

גברים נוטים למדר את חייהם. כל דבר שהם עוסקים בו באותו רגע הופך להיות הדבר החשוב ביותר. זוהי תכונה נהדרת, מכיוון שהיא מעודדת מצוינות בכל דבר שהבעל מנסה להשיג. אם יש לו מזל, הוא גם יאהב את מה שהוא עושה.

אבל בנישואין, הבעיה מתחילה להתעורר כשהאישה מרגישה שמה שבעלה עושה, תופס קדימות על פניה. היא מאושרת שהוא נלהב לגבי תחומי העניין השונים שלו. היא רוצה שתהיה לו הצלחה שלא קשורה אליה ושיזכה לשבחים ולהערכה מגורמים חיצוניים. ההצלחה שלו גורמת לה עונג, אבל ברגע שאישה מרגישה שהיא לא חשובה לבעלה באותה מידה כמו אותם תחומי עניין חיצוניים, היא מרגישה שעליה לבסס מחדש את קשר הנישואין שנראה כי הוא נחלש.

שבע ועוד שבע

אחד הסיפורים בתורה ממחיש רעיון זה. יעקב ניגש לביתו של דודו לבן כדי למצוא אישה. הוא פגש את רחל, בתו של לבן ושניהם ידעו שהם רוצים לבלות יחד את שארית חייהם. יעקב עשה עסקה עם לבן: הוא יעבוד עבורו שבע שנים כדי להרוויח את הזכות להתחתן עם רחל. לבן הסכים.

חלפו שבע שנים. יום החתונה התקרב ויעקב היה נרגש מאוד. הייתה להם חתונה שמחה והכל נראה נהדר. בבוקר המחרת התעורר יעקב וגילה שרומה על ידי לבן, אשר החליף את רחל בבתו הבכורה לאה. יעקב התחתן עם האישה הלא נכונה! הוא זעם. הוא רץ לחמיו וטען שרצה להתחתן עם רחל, לא עם לאה. לבן הסביר שבקהילה שלו, איש לא מתחתן עם הבת הצעירה לפני הבכורה. אף אחד!

יעקב היה "תקוע": אם הוא רצה להינשא לרחל, היה עליו להישאר נשוי ללאה ואם היה מבטל את נישואיו ללאה, לא יכול היה להינשא לרחל. הוא החליט להישאר נשוי ללאה כדי שיוכל להינשא לרחל, אהובתו האמיתית. לבן אמר שזו לא תהיה בעיה אם יעקב יתחייב לעבוד למענו עוד שבע שנים. עסקיו של לבן שיגשגו תחת הנהגתו של יעקב והוא לא רצה להפסיד את "קרן השפע" שלו. יעקב הסכים לעסקה, ושבוע לאחר מכן נשא את רחל ועבד שבע שנים נוספות למען חמיו הערמומי.

מיד לאחר שנישאו יעקב ורחל, מציינת התורה ש"ויאהב [יעקב] גם את רחל" (בראשית כט, ל). אם יעקב אהב "גם" את רחל, פירוש הדבר שהוא אהב גם את לאה.

התורה חולקת עמנו תובנה עמוקה לגבי נישואין: כשאישה מרגישה שבעלה אוהב גם אותה, היא בעצם מרגישה שנואה.

הפסוק הבא, לעומת זאת, מזעזע את סיפור האהבה הכפול שלנו: "וירא ה' כי שנואה לאה". לאה הייתה שנואה?! זה עתה קראנו שלאה הייתה אהובה על בעלה. מה הנכון: אהובה או שנואה?

התורה חולקת עמנו תובנה עמוקה ביותר לגבי נישואין. הן לא כתוב שיעקב אהב את לאה. אנחנו קולטים את האהבה הזאת, שאומנם הייתה קיימת, רק בגלל המילה "גם" בפסוק המדבר על אהבת יעקב לרחל. לאה הרגישה שיעקב אוהב "גם" אותה. אבל כשאישה מרגישה שבעלה אוהב גם אותה, היא בעצם מרגישה שנואה. אישה צריכה להרגיש תמיד שהיא הדבר היחיד החשוב ביותר בחיי בעלה. עליה להרגיש שהיא האהבה בחייו, לפיה הכל נמדד.

לשלם את החשבונות

לפעמים כשאישה שואלת, "אתה אוהב אותי?" זהו תמרור אזהרה גדול, כיוון שפירוש הדבר שהיא לא מקבלת את האישור לכך שהיא הדבר החשוב ביותר בחיי בעלה – אהבת חייו.

מדוע נראה שנשים זקוקות לאישור מתמיד שכזה?

כפי שאמרנו, גברים נוטים למדר את מערכות היחסים שלהם. כשהם ממוקדים בהענקת אהבה וחיבה, הם יהיו אוהבים ומלאי חיבה. אבל כשהם מרוכזים במשימה אחרת, כמו עמידה בלוח זמנים, תשלום חשבונות או מפגש עם חברים, משימה זו הופכת למוקד העיקרי שלהם ולא הנישואין שלהם! כשזה קורה, האישה מרגישה שהיא עוברת למושב האחורי, שהיא נדחקת לאחור בסדר העדיפויות של בעלה, אל מאחורי המשימה הנוכחית שלו.

בניגוד לכך, לא משנה מה עושה האישה עם בעלה (או בלעדיו), היא לעולם לא שוכחת שהם עדיין קשורים זו לזה.

ראיתי בעל שעבר לדבר עם אשתו בטון עסקי כששוחחו על תשלום חשבונות הבית. "זה פשוט חייב להיעשות. חייבים לשאול שאלות קשות. זה לא אישי!" לא היה לו מושג שהוא גורם לאישתו להרגיש לא אהובה, מרוחקת ולא עומדת בסטנדרטים שהציב. הוא חשב שהוא פשוט משלם את החשבונות! האישה, לעומת זאת, מרגישה שלמרות שיש להשלים את המשימה, היחסים הם עדיין המוקד העיקרי. לא מקובל עליה שהוא ירחיק את עצמו ממנה ויתנהג כאילו הוא מדבר עם עוד עמית לעבודה.

מרחב משותף

אם תגרמו לנשותיכם להרגיש שהן הדבר החשוב ביותר בחייכם, הדבר יכול להשפיע גם על תחומים אחרים בחייכם. חשוב מאוד שהבעל והאישה יעמדו זה לצד זו בציבור. אסור לבני זוג לצדד במישהו אחר כנגד בן זוגם לעולם, והדבר כולל גם את הילדים המשותפים, החברים, זרים וכמובן – המחותנים. הפרת הכלל הזה היא הדרך הבטוחה ביותר לגרום לבן/בת הזוג להרגיש שאינו אהוב. הדבר תוקע טריז בין שניכם וגורם לאובדן אמון.

בני הזוג שלכם חייבים להרגיש שאתם תמיד תומכים בהם

לא משנה אם בן/ת הזוג צודק/ת או טועה. עליכם לגבות אותו/ה. בני הזוג שלכם חייבים להרגיש שאתם תמיד תומכים בהם, שאתם משגיחים עליהם ושתתפסו אותם אם הם ייפלו.

ראיתי בעל שצידד במלצר כנגד אשתו, כשנדרש לה זמן רב מדי לבחור מנה במסעדה. אתה מבין את תסכולו של המלצר ורוצה להביע אמפתיה? בשום אופן לא על חשבון רגשותיה של אשתך! זה בהחלט לא מתכון לנישואין מאושרים.

ראיתי אישה מגלגלת בעיניה וקוראת, "לא עוד פעם את הסיפור הזה!" בשולחן אוכל עמוס אורחים, כשבעלה עמד לספר את אחד הסיפורים החביבים עליו. היא הביכה את בעלה – ולאיזו מטרה?

כשאנו גורמים לבני זוגנו להרגיש שהעולמות שלנו הם מרחב משותף וש"מה שקורה לך קורה גם לי", אז הם מתחילים להרגיש שהם החלק המיוחד ביותר בחיינו.

וזו הדרך הטובה ביותר לומר "אני אוהב אותך".

מאמרים נבחרים

1 2 3 576

Donnez du pouvoir à votre voyage juif

Inscrivez-vous à l'e-mail hebdomadaire d'Aish.com

Error: Contact form not found.

הצטרפו לניוזלטר השבועי

linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram דילוג לתוכן